Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Systemlösning med kulvertsystem  (läst 8592 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #30 skrivet: 08 juni 2023, 16:48:26 »
Ser att jag ritat fel på framledningen ur pumpen på min ritning. Jag tar bort förra bilden snart och ritar om den så som jag trodde/tänkt jag ritat. Framledningen ska inte gå in i botten på tanken utan i det röda röret över värmepumpen och synka med backventilen RM1.

Shuntgrupperna kan du bygga i alla fall så länge. Anar du har semester.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #31 skrivet: 08 juni 2023, 17:14:15 »
Tog bort några inlägg, vet inte varför "dubbla retursystemet" finns på bild, det är jättemärkligt.

Kika dessa, se om det känns rätt. Jag behöver göra något annat en stund för att kunna avgöra.
Shuntade system ser inte riktigt samma ut som flytande kondensering även om det "är flytande kondensering", så den måste kunna lämna i tanken om inte värmen efterfrågas av shuntarna.
« Senast ändrad: 08 juni 2023, 17:41:28 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad JBergman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #32 skrivet: 08 juni 2023, 18:36:55 »
Tack för ditt engagemang!

Har kollat lite nu och har några kommentarer:

Första bilden värme 1(1) så ser jag bara ett problem, termoventilers system kommer inte att fungera, tex om jag kopplar på solfångare till tekniktanken och systemet vill börja ladda över till pannhuset genom att R2 börjar cirkulera, då blir det stopp.

Och nästa bild, där fungerar inte heller laddprincipen då du satt en backventil i kulverten. Där kanske man kan ansluta VP till extrauttaget på tekniktanken och kulverten från pannhuset får vara kvar där den sitter?

Lite osäker, men om man gör så, då värmer VP tekniktanken, tekniktanken värmer huset, huset blir varmt, tekniktanken blir varm, överladdning till pannhuset startar och börjar fylla acktankarna där. Blir mycket vatten som VP ska värma men samtidigt kan jag ju köra ladugården med VP (ladugården sitter ihop med pannhuset)

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #33 skrivet: 08 juni 2023, 19:22:06 »
Jag visste inte att du ville flytta solvärme till huvudtanken. Jag undvek lösningen med vilje för att hindra självcirkulation och andra bekymmer.

Är du säker på att du vill förvara solvärme där? När solen värmer så behöver poolen förmodligen värmas med mer energi än vad solen producerar. Förvärmningen av varmvatten slukar rätt bra också övriga året.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad JBergman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #34 skrivet: 08 juni 2023, 19:37:06 »
Jag vill ju gärna att VP kan gå mot ladugården då det blir en verkstad där med golvvärme. Och jag vill va besvärlig och kunna elda också. Bästa så här i efterhand hade ju varit att dra 2 rör till till pannhuset.

Hur skulle du gjort ?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #35 skrivet: 08 juni 2023, 20:40:23 »
Bra fråga, det blir ju rätt speciellt. Du måste hämta värmen från toppen i innetanken i alla fall. Sen ska något stoppa så den inte flyttar värme mer än det behövs, ett börvärde som gärna flyter.

Returen kommer vara väldigt opåverkad, funderar på om det går köra en enda värmeflyttarpump och en växelventil som vänder på cirklationspumpen. Sen något på varma sidan med backventiler som gör att det hämtar och lämnar på rätt ställe beroende på flödesriktning.

PLC-projekt helt klart om bokstavligen frågar hur jag hade gjort. Men det borde gå komma undan med lite temperaturstyrningar likt Termonic.

Att inte använda vedtanken alls vid VP-drift utan rakt från kulverten är en variant, men lite meck med automatiskt in och urkoppling där med.

---

Är värmepumpen stor nog? Eller sätta luftvatten i garaget?
« Senast ändrad: 08 juni 2023, 20:43:02 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad JBergman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #36 skrivet: 08 juni 2023, 21:58:04 »
Tror inte att det var en så dum idé faktiskt, att göra en styrning som förhindrar VP att ladda den stora tanken i pannrummet. Borde inte vara så svårt. Jag har programmerat lite PLC enheter, så det är iaf inte helt främmande.


