Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Modbus register för periodisk VV temp höjning pÃ¥ F730  (läst 665 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad user1048576

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Jag undrar om någon vet vad det är för modbus registernummer för att läsa ut om periodisk höjning av varmvatten temperatur för tillfället pågår.

47050 visar om funtionen är aktiv överhuvudtaget, men inte om den för tillfället jobbar med dito.

Har tittat i dessa dokument, men hittar inget där:

https://proffs.nibe.se/Proffs/For-installatoren/kommunikation/#tab2

Har kontaktat Nibe support, men fick ett lite märkligt svar som inte var svar på frågan.

Använder bl a HA för att monitorera värmepumpen, det hade vart trevligt att se i HA om värmepumpen för tillfället håller på med "legionella höjning".

mvh HÃ¥kan

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Modbus register för periodisk VV temp höjning på F730
« Svar #1 skrivet: 26 januari 2023, 15:38:43 »
Denna är för luft/vatten värmepump, men vissa register är gemensamma.

https://proffs.nibe.se/upload/NEW/Support/Kommunikation/Modbus%2040%20NIBE%20SMO%2040.pdf

Funderar på om det är 43556?

Om det inte är denna så kan register 43514 och 43516 funka, dessa läser av vilka relä som är dragna så du får helt enkelt logga dessa 2 och se vilket värde du får när den kör legionellahöjningen?
« Senast ändrad: 26 januari 2023, 15:40:21 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad user1048576

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack det låter inte helt osannolikt. Ska prova, återkommer.

Alla regs. fanns inte med i HA, så jag får läsa ut med en annan client, men det löser sig.

Kan ta ett tag innan jag har resultat, detta är lite av ett hobbyprojekt.

mvh H

Utloggad user1048576

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Har provat nu att läsa  relä-regsitren och de ändras inte vid periodisk höjning jämfört med vanlig varmvatten beredning. Troligen för att det är samma metod man använder för att värma upp vattnet fast vid periodisk höjning är mÃ¥ltemperaturen högre.

Men jag la märke till en annan sak; om man normalt har reg 47050 inaktiv så börjar periodisk höjning _direkt_ när man aktiverar den, dvs direkt när man skriver 1 i 47050.

Det innebär att istället för att låta värmepumpen avgöra när den ska gör periodisk höjing och försöka lista ut det med att läsa i nåt register så kan man bestämma när den ska göra periodisk höjning, och då vet man när den pågår. Så jag gör nog så istället.

Jag har ändå ett program som via Nibe Gateway (samma integration/converter som HA använder) styr värmepumpen så det är inga konstigheter att styra detta.

Bakgrunden är att min värmepump får larm om för hög retur temperatur till kondensorn när man kör periodisk höjning vintertid och i ofta på vanlig varmvattenberedning oxå sommartid när inte värmepumpen kan växla tillbaka till att värma huset. När detta händer tre gånger i rad på kort tid blir det "hårt" larm för korta kompressor tider och pumpen stannar helt tills man resetar larmet.

Har via återförsäljare varit i kontakt med Nibe om detta och de bekräftar att det är så Nibe F730 kan bete sig. Lösningen enligt Nibe är att sätta en ackumulator tank till. Jag anser att det är en bug i mjukvaran.

Men man kan styra varvtalet på kompressorn med spärrbanden och på så sätt slippa att den kör kompressorn för hårt och får för hög retur temp.

mvh H
« Senast ändrad: 28 januari 2023, 14:40:13 av user1048576 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!