Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 06 juli 2020, 07:38:05 »

Sonen jobbar med installation och utbyte av luftvärmepumpar, och Panasonicpumpar av den modell byts ut rätt ofta för att de inte fungerar så bra längre, eller inte alls.
Kretskortsfel är vanliga, så varje dag den går nu så lever den på sin ålderdom kan man väl säga.
Jag är helt säker på att du skulle bli extremt nöjd om du köpte en modern pump - dagens värmepumpar har mycket bättre kapacitet och COP vid låga utetemperaturer än vad din gamla maskin har.

Den enda möjligheten att en 600 W värmare på tilluften skall ge ett positivt resultat är som det skrivits om tidigare:
Alltså. Panasonics avfrostningslogik är så dålig att din lilla värmare möjligen kan värma tempgivaren som styr avfrostningen på ett sätt som gör att den avfrostar mer sällan, UTAN att för den skull drabbas av total igenfrostning. Får man längre tid mellan avfrostningarna utan att förångaren frostar igen totalt så får man ju helt enkelt mer driftstid.

Då 600 W på tusentals m3 luftflöde/timme inte ger någon nämnvärd skillnad på temperaturen har jag dock oerhört svårt att se att det skulle kunna ge den effekten.

Det som troligen skulle kunna fungera vore om du tog frånluft från källaren och förvärmde med, dels skall ju källaren ändå ventileras, och dels så kommer källarväggarna att fungera som värmeväxlare mot marken, din luftvärmepump skulle bli något av en jordvärmepump på det sättet.

När det gäller annonsörer i forumet så är det ju inte som du skriver att "Forumet annonserar", det är annonsören som annonserar, och jag utgår ifrån att en olaglig verksamhet skulle stoppas av berörda myndigheter om det vore olagligt.

När det gäller förlusterna vid avfrostning så är de rätt små, visst, kompressorn värmer utedelen för att smälta isen, men kompressorn är inte igång så många minuter, och den förbrukar inte så hög effekt under tiden heller.
På min värmepump som loggas har jag räknat fram att den förbrukar el för ca 3-12 öre/avfrostning om elpriset är 1 kr/kWh.
Den siffran kan säkert vara lite högre på äldre maskiner, men vi talar hur som helst bara om några kronor/dag som går åt i avfrostningskostnad.
Delar av värmen som körs ut i förångaren återvinns ju dessutom när den börjar om att värma igen, men det har jag inte räknat på.

Skrivet av: bengtic
« skrivet: 06 juli 2020, 01:59:33 »

Var ett par år sedan, har varit i spanien de senaste vintrarna ställt ner pumpen till 16 grader och haft avsiningssladden på för säkerhets skull ifall det skulle bli kallt vilket det inte varit.
Pumpen Panasonic he9dke har nu gått i snart 13 år utan andra problem än att jag inte använder syrepumpen numera eftersom den låter, var väl mest en gimmick.
Den går ju i stort sett som enda uppvärmningen och total arean inklusive dåligt uppvärmd källare är 96 kvm.
Har fungerat perfekt och länge sedan jag använt uppvärmning av tilluften bara när det blir många minusgrader.
Har förstått att min ide att värma inluften numera är implementerad i en del märken på ett diskret sätt för att de ska klara låga temperaturer gör man det från början så blir det ganska osynligt för brukaren bara bättre prestanda.
Man undrar ju hur länge pumpen kan fortsätta att gå? eftersom jag använder både svångrem och hängslen så kommer i det fall pumpen rasar när jag sitter i södern i solen att ersättas automatiskt av elpannan och värmeelementen slå på.
Skulle ju vara roligt om det finns någon driftprestanda på panasonic. Kommer ifall den rasar köpa  samma märke igen.
Köpte den 2007 ny i kartong på blocket för 6500kr om jag minns rätt. Kostade då 16000kr.
Gjorde installationen själv och såg till att den monterades under tak på södersidan vilket gav flera grader varmare luft och torrare än på nordsidan, mätte upp det efter att fått tips från en värmepumpsveteran som nog var den första i kommunen som installerade.
Sparade in kostnaden redan första året och förstår inte grannar som fortfarande kör direkt eluppvärmning. I värmeböljan nyligen hade jag 40gr på verandan gick inte att gå ut körde pumpen i ac - läge och den fungerade perfekt.
Så när ska den rasa???
Skrivet av: electroluxaren
« skrivet: 18 mars 2018, 17:28:28 »

Troll är rädda för eld
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 18 mars 2018, 06:41:05 »

Man får ju ha gasolflaskor med tiotals kilo gas hemma, så varför skulle det vara ett problem med några hundra gram i värmepumpen?
Skrivet av: electroluxaren
« skrivet: 17 mars 2018, 22:45:59 »

Både R32 o R1234YF som används i dag istället för R134 resp R410A är väl så brandfarliga som propan
propan brinner utan att det bildas farliga gaser men de andra två köldmedlen ger lungkollaps om brandröken andas in
så propan är en perfekt ersättare och det är definitivt inte otillåtet. så det du skriver är b-s-it
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 17 mars 2018, 17:48:03 »

Så du menar på allvar att "forumet" ska granska alla annonser och aktörer för att sålla bort dom som man tycker är "dåliga". Tex kolla om dom betalat skatt, anlitat svart arbetskraft, kört för fort eller har helt felaktiga åsikter.
 
