Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmesystem till nytt hus  (läst 2053 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Melton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Värmesystem till nytt hus
« skrivet: 29 oktober 2020, 21:48:32 »
Hej på er!

Sitter och planerar värmesystemet för kommande nybyggnation. Blir ett enplanshus på ca 160m2 med ingjuten
golvvärme i plattan och kommer placeras på västkusten ett par mil norr om gbg. Har bestämt mig (nästan iaf) att jag kör på bergvärme av den enkla anledningen att jag vill kunna kyla ner huset på ett ekonomiskt sätt.

Har även snöat in på att docka solfångare till pumpen men här är jag mer osäker. Är ju barnsligt teknik intresserad och skulle kunna ha det bara för att men någon bättre motivering vore ju bra. Antar att någon form av
tekniktank/volymtank/ ackumulatortank är bra att ha. Tips på vilken storlek på eventuell tank?

Sen kan ju detta kopplas på olika sätt antar jag, antingen att solfångarna bara värme tappvattnet eller både tappvatten och värmesystemet till huset.

Man kan tydligen göra så att solfångarna även återladdar borrhålet men vet inte om det är värt det.

Finns det någon som är insatt i det här och kan ge mig tips på ett bra upplägg eller om jag bara är helt fel ute?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmesystem till nytt hus
« Svar #1 skrivet: 30 oktober 2020, 11:41:45 »
Jag tror att solfångare till värmepump är helt ute nu, du får mer valuta för pengarna om du installerar solceller (för elproduktion).
I sÃ¥ fall kan du kanske även skippa bergvärme utan satsa pÃ¥ en FLVP och en AC som kan köras pÃ¥ sommaren när solen skiner som mest.  8)

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Värmesystem till nytt hus
« Svar #2 skrivet: 30 oktober 2020, 19:05:09 »
om du vill kyla med frikyla så så ska du inte återladda med sol. jag svarade just långt på solvärme som jag har stor erfarenhet av . sök på mitt tidigare inlägg.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: Värmesystem till nytt hus
« Svar #3 skrivet: 30 oktober 2020, 20:20:24 »
Köp bergvärmepump som inte har intern beredare. Ställ en bra tank med samma utseende bredvid om pannrummet är utseendestyrt (t ex tvättstuga).
Interna tankar verkar gå sönder alldeles för ofta pga diverse orimlig otur.
De fallen brukar sluta med att hela bergvärmepumpen kasseras, för det blir tragiskt nog billigast.
Det kostar cirka 10000 kr extra att få en hållbar tank vid sidan om. Väljer man rätt modell så slipper man köpa knäpptank också.
20 år senare blir nästa bergvärmepump 20000 kr billigare eftersom du slipper köpa tank igen.
Jag vågar påstå att det är mer sannolikt att man kostar på en tankfri värmepump reparationer och kör den på övertid, eftersom livslängden är mer förutsägbar.

I övrigt tycker jag om solvärme. Det känns som ett lite kunskapsfattigt område, vissa installatörer kanske inte levererar en optimal lösning för de har inte tid att sätta sig in i något som nästan aldrig säljs. Brist på plats för rätt tank leder till dålig besparing m.m.
Om man fritt får välja så kan man en lösning där där solen kan stötta både värme och varmvatten.
Då försvinner jättemånga årliga kompressorstarter, som är slitsamt för värmepumpen, den extra livslängden är en del av besparingen anser jag.
När allt vatten blir genomvarmt nära kokpunkt på sommaren så blir det inte längre aggressivt för värmesystemet och alla detaljer i värmesystemet får högre sannolikhet att hålla längre.

Besparingarna är lite mer långsiktiga. Jag hade köpt solvärme igen om jag skulle välja.
Utgått från en 750-1000 liter allt-i-ett tank och lite halvsnålt antal solpaneler. Bergvärme mot den tanken. FTX för ventilationen.
Hysterisk klumpsumma är det. Men gör man mycket själv så blir det inte så farligt.

