Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HJÄLP! VP-haveri!  (läst 13765 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Inger.P

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Minst 22 grader vill jag ha!
    • Villa Petersen
HJÄLP! VP-haveri!
« skrivet: 24 december 2005, 19:45:59 »
Naturligtvis! På Julaftons kväll havererar värmepumpen! :'(

Jag vet inte hur allvarligt felet är, den löser hela tiden ut jordfelsbrytaren - i husets elcentral.

Jag har provat att koppla upp krets efter krets - via snabbsäkringarna. Det går fint med alla - UTOM de tre som går till värmepumpen.

Även när jag stänger av värmepumpen on/off -knappen så löser jordfelsbrytaren ut.

Någon som har några tips att komma med? Jag har en IVT495 Twin.

vi sitter inte i sjön. Vi har all ström i övrigt. Det är varmvatten som vi blir utan.... Värme får vi från kaminen...
Jag tänker INTE ringa in någon tekniker förrän tidigast i mellandagarna.
« Senast ändrad: 24 december 2005, 19:48:02 av Inger.P »
Relativt nybyggd som nu bygger vidare. En fungerande luft/luft i garaget hade jag GÄRNA velat ha!

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: HJÄLP! VP-haveri!
« Svar #1 skrivet: 24 december 2005, 20:58:22 »
Eftersom den löser med kompr tillslag, så låt det vara och gå över till manuellt läge och kör allt annat.

Frånluftfläkt,elpatron till VV+tilläggsvärme bör fungera utan kompressordrift.

Sid 8 i manualen som jag laddat ner har en brytare för manuell drift. Skall normalt vara från slä å till den.¨
Då skall du få se att det jag beskrev kommer igång.


Läs sen av i meny och återkom.

/Janne


Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: HJÄLP! VP-haveri!
« Svar #2 skrivet: 24 december 2005, 21:19:15 »
Se sid 28 i manualen..




Här står att i manuellt går elpatron och fläktar utom kompressorn. Sc:,h





« Senast ändrad: 24 december 2005, 22:00:28 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Inger.P

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Minst 22 grader vill jag ha!
    • Villa Petersen
SV: HJÄLP! VP-haveri!
« Svar #3 skrivet: 24 december 2005, 23:12:00 »
Jag tror inte att det är kompressorn som löser ut jordfelsbrytaren...

Allt detta hände vid 17-tiden ikväll. Efter att ha dragit ur de flesta eluttag - inklusive de yttre till utebelysningarna - hade jordfelsbrytaren ändå slagit ifrån ca 10 gånger...

Det slutade då med att jag kopplade bort alla kretsar - förutom de tre till värmepumpen. Då kunde vi laga färdigt julmiddagen och sedan vinka adjö till gästerna.

Vid 20-tiden provade jag att koppla in värmepumpen igen. Det gick då finfint :) Det enda som jag då i princip hade gjort var att "återställa automatsäkringen på ellådan".

Vid 21-tiden somnade jag - ovaggad...


Nu - vid 23-tiden - kom gubben och väckte mig, mitt i tv-tittandet hade huset blivit strömlöst igen :(

Jag har nu återigen kopplat bort värmepumpens tre kretsar. Allt fungerar igen - förutom värmepumpen förstås...

Det är ju konstigt att den gick så länge utan att utlösa jordfelsbrytaren, för att plötsligt få "fnatt" igen...

Ska jag nu prova manuell körning?

« Senast ändrad: 24 december 2005, 23:17:08 av Inger.P »
Relativt nybyggd som nu bygger vidare. En fungerande luft/luft i garaget hade jag GÄRNA velat ha!

Utloggad Inger.P

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Minst 22 grader vill jag ha!
    • Villa Petersen
SV: HJÄLP! VP-haveri!
« Svar #4 skrivet: 24 december 2005, 23:21:28 »
Nu har jag ställt om till "manuell styrning" och öppnat de tre kretsarna till värmepumpen. Jag hör att de "susar".

Tyvärr kan jag inte läsa av displayen... Kan man inte det i "manuellt läge"?  Förhoppningsvis stÃ¥r den nu och arbetar i vart fall...

Nu ska jag gå och lägga mig en stund till *gäsp*

Manuell styrning innebär väl att den står och går helt på elpatronen eller?
Relativt nybyggd som nu bygger vidare. En fungerande luft/luft i garaget hade jag GÄRNA velat ha!

Utloggad Inger.P

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Minst 22 grader vill jag ha!
    • Villa Petersen
SV: HJÄLP! VP-haveri!
« Svar #5 skrivet: 24 december 2005, 23:26:52 »
TJOFFF! Där löste jordfelsbrytaren ut igen! Allt blev svart...