Skrivet av: bengtic
« skrivet: 17 mars 2018, 17:18:46 »

Jag gick in på sidan som forumet annonserar om och de skriver att det dom säljer är r134 ersättning när man laddar hem databladet så är det propan de säljer som man säljer i om målade burkar. Tycker faktiskt inte forumet skulle ta in sån falsk reklam på otillåtet köldmedel till våra bilar och värmepumpar det är inte seriöst, det första man ser är en stor varning för brand och explosionsfara, det är en väldig skillnad på riktigt kylmedel och propan när det gäller brännbarheten det var ju därför det fanns i alla sprayflaskor förr, nu är det gasol som brinner ordentligt sprayar man håret och tänder en cigarett är man ganska så rökt. Såg att vår moderator var aktiv för över 2månader sedan så där händer nog inget alls....
Skrivet av: bengtic
« skrivet: 17 mars 2018, 17:13:21 »

Jag gick in på sidan som forumet annonserar om och de skriver att det dom säljer är r134 ersättning när man laddar hem databladet så är det propan de säljer som man säljer i om målade burkar. Tycker faktiskt inte forumet skulle ta in sån falsk reklam på otillåtet köldmedel till våra bilar och värmepumpar det är inte seriöst, det första man ser är en stor varning för brand och explosionsfara, det är en väldig skillnad på riktigt kylmedel och propan när det gäller brännbarheten det var ju därför det fanns i alla sprayflaskor förr, nu är det gasol som brinner ordentligt sprayar man håret och tänder en cigarett är man ganska så rökt.
Skrivet av: bengtic
« skrivet: 17 mars 2018, 16:58:52 »

Har sedan ett tag haft lite oljud från värmepumpen, läste i forumet om ett råd att slå från syrepumpen och efter 5 minuter blev det tyst, så tydligen är syrepumpen sliten. Det är väl enda modellen som har syrepump kanske lite service skulle hjälpa men jag ser det inte som nödvändigt, var förmodligen en kul grej som man satte dit på premiumpumparna.
 Så nu går det som vanligt igen, ser att man har reklam för egenreparation av ac på denna sidan, tycker nog man ska ta bort det eftersom det handlar oftast om billiga plastventiler och gasolgas, enda som jag vet idag som säljer riktig gas är fortfarande Biltema men de har fördubblat priserna och sänkt gasmängden men för en kunnig hempulare lönar det sej säkert. För vanligt folk så blir det nog gärna ett totalhaveri.
Skrivet av: bengtic
« skrivet: 27 februari 2018, 02:59:50 »

Tänkte återkomma i tråden jag startade för 8 år sedan, har sedan den tiden vid låga temp. slagit på en 400watt frostvärmare utan fläkt som finns bl.a. på Bahaus den står precis nedanför bakre delen av pumpen. Har nu kört pumpen hela vintrarna utan avbrott i 10år allt har fungerat bra och precis som jag beskrev i början av tråden för så många år sedan inte ett fel har det varit.
Det där tråkiga jamandet som uppstår vid avfrostning hörs väldigt sällan och den startar och ge värme på väldigt kort tid när jag har värmaren på.
Har nu sett att det finns fabrikat som anger att de klarar väldigt låga temperaturer, det ska i princip vara omöjligt med de köldmedlen som finns i våra pumpar och de har ju inte blivit bättre, nästan alla kyl/frysar går nu på gasol med en högvarvig kompressor som skriker och går väldigt ofta och länge.
Eftersom jag nu testat i över 8år så kanske någon därute tror mej, vi har ju ganska kallt nu för att vara på de här breddgraderna och har slagit på ett par element, men nu gick tempen i vardagsrummet upp till 24grader bara sådär av 400watt.
Det är ju ett helt annat ljud i pumpen och fläkten inne går för fullt, hade ställt upp till 25grader tidigare i hopp om att den skulle ge lite mer , slår jag på powerful så ger den lite mer men verkar klart ansträngd.
Den körs ju hela tiden från augusti, september till juni året efter och har så gjort i ca 10år extravärmaren används bara vid ett antal minusgrader.
Den får ju jobba ganska hårt eftersom huset är byggt helt av trä utan isolering i början på 40-talet med glipor i gamla dörrar och originalfönster, har inte brytt mej om att isolera det får nästa ägare göra. Men har trots det haft en minst halverad elförbrukning jämfört med förre ägaren.
Hur svårt kan det vara och dra ut en skarvsladd med någon sorts värmare på när det blir så här jobbigt kallt speciellt på nätterna, annars får man ju slå av pumpen man kan ju faktiskt ha sönder den om det blir för kallt.
Men då dyker frågan upp kan man få en färgtv med en damstrumpa på skärmen på en svartvit tv? Jo jag gick på det och det var ju superenkelt att testa på 60talet så det gjorde nog halva sverige.
Hade egentligen tänkt att sätta en värmekabel på baksidan av pumpen istället för frostvärmaren men den står under verandan så det är lite jobbigt och nu efter att ha ramlat några gånger så vill inte kroppen vara med längre den vill sitta i soffan med bra värme.
Undrar bara hur länge den kan gå köpte huset 2007 och installerade pumpen själv på hösten sen har den stått för över 90% av all värme vill gärna ha på elementet i badrummet på så fukt och lukt försvinner. Så nu är det 10 1/2 år sedan men det tog ju ett tag innan jag kom på det här knepet under en ovanligt kall vinter med under -20, blir att ta ett djupt tag i plånboken om den rasar men då blir det en Panasonic inget skräp från Jula det kan man ha i garage och sommarstugor men kostnaden för installation är så pass hög att jag gärna lägger på lite för kvalite, men vem vet den kan ju gå ett bra tag till den sliter ju inte lika hårt när det är riktigt kallt, har för mej att det värsta är att man kör den in i väggen i kylan och sen slår den av och sen försöker man starta om och då ligger oljan till kompressorn på fel ställe och cirkulerar inte i början.
Sen kan ju inte kompressorn komprimera gas till vätska om det kommer in vätska pga låg temp.
   
Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 27 februari 2012, 09:20:22 »

Ah! Bra tänkt pi.r Thumbsup Jag blev nämligen själv överraskad när jag testade varmvattenavfrostning. Pumpen hade initierat avfrostning själv, jag hjälpte till med varmvatten och pumpen slutade avfrostningen nästan omedelbart fast den inte var helt isfri. Jag såg att varmvattenångan definitivt omsvepte ute-termometern, ev. kanske jag råkade koncentrera värme till det rör som rörsensorn satt på? Sc:,h
Hursom, blev ju inte glad när utefläkten brakade igång och jag fipplade med varmvattenslang! En hel del vatten sögs bort från flänsarna och tog i / skvätte ifrån fläktbladen. Fick knacka bort isen från fläktbladen i nästa avfrostning, ville inte ha obalans.
Jag är inte helt säker, tror avfrostningscykeln den gången blev typ 2 minuter istf 10. Då hade jag spolat vatten i kanske 20-30 sekunder.
Skrivet av: pi.r
« skrivet: 26 februari 2012, 18:12:11 »

Alt. 1 - är kanske tänkbart.
Men jag gissar att bengtics Panasonic(?) har en "riktig" behovs-styrd avfrostning. Den går bara att "lura" med att värmaute-givaren vid temperaturer nära 0. Så att det tror att avfrostning inte alls behövs. bengtic har använt sin värmare vid betydligt lägre ute-temp.

Alt. 2 - är mera tveksamt.
Jag har förvisso inte studerat någon Panasonic-pump, men jag har hittills inte sett någon pump styra avfrostningens avslutning på ute-temperaturen. Alla jag sett styr på utgående gas-temp från värmeväxlaren. När den når 5-10 plus-grader har all is smält och avfrostningen avbryts. (Det brukar även finnas en max-tid för avfrostning som kan avbryta.)
Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 25 februari 2012, 23:33:52 »

Jag tror du Bengtic har två effekter som ger högre effektavgivelse per dygn till ditt hus:

1) varmluft som når ute-temp givaren = pumpen tror det är varmare ute än sant värde och det får pumpen att byta till annat avfrostningsintervall.

2) Vid avfrostning stannar utefläkten och ute-temp givaren blir snabbt varm varpå avfrostningen avbryts tidigare än motsvarande vad Panasonic tänkt.

Så summa: du får defacto mer kWh in i huset, priset är en rejäl risk för överisad pump pga otillräckliga avfrostningar.
Du riskerar att pumpen skippar avfrostning helt fast den isat igen totalt = kompressorhaveri. Dock så har du scroll kompressor, den är kanske tåligare mot oljebrist än motsvarande rotary.
Skrivet av: Lars12000kw
« skrivet: 25 februari 2012, 02:01:02 »

Men Hallå vilken nivå är det på den här diskussionen.
En luftvärmepump fungerar så att den tar värme i uteluften och lämnar av i inneluften men den kan ju aldrig lämna av mer energi inne än vad den tar från uteluften det är helt omöjligt. Energi kan inte bara uppstå utan den omvandlas
från tex. olja, ved eller el men med en luft/luft pump för du över värme telexempel: I 15 kubikmeter luft som går igenom utedelen och kyls  2º (-15 in och -17 ut) och den skall lämna 30º inne i huset så blir det 1kubikmeter 30º luft ur inerdelen. 15x2=30 och vill du ha 40º så blir det 30/40=0,75kubikmeter.
Men åter till ditt expriment, visst får du en ökad värmeeffekt inne med ett tillskott på 600watt vid utedelen men det skulle förvåna mig om det blir mer än 200watt så ställ fläkten innomhus då får du ju 600watt i tillskott och slipper elda för kråkorna.
 //Lars



