Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: dts
« skrivet: 17 augusti 2008, 22:52:28 »

Har man kommit fram till något nytt om flagshippen?

Är det en vettig pump eller finns det någon bättre Panasonic?

MVH

Martin
Skrivet av: SS/EA
« skrivet: 21 december 2007, 20:02:18 »

Tjena
Min HE-9:a funkar precis som du beskriver Doktorn .
Labba lite förra helgen med frontluckan som åker ut en bit vid start,slutade med att jag tog bort den för att testa,blev alldeles för varmt,vart tvungen att sänka tempen 2gr.Har gått som en klocka utan lucka hela veckan,mellan 0 till 6 minus ute.

Då undrar jag hur mycket åker era luckor ut ?
Kanske dom kuggar över och inte öppnar fullt varpå dom chokar sig själva och det blir för varmt runt sensorn som drar ner allt ?

Kan några av er mäta hur mycket luckan öppnas samt var och hur ni mätt.

Leffe
Skrivet av: Panasonic E9
« skrivet: 20 december 2007, 21:30:41 »

Men auto fungerar ju ug som att ha den på 5:an. Om den inte vill blåsa så blåser den inte. Jag vill inte själv reglera effektuttaget, det vill jag att pumpen själv ska fixa. Men ibland är det minusgrader ute och den bara fisblåser samtidigt som den drar 400W, då blir det INTE varmt, knappt ens runt pumpen... Drar man då upp tempen ett par grader kommer den igång, men det blir för varmt om man låter den gå på den nya tempen, om man då sänker så fortsätter den att blåsa bra Sc:,h men det är ju inte så man vill ha det fiR:

Kan tillägga att jag rengör den regelbundet så det beror inte på det.

Min pump ger mer värme med Auto än med fast läge på fläkten. Däremot får jag ju reglera effekten med tempinställning på fjärren istället, några grader över önskad temperatur måste ställas in och vid kallare utetemperatur måste jag höja den ännu mer. Nått "fisblåsande" och "fläkt som inte vill blåsa" slipper man i alla fall.

Är det en HE9 du har? Auto och 5:an beter sig likadant på min och om det är några plusgrader (hyffsat vanligt i göteborg på vintern, typ 90%) så fassnar den ibland i ett läge där den inte vill blåsa. +3 och blåsigt kyler ett hus ganska fort, men det skiter min pump i...

Tyvärr har jag inte en HE. Trodde inte du hade provat, men eftersom du gjort det så vet du ju bäst själv hur din pump uppträder.
Skrivet av: raptus
« skrivet: 20 december 2007, 18:09:29 »

Kan det være at innetempføler er belagt med mye støv slik at den kan oppleve innetemperatur høyere enn den faktisk er ? Jeg støvsuger inn i luftespaltene ved innetemperaturføler regelmessig , da det trolig legger seg på etterhvert .
Raptus
Skrivet av: Dr. SiC
« skrivet: 20 december 2007, 14:26:57 »

Men auto fungerar ju ug som att ha den på 5:an. Om den inte vill blåsa så blåser den inte. Jag vill inte själv reglera effektuttaget, det vill jag att pumpen själv ska fixa. Men ibland är det minusgrader ute och den bara fisblåser samtidigt som den drar 400W, då blir det INTE varmt, knappt ens runt pumpen... Drar man då upp tempen ett par grader kommer den igång, men det blir för varmt om man låter den gå på den nya tempen, om man då sänker så fortsätter den att blåsa bra Sc:,h men det är ju inte så man vill ha det fiR:

Kan tillägga att jag rengör den regelbundet så det beror inte på det.

Min pump ger mer värme med Auto än med fast läge på fläkten. Däremot får jag ju reglera effekten med tempinställning på fjärren istället, några grader över önskad temperatur måste ställas in och vid kallare utetemperatur måste jag höja den ännu mer. Nått "fisblåsande" och "fläkt som inte vill blåsa" slipper man i alla fall.

Är det en HE9 du har? Auto och 5:an beter sig likadant på min och om det är några plusgrader (hyffsat vanligt i göteborg på vintern, typ 90%) så fassnar den ibland i ett läge där den inte vill blåsa. +3 och blåsigt kyler ett hus ganska fort, men det skiter min pump i...
Skrivet av: Dr. SiC
« skrivet: 20 december 2007, 14:11:41 »

I övrigt är jag nöjd med pumpen, vi har sänkt årsförbrukningen med ca 5-6 kWh.

För att få så stor besparing tyder på att det är en av de bättre på marknaden skulle jag tro  ;D
Var bara tvungen a:gl

jaja, det var ju öppet mål så varför inte.
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 19 december 2007, 18:55:43 »

I övrigt är jag nöjd med pumpen, vi har sänkt årsförbrukningen med ca 5-6 kWh.

