Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT GEO 508C temperatur köldbärarsidan  (läst 586 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Monchu

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT GEO 508C temperatur köldbärarsidan
« skrivet: 02 december 2021, 10:48:39 »
Bytt ut trotjänare IVT C5 efter 22+ år mot en IVT GEO508C.
Tidigare pump har stöttat med patron vid behov-inga problem då det överlag är en låg uppvärmningskostnad.
Ny pump GEO508c jobbar som vi vet hela tiden-inget tillskott av patron än.
Nu har vi haft 10-12 dagar med ca -10grader/dygn (Småland) och köldbärartemp ligger på -2 och -6
Förbrukning nu totalt i hushållet med uppvärmning 55kwh/dygn. 160kvm+ gillestuga/Källare 100kvm (radiatorer)

Har en låg köldbärartemp men OK uppvärmningskostnad.

Min fråga: Tror ni gamla borrhålet klarar nya pumpen som har något större effekt? (Tjatet om frusna borrhål)
                Stämmer det att denna pump känner av när tempen blir för lÃ¥g pÃ¥ köldbärarsidan, sänker kompressorn och stöttar pÃ¥ med patron istället?

 





Utloggad jmaja

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Esbo/Finland
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: IVT GEO 508C temperatur köldbärarsidan
« Svar #1 skrivet: 02 december 2021, 12:16:15 »
Jag har Bosch 7001ilwm som är samma som IVT GEO512C. Man kan sätta min temp för köldbärartemp ut och in. Jag har grundvattenvärme och har +5 och +2 C. Jag har kollat att komressorn först sänker varvtal och sen stoppar om köldbärartemp närmär sig min temp. Normalt har jag +8 C in och + 5 C ut.

Jag tror att -8 C är min ut till borran, om ingen har förändrat den. Då börjar kompressorn sänka varvtal vid -6 - -7 C och stoppar vid -8 C med larm.

Tillskot kommer med när gradminuter är tillräckligt låga.