Ja det verkar onekligen så,  det finns två orsaker till att det i mitt fall lönar sig.
1: alternativet är att slå på elpannan och eventuellt stänga av pumpen helt och då har jag coop 1 i bästa fall.
2: Genom att tillföra 600w kan jag få varmt i hela huset med enbart värmepumpen, jag har ju ibland slagit på en kamin på lägsta effekten och den har ju höjt värmen lite i det rum jag befinner mej och det är allt.
När jag satt den utomhus vid pumpen så fick jag bara totalt bara 3 st avfrostningar under en 7tim period och massor med värme.
Utan mätningar vet jag hur mycket fläktkaminen ger har ju haft den i bilen i många år, och den ger inte mycket, det är för att säja det som att pissa i havet. Hade den eftersom det var motorvärmare samtidigt och bara en 6A säkring och jag fick inte överskrida 6*230v= 1380w. Skulle tro att den kickade upp verkningsgraden så att pumpen fungerar med kanske coop 3 och då skulle jag ha igen mera än jag matar in.
Uppmanar alla att testa när tempen går under -15c kostar inget bara en gammal fläktkamin på en pall bakom pumpen inte så noga med placeringen blåser det inte suger den i sig all luft i närheten.
Skrivet av: bengtic
« skrivet: 01 februari 2012, 20:26:36 »

Jo det var ju liksom jag som startade tråden, har monterat en frostvakt bakom värmepumpen nu när det börjar bli kallt.
Pumpen håller inställd inomhustemp bättre än tidigare, fläkten som står på auto går med mycket lägre varvtal än tidigare.
Jo jag har provat med värme inomhus men det ger faktiskt mindre utdelning.
Tänker på er som bor i norrland, finns det ingen modig människa med ett element och en skarvsladd som kan testa?
 
Skrivet av: adde76
« skrivet: 01 september 2011, 12:14:42 »

Ok ...vedkamin inne har jag. Misstänkte detta men ville kolla.
Tack för svar !
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 01 september 2011, 09:56:02 »

Utedelen behöver ca 2000m3 luft per timme, så det är ingen bra idé att bygga in den eller bromsa lufttillförseln på nåt annat sätt...
Sätt vedkaminen inne så får du värmen där du behöver den på en gång.
Skrivet av: adde76
« skrivet: 01 september 2011, 09:45:41 »

Jag har precis skaffat hus med V/V - pump ...2 st toshiba. Jag kan absolut inget om detta men har ett par frågor och funderingar !

Jag har 1 st utedel på huset som inte syns ...platsen används inte.
Jag har 1 st isolerad hundkojja som inte används.
Jag har gratis ved och en liten "portabel" vedkamin.

Nu till funderingarna.
Och jag monterar in utedelen inne i hundkojjan och har den lilla vedspisen som vämer upp den ...borde detta inte spara galet mycket el-förbrukningnär graderna ute går under -10 ?

är det skadligt för utrustningen (pumpen) att göra så här?
Får pumpen tillräkligt med luft (den är ju ventilerad och har en ingång)
Skrivet av: TUCSONOR
« skrivet: 02 januari 2011, 18:11:11 »

Om man nu har en brunn att utnyttja så känns ju en växlare (koaxial?) på röret mellan kompressorn och utedelens förångare som en effektivare lösning än bilkylare?
Pumpar man brunnsvattnet genom växlaren så behövs det nog inte lika stort flöde eftersom "all" energi i vattnet används.

Cirkulationspumpen bör isåfall stoppas under avfrostning om man inte vill dumpa värmen från den avfrostande hetgasen ner i brunnen.

Om man fikk til en perfekt veksling, vil behovet falle til kun 2 liter vann i minuttet. Sirkulasjonspumpe på bare 10W ville teoretisk holde.
Man nærmer seg en bergvarmepumpe.
 
Skrivet av: Volvo245GLT
« skrivet: 02 januari 2011, 12:29:28 »

Om man nu har en brunn att utnyttja så känns ju en växlare (koaxial?) på röret mellan kompressorn och utedelens förångare som en effektivare lösning än bilkylare?
Pumpar man brunnsvattnet genom växlaren så behövs det nog inte lika stort flöde eftersom "all" energi i vattnet används.

Cirkulationspumpen bör isåfall stoppas under avfrostning om man inte vill dumpa värmen från den avfrostande hetgasen ner i brunnen.
Skrivet av: TUCSONOR
« skrivet: 01 januari 2011, 21:08:20 »

Vil nødig forstyrre dere svenske naboers gode diskusjoner, ..................................................netto tilbake på vil være når utetemperatur nærmer seg +2 men ikke blir +2. I praksis sikkert noe lavere.
Godt Nytt og varmt År.