För att få så stor besparing tyder på att det är en av de bättre på marknaden skulle jag tro  ;D
Var bara tvungen a:gl






Är man så bitter om man säljer IVT som luckyman så man måste hacka på varje inlägg?? studs
Skrivet av: luckyman
« skrivet: 19 december 2007, 18:08:11 »

I övrigt är jag nöjd med pumpen, vi har sänkt årsförbrukningen med ca 5-6 kWh.

För att få så stor besparing tyder på att det är en av de bättre på marknaden skulle jag tro  ;D
Var bara tvungen a:gl
Skrivet av: Panasonic E9
« skrivet: 19 december 2007, 17:59:30 »

Men auto fungerar ju ug som att ha den på 5:an. Om den inte vill blåsa så blåser den inte. Jag vill inte själv reglera effektuttaget, det vill jag att pumpen själv ska fixa. Men ibland är det minusgrader ute och den bara fisblåser samtidigt som den drar 400W, då blir det INTE varmt, knappt ens runt pumpen... Drar man då upp tempen ett par grader kommer den igång, men det blir för varmt om man låter den gå på den nya tempen, om man då sänker så fortsätter den att blåsa bra Sc:,h men det är ju inte så man vill ha det fiR:

Kan tillägga att jag rengör den regelbundet så det beror inte på det.

Min pump ger mer värme med Auto än med fast läge på fläkten. Däremot får jag ju reglera effekten med tempinställning på fjärren istället, några grader över önskad temperatur måste ställas in och vid kallare utetemperatur måste jag höja den ännu mer. Nått "fisblåsande" och "fläkt som inte vill blåsa" slipper man i alla fall.
Skrivet av: Dr. SiC
« skrivet: 17 december 2007, 11:54:35 »

Ok, ska testa. Just nu går den iof som den ska, blåser med kanske en "3:a" (inställd på 5) och med en effektförbrukning på ca 500W, 2-3 plusgrader ute, helt ok värme i hela huset.

Min uppfattning är att det är ett reglerproblem och inte ett hårdvaru- (eller installations) problem. Den är monterad 12cm från taket, är det för lite? Vi har en hyffsat öppen planlösning, den sitter i matsalen (20m2) som har stora öppningar till kök och vardagsrum. Vardagsrummat har sen en stor öppning till sovrumshallen. Avståndet mellan de stora öppningarna i vardagsrummet är bara 2m. Problemet är inte att de blir kallt i sovrummen (vilket det oxå blir), det blir för kallt i kök och vardagsrum som ju ändå står i direkt förbindelse med matsalen via stora öppningar (nästan 2m breda).
Skrivet av: ace
« skrivet: 17 december 2007, 10:24:22 »

har du provat att göra pumpen spänningslös ett par minuter..!

kan vara värt att prova.
hjälper inte detta så misstänker jag för litet avstånd mellan innedel och tak, eller givarfel !

mvh.ACE
Skrivet av: Dr. SiC
« skrivet: 17 december 2007, 10:01:59 »

Men auto fungerar ju ug som att ha den på 5:an. Om den inte vill blåsa så blåser den inte. Jag vill inte själv reglera effektuttaget, det vill jag att pumpen själv ska fixa. Men ibland är det minusgrader ute och den bara fisblåser samtidigt som den drar 400W, då blir det INTE varmt, knappt ens runt pumpen... Drar man då upp tempen ett par grader kommer den igång, men det blir för varmt om man låter den gå på den nya tempen, om man då sänker så fortsätter den att blåsa bra Sc:,h men det är ju inte så man vill ha det fiR:

Kan tillägga att jag rengör den regelbundet så det beror inte på det.
Skrivet av: Panasonic E9
« skrivet: 17 december 2007, 00:55:44 »

Testa med "Auto" på fläkten och reglera effekten med temperaturinställningen på fjärren istället. Fungerar bäst för mig i alla fall.
Skrivet av: Dr. SiC
« skrivet: 16 december 2007, 23:14:11 »

Det var många sidor om HE9 här, har inte läst dom alla så detta kanske redan är avhandlat (för tråden handlar väl inte bara om avfrostningar?).

Jag tycker min pump beter sig besynnerligt, ibland blåser den på och det blir varmt i alla rum men ibland vill den inte blåsa alls fastän har den på 5:an och en temperatur som man vet brukar räcka till. Temperaturen i hela huset sjunker då rejält men det går inte att få fart på pumpskrället om man inte drar upp tempen ett par grader men då blir det naturligtvis alldeles för varmt istället. Detta brukar oftast inträffa när det är runt nollan eller några plusgrader och torrt ute (den gör avfrostningar väldigt sällan).

Det finns liksom ingen logik i hur den jobbar, den måste ju blåsa för att dels röra runt luften så att den inte bara drar runt varmluft runt pumpen och dels förflytta den varma luften ut i huset (vilket iof kanske är samma sak). Det är jäkligt irriterande när temperaturen inne sjunker och den vill inte öka blåset... och det händer bara ibland... jag fattar inte vad som får pumpskrället att blåsa ibland och ibland inte, allt annat känns likadant...

