Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: bosch 3800i kompressor och ventilation stängs av  (läst 1500 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad naderiano

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
bosch 3800i kompressor och ventilation stängs av
« skrivet: 12 september 2022, 13:34:22 »
IVT 402 (Bosch 3800i) problem  help

ca 1 minut efter kompressorn startar (startar producera varmvatten; vet ej om värme-produktion) så stängs kompressorn OCH ventilationen av! Efter ca 20-30 sekunder så kommer ventilationen igång igen. Efter några minuter så startar kompressorn igen och jobbar för fullt.

Någon som har varit med liknande? eller vet vad problemet bero på? installatören kunde inte svara och skulle prata med ivt/bosch.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29395
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: bosch 3800i kompressor och ventilation stängs av
« Svar #1 skrivet: 13 september 2022, 08:07:51 »
Låter som att det är nått fel på hårdvaran, men för att utesluta allt så prova en fabriksåterställning?
Skriv upp dina inställningar först så att du kan återtälla dessa.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad naderiano

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: bosch 3800i kompressor och ventilation stängs av
« Svar #2 skrivet: 13 september 2022, 17:45:43 »
Har testat ett antal ggr nu. problemet är att det händer bara 1g / dag. när det händer sÃ¥ känns det som att systemet gör en omstart och sedan tillverkar den VV. Avbryter man det och testar öroducera VV igen sÃ¥ finkar det utan problem, men dagen efter sÃ¥ är det samma sak igen. ca 30-60sek efter VV produktion stängs kompressorn OCH ventilationen av. dock gröna lampan fortsätter lyser och inga felmeddelanden  Sc:,h
EN gång idag när jag var inne i informationsmenyn så visade en rumsvigavretemp som var ca -3270 grader! Jag har ingen rumsgivare. Har dock nyligen installerat en Ngenic Tune kopplade den till utegivaren...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29395
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: bosch 3800i kompressor och ventilation stängs av
« Svar #3 skrivet: 14 september 2022, 08:50:22 »
Du stängden väl av grejerna när Ngenic installerades?
Ser annars ut som att nått kretskort fått en kyss?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 858
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: bosch 3800i kompressor och ventilation stängs av
« Svar #4 skrivet: 14 september 2022, 12:28:59 »
Har du provat koppla bort Ngenic Tune och se om problemet är kvar?
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad naderiano

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: bosch 3800i kompressor och ventilation stängs av
« Svar #5 skrivet: 18 september 2022, 13:36:19 »
Har du provat koppla bort Ngenic Tune och se om problemet är kvar?

Ja, kopplade bort allt inna jag installerade ngenic.  dontknow

Utloggad naderiano

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: bosch 3800i kompressor och ventilation stängs av
« Svar #6 skrivet: 18 september 2022, 13:37:08 »
Ja, kopplade bort allt inna jag installerade ngenic.  dontknow

Jar kopplat bort ngenic mha dosan som kom med ngenic i 2-3 dagar och har inte upplevt problemet..

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: bosch 3800i kompressor och ventilation stängs av
« Svar #7 skrivet: 22 september 2022, 20:29:02 »
Jar kopplat bort ngenic mha dosan som kom med ngenic i 2-3 dagar och har inte upplevt problemet..

Är det en ngenic som ställer till med problem?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

miol

  • Gäst
miol
SV: bosch 3800i kompressor och ventilation stängs av
« Svar #8 skrivet: 04 oktober 2022, 20:28:15 »
Hoppas det går bra att jag ger mig in i denna tråden. Jag har precis samma problem som TS (Bosch 3800), har ingen extern styrning mer än utegivare.

För min del uppträder bara problemet när pannan står i sommarläge dvs när ute tempen är högre än gränsen för husvärme. Har varit inne i menyerna när detta händer, får inget spökvärde från innegivaren som TS. Men förångartemperaturen går ner till någon minus grad precis efter kompressorstart men stiger igen till normal temp (5-8 grader). Detta inträffar även när pannan är i vinterläge.

Den ända skillnaden jag kan se mellan vinter och sommarläge är att cirkulationspumpen för elementen är igång i vinterläget.

Om pannan är i sommarläge när den värmer varmvattnet extra (i mitt fall natten mellan lördag och söndag) för att förebygga legionella så genererar den var varannan gång meddelande om att luftfiltret behöver rensas detta trots att den varningen bara ska komma varannan månad. Går jag in i installatörsmenyerna hittar jag även fel 5666 (blockerande larm förångningstryck för lågt), fläkten står på 50%.

Misstänker dessa felen är kopplade till varandra på något vis.

Utloggad ghupost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: bosch 3800i kompressor och ventilation stängs av
« Svar #9 skrivet: 18 oktober 2023, 09:00:42 »
Är det någon som fått problemet med att ventilation och kompressor stänger av sig löst?

Vad var i så fall lösningen på problemet?

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: bosch 3800i kompressor och ventilation stängs av
« Svar #10 skrivet: 22 oktober 2023, 09:57:40 »
Är det någon som fått problemet med att ventilation och kompressor stänger av sig löst?

Vad var i så fall lösningen på problemet?

Har hänt mig. Bosch partner fyllde på lite mer gas (tror 150g) samt justerade expantionsventilen(?) med 2 varv. Sen dess funkar allt helt felfritt!
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!