Hei, nytt år ble det og diskusjonen går enda. Jeg må korrigere meg noe på mine tall, eller komme med mer "data", men før det kom jeg på hva jeg har lest en kjent filosof for flere hundre år uttalte, "Alt smart er tenkt, det gjelder å tenke det en gang til".
Slik er det nok for varmepumper også. En skal nok tenke virkelig smart om man skal komme på noe som allerede ikke er tatt i bruk. Og er det ikke tatt i bruk så er det en fornuftig grunn, mes sannsynlig knyttet til lønsomheten.
Det her med forvarming med gratis varmt vann (5 grader) mente jeg kunne ha noe for seg. Derfor regnet jeg mer på det for å finne hva det kunne bety på årsbasis om jeg kunne gjort noe slik på min varmepumpe opp mot årmiddeltemperatur her jeg bor. (Trondheim, Norge).
Det var da jeg fant en feil i min "konklusjon" om netto avkastning opp mot +2 grader. Det er der det er brutto "Break-even", men man må ned på -4,18 grader for å ha netto noe overskudd. Årsaken er at det blir mer lønnsomt å sett der 150W som vannpumpen trekker inne når det ute kryper over -4.18 grader. Når det i Trondheim i normalt ikke blir kaldere enn -3.3 vil jeg kun oppleve tap.
Dersom jeg like vell benyttet denne løsningen ville varmepumpen trekke 168 kWh mindre gjennom perioden det er kaldere enn 2 varmegrader (6/11-10/4), men samtidig ville sirkulasjonspumpen ha brukt 554 kWh, altså et tap på 386 kWh.
Så er det dette med avising. Dersom dette med radiatorforvarming ville eliminert alle avisinger, så er det et potensiale der som kanskje vil ta inn tapet sirkulasjonspumpen har. Min varmepumpe kan maksimalt avvise 31 ganger i døgnet. Maksimalt kan den bruke 0.08kWh (Har målt) per avising. Det er 155 døgn med temperatur under 2 grader, slik at jeg kan spare 4805 avisinger. Det er 4805 x 0,08kWh/avising= 384,4 kWh. Jeg har da nesten gått i null.

Konklusjon: Tanken om forvarming med vann via luft er god, vil virke etc etc, men for å få noe økonomisk igjen må den globale oppvarming lede til en istid her i norden om forvarming via luft skal ha noe for seg.

For den som mener at dette bare er teori, og at forvarming via luft vil virke mye bedre i praksis enn hva jeg har beregnet får bare rett og slett prøve praksis. Jeg avstår, og forholder meg heller til den etterisoleringen jeg har gjort på min pumpe. Kostet bare 200 kroner, og betalte seg igjen i løpet av få dager. Der var det sammenheng mellom teori og praksis, teori sa meg at varme avgitt utendørs hørte til innomhus, og for å få den innomhus isoler utendørs!








 
Skrivet av: Apan
« skrivet: 01 januari 2011, 20:21:38 »

Menade med 600w fläkten, men med vatten vvx lösningen så ger det knappt nånting, 3gr som blåser på utedelens 2000kbm luft/ timme..Eller gigantisk kylare med jätteflöde, annars i -10 så fryser kylaren till en isklump..
Skrivet av: pi.r
« skrivet: 01 januari 2011, 19:54:55 »

Dyr..?
Tja... Värmetilskottet blir gratis. Anläggningen... får man väl fixa själv... Inte gratis, men behöver inte bli dyrt. En massa jobb - javisst... En del skulle tycka det är kul... andra inte...
Skrivet av: Apan
« skrivet: 01 januari 2011, 19:15:55 »

Hursom ganska dyr avfrostning..
Skrivet av: pi.r
« skrivet: 01 januari 2011, 18:28:48 »

Färre avfrostningar blir det i alla fall...

Hur stor skillnad det sen gör inne - kan man ju diskutera - eller testa...
Skrivet av: Apan
« skrivet: 01 januari 2011, 15:29:20 »

Vattnets temp kanske 5 gr, när det är pumpat och växlad kanske 3gr återstår, vinning? noll..
Skrivet av: pi.r
« skrivet: 01 januari 2011, 15:07:44 »

Med 10 kW effektuttag kommer brunnen snart att frysa om man släpper tillbaka vattnet. Alternativet är att hälla vattnet i avloppet istället, men då sinar väl brunnen om man tar ut 30 l/minut.

Man får nog nöja sej med att ta ut ca 1kW från brunnen. Då får man i alla fall motsvarande tillskott som med el-värmaren.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 01 januari 2011, 11:14:09 »

Måste tillägga att jag tror jag förstår hur ni tänker, man kan inte jämföra praktik med teori. Det vill jag erkänna att jag felaktigt gjort med mitt exempel men är ändå ganska säker på att inte kan få tillbaka mer än 50-60% av energin från värmaren om man sätter den under utedelen.
Skrivet av: TUCSONOR
« skrivet: 31 december 2010, 11:40:49 »

Vil nødig forstyrre dere svenske naboers gode diskusjoner, men siden jeg liker tall Thumbsup kunne jeg ikke la være å regne litt på dette med å forvarme luft via en radiator. En slik løsning vil fungere, men krever jo litt arbeid og utstyr. Det har jeg ikke regnet på.

