Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 16 april 2025, 16:41:32 »Jo man kan stänga av det mesta som tur är, måste bara lägga in allt i snabbmenyn så man slipper hålla på att leta efter dom olika grejerna man inte vill ha.
Skrivet av: TS Comfort AB« skrivet: 16 april 2025, 16:41:32 »Jo man kan stänga av det mesta som tur är, måste bara lägga in allt i snabbmenyn så man slipper hålla på att leta efter dom olika grejerna man inte vill ha.
Skrivet av: Mike« skrivet: 16 april 2025, 16:37:28 »Blir klart irriterad när min VW får för sig att bromsa när jag inte vill detBara att dutta på gasen så släpper den, det går även att stänga av det här helt om man ogillar det. Skrivet av: TS Comfort AB« skrivet: 16 april 2025, 16:36:25 »Blir klart irriterad när min VW får för sig att bromsa när jag inte vill det
![]() Skrivet av: Mike« skrivet: 16 april 2025, 16:34:33 »Man behöver inte ha kartan framme det funkar ändå.
Man behöver inte ställa in navigation heller utan allt ligger i bakgrunden och samverkar med självkörningen. Följer även skyltarnas hastighet, också vid vägarbeten. Skrivet av: Rickard« skrivet: 16 april 2025, 16:32:45 »Jag kör aldrig med kartan aktiv, så länge jag rör mig i kända trakter, så då funkar det troligen inte på VW heller, eller jobbar den i bakgrunden även om man inte har navigeringen igång?
Skrivet av: Mike« skrivet: 16 april 2025, 15:56:02 »Funkar löjligt bra i VW jämfört med Kia, den använder även kartorna för att anpassa hastigheten i kurvor, rondeller mm.
I rondeller behöver man bara hjälpa att styra lite annars sköter den allt själv. På breda landsvägar låter jag alltid bilen köra själv, med vilande hand på ratten som krävs. Skrivet av: Rickard« skrivet: 16 april 2025, 15:39:03 »Funkade rätt bra för mig när de svänger av, kan säker vara lite olika mellan olika tillverkare hur de fixat det där.
Funkade förvånansvärt bra även på E4 när man skulle köra om, även om jag inte blinkade så såg den att jag började svänga ut åt vänster och höll farten, eller ökade om jag legat bakom ett tag. Skrivet av: Carl N« skrivet: 16 april 2025, 13:57:10 »Har adaptiv farthållare, smidigt tills bilen framför ska svänga av på en avfart, den adaptiva farthållaren kan inte identifiera detta utan tvärnitar bilen då.
![]() Skrivet av: Zyberdude« skrivet: 16 april 2025, 11:58:34 »Adaptiv farthållare har väl autobroms också dvs räddar dej att köra in i stillastående framför, det är ju riktigt bra det också, men inte helt säker hur det exakt fungerar.Brukar nog bromsa och larma om man kommer för nära och man kör själv Skrivet av: Rdx« skrivet: 16 april 2025, 07:58:42 »Hamnade bakom en Tesla igår på motorvägen mellan Luleå och Piteå, och han svajade fram o tillbaks mellan sidolinjen och mittlinjen i högra körfältet, nästan så det kändes otryggt för mig att köra om med tanke på att bilen framfördes "irrationellt" vilket brukar indikera en förare som kan hitta på lite vad som helst, och som man bör vara uppmärksam på.Det var nog föraren som svajade. Bilen svajar inte med autopilot påslagen på en motorväg. Skrivet av: Börje__« skrivet: 16 april 2025, 07:48:29 »Adaptiv farthållare har väl autobroms också dvs räddar dej att köra in i stillastående framför, det är ju riktigt bra det också, men inte helt säker hur det exakt fungerar.
Sedan kan man köra i vind draget efter lastbilar om man har lågt batteri😂, men biltvätt kostar också. Skrivet av: Rickard« skrivet: 16 april 2025, 07:11:31 »Jag har en misstanke om att jag nog bara kommer använda de där systemen på väl underhållna motorvägar med väl synliga linjemarkeringar.
