Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionering av luft-vatten värmepump till villa  (läst 1532 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Murphy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Dimensionering av luft-vatten värmepump till villa
« skrivet: 24 november 2022, 17:37:21 »
Hej

Jag behöver skaffa en utbytespump luft vatten till min villa från 2014. Min 8 år gamla Fujitsi Waterstage Duo 11kW (splitmaskin) har lagt av alldeles för tidigt och blir dyr att reparera. Som jag förstått det är denna VP ordentligt överdimensionerad av någon anledning.

Jag har tittat på Nibe F2050-6 resp F2050-10 men är osäker på om den mindre modellen räcker.
Kan någon hjälpa mig med detta?
LÃ¥t mig stapla lite fakta.

Villan ligger i Saxtorpsskogen i Skåne
160 kvm på 1,5 plan.
väggar med 300 mm lättbetongstomme (u-värde 0,3) därefter tegelfasad.
U värden på fönster 0,8.
300 mm EPS i betongplatta på mark
ca 400 mm lösullsisolering i taket
Vattenburen golvvärme i hela huset
Ventilationsaggregat FTX med värmeåtervinning
2 vuxna och 4 barn
Ca 80 l radiatorvatten totalt på golvvärmeslingorna.

Föredrar att hålla ca 22 grader inomhus.
På sikt finns det stor risk för betydligt högre varmvattenförbrukning pga 4 barn.
Har i dagsläget en extra varmvattenberedare som håller värmen på vattnet som värmts upp av värmepumpen.

Med befintlig LV-värmepump gör vi av med ca 19000 kWh el totalt per år i hushållet.
Separat mätare på värmepumpen visar ca 6000 kWh förbrukning per år.

Räcker den mindre modellen Nibe F2050-6 eller ska jag gå upp till F2050-10? Den mindre modellen är billigare i inköp vilket är mer attraktivt såklart.
Finns det risk att jag överdimensionerar om jag väljer den större? Med vilka konsekvenser i så fall?


Jag har gjort ett försök till en energiberäkning men jag vet inte om det jag gjort är helt rätt...


https://www.energiberakning.se/Effekt_och_Energi_i_hus_BBR29_2020/Effekt_och_Energi_i_hus_BBR29.aspx?job=EEB&ver=20220221&Lang=sv&T=20221123-2106&1=BBR_29&2=114&3=0.8&8=1&5=Landskrona&6=-10.5&7=22&10=0&11=160&12=1&13=3&14=BEN3&16=140&17=&18=&19=1000&20=6500&21=55&24=1&63=&25=445&27=0.35&29=0.6&30=0&31=60&33=4&33b=6&34=692&37=120000&38=24&39=-10.5&40=70&43=75200021203&44=1.87&45=4810&46=40&47=-20&47b=-1&47c=-1&49=5&50a=100&50f=1

« Senast ändrad: 24 november 2022, 18:02:12 av Murphy »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Dimensionering av luft-vatten värmepump till villa
« Svar #1 skrivet: 24 november 2022, 18:06:55 »
Hej! Den mindre modellen F2050-6 bör absolut räcka eftersom ni också har FTX i huset. Dock finns det en väldigt stor osäkerhet. Först av allt behöver man reda ut varför ni förbrukar totalt 19000 kWh/år när pannan bara drar 6000 kWh? Är det FTX-aggregatet som har ett dyrt el-batteri som går hela vinterhalvåret plus något annat speciellt med huset?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Murphy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionering av luft-vatten värmepump till villa
« Svar #2 skrivet: 24 november 2022, 18:28:16 »
Hej

Tack för svar!

Jag kan misstänka att FTX-aggregatet kan vara en eltjuv. Jag har haft tillskottsvärmen igång på FTX-aggregatet sedan 2014 när huset byggdes. Inställt på 18 grader om jag inte minns fel. Elvärmen på FTX har jag sedan två månader tillbaka stängt av.

Det är även möjligt att även vår VVC som snurrat dygnet runt i betongplattan kan vara en eltjuv. Varmvattnet snurrar från den eluppvärmda varmvattenberedaren och jag antar att den returnerar dit också. Jag har sedan två månader tillbaka satt en plejd på denna så att den bara snurrar när vi är hemma.