Hittade en sida som beskriver hur termoventiler styr kulverten mellan husen. Bifogar även en bild.
https://slideplayer.se/slide/2609296/


Är det inte möjligt som jag frågade tidigare ang din bild heltank.JPG :”Där kanske man kan ansluta VP till extrauttaget på tekniktanken och kulverten från pannhuset får vara kvar där den sitter?”

Borde det inte fungera då? Bifogar en bild

Utloggad JBergman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #37 skrivet: 10 juni 2023, 19:40:05 »
Bra fråga, det blir ju rätt speciellt. Du måste hämta värmen från toppen i innetanken i alla fall. Sen ska något stoppa så den inte flyttar värme mer än det behövs, ett börvärde som gärna flyter.

Returen kommer vara väldigt opåverkad, funderar på om det går köra en enda värmeflyttarpump och en växelventil som vänder på cirklationspumpen. Sen något på varma sidan med backventiler som gör att det hämtar och lämnar på rätt ställe beroende på flödesriktning.

PLC-projekt helt klart om bokstavligen frågar hur jag hade gjort. Men det borde gå komma undan med lite temperaturstyrningar likt Termonic.

Att inte använda vedtanken alls vid VP-drift utan rakt från kulverten är en variant, men lite meck med automatiskt in och urkoppling där med.

---

Är värmepumpen stor nog? Eller sätta luftvatten i garaget?


Värmepumpen jag har är en Nibe s1255 på 16kW.

Vad tror du om att koppla VPs producerade värme in i tank via 11 (radiator 1), kulverten till pannhuset på extraanslutningen (dn25) och försöka lösa kallvattenproblematiken med en sån växelventil och ett klixon? Då borde väl jag kunna köra med termoventilers kulvertstyrning? Eller tänker jag fel? Och då utgår jag från din skiss som du döpte till heltank.jpg

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #38 skrivet: 11 juni 2023, 00:39:30 »
Har inte hunnit sätta mig in i inlägget, hinner tidigast söndag kanske, gillar ha tid när det är komplicerade system så det inte blir fel pga tiden är knapp. Brukar bli tankevurpor ändå.

Hade ett missöde med en klixon som lagt ner, eller ja, den stannade i tillfredställt läge. Osäker på hur man ska tolka om man ska sluta använda dem eller fortsätta. Kanske gör långtidstester hemma med de som Conrad säljer och se om de är bättre. Digital tempkontroller finns i stilen som frysboxar har, eller Termonic. Finns även billiga tempkontrollrar på Amazon för typ 100-150 stycket i frysboxstilen, panelmotage kallas det väl. Köpte den till mig själv men den hamnade i en Nibe FLM hos en kund. Överlevt ett halvår iaf. Metallkapslat i elboxen så det kändes lugnt långsiktigt.

Om det uppstår ett behov av PLC, kanske en vid vare tank som kommunicerar med varandra. Då går det lösa det mesta med det. Fria händer kring allt. Alla shuntstyrningar kan du köra på samma PLC också, hantera start och stopp av shuntgrupper i förhållade till utetemp, typ av energi,
felkoder med åtgärd m.m.

Termoventilers lösning, den går väl inte köra baklänges tänker jag, som lite oinsatt för tillfället?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad JBergman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #39 skrivet: 11 juni 2023, 08:04:07 »
Okej, ta den tid du behöver, är väldig tacksam över all hjälp jag kan få.

Jo, termoventilers system 31, har två pumpar som är ställda mot varandra på returledningen. På det sättet vänder du på flödet. Iprincip:

Om huvudtanken i pannhuset är varm å tekniktanken kall så laddar den tekniktanken genom att köra pumpen som cirkulerar flödet från tekniktanken till huvudtanken, den drar alltså det kallaste vattnet från tekniktanken till botten av huvudtanken, toppen av huvudtanken cirkulerar då till tekniktanken. Om tekniktanken blir varm av sol alt VP så startar R2 och på det sättet värmer man då huvudtanken.