La oss si at utedel blåser 2000m3/h (Det gjør min varmepumpe). Det er -15 grader ute, og 5 grader i vannet som skal varme uteluften. I beste fall kan det være mulig å få hevet luften fra -15 til 0 grader med det 5 grader varme vannet. Luften blir med andre ord 15 grader varmere gjennom fordamper. COP skal da bli 0.75 høyere på varmepumpen (0.05/grad). 1 Kw inn vil gi 750W mer ut.
For å varme luften 15 grader kreves 10,8 kW. De må komme fra det 5 grader varme vannet. For at det ikke skal fryse bør det trolig ikke senkes mer enn 3 grader. Da kreves det en vannstrøm gjennom radiator på 30 liter i minuttet. For å presse 30 liter vann gjennom en radiator må det nok til minst 3 bar. Da må det netto til en pumpe som trekker 150W. Netto energiregnskap blir da 750-150=600W!
Med mindre man ikke lager en sofistikert styring på vannstrømmen gjennom radiator vil vannpumpen konstant trekke 150W. Derfor, den absolutt høyeste utetemperatur denne løsning vil gi noe netto tilbake på vil være når utetemperatur nærmer seg +2 men ikke blir +2. I praksis sikkert noe lavere.

Godt Nytt og varmt År.


  

Skrivet av: Apan
« skrivet: 31 december 2010, 11:13:29 »

Allt är redan sagt för längesedan, gick på Jour igår, satt med mobilen.. I skogen i en bil och väntade..booring!

Gott nytt år..
Skrivet av: bengtic
« skrivet: 31 december 2010, 07:08:17 »

Apan: Synd att den här tråden ger dej sömnsvårigheter råkade se när ditt inlägg postades.
Jag önskar en trevlig nyårsafton och ett Gott Nytt År.
Ps. grubbla inte så mycket nu och ta en paus från den här tråden. Tror allt är sagt nu.
 
Skrivet av: Apan
« skrivet: 31 december 2010, 04:14:09 »

Eller luftvattensbrunnspump..

Bengtic, så du hävdar alltså 100% att denna förvärmning funkar? Eftersom du, som ej är kyltekniker säger att de ej kan sitt jobb?

Kan ingen på detta forum, som har kylutrustning, koppla upp och mäta med och utan denna mirakelvärmare?

Och pumpa vatten genom en bilkylare, vårt tappvatten är 5gr vintertid, hur mycket Cophöjning tror du detta skulle ge? Förmodligen en stenfrysen kylare och inget vatten..

Betänk att pump avloppsvatten genom samma kylare..
Skrivet av: doggydoggen
« skrivet: 31 december 2010, 00:40:21 »

Jag vill tacka bosse bus och boek för en försiktigt balanserad hållning.
Jag är glad över att jag i mina spekulationer och beräkningar inte är värst. har aldrig räknat på nåt sånt här men vaknade upp i morse med en ide att förklara vad jag trodde.
Skulle jag kanske inte gjort men det är fruktansvärt vad den här tråden har engagerat människor.
Det handlar om gud och tro  att få roliga resultat med hjälp av dåligt underbyggd matte. Blir besviken att en del som uppenbart har det hela som sitt jobb har så ytliga kunskaper.
Alla har fått tänka till och det har säkert skapat en diskussion ute i stugorna, det tycker jag är hälsosamt, vi vill väl alla få ett billigare boende eller hur?
Som en lök på laxen så kan ni fundera på det här:
Om man har vatten gratis från en brunn i mängd( har själv haft det med självtryck var tvungen att pumpa ut det) och pumpar det genom en bilkylare som man monterar framför insuget till värmepumpen så får man ju plusgrader för luften som passerar in i pumpen och då kommer den att få bra verkningsgrad och det enda som kostar är elen för pumpen vilket är försumbart.

Då kanske det är bättre att slänga ner utedelen direkt i brunnen så får man en luftbergvärmepump? :D
Skrivet av: TUCSONOR
« skrivet: 30 december 2010, 22:12:35 »


Som en lök på laxen så kan ni fundera på det här:
Om man har vatten gratis från en brunn i mängd( har själv haft det med självtryck var tvungen att pumpa ut det) och pumpar det genom en bilkylare som man monterar framför insuget till värmepumpen så får man ju plusgrader för luften som passerar in i pumpen och då kommer den att få bra verkningsgrad och det enda som kostar är elen för pumpen vilket är försumbart.
God idè, og vil virke så lenge uteluften er lavere enn vanntemperaturen. Blir jo som en bergvarmepumpe, men med en overføring via luft.
Men pass på så vannet i radiator ikke fryser.


Skrivet av: bengtic
« skrivet: 30 december 2010, 22:03:47 »

Jag vill tacka bosse bus och boek för en försiktigt balanserad hållning.
Jag är glad över att jag i mina spekulationer och beräkningar inte är värst. har aldrig räknat på nåt sånt här men vaknade upp i morse med en ide att förklara vad jag trodde.
Skulle jag kanske inte gjort men det är fruktansvärt vad den här tråden har engagerat människor.
Det handlar om gud och tro  att få roliga resultat med hjälp av dåligt underbyggd matte. Blir besviken att en del som uppenbart har det hela som sitt jobb har så ytliga kunskaper.
Alla har fått tänka till och det har säkert skapat en diskussion ute i stugorna, det tycker jag är hälsosamt, vi vill väl alla få ett billigare boende eller hur?
Som en lök på laxen så kan ni fundera på det här:
Om man har vatten gratis från en brunn i mängd( har själv haft det med självtryck var tvungen att pumpa ut det) och pumpar det genom en bilkylare som man monterar framför insuget till värmepumpen så får man ju plusgrader för luften som passerar in i pumpen och då kommer den att få bra verkningsgrad och det enda som kostar är elen för pumpen vilket är försumbart.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 30 december 2010, 21:54:27 »

Nu överger jag den här tråden tills dess att det kommer in något intressant

Gott nytt år och kram på er alla i detta forum.