Nu har jag återigen kopplat bort de tre kretsarna till värmepumpen - i elcentalen - och sedan återställt jordfelsbrytaren. Nu har jag ström i huset igen.
Värmepumpen den står still...

Nu får gubben elda i kaminen - för värmens skull - jag går och sover vidare. Inte mycket jag kan göra just nu...

Någon som har någon susning om vad som drabbat min värmepump?
Relativt nybyggd som nu bygger vidare. En fungerande luft/luft i garaget hade jag GÄRNA velat ha!

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: HJÄLP! VP-haveri!
« Svar #6 skrivet: 24 december 2005, 23:28:47 »
Jag tror du måste köra med elpatron hela helgen tills en service man kommer nästa vecka.

Det är nog säkrare än att forsätta att prova att köra igång igen.

God Jul och nu går jag själv och knyter mig. a:gl

Janne

Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: HJÄLP! VP-haveri!
« Svar #7 skrivet: 24 december 2005, 23:32:09 »
TJOFFF! Där löste jordfelsbrytaren ut igen! Allt blev svart...

Nu har jag återigen kopplat bort de tre kretsarna till värmepumpen - i elcentalen - och sedan återställt jordfelsbrytaren. Nu har jag ström i huset igen.
Värmepumpen den står still...

Nu får gubben elda i kaminen - för värmens skull - jag går och sover vidare. Inte mycket jag kan göra just nu...

Någon som har någon susning om vad som drabbat min värmepump?


Tror en elektriker mÃ¥ste se efter vad ni har för fel i huset.  Det verkar sjukt.. Sc:,h
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: HJÄLP! VP-haveri!
« Svar #8 skrivet: 24 december 2005, 23:34:13 »
En vanlig orsak till jordfel brukar vara elpatron.

Misstänker att inställningen "ekonomidrift" (sid 18 i manualen) innebär att eltillsats kopplas bort, testa detta.

Annars kan du koppla ur elpatron, sid 33 i manualen visar var den sitter (nr 25).

OBS! Dra ut alla sladdar till elpatron innan du startar VP:n och se till att kablarna hålls åtskiljda och isolerade.
« Senast ändrad: 24 december 2005, 23:49:01 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Inger.P

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Minst 22 grader vill jag ha!
    • Villa Petersen
SV: HJÄLP! VP-haveri!
« Svar #9 skrivet: 25 december 2005, 02:07:14 »
Tack för att ni försöker hjälpa mig :)

"Ekonomidrift" kopplar inte bort elpatronen. Det läget fördröjer endst starten av elpatronen med 2 - 3 grader.

När jag startade upp värmepumpen vid  20-tiden - och allt fungerade - kopplade jag direkt in "extra varmvattenfunktionen" i en timme. Detta för att hjälpa VP:en att få upp vattentemperaturerna snabbt igen. DÅ löste inte jordfelsbrytaren ut. Jag tror därför inte att elpatronen är boven...

Dock gick aldrig kompressorn igång då... vid starten kl 20.00.
Den borde ju dock ha startat någon gång mellan 20.00 - 23.00 - då jordfelsbrytaren löste ut igen.

Jag drömde precis att jag fått in virus i VP-programet ;) Vet dock - i vaket tillstånd att detta är omöjligt eftersom VP:en inte är ansluten till nätet :)

MVH
Inger - som knyter sig några timmar till...
« Senast ändrad: 25 december 2005, 02:09:16 av Inger.P »
Relativt nybyggd som nu bygger vidare. En fungerande luft/luft i garaget hade jag GÄRNA velat ha!

Utloggad Inger.P

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Minst 22 grader vill jag ha!
    • Villa Petersen
SV: HJÄLP! VP-haveri!
« Svar #10 skrivet: 25 december 2005, 09:25:51 »
Vid 3-tiden vaknade jag igen... det blev många sovintervaller denna oroliga natt. Jag drömde olika lösningar på problemet ;)

I alla fall. Vid 3-tiden provade jag igen. Slog på de tre snabbsäkringarna. Värmepumpen lyste "on" men ingenting hände. Tack och lov så slog inte jordfelsbrytaren ut heller :)

Jag hämtade en insexnyckel och provade att återställa överhettningsskyddet. Enligt IVT:s handledning skulle detta kunna vara felet om displayen var helt släckt... vilket den ju inte varit tidigare under kvällen - men det var den ju faktiskt nu!

Jag tryckte till och "tjong" lät det i maskinen. Både elpatronen och kompressorn gick igång. Hjärtat satt i halsgropen på mig!
Allt fungerade dock normalt. Jag följde hur de olika värdena utvecklades. Allt fungerade normalt...


Vid starten  - kl 02.50 hade jag följande värden. Jag spetsade även varmvattnet. Utetemperaturen låg på -0.8 grader.