Jag är lite osäker på hur det systemet skulle funka med VP drift, för man vill ju inte värma 3m3 i onödan med VP, om man nu inte vill det, så det måste nog in någon typ av förregling där. Samtidigt vill jag ju kunna köra verkstaden med VP.

Så pannhuset kanske ska ha två tankar? En mindre som VP kan gå mot och en stor som Vedanläggningen värmer först för att sedan värma den mindre tanken?

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4708
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #40 skrivet: 11 juni 2023, 12:27:19 »
Du ska ha 2 tankar att jobba mot. Annars för mycket vatten att hantera, är ganska enkelt att få det att lira med VP och panna. All värme tas du ut via den tanken på kanske 1 m3, några backventiler och möjligen en shuntmotor som reglerar tankarna. Värmen i sig har egen helt fristående funktion. Det med den typen av dubbla pumpar som ska snurra vattnet fram Och tillbaka, ger jag inte mycket för, bara krångligt att få det lira på ett bra sätt.

Utloggad JBergman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #41 skrivet: 15 juni 2023, 09:14:17 »
Nu har jag ritat om värmesystemet, med åtanke att kunna styra motorer och några motorventiler för att kunna växla mellan VP drift och Ved, jag har satt in ventilerna i första bilden med hela systemet. och sedan hur flödena går med veddrift resp vp drift.

motorventilen som sitter som "bypass" mellan retur och framledning vid kulverten tänkte jag styra för att motverka kallt kulvertvatten in i tekniktanken.


synpunkter? går det att begripa?


Utloggad JBergman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #42 skrivet: 15 juni 2023, 12:33:57 »
ang PLC, jag har själv använt Crouzet tidigare, men är det någon annan typ ni skulle rekommendera?

Utloggad JBergman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #43 skrivet: 19 juni 2023, 10:15:39 »
Igen som har något att säga?

här kommer lite text tillsammans med bilden som jag bifogar.

Vid eldning i pannan så öppnar Ventil 3 och 2 samtidigt som ventil 1,4 och 5 stänger när pannvattnet blir över 70C (?).

När Systemtanken börjar bli varm XX C(?) och tekniktanken kan ta emot laddning så startar Cirkulationspump 6, i och med att ventil 2 står öppen så cirkulerar vattnet i kulverten till dess att returtempen är 70C (?), då stänger ventil 2 och ventil 1 öppnar. Tekniktanken laddas till dess att den nått rätt temperatur uppnåtts, då slutar cirkulationspump 6 att gå, ventil 1, 5 stängs och ventil 2 öppnar.

När tekniktanken tappar värme och behöver fyllas på, så startar cirkulationspump 6 och värmer kulverten till dess att returtempen är 70C (?) då öppnar 1 och 5 samtidigt som 2 stängs. Denna procedur upprepas till dess att tempen i systemtanken sjunkit till XX C (?).

När huvudtanken börjar tappa värme och kan ta emot värme från tekniktanken så stänger ventil 1, 2, och 3 samtidigt som ventil 4 öppnar och pump 5 startar. VP börjar ladda tekniktank och genom shunten även huvudtanken.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #44 skrivet: 19 juni 2023, 13:17:20 »
En tank till i garaget, vad gör denna mer än volym Funderar på om du kan sätta dem i serie istället. Dvs sätta lämpligast tank "över den andra" och förbinda topp och botten så blir det "samma" tank ändå så slipper du lite komplexitet.

Väldigt mycket ventiler, känns som det går lösa på något mer elegant sätt. Låter bra när du beskriver, men får svårt att följa det.
Jag skulle vilja slippa ventil mellan tank av säkerhetsskäl om möjligt.

Kika produkten dubbelshunt om det känns som en bra idé. Har aldrig fått användning för en sån, men känns som rimligt här utan att tänka.

Shuntgruppen för verkstad, behövs den inne? Går den flytta till garaget istället, tänker shuntande funktionen ändå blir upptagen i tid och otid.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!