Finns det några kända mjukvarubuggar som skulle kunna förklara detta? Sitter det temp- och fuktighetsgivara i ytterdelen?

I övrigt är jag nöjd med pumpen, vi har sänkt årsförbrukningen med ca 5-6 kWh.
Skrivet av: D_Sundsvall
« skrivet: 03 december 2007, 11:12:41 »

Jag tycker att Panasonics programmering av He pumparna lite liknar Sanyos -20 spärr.

I stället för att helt slå av pumpen så kör man "safe" och tokafrostar i stället.
I båda fallen krävs tillskott från annat håll.

Jag tror att detta är en programering som kom till efter de avisningsproblem som He hade från början. Det hade varit kul att få prova en "ispump" med den första programvaran.

Men, jag får nog vara nöjd med att klara mig till ca -16 till -17 grader utan stöd i mitt stora hus.
Har enbart lågenergilampor och en mindre tv-apparat som kan ge tillskott förutom hushållsapparater som tvätt och diskmaskin samt spis.
Har en 120" filmduk och projektor, men den går bara 2-3 gånger per vecka vid filmtittning. Den anläggningen är väl på ca 1,5 kw inkl ljudanläggningen.

Med braskaminen + tokavfrostande pumpar klarar jag mig ner till ca -33 grader, men sedan får jag slå igång ett par element i rummen längst bort.

Jag är riktigt nöjd med mina pumpar.

Definera "klarar mig", vilken innetemp har du ?

Hej!

Jag har ca 23 till 23,5 grader längst bort i rummen där pumparna är ( båda rummen ca 55 resp 60 kvm helt öppen yta) och ca 21-21,5 grader i rummen längst ifrån pumparna.
Helt ok då med andra ord.  Thumbsup
Skrivet av: Gonzo
« skrivet: 03 december 2007, 09:54:09 »

Jag tycker att Panasonics programmering av He pumparna lite liknar Sanyos -20 spärr.

I stället för att helt slå av pumpen så kör man "safe" och tokafrostar i stället.
I båda fallen krävs tillskott från annat håll.

Jag tror att detta är en programering som kom till efter de avisningsproblem som He hade från början. Det hade varit kul att få prova en "ispump" med den första programvaran.

Men, jag får nog vara nöjd med att klara mig till ca -16 till -17 grader utan stöd i mitt stora hus.
Har enbart lågenergilampor och en mindre tv-apparat som kan ge tillskott förutom hushållsapparater som tvätt och diskmaskin samt spis.
Har en 120" filmduk och projektor, men den går bara 2-3 gånger per vecka vid filmtittning. Den anläggningen är väl på ca 1,5 kw inkl ljudanläggningen.

Med braskaminen + tokavfrostande pumpar klarar jag mig ner till ca -33 grader, men sedan får jag slå igång ett par element i rummen längst bort.

Jag är riktigt nöjd med mina pumpar.

Definera "klarar mig", vilken innetemp har du ?

Hej!

Jag har ca 23 till 23,5 grader längst bort i rummen där pumparna är ( båda rummen ca 55 resp 60 kvm helt öppen yta) och ca 21-21,5 grader i rummen längst ifrån pumparna.
Skrivet av: Skorsten
« skrivet: 03 december 2007, 00:14:14 »

lite loggbilder
Skrivet av: D_Sundsvall
« skrivet: 02 december 2007, 23:50:03 »

Jag tycker att Panasonics programmering av He pumparna lite liknar Sanyos -20 spärr.

I stället för att helt slå av pumpen så kör man "safe" och tokafrostar i stället.
I båda fallen krävs tillskott från annat håll.

Jag tror att detta är en programering som kom till efter de avisningsproblem som He hade från början. Det hade varit kul att få prova en "ispump" med den första programvaran.

Men, jag får nog vara nöjd med att klara mig till ca -16 till -17 grader utan stöd i mitt stora hus.
Har enbart lågenergilampor och en mindre tv-apparat som kan ge tillskott förutom hushållsapparater som tvätt och diskmaskin samt spis.
Har en 120" filmduk och projektor, men den går bara 2-3 gånger per vecka vid filmtittning. Den anläggningen är väl på ca 1,5 kw inkl ljudanläggningen.

Med braskaminen + tokavfrostande pumpar klarar jag mig ner till ca -33 grader, men sedan får jag slå igång ett par element i rummen längst bort.

Jag är riktigt nöjd med mina pumpar.

