Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT GEO 508C temperatur köldbärarsidan  (läst 586 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Monchu

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT GEO 508C temperatur köldbärarsidan
« skrivet: 02 december 2021, 10:48:39 »
Bytt ut trotjänare IVT C5 efter 22+ år mot en IVT GEO508C.
Tidigare pump har stöttat med patron vid behov-inga problem då det överlag är en låg uppvärmningskostnad.
Ny pump GEO508c jobbar som vi vet hela tiden-inget tillskott av patron än.
Nu har vi haft 10-12 dagar med ca -10grader/dygn (Småland) och köldbärartemp ligger på -2 och -6
Förbrukning nu totalt i hushållet med uppvärmning 55kwh/dygn. 160kvm+ gillestuga/Källare 100kvm (radiatorer)

Har en låg köldbärartemp men OK uppvärmningskostnad.

Min fråga: Tror ni gamla borrhålet klarar nya pumpen som har något större effekt? (Tjatet om frusna borrhål)
                Stämmer det att denna pump känner av när tempen blir för lÃ¥g pÃ¥ köldbärarsidan, sänker kompressorn och stöttar pÃ¥ med patron istället?

 





Utloggad jmaja

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Esbo/Finland
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: IVT GEO 508C temperatur köldbärarsidan
« Svar #1 skrivet: 02 december 2021, 12:16:15 »
Jag har Bosch 7001ilwm som är samma som IVT GEO512C. Man kan sätta min temp för köldbärartemp ut och in. Jag har grundvattenvärme och har +5 och +2 C. Jag har kollat att komressorn först sänker varvtal och sen stoppar om köldbärartemp närmär sig min temp. Normalt har jag +8 C in och + 5 C ut.

Jag tror att -8 C är min ut till borran, om ingen har förändrat den. Då börjar kompressorn sänka varvtal vid -6 - -7 C och stoppar vid -8 C med larm.

Tillskot kommer med när gradminuter är tillräckligt låga.

-2 C och -6 C är mycket kallt. Kan väl lätt frysa borran om detta furtsätter länge.
Bosch 7001ilwm 12 kW, grundvattenvärme, 164 m2 1976

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!