Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Läckage i dubbelmantlad IVT Greenline HT plus 9. Hjälp med ny tank.  (läst 901 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad krullet

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej.

Jag har en IVT Greenline HT plus 9 från 2008 och det är ett internt hål i tanken.
Jag tycker att en reserv tank är för dyrt 20000 om jag byter den själv.
Så jag funderar på att montera en https://www.ahlsell.se/10/varme--sanitet/varme/ackumulatortankar/ackumulatortankar-1/6938126/# och tänker att jag skall ha kvar denna när pumpen väl går sönder.
Min fråga är hur jag skall koppla in den, skall plugga den gamla tanken helt eller jag skall låta värmevattnet ha den som någon buffert.
Finns det någon anledning att köra värmevatten i tanken?
Den nya tanken kommer ha en egen elpatron (legionella spets) hur funkar det med den gamla elpatronen?

NÃ¥gon som gjort nÃ¥got liknande eller vet en trÃ¥d som pratar om detta, har letat runt men hittar inget vettigt. 
 

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
En klassiker med hål mellan värme och VV Finns det en ingång för EL-patron i tanken så går det bra eller är det slinga/beredare i den. VVB rören pluggas på VP och rören dra om till tanken, sen hur det är med förvärmning av VP är en annan sak med går om det är slinga/beredare i tanken

Utloggad krullet

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
En klassiker med hål mellan värme och VV Finns det en ingång för EL-patron i tanken så går det bra eller är det slinga/beredare i den. VVB rören pluggas på VP och rören dra om till tanken, sen hur det är med förvärmning av VP är en annan sak med går om det är slinga/beredare i tanken

Det är en slinga i beredaren och en elpatron för toppvärme.
Det jag är orolig för om jag tar bort den gamla tanken helt är att jag inte har någon buffert och får en massa start/stopp på systemet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
Varför skulle det bli fler start och stopp? När pumpen värmer huset ingår inte varmvattenberedaren i kretsloppet oavsett om det är en intern eller extern beredare. Jag tycker det inte borde bli någon skillnad jämfört med tidigare.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!