Definera "klarar mig", vilken innetemp har du ?
Skrivet av: bv
« skrivet: 02 december 2007, 23:36:22 »

Ja timeravfrostningen kom till efter problemen i början . Vid bara några minus och hög luftfuktighet isade dom ganska mycket.
Om man jämför hur min pump var före innan jag bytte kretskort så avfrostade den väldigt lite fick en hel del påisning vid 0 grader men inga problem när det var kallare än -10.
Tyvärr så kom nog om-programmeringen till lite väl panikartat.
Den borde ha varit temperatur beroende för den gamla maskinen var extremt bra vid låga temperaturer...
Skrivet av: Gonzo
« skrivet: 30 november 2007, 17:28:34 »

Jag tycker att Panasonics programmering av He pumparna lite liknar Sanyos -20 spärr.

I stället för att helt slå av pumpen så kör man "safe" och tokafrostar i stället.
I båda fallen krävs tillskott från annat håll.

Jag tror att detta är en programering som kom till efter de avisningsproblem som He hade från början. Det hade varit kul att få prova en "ispump" med den första programvaran.

Men, jag får nog vara nöjd med att klara mig till ca -16 till -17 grader utan stöd i mitt stora hus.
Har enbart lågenergilampor och en mindre tv-apparat som kan ge tillskott förutom hushållsapparater som tvätt och diskmaskin samt spis.
Har en 120" filmduk och projektor, men den går bara 2-3 gånger per vecka vid filmtittning. Den anläggningen är väl på ca 1,5 kw inkl ljudanläggningen.

Med braskaminen + tokavfrostande pumpar klarar jag mig ner till ca -33 grader, men sedan får jag slå igång ett par element i rummen längst bort.

Jag är riktigt nöjd med mina pumpar.
Skrivet av: Gonzo
« skrivet: 29 november 2007, 15:13:48 »

När ni jämför era avfrostningar på HE-serien, betänk då att det finns 3 st. olika mjukvaror i utedelarna totalt.
Hur vet ni att ni har samma programvara i era maskiner ?


Häls
Tomas

Ja, det verkar ju skilja i programvara mellan mina pumpar.
Skrivet av: vpgr
« skrivet: 29 november 2007, 07:52:52 »

När ni jämför era avfrostningar på HE-serien, betänk då att det finns 3 st. olika mjukvaror i utedelarna totalt.
Hur vet ni att ni har samma programvara i era maskiner ?


Häls
Tomas
Skrivet av: Jonas_T
« skrivet: 28 november 2007, 23:06:57 »

Runt 0 och fuktigt ute upplever jag också täta och långa avfrostningar (klockade 14 min från att den slutade spruta varmt till den sprutade varmt igen). Men igår med -10 var det tomt i hinken efter en arbetsdag, då blev jag nästan orolig för det  ??? Nu är det -2 och ganska täta avfrostningar igen.
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 28 november 2007, 22:18:13 »

Hej Gonzo!  Märkligt tycker jag med dina tokavfrostningar vid ca 16-18 minusgrader, själv har jag inga problem med detta med min E9:a vid de temperaturerna, utan den avfrostar ca 1 gång/tim ned till ivf 20 minusgrader (även om dessa låga temperaturer är sällsynta och kortvariga där jag bor). Men däremot får jag problem och upplever mina tokavfrostningar vid omkring ca 0 ºC, då avfrostar min pump ofta nästan ca 2 ggr/tim, och det är ett riktigt otyg.

Mvh Raffen.
Skrivet av: larryd
« skrivet: 28 november 2007, 21:02:48 »

Hei Gonzo , det støtter vel bare påstanden : En inverterpumpe blir aldri for stor.
 *vinkar* Raptus

Näe,
men för dyr i förhållande till storleken. ;)
Skrivet av: raptus
« skrivet: 28 november 2007, 20:52:20 »

Hei Gonzo , det støtter vel bare påstanden : En inverterpumpe blir aldri for stor.
 *vinkar* Raptus
Skrivet av: Gonzo
« skrivet: 28 november 2007, 17:40:51 »

Jag tror att mycket ligger i avfrostningsproblematiken vid en viss gräns.

- 21 grader nu på morgonen i dag.
Innetempen har sjunkit från 23 grader till 20,8 grader , trots ett börvärde på 23 grader på pumparna.

Pumparna går helt på äggklocksfunktion.

Eldade ett par brasor så att innetempen höjdes till 23,5 grader igen och pumparna enbart gick på låg effekt.

Trots det avfrostar dom mycket tätt och rel lång tid per gång ca 25 minuter mellan avfrostningarna som kortast.
Efter avfrostning kör dom på full effekt en stund för att sedan gå ner på sparlåga igen.


För mina pumpar och mitt hus ligger den magiska gränsen på -16 grader för he 9:an och ca -18 grader för he 12:an.

Över denna temperatur, vid ca -15 grader, så kan det gå upp mot en timme mellan avfrostningarna.

Jag tror att pumparna inte levererar något vidare när dom kommer in i "tokafrostningsfasen" när man ser hur snabbt innetemperaturen sjunker trots att utetempen inte sjunkit så mycket.

