Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HJÄLP! VP-haveri!  (läst 13800 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Inger.P

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Minst 22 grader vill jag ha!
    • Villa Petersen
SV: HJÄLP! VP-haveri!
« Svar #15 skrivet: 27 december 2005, 12:38:31 »
Nu har i vart fall serviceteknikern kollat igenom hela värmepumpen. Han hittar INGET fel! Det är ju det värsta tänkbara "felet"... att man inte hittar något fel.   

Teknikern sa f.ö. att IVT föreskrev att man hade två jordfelsbrytare. En till värmepumpen och en till övriga huset.  Jag ska snacka med elektrikern om detta - tydligen något som han har missat vid eldragningen...
 

Eventuellt kan felet vara fukt i värmepumpens eldosa. Igår när värmepumpen stannade försökte jag återställa överhettningsskyddet (men det visade sig inte ha slagit ut - denna gång), då upptäckte jag dock att eldosan var blöt. 
Det hade varit så blött att det hade uppstått en mörk pöl i skumgummimattan i VP:ens botten.
 
Nu står värmepumpen och puttrar och går där hemma. Nu ska vi hålla koll efter kondensvatten runt eldosan... och kolla detta extra noga vid nästa stopp.
 
fortsättning följer 
Relativt nybyggd som nu bygger vidare. En fungerande luft/luft i garaget hade jag GÄRNA velat ha!

Utloggad PatJac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar optimerade värmepumpar!
SV: HJÄLP! VP-haveri!
« Svar #16 skrivet: 27 december 2005, 20:51:22 »
Du behöver inte köra manuell styrning för att inte kompressorn ska gå, i meny 8.15 väljer du "Enbart tillskott", då går den enbart på elpatron. jag vet körde så i två månader innan min markslinga blev klar.
Nibe S-1256 + FLM, 200m2 enplans, byggt -05, 225m markslinga

Utloggad Inger.P

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Minst 22 grader vill jag ha!
    • Villa Petersen
SV: HJÄLP! VP-haveri!
« Svar #17 skrivet: 29 december 2005, 08:02:32 »
Jag tror att jag har kommit på vad felet är... Inte riktigt vad som felas men vad som utlöser felet - sambandet!
 
Jag har ju "dille" pÃ¥ denna jädrans värmepumpen... jag kollar den varje gÃ¥ng jag passerar...   
 
Första stopp 24/12 kl 17.00, vi hade huset fullt med folk - plusgrader utanför. Vi använde varken spis, ugn eller tvättmaskin (däremot diskmaskinen). Värmepumpen hade stÃ¥tt i viloläge i flera lÃ¥nga intervaller under eftermiddagen. 
 
Andra stopp 24/12 kl 23.00. Alla utom far i huset sov. Fortfarande väldigt varmt i huset (efter alla gäster) - plusgrader utanför. Knappt någon el användes en lampa och TV:n - inget varmvatten användes. Även här kan jag tänka mig att VP:en passade på att vila...
 
Tredje stopp 26/12 kl 14.00. Endast far i huset var hemma. Huset varmt - nollgradigt utanför. Knappt någon hushållsel användes - inget varmvatten togs ut. Även här har VP:en haft det lätt och passade på att vila...
 
Ser ni sambandet? Nu har värmepumpen fungerat bra sedan servicekillen var här - 27/12 kl 9.00. Vi har det senaste dygnet haft nÃ¥gon minusgrad och kompressorn har gÃ¥tt lÃ¥nga perioder  (elpatronen nästan ingenting *ler nöjt*) - värmepumpen fungerar perfekt!
 
Om min teori stämmer sÃ¥ kommer värmepumpen att stoppa nästa gÃ¥ng det blir plusgrader... när den fÃ¥r vila i lÃ¥nga perioder. Det mÃ¥ste bli nÃ¥got knas dÃ¥... Vad tror ni? 
Relativt nybyggd som nu bygger vidare. En fungerande luft/luft i garaget hade jag GÄRNA velat ha!

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: HJÄLP! VP-haveri!
« Svar #18 skrivet: 29 december 2005, 20:40:44 »
Jag lägger min röst för att det är fukten som löser ut jordfelsbrytaren.

Vanligast är att man helt enkelt skippar jordfelsbrytare över värmepumpen.
Eller ha en separat jordfelsbrytare.

Ni bör undersöka vad som orsakar fukten i värmepumpen.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad Inger.P

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Minst 22 grader vill jag ha!
    • Villa Petersen
SV: HJÄLP! VP-haveri!
« Svar #19 skrivet: 29 december 2005, 21:28:53 »
Jag lägger min röst för att det är fukten som löser ut jordfelsbrytaren.

Vanligast är att man helt enkelt skippar jordfelsbrytare över värmepumpen.
Eller ha en separat jordfelsbrytare.

Ni bör undersöka vad som orsakar fukten i värmepumpen.

Jag tror också att det är fukten. Måste bara hålla koll och se om mitt "orsak-verkan" stämmer. Jag måste få servicekillen att kolla vidare på detta. Det MÅSTE ju vara ett garantifel!?

Värmepumpen ska ju inte alstra så mycket fukt så att den slår ut sig själv...
Relativt nybyggd som nu bygger vidare. En fungerande luft/luft i garaget hade jag GÄRNA velat ha!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: HJÄLP! VP-haveri!
« Svar #20 skrivet: 30 december 2005, 13:34:12 »
Min vp är det enda som inte är inkopplad på jordfelsbrytaren, på inrådan av elkillen.