Instämmer i allt. Gott Nytt år alla
Skrivet av: BosseBus
« skrivet: 30 december 2010, 21:52:55 »

Blir en global uppvärmning...nä ta du en öl ;)
Är det nytt år nu också... här krävs det fakta och bevis...
Skrivet av: Krokodilen
« skrivet: 30 december 2010, 21:51:26 »

Nu överger jag den här tråden tills dess att det kommer in något intressant

Gott nytt år och kram på er alla i detta forum.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 30 december 2010, 21:49:41 »

den person jag talar om jobbar för företag att optimera deras värmepumpar och då pratar vi inte såna som vi har hemma, det är STORA grejor.
HPLP om jag kunde höja värmen i huset 10grader när det är -20 med en 600w fläktkamin skulle jag naturligtvis göra det, min plasmatv som ger 350w ger en viss marginell effekt. Kommateringsfel eller?
Har ni andra så välisolerade hus, mitt är byggt på 40-talet finns varken glasull eller cellplast i väggarna finns faktiskt bara trä i grova dimensioner och 5 cm luftspalt i mitten men det är radhus. När jag flyttade hit så hade förbrukningen varit bortåt 20000kwh/år. Jag halverade det.

Isoleringen i huset är väl densamma oavsett vad du värmer med. Så jag bortser helt från det förhållandet. Och har jag räknat fel är det bättre någon annan räknar rätt istället för att jag skall försvara fakta. 0,33w * kg * k =
Du kanske tänkte bara höja luftens temp, och inte tänkte på avkylningen av allt som finns.

Menar du att avkylningen skulle minska och husets isolering förbättras om man sätter en kupévärmare under utedelen?
Nää, nu börjar jag också känna mig lite törstig. :D
Skrivet av: BosseBus
« skrivet: 30 december 2010, 21:37:28 »

den person jag talar om jobbar för företag att optimera deras värmepumpar och då pratar vi inte såna som vi har hemma, det är STORA grejor.
HPLP om jag kunde höja värmen i huset 10grader när det är -20 med en 600w fläktkamin skulle jag naturligtvis göra det, min plasmatv som ger 350w ger en viss marginell effekt. Kommateringsfel eller?
Har ni andra så välisolerade hus, mitt är byggt på 40-talet finns varken glasull eller cellplast i väggarna finns faktiskt bara trä i grova dimensioner och 5 cm luftspalt i mitten men det är radhus. När jag flyttade hit så hade förbrukningen varit bortåt 20000kwh/år. Jag halverade det.

Isoleringen i huset är väl densamma oavsett vad du värmer med. Så jag bortser helt från det förhållandet. Och har jag räknat fel är det bättre någon annan räknar rätt istället för att jag skall försvara fakta. 0,33w * kg * k =
Du kanske tänkte bara höja luftens temp, och inte tänkte på avkylningen av allt som finns.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 30 december 2010, 21:35:23 »

den person jag talar om jobbar för företag att optimera deras värmepumpar och då pratar vi inte såna som vi har hemma, det är STORA grejor.
HPLP om jag kunde höja värmen i huset 10grader när det är -20 med en 600w fläktkamin skulle jag naturligtvis göra det, min plasmatv som ger 350w ger en viss marginell effekt. Kommateringsfel eller?
Har ni andra så välisolerade hus, mitt är byggt på 40-talet finns varken glasull eller cellplast i väggarna finns faktiskt bara trä i grova dimensioner och 5 cm luftspalt i mitten men det är radhus. När jag flyttade hit så hade förbrukningen varit bortåt 20000kwh/år. Jag halverade det.

Isoleringen i huset är väl densamma oavsett vad du värmer med. Så jag bortser helt från det förhållandet. Och har jag räknat fel är det bättre någon annan räknar rätt istället för att jag skall försvara fakta. 0,33w * kg * k =
Skrivet av: bengtic
« skrivet: 30 december 2010, 21:25:44 »

den person jag talar om jobbar för företag att optimera deras värmepumpar och då pratar vi inte såna som vi har hemma, det är STORA grejor.
HPLP om jag kunde höja värmen i huset 10grader när det är -20 med en 600w fläktkamin skulle jag naturligtvis göra det, min plasmatv som ger 350w ger en viss marginell effekt. Kommateringsfel eller?
Har ni andra så välisolerade hus, mitt är byggt på 40-talet finns varken glasull eller cellplast i väggarna finns faktiskt bara trä i grova dimensioner och 5 cm luftspalt i mitten men det är radhus. När jag flyttade hit så hade förbrukningen varit bortåt 20000kwh/år. Jag halverade det.
Skrivet av: BosseBus
« skrivet: 30 december 2010, 21:24:21 »

Kan bli intressant..vad tog han för besväret för att testa och undersöka detta? För han jobbade väl inte heller gratis?