Vid -15 grader kan jag enkelt höja tempen inomhus med ett högre börvärde.

Jag är ganska övertygad om att den pump som testades på SP låg över -15 grader som "tokafrostningsgräns" eller att gränsen ligger där.

Har nu -16 grader och He 9:an afrostar både med tätare och längre intervall, dvs den är på väg att gå över till "tokafrostningsläget" men ligger precis på gränsen.

He 12:an avfrostar ca 1 gång per timme fortfarande.





Skrivet av: Genki
« skrivet: 28 november 2007, 13:10:44 »

Man kan även titta på verkligheten. Jag värmer upp 105 m2 med min HE:9a
Hus från 1974, 100mm väggisolering och kopplade 2-glas fönster.
vid 15 grader minus hade jag 22 grader i huset och rummet längst bort 19 grader.
Alla elradiatorer avstängda.

Årsförbrukning på pumpen efter 2 vintrar var 3200kwh i snitt. Jag är mycket nöjd
med min HE:9a. Inga avfrostningsproblem. Bara skön värme hela tiden och svalt
på sommaren. HE9 är en riktigt bra pump.


Mina två HE-9:or värmer 124 respektive 120. Huset byggt 1966. Vinden tilläggsisolerad. Pumparna ligger på 6500 kWh per år och inget element är påslagna. Temp mellan 24 till 20 garader beroende på i vilket rum man är i. Myseldar ca 2,5-3,0 kubikmeter björkved per år.
Skrivet av: Gano
« skrivet: 26 november 2007, 08:43:10 »

Nu räknar visserligen Gano lite fel ditt effektbehov. Det skulle faktiskt vara lite högre i hans beräkning (5587 W) då skillnaden i temperatur mellan -15 oc + 22 grader är hela 37 grader.

Nej, räknade bort 4 grader för hushållsel. 150W/K X 4 = 600 W kontinuerlig hushållsel = 5256 kWh/år. Då blir det 33 graders effektiv differans.

Nu räknade jag bara överslagsmässigt och tog inte hänsyn till vare sig transmissionsförluster genom golv eller ventilationsförluster. På taket antog jag 200 mm mineralull och för fönsterberäkningen antog jag U-värde 2,5 för ett kopplat 2-glasfönster och en totalyta på 10 kvadratmeter. Men ibland räcker en överslagsberäkning för att se vartåt beräkningen lutar. Det brukar stämma ganska bra.

MVH/Gano

Skrivet av: ace
« skrivet: 26 november 2007, 07:14:59 »

Jag har en öppen spis men den eldar vi bara i om vi vill ha en mysbrasa.
Inget värmetillskott. Tiden innan HE9:an låg årsförbrukningen påb 25-27000kwh/år.
Nu ligger den på enl 2 års snitt på 14-16000 kwh/år. Sänkning med 10000 kwh/år.
Jag tror att HE9:an ger väldigt bra effekt.

du har sänkt din förbrukning med ca 11000kwh....tills nu 3200kwh  = ursprunglig energibehov 14200kwh !!  för uppvärmning eller ??

har du värmebehov i stockholm 6 mån/år  så skulle det innebära behov ca 2366kwh/mån
2366 / 30 dagar= ca 79kwh/dygn
79/ 24 h = 3,3 kw/h
du skulle alltså ha en genomsnittligt energibehov på 3,3 kw enligt din tidigare förbrukning !
detta vid en genomsnittlig utetemp över hela perioden !!
vad är den genomsnittliga temperaturen under denna period i stockholm ??
runt 0 ºC kanske ?
då skulle det enligt din tidigare värme-energiförbrukning gå åt ca 3,3kw för att värma ditt hus vid ca 0 ºC ute ??
och använder vi oss av GANO:s uträkning skulle värmebehovet bli 22x150= 3,3 kw....mitt i prick vid 22/0 ºC! Thumbsup
två uträkningar från varsitt håll, den ena utifrån din uppgivna tidigare förbrukning. och de sammanfaller på pricken !!

har jag räknat rätt eller ???

mvh.ACE
Skrivet av: Dr J
« skrivet: 25 november 2007, 23:45:40 »

Hej Wireman. Kul med disskusioner om energi och LV. Du kan säkert ha rätt i dina förbrukningsuppgifter och ditt effektbehov. Nu räknar visserligen Gano lite fel ditt effektbehov. Det skulle faktiskt vara lite högre i hans beräkning (5587 W) då skillnaden i temperatur mellan -15 oc + 22 grader är hela 37 grader.

Men tar man hänsyn till att du har tjockare isolering i taket, och antagligen inte bara har isoleringen som stoppar värmeläckaget i väggar och tak. Du har möjligen trävägg, tegel eller dyligt yttre ytskikt och säkert gips eller plankvägg på insidan så tillkommer en hel del delmaterial och säkert en luftspalt som isolerar. Du har också ett övergångsmotstånd från det yttersta materialet till uteluften pga. att luften närmast ytterväggen isolerar något.

