Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Streamline märkliga GT-temperaturer och kallt i huset  (läst 2523 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 563
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Streamline märkliga GT-temperaturer och kallt i huset
« Svar #15 skrivet: 15 februari 2020, 17:17:54 »
Om det är som i mun gamla pump så är det två parametrar. Kurvans parallelförskjutning samt lutningen. (Y=kx+m).

Problemet är när du ändrar den ena så ändras även den andra.

Gjorde ett excelark för länge sedan så du kan simulera returtemperaturerna beroende på inställningen. https://www.abc.se/~m5938/Kurva_Rego.zip

Se lite om min gamla pump här https://www.abc.se/~m5938/

Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

pumpbert

  • Gäst
pumpbert
SV: Streamline märkliga GT-temperaturer och kallt i huset
« Svar #16 skrivet: 15 februari 2020, 18:30:52 »
Tack då förstår jag nog lite bättre. Tyvärr krashar den excel när jag tittar kurvorna men jag ser hur det ändras i tabellen iaf.

Hittade en manual på streamline här https://jseducation.se/files/pages/streamline-ce-22-290421.pdf

Den tycks vara uppdaterad mot min tryckta version från 2001. Min manual säger att finjustering ställs mellan -8 och +8 vilket skulle motsvara din "komp" men i Rego-menyn går den från -10 till +10. Är komp i ditt excelblad parallellförskjutningen?

Det finns alltså två olika "finjusteringar" i mitt menysystem som bägge går mellan -10 och +10 utan att de beskriver sambandet sig emellan, och reglersystemet ger ingen bra överblick.

Eller har de helt enkelt programmerat rego-systemet felaktigt i min gamla version? Att trycka på Värme är en snabbgenväg till värme och finjustering, men den verkar inte vara knuten till finjustering som man faktiskt kommer till om man trycker meny > ställa värmen i huset 1 > Värme finjustering 1.2. Jag nämnde ju att en visade 0 och den andra 3.

Jag börjar tro det är en bug...när jag ändrade finjusteringen till +1 från den riktiga menyposten 1.2 (inte genvägen värme) så ser jag att Till-värdet på GT1 ökade med 1 grad.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Streamline märkliga GT-temperaturer och kallt i huset
« Svar #17 skrivet: 15 februari 2020, 19:30:03 »
På 23 timmar har pumpen gått 13 timmar och ingen tillsatsel har behövts. Det verkar ha varit i snitt någon plusgrad under dygnet. Utifrån det verkar pumpen fungera som den ska och bör klara en hel del minusgrader innan tillsatselen behövs.

Att temperaturen varierar inomhus kan bero på att inomhusgivare saknas. När det är kallt under natten blir det en temperaturgradient i ytterväggarna som leder bort ett visst antal W/m2. När det blir varmt under dagen drar utegivaren ner radiatortemperaturen men det tar tid för temperaturgradienten i väggen att ändra sig. Omvänt blir det varmare inomhus om utomhustemperaturen snabbt sjunker. Det kan vara därför det varmare inomhus i går kväll när utetemperaturen sjönk. Jag upplevde det här fenomenet innan jag installerade en rumsgivare.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

pumpbert

  • Gäst
pumpbert
SV: Streamline märkliga GT-temperaturer och kallt i huset
« Svar #18 skrivet: 15 februari 2020, 20:03:24 »
Då kan vi nog konstatera att pumpen fungerar rätt bra för att ha 18 år på nacken trots allt.

Sannolikt är det en bug som gör att jag egentligen inte hade någon Finjustering på.

Tack för förklaringen Roland. Det känns ju rimligt att det funkar så. Hade samma problem i min förra kåk med en Thermia Diplomat jag installerade 2012. Innegivare saknades då som nu. Nästa gång ska jag komplettera med en sån.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!