Och om han jobbar med värmepumpar, är det ej säkert han sitter med facit, trots att att han Är expert på att bära tuber och köra vacumsug, så behöver han ej kunna sin kyllära..

Jag sitter nöjd, gott nytt år..eder alla..!
Tycker du inte är snäll heller.... Man ska behandla andra som man vill bli behandlad själv.

Vad jag minns så var det några som gjorde en viss släkting till människorna purken här för ett tag sedan.
Kanske kan vara nått att tänka på.

Gott Slut till både folk och apor.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 30 december 2010, 21:23:55 »

Det handlade om 72m2 om jag läste rätt. En takhöjd på 2,5m ger i så fall en volym på 180m3. Schablonvärdet jag envisas att räkna med är 0,33w. 600w / 0,33w / 180m3 = 10 ºC s Ställer du värmaren i huset bör den höja temp med 10 ºC på en timma.

72 kvm och 600W som höjer tempen med 10 grader på en timme!!!
Tror jag inte ett skvatt på.

Vad vill du ha det till då?
Skrivet av: boek
« skrivet: 30 december 2010, 21:19:37 »

Det handlade om 72m2 om jag läste rätt. En takhöjd på 2,5m ger i så fall en volym på 180m3. Schablonvärdet jag envisas att räkna med är 0,33w. 600w / 0,33w / 180m3 = 10 ºC s Ställer du värmaren i huset bör den höja temp med 10 ºC på en timma.

72 kvm och 600W som höjer tempen med 10 grader på en timme!!!
Tror jag inte ett skvatt på.
Skrivet av: Apan
« skrivet: 30 december 2010, 21:11:50 »

Kan bli intressant..vad tog han för besväret för att testa och undersöka detta? För han jobbade väl inte heller gratis?

Och om han jobbar med värmepumpar, är det ej säkert han sitter med facit, trots att att han Är expert på att bära tuber och köra vacumsug, så behöver han ej kunna sin kyllära..

Jag sitter nöjd, gott nytt år..eder alla..!
Skrivet av: hplp
« skrivet: 30 december 2010, 21:08:01 »

Hej, och Nej jag har inte läst hela tråden. Men efter halva känner jag att jag måste lägga en kommentar.
Det handlade om 72m2 om jag läste rätt. En takhöjd på 2,5m ger i så fall en volym på 180m3. Schablonvärdet jag envisas att räkna med är 0,33w. 600w / 0,33w / 180m3 = 10 ºC s Ställer du värmaren i huset bör den höja temp med 10 ºC på en timma.
Du har värmaren ute och får en höjning med ca 3 ºC, låter rimligt, du tappar ca 70% av värmarens effekt.
Jag förstår inte varför det inte finns en termostatreglerad värmeslinga på innedelen som automatiskt slog till i samband med avfrostningar, men det skulle förmodligen kunnat fungera hjälpligt med en kupévärmare under densamma också.
Möjligen är detta redan avhandlat, ber i så fall om ursäkt för upprepningen.
Skrivet av: bengtic
« skrivet: 30 december 2010, 21:04:48 »

Jag antar att ni menar mej!
Moderatorn försöker bara få lite ordning i det hela, jag har ingen mer info än jag gett er och jag vägrar att bli en oavlönad testare om ni väljer att tycka att det hela inte fungerar är det ert val och då bör ni lämna tråden NU.
Min avsikt från början var att dela med mej av min"upptäckt" som jag inte vill dra för stora växlar på.
Trodde i min enfald att det här var känt vida omkring. Har försökt att bevisa det logiskt och matematiskt men min specifika förmåga är begränsad eftersom min styrka ligger i det elektroniska.
jag har nu fått kontakt med en person som jobbar en del med stora värmepumpar, i finspång tillverkades för några år sedan en del fullvuxna värmepumpar, hade några av drifteknikerna på datakurs för många år sedan men jag tror inte jag kunde lära dom nåt.
Får se vad det kan bli av detta, kanske han kan ge mej svaret och då ska jag återkomma.
Bengt
Skrivet av: BosseBus
« skrivet: 30 december 2010, 21:02:30 »

Han har ju gjort en revolutionerad upptäckt att på bara 600 watt extra får han pumpen att fungera i riktigt kyla. Ett Gratis tips som jag ser det, men han kan inte riktigt förklara varför det blir så här.
Så tolkar jag det.
Skrivet av: Apan
« skrivet: 30 december 2010, 20:55:50 »

Inte alls..! Han har dragit igång tråden.. Men vill själv ej bevisa att det funkar, och vill inte lyssna riktigt heller, sen ska han ha betalat för att bevisa att det fungerar!  Kul affärs ide'..

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!