Mellan yttertaket och takbjälklaget har du säkert även en vind som håller mängder med isolerande luft (ofta  dåligt med ventilation på vinden). Taket blir som en solfångare även med taktegel därför har du mindre värmeskillnad att ta hänsyn till uppåt. Efterssom du har källare så isolerar den också men där får du ändå en förlust på 22-12 grader dvs 10 grader på 105 m2 enligt din uppgift. Skulle detta tillsammans motsvara 100 mm extra isolering så får du därmed ett effektbehov på ca 3200W för uppvärmning av huset + 1260W för källaren.

Är ni flera personer i hushållet så får du för varje person ca 100W och det faktum att solen faktiskt värmer genom fönstren bidrar också till en del gratis värmetillskott. Du tvättar säkert (500-1000W), har torktumlare (1800W) och datorer (2-300W) mm så får du ihop det ändå med din pump även fast du inte använder el-prylarna hela dygnet. Mvh Dr J (doktor i byggvetenskap).
Skrivet av: Panasonic E9
« skrivet: 25 november 2007, 23:00:49 »

Jag har en öppen spis men den eldar vi bara i om vi vill ha en mysbrasa.
Inget värmetillskott. Tiden innan HE9:an låg årsförbrukningen påb 25-27000kwh/år.
Nu ligger den på enl 2 års snitt på 14-16000 kwh/år. Sänkning med 10000 kwh/år.
Jag tror att HE9:an ger väldigt bra effekt.

Det måste väl ändå vara ganska högt för en Stockholmsvilla i den storleken? Om jag minns rätt så låg vi på 21000 innan värmepump och då är det ett hus på 180kvm från 1975 beläget i Norrland. Du har ju tjänat igen din pump på under 2,5 år så det ser ju bra ut.




 

 
 
 


Skrivet av: mangart
« skrivet: 25 november 2007, 22:53:08 »

Hei, for den som vil ha program for varmebehovsberegning, gå inn på www.dimplex.no, under downloads ligger et program som heter Sivarm. Dette er for flere språk, både norsk og svensk.

Mangart
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 25 november 2007, 22:36:27 »

Jag talar om hur min HE9: fungerar i verkligheten.
Den har gett tillräckligt med värme vid -15 grader.
Visst, det var bara några dagar sen blev det mildare igen.

Hej Wireman!  Ja jag tror faktiskt helt på dig och dina uppgifter ang värmeförbrukningen, sen är det ju så att om det blir långvarig sträng kyla så blir det ju jobbigt eftersom effektiviteten sjunker rätt mkt på pumpen, och då måste man ju stödja lite isf. Har du någon eldningsmöjlighet i huset eller?? Själv förbrukade jag totalt förra säsongen för min E9-pump från 15 okt -06 t.om 15 maj -07  2790 kwh enligt min Etech-mätare + 3/4 m3 ved till braskaminen för hela uppvärmningen av mitt hus, men det var också en riktigt mild vinter.

Mvh Raffen.
Skrivet av: wireman
« skrivet: 25 november 2007, 22:28:25 »

Jag har en öppen spis men den eldar vi bara i om vi vill ha en mysbrasa.
Inget värmetillskott. Tiden innan HE9:an låg årsförbrukningen påb 25-27000kwh/år.
Nu ligger den på enl 2 års snitt på 14-16000 kwh/år. Sänkning med 10000 kwh/år.
Jag tror att HE9:an ger väldigt bra effekt.
 





 

 
 
 

Skrivet av: Gano
« skrivet: 25 november 2007, 22:18:06 »

Man kan även titta på verkligheten. Jag värmer upp 105 m2 med min HE:9a
Hus från 1974, 100mm väggisolering och kopplade 2-glas fönster.
vid 15 grader minus hade jag 22 grader i huset och rummet längst bort 19 grader.
Alla elradiatorer avstängda.



Gano, du talar om husets behov, wireman talar om inmatad effekt till hans He9:a...

Tomas


Nej, jag var snäll och tog ace:s effektuppgift på HE9:an vid -15 grader. Hade jag tagit SP:s så hade ekvationen sett ännu mer hopplös ut.

