Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Compress 7000i AW17 problem  (läst 2724 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tobbeb

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Compress 7000i AW17 problem
« skrivet: 02 februari 2019, 13:02:38 »
Har en anläggning som gör mig galen :-\
 Har 2 hyresfastigheter som jag installerat Compress 7000i AW 17 i. Den mindre fastigheten funkar det relativt bra i. Men sen mitt sorgebarn som jag misstänker har nÃ¥gon bugg i programvaran eller nÃ¥t. Det visar sig att pumpen är underdimisionerad för huset. 230m2 + källare.
Men klarar bara av att hålla varmt i fastigheten då det e så pass milt att kompressorn är igång. Men då det blir kallare och den bara går på elpatroner (15kw) så klarar den inte få upp framledningstempen ens nära börvärde.
Det pumpen gör är att då den växlar mellan varmvatten och husvärme så slår den av alla patroner och verkar avvakta i minst 5 min ibland ändå upp till 40 min innan den slår till alla patronerna. Det gör ju att om den lyckas hålla en hyffsad framledning så tappar den så mycket att den ska börja om att jobba i uppförsbacke igen. Den verkar göra denna paus på patronerna i växelläget och efter avfrostning.
Installatören har varit flera gånger och felsökt och hittar inga fel på anläggningen,bytt programvara mm.
Väntar på svar från Bosch om den verkligen ska göra dessa pauser och om det går ändra nån tidsstyrning.
Min andra likadana pump verkar inte ha dessa långa tider innnan den stödjer med elspets.
Jag tror att om den inte gör dessa pauser och verkligen eftersträva att leverera max så skulle den klara av husvärmen då våran gamla 15 kw elpanna fixade det.
Nu blir det isolera till sommaren men vill ju ha en anläggning som levererar det den ska ändå.
NÃ¥gra tips eller egna erfarenheter?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Compress 7000i AW17 problem
« Svar #1 skrivet: 03 februari 2019, 13:12:04 »
Varför går den på bara elpatron?
Är radiatorerna så klena att det krävs temperaturer på 60-70 i framledning för att hålla huset varmt?
Är kurvan injusterad med termostaterna på max?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tobbeb

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Compress 7000i AW17 problem
« Svar #2 skrivet: 04 februari 2019, 08:42:14 »
Dom största problemen blir då utetempen inte tillåter kompressordrift, vi har haft flera dagar i rad med i snitt ca -25 grader ovh då klarade inte pumpen (elpatronerna) att hålla husvärmen. Installatören va förbi och ställde bla en kurva så att hög framledning krävdes för att ens ha varmt i kåken. Då jag har hyresgäster där så eftersträvar jag i första hand att ha en dräglig inomhusmiljö och ekonomin får bli senare fråga. Nu är det ju så att kåken är inte bäst isolerad men det ska det bli ändring på.
Vi hade aldrig problem att hålla varmt med en 60-tals oljepanna med jan-fire brännare eller en gammal 15 kw elpanna
Tycker att om pumpen slutar upp med sådana fördröjningstider på starten av elpatronerna så skulle den inte släppa ner framledningen så mycket och därmed inte behöva jobba mot en jättehög framledning för att klara husvärmen. Det blir ju som en berg och dalbana på framledningstempen då det är såpass kallt ute

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Compress 7000i AW17 problem
« Svar #3 skrivet: 04 februari 2019, 21:09:18 »
Var sitter elpatron på denna modell, tidigare modeller hade elpatron i pannan med VVB, men manualen påstår att elpatron är integrerad i utedelen?
Manualen lämnar som vanligt en hel del kvar att önska.
Vore bra om Bosch kunde beskriva lite bättre hur elpatron funkar på denna modell, tyvärr har jag svårt att hjälpa med så bristfällig dokumentation.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tobbeb

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Compress 7000i AW17 problem
« Svar #4 skrivet: 06 februari 2019, 12:25:09 »
Elpatronerna sitter i innedelen, men nu verkar problemet vara hittat med fördröjningen på dom, går ändra gradminuter på tidsstyrning på dom fast min installatör påstod det inte gick i service menyn, nu har installatören kopplat in våran pelletspanna så den går in och stöttar lite då det behövs så det fungerar hjälpligt, men han har satt den på pumpens retur vilket verkar skapa problem för pumpen, min egen tanke är att behålla pelletspannan i serie med pumpen men sätta in den på framledningen och montera pelletsbrännarens termostat på framledningsröret och på enbart ha den ställd på ev 35-40c för att enbart gå in i nödfall om det är kallt ute och framledningen sjunker då pumpen gör varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Compress 7000i AW17 problem
« Svar #5 skrivet: 06 februari 2019, 15:55:00 »
Du tänker helt rätt, pelletspannan ska sitta efter värmepumpen och bara stötta vid behov.
Jag har ingen aning men det borde finnas en utgång på värmepumpen för styrning av pelletspannan.
Andra moderna värmepumpar har sånt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!