Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Laga kretskort ecoair 107  (läst 1688 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rönnström

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Laga kretskort ecoair 107
« skrivet: 07 oktober 2019, 00:07:28 »
Hej!

Kör en ecoair 107 i manuellt läge (48°) ihop med en äldre eco el, dessa pratar inte med varann...
Fått problem med lågtryckspressostaten och den stannar då och då tills jag kvitterar larmet.
Funkar klockrent annars och huset är varmt.
så går den hela dagen igen, dessa bekymmer kom nu när det börjar krypa neråt i temp... tillverkningsår -08
Service gjordes i samband med att jag installerat den, mätte och fyllde på gas. Va inte mycket alls som behövdes och inga bubblor vid etablerad drift..
Har dammsugit forumet på ämnet.
Så jag ställer en annan fråga:

Vet inte om styrkortet är bytt och om det är det som spökar.
Byglade lågtryckspressostaten nu ikväll och ska se om jag vaknar upp till ett kallt hus imorgon.
Så är det någon som lagat styrkortet själv om det är sprucket?
Dvs bygla över sprickan ?
Detta är iaf sjukt irriterande och jag vill inte lägga så mkt mer kulor på denna gamla pump.

Ha det bäst och tacksam för svar.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Laga kretskort ecoair 107
« Svar #1 skrivet: 07 oktober 2019, 09:42:23 »
Mönsterkorten som CTC:s elektronik är byggda på, är av glasfiberlaminat som inte brukar spricka (till skillnad från pappersbakelitkorten som man hittar i t ex gamla tv-apparater).

Om nÃ¥got har hänt med det styrkortet med Ã¥ren, sÃ¥ är det mer troligt att det antingen är fukt och smuts som orsakar krypströmmar, eller att nÃ¥gon elektrolytkondensator har Ã¥ldrats.  SÃ¥ det kan vara lämpligt med en grundlig avsyning av kortet samt kontrollmätning av alla elektrolyter till att börja med.

En sak till som kan vara bra att kolla, är att det blir rimliga värden från alla tempgivare. Givarna är inte av allra bästa kvalitet och kan bli mer eller mindre konstiga med tiden. I synnerhet hetgasgivaren.
Kolla också att det ser bra ut där kablarna är anslutna till styrkortets skruvplint, att inte någon spretande tråd kan kortsluta mot t ex jord eller polen bredvid i plinten.

Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!