MVH/Gano
Skrivet av: wireman
« skrivet: 25 november 2007, 22:16:57 »

Jag talar om hur min HE9: fungerar i verkligheten.
Den har gett tillräckligt med värme vid -15 grader.
Visst, det var bara några dagar sen blev det mildare igen.
Skrivet av: ace
« skrivet: 25 november 2007, 22:16:24 »

nä.. jag misstror inte wiremann, jag vill bara påskina att energimätarna inte är tillförlitliga !
ps: enligt energiverket så gav H9 2,1kw vid -15 ºC ute !
medstöd av Ganos uträkning vill jag bara påpeka att maskinen kan inte klara ett sånt här hus ,utan massivt stöd av hushållsel !
och definitivt inte till uppgiven kostnad !

det vore intressant att höra wiremanns totala elförbrukning !
samt om det finns nån dold energikälla...typ ved ?  Sc:,h
för Tomas, oavsett om Gano pratar uteffekt så räcker ju inte 2100w vid -15 ºC ute på långa vägar !

mvh.ACE
Skrivet av: Gano
« skrivet: 25 november 2007, 22:13:13 »

Javisst. 2 datorer och 2 frysar. Visst en 200watts sånganlägning har vi
också i vardagsrummet och en gitarrförstärkare. Enligt jula mätaren är
förbrukningen 3200 kwh på pumpen.  Alla som misstror mina uppgifter
är hjärtlig välkommna hem till mig när det är 10-15 minusgrader och
kolla själv.  Stockholm, Älvsjö. 
.

-10 fixar den nog. Men inte -15 över längre perioder. Stockholm har klimatindex 102 så det är mycket sällan kallare än -15 grader över längre tid på dygnet än några timmar på natten mot morgontimmarna. Ser man på en typisk Stockholmsvinter så är timmarna runt -15 väldigt lätträknade.

Jag misstror inte dina uppgifter, men forumet är fullt av uppgifter typ "håller hela huset på 165 kvm varmt ner till -20 grader" och det kan lätt uppstå missförstånd. Jag märkte t ex mycket stor skillnad då jag bytte glödlampor mot lågenergi och fick ny kyl&frys......helt plötsligt fick värmepumpen hemskt svårt att hålla värmen  ;) No hard feelings.

MVH/Gano
Skrivet av: vpgr
« skrivet: 25 november 2007, 22:09:05 »

Hej.

Ett hus med 100 mm isolering och 105 kvm yta, +22 inne och -15 ute ?

Värmeläckage genom väggar: 0,040/0,1 = 0,4 Wm2K   105 X 2,5 X 0,4 = 105 W/K

Värmeläckage genom 10 kvm kopplade 2-glasfönster (U-värde 2,5) : 10 X 2,5 = 25 W/K.

Värmeläckage genom tak, antaget 200 mm isolering: 0,04/0,2 = 0,2 Wm2K  105 X 0,2 = 20 W/K

Summa 150 W/K med så dålig isolering. + 22 inne och -15 ute med normal hushållsförbrukning ger deltaT= 33 grader.

33 X 150 = 4950 W. HE ger 3100 W.  Sc:,h Sc:,h

Det finns inget som tyder på att en HE9 skulle klara ett sådant hus ner till -15 grader. Kortare perioder ja, längre perioder nej. Och absolut inte med normal hushållsförbrukning. Det behövs dåliga vitvaror, mycket glödlampor och gärna en plasma-TV. ;)

MVH/Gano

Gano, du talar om husets behov, wireman talar om inmatad effekt till hans He9:a...

Tomas
Skrivet av: wireman
« skrivet: 25 november 2007, 22:08:09 »

Jag har en torr varm isolerad källare på 100 km2 också men vi har haft
all värme avslagen i källaren och den blir då  ca 12-14 grader varm utan värmetillskott.
Plasma tv har jag inte och ca 35 cm isolering på vinden
Skrivet av: Northkingen
« skrivet: 25 november 2007, 22:01:21 »

Hej.

Ett hus med 100 mm isolering och 105 kvm yta, +22 inne och -15 ute ?

Värmeläckage genom väggar: 0,040/0,1 = 0,4 Wm2K   105 X 2,5 X 0,4 = 105 W/K

Värmeläckage genom 10 kvm kopplade 2-glasfönster (U-värde 2,5) : 10 X 2,5 = 25 W/K.

Värmeläckage genom tak, antaget 200 mm isolering: 0,04/0,2 = 0,2 Wm2K  105 X 0,2 = 20 W/K

Summa 150 W/K med så dålig isolering. + 22 inne och -15 ute med normal hushållsförbrukning ger deltaT= 33 grader.

33 X 150 = 4950 W. HE ger 3100 W.  Sc:,h Sc:,h

Det finns inget som tyder på att en HE9 skulle klara ett sådant hus ner till -15 grader. Kortare perioder ja, längre perioder nej. Och absolut inte med normal hushållsförbrukning. Det behövs dåliga vitvaror, mycket glödlampor och gärna en plasma-TV. ;)

MVH/Gano


Men med ett "Monster" hade det varit fullt möjligt.... ;)

//Krister
Skrivet av: Guest
« skrivet: 25 november 2007, 21:59:59 »

Nu ska vi väl lugna oss lite eller.....??!!