Solvärme är känsligt för rätt takvinkel och väderstreck. Är taket inte optimalt, titta inte på solvärme.
Elektriska är inte lika känsliga och funkar bra "lite hur som helst".
« Senast ändrad: 30 oktober 2020, 20:22:11 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Melton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmesystem till nytt hus
« Svar #4 skrivet: 31 oktober 2020, 18:16:34 »
Jag tror att solfångare till värmepump är helt ute nu, du får mer valuta för pengarna om du installerar solceller (för elproduktion).
I sÃ¥ fall kan du kanske även skippa bergvärme utan satsa pÃ¥ en FLVP och en AC som kan köras pÃ¥ sommaren när solen skiner som mest.  8)

Du kanske har rätt men är så genuint trött på FLVP, har haft en i 14 år nu och har inget positivt att säga om den.

Utloggad Melton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmesystem till nytt hus
« Svar #5 skrivet: 31 oktober 2020, 18:23:46 »
Köp bergvärmepump som inte har intern beredare. Ställ en bra tank med samma utseende bredvid om pannrummet är utseendestyrt (t ex tvättstuga).
Interna tankar verkar gå sönder alldeles för ofta pga diverse orimlig otur.
De fallen brukar sluta med att hela bergvärmepumpen kasseras, för det blir tragiskt nog billigast.
Det kostar cirka 10000 kr extra att få en hållbar tank vid sidan om. Väljer man rätt modell så slipper man köpa knäpptank också.
20 år senare blir nästa bergvärmepump 20000 kr billigare eftersom du slipper köpa tank igen.
Jag vågar påstå att det är mer sannolikt att man kostar på en tankfri värmepump reparationer och kör den på övertid, eftersom livslängden är mer förutsägbar.

I övrigt tycker jag om solvärme. Det känns som ett lite kunskapsfattigt område, vissa installatörer kanske inte levererar en optimal lösning för de har inte tid att sätta sig in i något som nästan aldrig säljs. Brist på plats för rätt tank leder till dålig besparing m.m.
Om man fritt får välja så kan man en lösning där där solen kan stötta både värme och varmvatten.
Då försvinner jättemånga årliga kompressorstarter, som är slitsamt för värmepumpen, den extra livslängden är en del av besparingen anser jag.
När allt vatten blir genomvarmt nära kokpunkt på sommaren så blir det inte längre aggressivt för värmesystemet och alla detaljer i värmesystemet får högre sannolikhet att hålla längre.

Besparingarna är lite mer långsiktiga. Jag hade köpt solvärme igen om jag skulle välja.
Utgått från en 750-1000 liter allt-i-ett tank och lite halvsnålt antal solpaneler. Bergvärme mot den tanken. FTX för ventilationen.
Hysterisk klumpsumma är det. Men gör man mycket själv så blir det inte så farligt.

Solvärme är känsligt för rätt takvinkel och väderstreck. Är taket inte optimalt, titta inte på solvärme.
Elektriska är inte lika känsliga och funkar bra "lite hur som helst".

Detta lät tilltalande, sitter med planritning nu och har ritat in plats för tank så den biten är inga problem.
Men förstår inte vad en knäpptank är? Tekniktank?
Är inte helt på det klara med vad skillnaderna är mellan alla dessa olika tankar och benämningar.


Utloggad Melton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmesystem till nytt hus
« Svar #6 skrivet: 31 oktober 2020, 18:25:59 »
om du vill kyla med frikyla så så ska du inte återladda med sol. jag svarade just långt på solvärme som jag har stor erfarenhet av . sök på mitt tidigare inlägg.

Bra poäng med frikyla, tänkte ju inte riktigt så långt. Givetvis korkat att värma upp hålet när man vill plocka upp kyla.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: Värmesystem till nytt hus
« Svar #7 skrivet: 31 oktober 2020, 19:50:08 »
Detta lät tilltalande, sitter med planritning nu och har ritat in plats för tank så den biten är inga problem.
Men förstår inte vad en knäpptank är? Tekniktank?
Är inte helt på det klara med vad skillnaderna är mellan alla dessa olika tankar och benämningar.
Tekniktank är en tank med mycket anslutningar. Ibland intern förrådsvarmvattenberedare eller slinga/or för varmvatten. (För och nackdelar). Utöver det så är de optimerade med uttag i rätta höjder för olika sätt att använda tanken, flertal energikällor m.m.

