Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vart rattar jag hastigheten pÃ¥ KBpumpen?  (läst 3125 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad meskola

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Vart rattar jag hastigheten på KBpumpen?
« skrivet: 20 juni 2007, 10:21:26 »
Har en IVT HT+ 11 kW i källaren och har i en annan tråd kommit fram till att KB pumpen går lite för långsamt.

Var nere o tittade pÃ¥ underverket men kunde inte hitta nÃ¥gon ratt pÃ¥ CP för kalla sidan att skruva pÃ¥  :o Eller är det bara jag som glömde ta med mig ögonen?

Kan någon vänlig själ med insikt berätta för mig vart justeringen för CP hastigheten sitter så jag kan titta på rätt ställe... jag hittade vredet på den varma sidan men det hjälper ju föga....

Tack på förhand
/markus
Stenhus från 1938 i Stockholm 146+54 kvm.
IVT Greenline HT Plus E 11 + 300 l VVB + 100 l tank - 200 m aktivt

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Vart rattar jag hastigheten på KBpumpen?
« Svar #1 skrivet: 20 juni 2007, 10:43:13 »
Följer det inte med en manual när man köper sÃ¥ dyra anläggningar  :,v(
Jag gissar det finns under inställningar hur man ändrar de värderna.
Gissar att den pumpen är varvtalsreglerad.
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad köldmedie

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vart rattar jag hastigheten på KBpumpen?
« Svar #2 skrivet: 20 juni 2007, 10:48:51 »
Jag gissar att den pumpen inte är vartalssyrd.

Öppna fronten så kommer du år cirkpumpen.
Kan sitta lite trångt men långt nere till höger är mitt förslag.

IVT Greenline HT+C9
Utfall Ã…r 1. Totalt 14337 Kw varav VP ca 9000 Kw (uppskattat)
Utfall Ã…r 2. Totalt 13618 Kw varav VP ca 8732 Kw (uppskattat)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vart rattar jag hastigheten på KBpumpen?
« Svar #3 skrivet: 20 juni 2007, 11:24:21 »
Du verkar ha E-modellen, vredet för att justera varvtalet borde sitta på sidan av cirkpumpen. På min VP (Nibe) är det olika typer av vred på VB och KB-cirkpumparna, på KB-cirkpumpen är vredet svårare att komma åt, en ficklampa krävs för att se ordetligt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad meskola

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vart rattar jag hastigheten på KBpumpen?
« Svar #4 skrivet: 20 juni 2007, 11:30:40 »
Kunde inte hålla mig så jag var nere och kollade extra noga.

Denna nogrannare koll slutade med att jag fick demontera höger sidoplåt för att komma åt vredet... Hela "manöverdelen" på CPn sitter längst ut och bäddas bokstavligen in i ljudisoleringen på den sidan. Jobbigast av allt var att jag desutom på den sidan har ack tanken... :(

Hur som helst var denna övning helt förgäves eftersom pumpen redan var ställd pÃ¥ treans hastighet.  :'( SÃ¥ ingen sänkning av KB DeltaT här inte.

Ska kolla filtret på kalla sidan ikväll så att det inte sitter skit där som förhindrar flödet.

/markus
Stenhus från 1938 i Stockholm 146+54 kvm.
IVT Greenline HT Plus E 11 + 300 l VVB + 100 l tank - 200 m aktivt

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Vart rattar jag hastigheten på KBpumpen?
« Svar #5 skrivet: 20 juni 2007, 17:38:24 »
Kb-pumpen är alltid ställd på max hastighet från fabrik, ska man ändra så är det lite bökigt,ja
Men om det blir för stort delta så är det säker ngt annat som är problemet än just kb-pumpen
Mest kyla men lite värme också

Utloggad meskola

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vart rattar jag hastigheten på KBpumpen?
« Svar #6 skrivet: 21 juni 2007, 07:32:53 »
Kb-pumpen är alltid ställd på max hastighet från fabrik, ska man ändra så är det lite bökigt,ja
Men om det blir för stort delta så är det säker ngt annat som är problemet än just kb-pumpen

Den informationen hade hjälpt massor innan jag satte igång och rev ner pumens sidplåtar... ;)


Jag rensade också filtret på kalla sidan (för första gången) och det var fullt med grus, har i och för sig inte haft någon kompressor körning sedan dess så vi får avvakta med att se hur det påverkar DeltaT, men det borde bli mindre...

EDIT:

Nu har gumman tagit sin monsterdusch och pumpen har gjort en VV körning för första gÃ¥ngen idag. Och visst gjorde det stor skillnad att rensa kalla sidan  :D
DeltaT sjönk från straxt över fem (med hänsyn till felvisning av givare +0,6) till straxt över tre grader.
Bifogar en log körning som visar DeltaT sedan jag började logga och den senaste kompressor körningen syns tydligt. Tag gode gud för Perl så man kan leka hej vilt med sina loggar... :)

/markus
« Senast ändrad: 21 juni 2007, 08:32:46 av meskola »
Stenhus från 1938 i Stockholm 146+54 kvm.
IVT Greenline HT Plus E 11 + 300 l VVB + 100 l tank - 200 m aktivt

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Vart rattar jag hastigheten på KBpumpen?
« Svar #7 skrivet: 21 juni 2007, 21:17:05 »
[Jag hittar inte i manualen var filtret sitter för BK-kretsen. Är det i "paketet" som är inlindat på röret från pumpen?

quote author=meskola link=topic=14974.msg149113#msg149113 date=1182403973]


Jag rensade också filtret på kalla sidan (för första gången) och det var fullt med grus, har i och för sig inte haft någon kompressor körning sedan dess så vi får avvakta med att se hur det påverkar DeltaT, men det borde bli mindre...

/markus
[/quote]
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad meskola

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vart rattar jag hastigheten på KBpumpen?
« Svar #8 skrivet: 21 juni 2007, 21:36:41 »
Jag hittar inte i manualen var filtret sitter för BK-kretsen. Är det i "paketet" som är inlindat på röret från pumpen?

Mitt filter sitter utanför pumpen (det tror jag alla gör på IVT) vid väggen där mina KB rör kommer in utifrån. Mitt filter sitter inne i ett frigolit paket som går att ta isär i två halvor.
"Muttern" som filtret sitter innanför satt som berget och krävde en del övertalning innan det lossnade (skam den som ger sig).

Men som sagt ditt filter kan sitta precis var som helst på inkommand KB det verkar vara efter installatörens tycke och smak...

/markus
Stenhus från 1938 i Stockholm 146+54 kvm.
IVT Greenline HT Plus E 11 + 300 l VVB + 100 l tank - 200 m aktivt

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: Vart rattar jag hastigheten på KBpumpen?
« Svar #9 skrivet: 21 juni 2007, 21:52:28 »
Till lubbis
Jag har en påfyllnadskoppel LK520 http://www.lkarmatur.se/Datablad/ISH%20produktbroschyrer/Multifill%20520%20sv.pdf

Om du har en likadant koppel och det är inlindat i Armaflex så har rörisen kastat emballaget som skall användas som isolering såsom Markus beskrev.



MVH // Rolle
« Senast ändrad: 21 juni 2007, 22:15:04 av ROLPeR »
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Vart rattar jag hastigheten på KBpumpen?
« Svar #10 skrivet: 22 juni 2007, 09:05:20 »
Tackar för info.

Som jag tror så är påfyllning/luftning i ett paket och i det andra strax före sitter filtret. Det blir att skära upp armaflexpaketet och titta.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!