Jag har själv haft HE9:an igång 361 dygn med totalförbrukning 2878kW.
Jag har själv 100m2 jag värmde med den och enda orsaken
jag var tvungen stödvärma var golvkyla. Eftersom jag har helgjuten
platta blev golvet kallt som fasen i januari. Hade nog bara 15 ºC på
golvet då det var -28 ºC ute men ändå höll HE9:an 20-22 ºC inne.
Förstås då oxo kyl, frys, tv osv avger en del värme. Dessutom har jag
pannrum/tvättstuga med en CTC som avger mycket värme - hela året!!!


BjörnK
Skrivet av: wireman
« skrivet: 25 november 2007, 21:59:35 »

Javisst. 2 datorer och 2 frysar. Visst en 200watts sånganlägning har vi
också i vardagsrummet och en gitarrförstärkare. Enligt jula mätaren är
förbrukningen 3200 kwh på pumpen.  Alla som misstror mina uppgifter
är hjärtlig välkommna hem till mig när det är 10-15 minusgrader och
kolla själv.  Stockholm, Älvsjö. 
.
Skrivet av: Gano
« skrivet: 25 november 2007, 21:57:24 »

Hej.

Ett hus med 100 mm isolering och 105 kvm yta, +22 inne och -15 ute ?

Värmeläckage genom väggar: 0,040/0,1 = 0,4 Wm2K   105 X 2,5 X 0,4 = 105 W/K

Värmeläckage genom 10 kvm kopplade 2-glasfönster (U-värde 2,5) : 10 X 2,5 = 25 W/K.

Värmeläckage genom tak, antaget 200 mm isolering: 0,04/0,2 = 0,2 Wm2K  105 X 0,2 = 20 W/K

Summa 150 W/K med så dålig isolering. + 22 inne och -15 ute med normal hushållsförbrukning ger deltaT= 33 grader.

33 X 150 = 4950 W. HE ger 3100 W.  Sc:,h Sc:,h

Det finns inget som tyder på att en HE9 skulle klara ett sådant hus ner till -15 grader. Kortare perioder ja, längre perioder nej. Och absolut inte med normal hushållsförbrukning. Det behövs dåliga vitvaror, mycket glödlampor och gärna en plasma-TV. ;)

MVH/Gano
Skrivet av: ace
« skrivet: 25 november 2007, 21:41:45 »

jo.. det är bara att gratulera !
3200kw i total uppvärmningskostnad, med 22 ºC inne och 100mm isolering.. Sc:,h.....måste vara världsrekord, om det inte är i spanien du bor !!

mvh.ACE


Eller så har wireman extremt mkt värmeåtervinning från hushållsapparater typ kyl, frys, datorer osv...... :D

//Krister
wiremans förbrukning borde gå åt till enbart den sköna kylan på sommaren !
han måste ha många apparater han  :D :D :D
Skrivet av: Northkingen
« skrivet: 25 november 2007, 21:39:01 »

jo.. det är bara att gratulera !
3200kw i total uppvärmningskostnad, med 22 ºC inne och 100mm isolering.. Sc:,h.....måste vara världsrekord, om det inte är i spanien du bor !!

mvh.ACE


Eller så har wireman extremt mkt värmeåtervinning från hushållsapparater typ kyl, frys, datorer osv...... :D

//Krister
Skrivet av: ace
« skrivet: 25 november 2007, 21:27:50 »

jo.. det är bara att gratulera !
3200kw i total uppvärmningskostnad, med 22 ºC inne och 100mm isolering.. Sc:,h.....måste vara världsrekord, om det inte är i spanien du bor !!
och du kör "skön kyla" också för det priset ! Sc:,h

mvh.ACE
Skrivet av: wireman
« skrivet: 25 november 2007, 21:16:56 »

Man kan även titta på verkligheten. Jag värmer upp 105 m2 med min HE:9a
Hus från 1974, 100mm väggisolering och kopplade 2-glas fönster.
vid 15 grader minus hade jag 22 grader i huset och rummet längst bort 19 grader.
Alla elradiatorer avstängda.

Årsförbrukning på pumpen efter 2 vintrar var 3200kwh i snitt. Jag är mycket nöjd
med min HE:9a. Inga avfrostningsproblem. Bara skön värme hela tiden och svalt
på sommaren. HE9 är en riktigt bra pump.
Skrivet av: ace
« skrivet: 25 november 2007, 20:15:17 »

Jag tog i så jag höll på att kräkas med panasonics uppgifter för att inte reta dig !
jag vet ju hur känslig du är ang Panasonic !
men det hjälpte inte..... så det är bara att ta Pana..jag menar tjuren vid hornen !
Nocria 14: tillverkarens uppgifter= 5200w ink avfr vid -15 ºC ute !
Pana He9: tillverkarens uppgivna maxförbr x COP exl avfr =3090w !
pana He9: energimyndighetens uppg: 2100w vid -15 ºC ute !

det räcker nog inte med "pissljumna" element med en He9:a ! ;D ;D
kan det vara Pana-scrollen som gör det ! *roflmao* *roflmao*

... ... in.. vä... björnen som sover !

mvh. ACE

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 610
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!