Nu tar jag en tillverkare och modell bara: Nibe F1245-12. Det är en 12 kW värmepump, den ger fullt ös så fort den startar, direkt på ledningen. Den kan inte reglera effekten. Det gäller alla liknande pumpar också. Helt fantastiskt om man tittar på verkningsgraden som den typen av värmeöverföring ger. Men sen kommer bekymren.
"Stäng aldrig termostaterna", "det smäller i radiatorerna när pumpen startar", "det smäller i radiatorerna när den växlar från varmvattensproduktion", "golvet knakar", "pumpen har börjar larma att den inte får ur sig värmen", "korta gångtider" osv.

Något åt det hållet dyker upp lite här och där. Det är inte konstigt om man tittar på vad som händer. De husen som lider minst av detta skulle jag tro är de som har 100% golvvärme i gjuten platta. Den stabiliserar värmen, om slangarna rör sig inne i gjutningen så kan man inte höra det.

Lösningen på detta kan vara att reglera effekten, en inverterpump gör detta. Men fördelarna man vill åt funkar inte i praktiken.

Beroende på vad installationen har för bekymmer så kan man installera en extra tank i serie med värmesystemet.
Kopplar man den på olika vis så kan man få olika fördelar.
Man kan koppla den som en volymtank som gör att du ackumulerar energin i "kö". Då får du längre gångtider och kompressorn mår bättre under sin livstid. Start och stopp vill man inte ha onödigt många, eftersom det är ett slitsamt moment. Men det är oundvikligt.

Man kan även koppla som en temperaturutjämnare. Vattnet flödar motströms (mot stigande värme) och utjämnar den nya hastiga värmen som släpps på samtidigt som värmen töms från botten som alltid är kallast. Det ger mjukare höjning och sänkning av framledningstemperaturen, även något längre gångtider.

Denna tank behöver sin plats, inte alltid lätt att koppla in på ett estetiskt tilltalande sätt. Men kan vara den saknade pusselbiten i ett hus.
Hur den sparar pengar är svårt att räkna på, men sannolikt behöver ha inte någon reparatör hemma lika ofta.

I en tekniktank kan denna funktionen vara inbyggd.

En annan fördel som man kan få med en tekniktank är att du kan ha separat laddpump för värme in i tanken. Sen en annan för värme ur tanken. Det ger fördelar att kunna få rätt differens mellan framledning och returledning som inte ska vara för mycket eller för lite. Det blir lättare bra om det är frånskilt.
En separat cirkulationspump ger även möjlighet till shunt, då kan en stabil temperatur flöda dygnet runt. Inte stötvis på full effekt som annars för att komma ikapp med rumsvärmen.

I tvåvåningshus så är det ofta golvvärme nere och radiatorer uppe. Det samspelet kan bli stökigt och sätta installatörens kompetens på prov. Det blir mycket enklare rätt och färre kompromisser via en tank.

Billigaste offerten på värmesystem kan bli lite vad man betalar för, hemsk komfort, dåliga grundinställningar, knäppningar, oftare framtida reparationer.


Jag vet att jag tar i lite, det enklaste funkar bra för många där ute.
Men de som är ledsna över sitt värmesystem lider verkligen, oerhört tragiskt att det kan vara ett problem i någons liv.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Värmesystem till nytt hus
« Svar #8 skrivet: 31 oktober 2020, 23:22:09 »
Bra beskrivet!

För kännedom:
Nibe F1245-12kw finns dock inte längre, förutom på en hemsida som förmodligen inte är uppdaterad. Den är borttagen från Nibes hemsida i alla fall..
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Melton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmesystem till nytt hus
« Svar #9 skrivet: 01 november 2020, 00:50:04 »
Tekniktank är en tank med mycket anslutningar. Ibland intern förrådsvarmvattenberedare eller slinga/or för varmvatten. (För och nackdelar). Utöver det så är de optimerade med uttag i rätta höjder för olika sätt att använda tanken, flertal energikällor m.m.