  • GT1     -  27.7
  • GT3:1  -  55.5
  • GT3:2  -  46.1
  • GT3:3  -  26.6
  • Komp   -  45.9
  • GT10    -    6.2

Normala värden m.a.o. Värdena utvecklades även normalt vid driften. Det enda avvikande var GT1-värdet som gick från 27.6 upp till 33.3 sedan började värdet falla till 30.8. Jag ändrade inte värmekurvan under tiden så jag förstår inte riktigt varför det uppförde sig på detta viset...

En annan "avvikelse" var Köldbäraren som till en början steg... från 6.2 till 6.5 för att sedan börja dala... till 4.9 så även det värdet uppförde sig ju normalt till slut.

Jag slog av "extra varmvattenfunktionen". Vid 03.15 gick värmepumpen ner i viloläge. Jag hade då följande värden:

  • GT1     -  30.2
  • GT3:1  -  55.7
  • GT3:2  -  67.6
  • GT3:3  -  63.2
  • Komp   -  65
  • GT10    -   3.8


20 minuter senare - kl 03.40 - hade GT3:3 värdet sjunkigt från 63.4 till 28.0. Det tycker jag var märkligt... Inte borde väl tappvattnet sjunka så snabbt när inget uttag görs?

Ja, än så länge står värmepumpen och tuffar på. Förhoppningsvis gör den det hela helgen. I veckan ska jag ringa till IVT. Jag har fortfarande garanti kvar så jag vill ha en koll och förklaring till dess uppförande...

Fortsatt trevlig Julhelg önskar en något lugnare Inger Er alla! :)
« Senast ändrad: 25 december 2005, 09:39:54 av Inger.P »
Relativt nybyggd som nu bygger vidare. En fungerande luft/luft i garaget hade jag GÄRNA velat ha!

Utloggad Marre

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
SV: HJÄLP! VP-haveri!
« Svar #11 skrivet: 25 december 2005, 13:57:43 »
Har du rensat/rengjort kondensslangen som kommer ner i spillvattenkoppen nån gång?
Om inte så gör det, det är den längsta plastslangen lyft ur o rensa med en mejsel el dyl.
Det kan vara stopp i slangen o då rinner kondensvattnet från frånluftsbatteriet över i fläktmotorn o orsakar jordfel o även säkringar kan lösa.

Utloggad Inger.P

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Minst 22 grader vill jag ha!
    • Villa Petersen
SV: HJÄLP! VP-haveri!
« Svar #12 skrivet: 25 december 2005, 15:04:19 »
Nej, det har jag faktiskt aldrig gjort. Men jag har fått värmepumpen servad ett antal gånger sedan installationen - sommaren 2003 - eftersom vi har haft mycket problem med den.
Den senaste service fick jag nu i somras. Detta i samband med att jag fick en mjukstart installerad - vilket verkligen behövdes  ::)

Jag har nämligen även funderat på smutsfiltret - silen vid ventilen - har dock inte vågat mig på några sådana ingrepp på egen hand...

Går denna kondensslangen rakt ner i en "brunn" eller är det något som ska lossnas? Ska strömmen till värmepumpen stängas av innan man stoppar ner fingrarna i den spillkoppen?
Relativt nybyggd som nu bygger vidare. En fungerande luft/luft i garaget hade jag GÄRNA velat ha!

Utloggad Inger.P

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Minst 22 grader vill jag ha!
    • Villa Petersen
SV: HJÄLP! VP-haveri!
« Svar #13 skrivet: 26 december 2005, 15:14:21 »
Tjong i medaljongen!

26 dec kl 14.00 var det dags igen. Jordfelsbrytaren slog ifrån, all el försvann.
Ã…terigen är det värmepumpens kretsar som brÃ¥kar.   :'(

Vid 15-tiden provade jag att återställa automatsäkringen - verkade inte ha utlöst. Inte heller överhettningsskyddet var utlöst.

Nu har jag ställt pumpen i "manuell styrning". Den gick igång en kort stund - kompressorn. Sedan stannade den - troligtvis i viloläge...
Ska verkligen kompressorn gå igång när man kör "manuell styrning". Jag trodde att jag gick helt över på elpatronen då...

NÃ¥gon som vet?

Ja imorgon kl 7.00 - prick -  vet jag vad jag ska göra i alla fall ... ringa servicekillen!    :(

Är det NÅGON som har en susning om vilket slags virus som har drabbat min pump? Ingen som varit med om något liknande?

Relativt nybyggd som nu bygger vidare. En fungerande luft/luft i garaget hade jag GÄRNA velat ha!

Utloggad jaktsmurf

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: HJÄLP! VP-haveri!
« Svar #14 skrivet: 26 december 2005, 16:23:57 »
Lycka till med "viruset" skriv gärna vad som var felet ;)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!