Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1230 Svart Display och bergsvärmepumpen fungerar ej efter Åsknedslag,  (läst 3600 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad martin_355

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej.

Har en Nibe 1230. Det åskade idag. Vi märkte att elementen blev väldigt varma, trots att det var 20 grader varmt. Gick ner till pumpen såg att  displayen svart och hörde bara var cirkulationspumpen. Startade om värmepumpen hände inget förutom att cirkulationspumpen gick igång.

Kan det vara så enkelt som att det bara är någon återställningsknapp som man trycker på så fungerar den eller är det att ta och ringa en firma?


Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kolla om det finns någon säkring på kretskortet som behöver bytas. Men troligen har åskan dödat något i elektroniken. Om du inte är en envis gör det självare så är det nog dags att ringa en reparatör.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad martin_355

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej.

Har kollat efter säkringen. Var en som var sönder, den är utbytt. Displayen fungerar nu. På displayen blinkar det "connecting" och en röd lampa/diod blinkar på kretskortet.

När man trycker in båda översta knapparna på vardera sida (plusknappen och tillskottsknappen se bilden), då står det "chosen display"på displayen. Den röda lampan blinkar fortfarande på kretskortet.

Hoppas någon kan hjälpa mig.


Utloggad martin_355

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej Igen.

En tekniker har bytt display och styrkortet/reläkortet, (det var i relä kortet som säkringen gick). Har fortfarande samma problem dvs en röd lampa blinkar på Cpu-kortet (se nedersta bilden, inringad) och blinkar connection på displayen.

Teknikern är osäker på vad det kan vara. Han sa att det kan vara mjukvaran som har förlorat inställningarna. Han har tyckt på en mindre reset knapp på cpu-kortet, hjälpte inget.

Han tänker beställa e-promen där mjukvaran finns (vet inte vad det kallas för), samt kablage från relä kortet till cpu-kortet.

Vet någon vad det kan vara?

« Senast ändrad: 19 juni 2019, 19:07:27 av martin_355 »

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Tänk på att åskskador gå på hemförsäkringen.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad martin_355

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jo jag vet det.

Har pratat med försäkringsbolaget och det är 80% avskrivning plus självrisk. Pumpen är från 2006.

Utloggad martin_355

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kan det vara kompressorn som gått sönder?

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Knappast troligt, Kompressorn är mera tålig för åska än elektroniken.
Jag känner inte till Nibe 1230, ni har inte testat att byta CPU-kortet? Att bara byta eprom hjälper nog inte. Menar han verkligen att han vill byta eprom? Det är den lilla fyrkantiga kretsen som sitter i sockel på CPU-kortet (nere till höger på bilden)
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad martin_355

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det var cpu kortet som var sönder.
Nu fungerar den

Behöver alla inställningar läggas in på nytt?


Micke...

  • Gäst
Har samma problem på min 1230... har byt CPU-kortet men blinkar forfarande "Connecting". Frågan är vilket kort man ska byta i nästa steg, displayen borde ju vara okej när den blinkar? lutar åt att beställa ett reläkort..

Utloggad BjörnfrånTjörn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej! Har också problem med ”Connecting” och bytt CPU kort. Men fortfarande problem. Hittade du en lösning?
//Björn

Utloggad ErikAndersson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej! Samma problem även här. Mitt reläkort (Reläkort "styr 2002") blinkade rött så jag har beställt ett nytt sådant för ca 2500kr för att se om det är där problemet sitter. Har ingen servicemanual men verkar som att de korten som blinkar rött är trasiga, enligt tidigare inlägg i denna tråd. Någon som vet? Kortet kommer om ett par dagar så uppdaterar då om hur det går.

Utloggad ErikAndersson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Uppdatering nu bytt reläkort (styr 2002) och värmepumpen fungerar som ny. Obs att CPU-kortet (som sitter ovanpå moderkortet(?)) blinkar rött vid normal drift. Nya reläkortet blinkar inte utan där var det en indikering för fel.

Utloggad BjörnfrånTjörn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!
Har bytt reläkort, styrkort och Displaykort. Nu funkar den igen. Oklart vart problemet med connecting satt. Björn

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!