I alla annan körning jag upplevt så känns det mest bara fel. Hamnade bakom en Tesla igår på motorvägen mellan Luleå och Piteå, och han svajade fram o tillbaks mellan sidolinjen och mittlinjen i högra körfältet, nästan så det kändes otryggt för mig att köra om med tanke på att bilen framfördes "irrationellt" vilket brukar indikera en förare som kan hitta på lite vad som helst, och som man bör vara uppmärksam på. Däremot har jag aldrig tidigare haft adaptiv farthållare, det är ju faktiskt riktigt bra, kanske även får en att köra lite saktare. Normalt brukar jag alltid köra om när jag kommer ifatt någon, men nu är det ju faktiskt rätt lindrigt att låta framförvarande anpassa hastigheten efter olika hinder eller faror på vägen... Däremot kommer jag nog att få en högre kostnad för däckbyte, det är så otroligt enkelt att använda de 204 hk som finns i motorn, känns helt "slitagefritt" på drivlinan, och så vet man ju att man får bränslet tillbaks när man saktar ned, finns liksom inget eknomomiskt "ecodriving" incitament att köra försiktigt längre så länge man hinner stanna utan att använda bromsen när det är dags att stanna eller svänga. Kanske tur jag inte köpte en bil med 400-500 hk. ![]() Idag blir det sol, kommer nog att toppa upp från 60-80% i batteriet, gratis solel. ![]() Bilen verkar tycka att jag har 40 mils räckvidd med 80% i batteriet under de förutsättningar vi har nu, runt +10 grader ute. Nu funkar laddningen också, det visade sig vara fel på den DEFA 22 kW laddkabel jag köpt, bilen laddade som mest 7.1 kW med den, med KIA:s medföljande kabel går den direkt upp till 10.8 kW och ligger där hela tiden så vitt jag kan se. Skrivet av: TS Comfort AB« skrivet: 16 april 2025, 05:50:55 »Inte så förtjust i funktionen.
Bilen/bilarna hittar ibland ”egna” vägmarkeringar som tex vissa lagningar av asfalten och rycker till i ratten. Mercan kunde vara grymt brutal på att kasta tillbaka en i filen och hade det varit halt då så känns det som att det skulle kunna bli riktigt otrevligt. En cyklist vinglade ut och när jag skulle väja ut så finns det inte tid att blinka så det blev lite svettigt när bilen ville styra in mot cyklisten och jag ut från cyklisten! Skrivet av: BiggerDigger« skrivet: 16 april 2025, 05:04:34 »Funkar utmärkt vid typ motorväg. Rätt behaglig och ställ farthållaren på adaptiv så är det ännu bättre. Jag gillar det.
Skrivet av: Rdx« skrivet: 15 april 2025, 18:05:33 »Tycker det är jättebra, folk har blivit så duktiga på att använda blinkers inför filbyten…
![]() Allvarligt talat, det är inte för tillfällena då du irriterar dig på den som den är bra, utan när du har somnat eller av annan anledning inte har helt kontroll över bilen. Min bil drar aldrig obefogat i ratten. Skrivet av: Zyberdude« skrivet: 15 april 2025, 11:56:51 »Med asfalt mest på vägen och kanske 30cm med snö vid kanten vintertid har jag upplevt att hyundai tror snön är ett streck och vill över på mötande fil. Mitt strecket syns inte så bra.
Det är obehagligt Skrivet av: Börje__« skrivet: 15 april 2025, 08:31:33 »Tycker det är bra med lite olika hjälp.
Har mest problem vid stadskörning mörka regniga kvällar när mörkklädda fotgängare bara går ut och man samtidigt får möte och blir bländad. Skrivet av: Smurfen.« skrivet: 15 april 2025, 08:17:52 »Känns som en väldigt konstig funktion vilken nytta gör den man måsta ha handen på ratten just för att den fixar inte allt då kan man väl lika gärna köra helt själv och jag ogillar när det drar i ratten om jag genar över nått streck så kör med det urkopplat men har naturligtvis fått betala för skrotet vid köpet av bilen. Tycker det låter som de flesta ogillar saken men på vissa bilar är det så krångligt koppla ur så man tvingas leva med det.
Skrivet av: Rdx« skrivet: 15 april 2025, 07:39:56 »Ratten är nog autopilot. Hur avacerad den är varierar men ee enklaste ser till att aktivt hålla dig rätt på vägen så länge du inte skall byta fil, göra omkörningar, ta av eller svänga. Sedan finns det de som klarar mer som omkörning och svänga. De klarar/skall klara att styra utan stöd från föraren men har ofta krav på att man skall ha händerna på ratten beredd att gripa in och har olika metoder för att försäkra sig om att det följs.
Lane assist gör ingenting så länge föraren inte gör något som den uppfattar som fel. Glida över en linje utan att blinka så kommer den att gripa in när man är nära. Skrivet av: Rickard« skrivet: 15 april 2025, 07:14:06 »Kan vara en felskrivning från min sida, är inte så kinkig med sånt, alla förstår nog ändå vad som menas.
Jag vet inte riktigt vad som är skillnaden på line assist och ikonen med en ratt, vad det nu kallas. Men som jag tolkar det är "Ratten" någon form av självkörning som ska uppmärksamma olika faror och hjälpa den som kör att inte skadas eller skada andra. Går släppa ratten helt i kanske 500 meter innan den larmar att man måste hålla ett finger på ratten. Line assist är mer bara inriktad på att hålla bilen i rätt fil och styra emot om man driver ut i fel fil eller håller på att köra av vägen. Skrivet av: Börje__« skrivet: 15 april 2025, 06:02:11 »Ett litet stickspår. Jag har sett att Rickard ett flertal gånger skrivit line assist och nu skriver Mike det också. Finns det någon tillverkare som har en funktion de kallar för det eller är det bara en felstavning eller autocorrect av lane assist? Min bil har både och. Det är ett paket av flera olika funktioner |
|