Det finns "krafigare" jordfelsbrytare som används ibland till tex värmepumpar.
MEN då är det inte "personskydd" längre utan skydd för maskineriet.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad PatJac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar optimerade värmepumpar!
SV: HJÄLP! VP-haveri!
« Svar #21 skrivet: 04 januari 2006, 10:14:04 »
Asså, min åsikt! Den här diskussionen som förs, av oftast väldigt praktiskt orienterade elektriker, angående jordfelsbrytarens vara eller icke vara saknar relevans... obs, i mitt tycke!

Visst kan man för största driftsäkerhet segmentera sin elinstallation med olika jordfelsbrytare för tex VP och kyl, frys, men detta ska naturligtvis ställas i relation till alla andra redundanta system man har hemma (inga  ;)).

En jordfelsbrytare löser ut för att det är fel på apparaten, punkt slut!

Om, som i detta fallet, en apparat blir så fuktig att det blir läckströmmar till jord då är det ett fel och jordfelsbrytaren löser ut. På din IVT-reparatör igen, min 495a genererar en hel del "spillvatten" men det kommer ur röret ner i golvbrunnen, inte på insidan.

Måste vara något som inte stämmer om du får vatten så att elcentralen blir blöt.
Nibe S-1256 + FLM, 200m2 enplans, byggt -05, 225m markslinga

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: HJÄLP! VP-haveri!
« Svar #22 skrivet: 04 januari 2006, 16:24:32 »
Nog är det skillnad på en jordfelsbrytare som skyddar mot personskada och en som endast skyddar apparaten.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad PatJac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar optimerade värmepumpar!
SV: HJÄLP! VP-haveri!
« Svar #23 skrivet: 04 januari 2006, 18:48:55 »
Generellt gäller 30mA brytström, vid starkströmsanläggningar kan man använda 300mA jordfelsbrytare, dessa ger i princip bara brandskydd. Om man har en gammal panna som överlever en renovering av elsystemet kan det ibland vara så att den är så dålig att det krävs en 300mA brytare för att den inte ska lösa ut, men detta beror alltså på att den "läcker" ström, dvs det är fel på den men i väntan på totalhaveri kan man ju köra med den större brytaren. För nya produkter är detta inte relevant.
Nibe S-1256 + FLM, 200m2 enplans, byggt -05, 225m markslinga

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: HJÄLP! VP-haveri!
« Svar #24 skrivet: 04 januari 2006, 18:55:36 »
Och så är det väl så att vissa "apparater" inte behöver vara anslutna över jordfelsbrytare
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: HJÄLP! VP-haveri!
« Svar #25 skrivet: 04 januari 2006, 19:04:20 »
Givetvis lägger man kyl/frys, värme utanför en jfbr om detta finns. Jfbr är ju ett personskydd så det är egentligen bara uttag (vägguttag,lamputtag) som behöver gå genom denna. Man installerar ju inte en extra jfbr för 2500 som då klarar 300mA för värmepumpen och om en brad orsakas av din värmepump med 300mA jfbr täcker inte försäkringen detta.
Men har ni inte löst problemet än, det måste vara stopp i avloppet ifrån förångaren så att vattnet inte rinner ner i slangen utan det blir översvämning längst upp och rinner vid sidan om . Det uppträder ju vid 0-strecket och det är ju då det blir mest kondensvatten. Nu verkar det ju inte vara ngra problem.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad PatJac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar optimerade värmepumpar!
SV: HJÄLP! VP-haveri!
« Svar #26 skrivet: 04 januari 2006, 19:13:48 »
Blev ett litet sidospår, men allt ska gå genom jordfelsbrytare, denna skyddar även mot överslag i dosor, möss som gnager på ledningar osv, dvs de flesta typer av elfel som kan leda till brand. Är man ängslig kan man ju separera med skilda jordfelsbrytare till olika grupper, men de ska inte lösa ut och gör det inte heller i normalfallen. Dessutom skyddar den människor och djur som råkar komma åt strömförande ledningar från att dö, för det mesta.
Nibe S-1256 + FLM, 200m2 enplans, byggt -05, 225m markslinga

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: HJÄLP! VP-haveri!
« Svar #27 skrivet: 04 januari 2006, 20:54:12 »
Helt klart att allt ska ligga över JFB för att få maximal säkerhet, men jag tycker att alla skall veta att man kan lämna vissa saker oskyddade utan att bryta mot några paragrafer.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad PatJac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar optimerade värmepumpar!
SV: HJÄLP! VP-haveri!
« Svar #28 skrivet: 04 januari 2006, 22:33:11 »
Absolut kan man det, vad jag vet är det inte lagkrav på jfbr överhuvudtaget!?

Inger, tillbaka till din 495a.....  :)

Vet du var vattnet kommer ifrån i din panna, på högersidan finns ju inte direkt något som kan läcka, i alla fall inte så att det kommer på elboxen?

Eller är det så att det är kondens?
Nibe S-1256 + FLM, 200m2 enplans, byggt -05, 225m markslinga

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: HJÄLP! VP-haveri!
« Svar #29 skrivet: 06 januari 2006, 14:40:26 »
Visst är det lagkrav i nya installationer!?

Citera
Jfbr är ju ett personskydd så det är egentligen bara uttag (vägguttag,lamputtag) som behöver gå genom denna.


Nja riktigt sÃ¥ enkelt är det väl inte.... sällan sÃ¥ enkelt som man först tror  Sc:,h

K/f mm kör jag via brytaren, men som sagt inte min VP...  Kanske ska lägga in den ocksÃ¥!?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 615
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!