Tack för ett uttömmande svar! Nu är man ju något klokare iaf, stort tack!

Vad har du för åsikt om att kyla ner huset med hjälp av bergvärme?

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Värmesystem till nytt hus
« Svar #10 skrivet: 01 november 2020, 09:31:32 »
Frikyla fungerar fint med rätt förväntningar . Du har en hel tråd om detta. Räkna med att få 20 -23 C som lägst men låg luftfuktighet. Vill du ha 18C så är AC billigare å bättre.

Sammanfattningsvis: Inte för klent ledningsnät i KOPPAR-Överdimensionera fläktkonvektorerna, pga stigande returtemp dÃ¥ berget som är kallt ochsÃ¥ är mkt trögt -efter nÃ¥gra veckors värmebölja  är tempen upp ur hÃ¥let 10 -12 C. Jag tycker centralt placerade takintegrerade konvektorer typ Skystar blir mest pang för pengarna. Att sätta smÃ¥ i varje rum ger jämnare kyla men drar iväg ekonomiskt och lÃ¥ter.  Bättre stora konvektorer pÃ¥ lÃ¥gvarv än smÃ¥ pÃ¥ max-ljudmässigt.

Det finns säkert andra åsikter men jag tycker det finns en gräns ekonomiskt när frikyla kan kallas frikyla.....
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: Värmesystem till nytt hus
« Svar #11 skrivet: 01 november 2020, 10:54:03 »
Tack för ett uttömmande svar! Nu är man ju något klokare iaf, stort tack!

Vad har du för åsikt om att kyla ner huset med hjälp av bergvärme?
Jag tänker som Hastings. Upp i dimension så de får mycket kyla på en "relativt varm källa".

Jag tycker Skystar är utseendemässigt godkända. Det är inget som bryter av mot takets linje.
Jag jämför mot en luft/luft där det är en stor brödrost på väggen med ett närvarande ljud från fläkt och sus från kylmedia. Den går sönder "var 12:e år" och är billigare att sätta in en ny istället för reparera. Tror inte jag sett en sån utedel som är fin att titta på. Jag tänker alltid solblekt skör gulvit-plast med alger på, design från asiens 90-tal. Tycker det är lite känsloladdat att få en så ful produkt på/i sitt nya hus, men med tanke på hur många som säljs så har jag en felaktig uppfattning.
Men de är ju en ekonomisk fullträff. Kylan är stark och billig på sommaren.

Frikylan är lite som allt annat fint i värmeområdet. Kostar lite mer än vad man tänkt sig i början och har en avbetalning långt fram igenom. Man köper ju finare kök av estetiska skäl. Tycker det är inte är fel att tänka samma om frikyla.

Sammanfattningsvis: Inte för klent ledningsnät i KOPPAR-

Jag tycker det är en bra idé, men är nyfiken på varför just koppar? Har du lust att utveckla?

« Senast ändrad: 01 november 2020, 10:56:26 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Värmesystem till nytt hus
« Svar #12 skrivet: 01 november 2020, 11:10:09 »




Jag tycker det är en bra idé, men är nyfiken på varför just koppar? Har du lust att utveckla?

Vad jag förstÃ¥tt kan man vid brand rÃ¥ka ut för att hemförsäkringen INTE  gÃ¥r in med hänvisning till brandklassad etanol i plaströr- det har varit flera lÃ¥nga trÃ¥dar kring detta. Även om branden har startat nÃ¥gon annan stans.

 Jag skulle inte vÃ¥ga anv nÃ¥got annat än metallrör om jag inte hade en brine som inte brann- de har sina egna problem jag har tex haft pottaska  vilket är brinen ifrÃ¥n helvetet . Korrosivt och läcker. har käkat upp en anläggning hos mig.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!