Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Coolix blÃ¥ser bara kall luft?  (läst 5251 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sabton

  • Gäst
Sabton
Coolix blåser bara kall luft?
« skrivet: 15 november 2014, 19:49:51 »
Vad kan det vara för fel på en coolix värmepump som endast blåser kall luft? Kan ingenting om sånt här.. Alla lägen fungerar förutom "heat", då den inte blåser alls. Men slår man på kalluft så fungerar det alldeles utmärkt, har testat dra ut sladden, starta om, pilla med inställningar.

Sabton

  • Gäst
Sabton
SV: Coolix blåser bara kall luft?
« Svar #1 skrivet: 15 november 2014, 19:51:49 »
Vad kan det vara för fel på en coolix värmepump som endast blåser kall luft? Kan ingenting om sånt här.. Alla lägen fungerar förutom "heat", då den inte blåser alls. Men slår man på kalluft så fungerar det alldeles utmärkt, har testat dra ut sladden, starta om, pilla med inställningar.

Kan tillägga att när den står på läget "heat", så dyker det upp en röd symbol bredvid temperaturen på displayen, ser ungefär ut som #..

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Coolix blåser bara kall luft?
« Svar #2 skrivet: 15 november 2014, 20:06:43 »
Har den röda symbolen synts tidigare när värmepumpen har gått normalt? Är det inte så att den visar en "sol" när den står i värmeläge och andra motsvarande symboler men med annan färg i övriga moder (fläkt, kyla, avfuktning etc)?

Tänk på att de flesta luftvärmepumpar inte startar inomhusdelens fläkt omedelbart när man kör den i Heat-läge, utan den startar först efter några minuter när allting är igång och värmepumpen har möjlighet att leverera värme. Har du förresten ställt in börvärdet för temperatur så högt att den borde starta?

Vad händer i utomhusdelen när du har den igång i läge Heat? Går kompressorn och/eller utomhusdelens fläkt? Blir det någon isbildning på förångaren när den har fått gå en stund? Blir det ena eller båda av rören till inomhusdelen varmt?
Om du växlar mellan Heat och Cool med några minuters mellanrum och låter en medhjälpare stå och lyssna vid utomhusdelen samtidigt, hörs det då att fyrvägsventilen slår om? Hörs något pysande ljud som låter som gasströmning i samband med det?
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Coolix blåser bara kall luft?
« Svar #3 skrivet: 17 november 2014, 20:04:40 »
Kan tillägga att när den står på läget "heat", så dyker det upp en röd symbol bredvid temperaturen på displayen, ser ungefär ut som #..
# er symbolet for defrost eller også pre-heat.
Triks på min Coolix er å slå på HEAT. Deretter FAN modus og så HEAT. Da slukker #, og varmedrift starter.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad mucho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
SV: Coolix blåser bara kall luft?
« Svar #4 skrivet: 30 december 2014, 10:13:04 »
När den röda symbolen lyser, hur länge lyser den?

När kylan var som värst för några dagar sedan så drog jag ur sladden och satte i ett element istället.
Men när jag skulle köra pumpen igen så gick proppen så fort coolixen ville börja avfrosta.
Min första tanke var att oljan i pumpen var så kall så den inte orkade starta, men problemet kvarstod även när utetemperaturen steg.
Tyvärr så är värmekabeln trasig på min coolix, och det är den som värmer kompressorn också.

Efter att ha konsulterat Torbjörn på detta forum så gissade han på att pumpen kan ha sugit i sig köldmedie i vätskeform och fått ett vätskelås eftersom min pumpvärme inte funkar. Hade den funkat så antar jag att det hade räckt att sätta i sladden på pumpen och låta den stå några timmar för att vätskan ska flytta sig till nått annat ställe.

Innan jag kunde testa något så var jag tvungen att köpa fler proppar då jag gjort av med en hel ask under mina startförsök.
Köpte ett par nya askar, och en sån där automatsäkring man kan gänga in istället för en porslinssäkring.

Med automatsäkringen i så löste den konstigt nog inte ut, trots att det stod på förpackningen att den hade "snabb" karakteristik.
Istället så hoppade pumpen igång, men avfrostningen tog bara 2-3 sekunder. Sedan slockande den röda symbolen och inget mer hände.

Dock kunde jag precis som du köra den i ac läge, då fläktade den för fullt. Fast utedelen stod still.

Så idag när jag så smått funderade på vilken värmepump jag skulle köpa istället och skruvade isär utedelen så märkte jag att det lät som om kompressorn försökte starta under de sekunder som avfrostningssymbolen lyste. Vilket stärkte min känsla av att Torbjörns teori stämde.

Med topplåten och framplåten borttagna kunde jag komma åt att blåsa hetluft direkt på kompressorn med en varmluftspistol.
Jag värmde också torkfiltret och alla rör. Första startförsöket gjorde ingen skillnad. Så nästa försök så värmde jag ännu mera på kompressor och rör. Och bankade samtidigt på den med baksidan av en skruvmejsel (min tanke var att värmen får gasen att expandera + bankandet skulle få kompressorn att röra sig lite och släppa ut lite vätska åt något håll) och vipps så hoppade pumpen igång som vanligt på nästa startförsök :)

Återstår och se hur länge den funkar. Till sommaren så ska jag nog lägga lite tid på att fixa en ny värmekabel. Det verkar vara en svag punkt. Då den pajjat på 2 av mina 3 coolixar. Om du är osäker på om den funkar så kan man köra upp fingret där vattnet droppar ur. Då kommer man åt kabeln och kan känna om den är ljummen eller iskall, den ska vara varm när det är minusgrader ute.



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!