Vår energiförbrukning för oktober i år har gått ner från ca 1500 kWh till 1100 kWh föregående år. För november är prognosen drygt 1300 kWh jämfört med drygt 1600 kWh föregående år. Vi har visserligen sänkt inomhustemperaturen med ca 2 grader.

Sedan 2 v tillbaka har visserligen inte värmepumpen gått då den gått sönder och vi kan inte få igång värmepatronen heller. Vi kör på värmeelement och fläktar men har låtit temperaturen gå ner under dagen för att sedan köra värmefläktar när vi kommer hem. Det har varit stört omöjligt att få tag i en elektriker som kan komma ut och titta.

När du undrar om det är något annat speciellt med huset. Vad tänker du på?
« Senast ändrad: 24 november 2022, 18:41:05 av Murphy »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Dimensionering av luft-vatten värmepump till villa
« Svar #3 skrivet: 24 november 2022, 20:06:47 »
Ja precis, FTX och VVC kan vara riktiga el-tjuvar men ni har gjort mycket nu för att minska förbrukningen. Trist för er att det inte går att få vettig service på Fujitsu Waterstage. Tyvärr är det ju också oftast långa leveranstider på nya värmepumpar nu. När jag tänkte på "speciellt med huset" tänkte jag på om det kanske fanns pool, spa, stort varmgarage eller något vidbyggt uterum med exotiska växter som värms upp året om(?)
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Murphy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionering av luft-vatten värmepump till villa
« Svar #4 skrivet: 24 november 2022, 21:47:41 »
Ja, vi håller tummarna för att förbrukningen håller sig nere.

Firman som installerade VP gick i konkurs och det går inte att få tag i en kyltekniker. Det får bli en konventionell LV (ej split) då det är betydligt lättare att få tag i en rörmontör vid eventuella problem.

Jag väntar på besked från en firma om leveransen av innerdelen kan gå fortare så vi kan få värme på golvslingorna. Hade tänkt docka med en VVMS325.
Själva värmepumpen var det tidigast lev i mars om man har tur.

Nej, tyvärr inga sådana förlustelser :-)

Verkar min energiberäkning vara vettig? Om så är fallet så finns det ingen anledning att välja en större och dyrare pump eller hur?



PA123

  • Gäst
PA123
SV: Dimensionering av luft-vatten värmepump till villa
« Svar #5 skrivet: 24 november 2022, 22:17:18 »
Energiberäkningen ser bra ut med F2050-6.
 
Jag skulle dock tagit med hushållsel (4800 kwh) som värmer byggnaden en del. Och soltillskott genom fönster 800 kWh/år.
För FTX:en skulle jag inte våga räkna med mer än 60%.
Detta gör dock inte nÃ¥gon större skillnad pÃ¥ slutresultatet.  tummenupp

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Dimensionering av luft-vatten värmepump till villa
« Svar #6 skrivet: 25 november 2022, 08:57:38 »
Ser som sagt bra ut. Hela 99% energitäckningsgrad för värmepumpen. Blir minimalt med el-tillsats på ett år. Den andra modellen hade blivit alldeles onödigt för stor.

Om man tittar på generalagentens hemsida så verkar det finnas många Fujitsu återförsäljare i Malmö-Lund-området. Kanske finns några ni inte hunnit ringa som kan hjälpa er? Påtala att värmepumpen inte fungerar överhuvudtaget nu. https://www.klima-therm.com/se/aterfrsljare,4,se
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Murphy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionering av luft-vatten värmepump till villa
« Svar #7 skrivet: 25 november 2022, 15:00:17 »
Toppen!

Stort tack för all hjälp jag har fått.

Jag ska titta vidare på återförsäljare.

Ã…terigen
Tack!

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Dimensionering av luft-vatten värmepump till villa
« Svar #8 skrivet: 08 december 2022, 17:01:05 »
Ring upp till FG Nordic i gbg de är generalagent för Fujitsu. De har riktigt kunniga gubbar på kontoret, är det ett vanligt fel du fått har de garanterat hört det innan. Jag fick ett nytt kretskort utskickat på rekordtid när jag hade problem för många år sedan.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 717
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!