Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Max elpatronseffekt enl boverkets regler  (läst 17648 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad akejansson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • villa ecoair 105 Sommarhus ecoheat 105 sjö
Max elpatronseffekt enl boverkets regler
« skrivet: 04 november 2010, 17:24:22 »
Enligt byggreglerna vid nybyggnad får eleffekten i en värmepunp inte överstiga 5 kw i zon 3. Kan CTC värmepumpar begränsas permanent vad avser elpatronens effekt så att byggreglerna efterlevs.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Max elpatronseffekt enl boverkets regler
« Svar #1 skrivet: 04 november 2010, 17:46:36 »
Elpatronerna finns inte i värmepumpen, de sitter i EcoEl som är en ren elpanna.
Att begränsa eleffekten i en elpanna till 5kW är ju rena skämtet, den pannan kan man lika gärna vara utan.
Det verkar en aning krystat vad som menas, menar man vilken effekt pumpen max får dra eller menar man vilken maxeffekt pannan får ha, eller vad menas egentligen, när man blandar in elpatroner i värmepumpen?
Så länge det är tillåtet att ha en elpanna, måste man väl få koppla en värmepump till den och spara lite ström.

//Ronnie
« Senast ändrad: 04 november 2010, 17:58:39 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Max elpatronseffekt enl boverkets regler
« Svar #2 skrivet: 04 november 2010, 18:09:04 »
Om jag har uppfattat det rätt så är det kompressoreffekt + Elpatron som inte får överstiga 5kW. Så länge VP'n går så funkar det kanske, men vad händer vid en köldknäpp då den slår av och man bara har elpatronen på 2-3kW att leva med?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Max elpatronseffekt enl boverkets regler
« Svar #3 skrivet: 04 november 2010, 18:15:48 »
Jag kör antingen enbart värmepump eller enbart elpanna med 15 kW inkopplad.
Så länge pumpen klarar värmen kör jag bara den, men när det blir mer än 8-10 minusgrader kopplar jag bort pumpen och kör enbart med pannan.
Kommer det vara förbjudet med elpannor i fortsättningen? Eller går det bra med en elpanna på 15-20 kW, bara det inte finns en värmepump ansluten till den?
Och hur blir det då med dom som har direktverkande el, får dom bara använda 5kW?

//Ronnie
« Senast ändrad: 04 november 2010, 18:27:04 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Max elpatronseffekt enl boverkets regler
« Svar #4 skrivet: 04 november 2010, 18:26:27 »
Om jag har uppfattat det rätt så är det kompressoreffekt + Elpatron som inte får överstiga 5kW. Så länge VP'n går så funkar det kanske, men vad händer vid en köldknäpp då den slår av och man bara har elpatronen på 2-3kW att leva med?

DÃ¥ blir det kallt inne ;D
Jag kör antingen enbart värmepump eller enbart elpanna med 15 kW inkopplad.
Så länge pumpen klarar värmen kör jag bara den, men när det blir mer än 8-10 minusgrader kopplar jag bort pumpen och kör enbart med pannan.
Kommer det vara förbjudet med elpannor i fortsättningen?
Och hur blir det då med dom som har direktverkande el, får dom bara använda 5kW?

//Ronnie
Reglerna gäller ju bara nybygda hus är väl knappast nån som bygger med elvärme i dag och i och med reglerna blir det omöjligt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Max elpatronseffekt enl boverkets regler
« Svar #5 skrivet: 04 november 2010, 18:37:44 »
Nuvarande byggreglerna är nog en överraskning för många.
Detta gäller för eluppvärmda hus:

Byggnadens specifika energianvändning
Klimatzon    kWh/m2  och Ã¥r
I                 95
II                75
III               55

OCH
Installerad eleffekt för uppvärmning [kW]
+ tillägg då uppvärmdyta Atemp är större än 130 m2
Zon             kW          Tillägg
I                 5,5          0,035(Atemp - 130)
II                5             0,030(Atemp - 130)
III               4,5          0,025(Atemp - 130)

Så i nybyggda hus och även ombyggda hus som kräver bygganmälan är elpannor i princip förbjudna. :o
Även sÃ¥ eltillskott där totaleffekt inkl VP är över maxeffekt som är mycket lÃ¥g.  4.5-5.5 kW

Det innebär att man enligt BBR inte får sätta in kraftiga VP i ombyggda hus om de inte har 100% täckninggrad med en totaleffekt understigande maxeffekten.
Det innebär också att vid delllast i normal hus behöver en VP med 100% täckningsgrad antingen frekvensstyras eller arbeta mot större volym som tex en rejäl acctank
Ett hus räknas inte som eluppvärmt om installerad elvärme understiger 10W/m2.
För dessa hus som inte värms med el är motsvarande förbrukningsgränser

Klimatzon   Byggnadens specifika energianvändning [kWh per m2 Atemp och Ã¥r]
I                150
II               130
III              110

Men en vanlig villa som avses värmas med ved eller pellets klarar ofta inte dessa värden!
Det blir för dessa oftast en lösning med en liten VP som ligger under 10 W/m x ytan för att komma under ex 110kWh/m2 i södra Sverige.

http://www.boverket.se/Global/Bygga_o_forvalta/Dokument/Bygg-%20och%20konstruktionsregler/BBR_avsnitt_9/bbr_2008_suppl_avsnitt_%209_energihushallning.pdf

I princip blir kravet att att skall ha VP. Liten VP + stor fastbränslepanna för att klara "110-kraven" i södra delen av landet
Och en stor VP + liten fastbränsle kamin för att klara "55-kraven" i södra delen av landet

Om man inte gör som de flesta "drakarna " gjort
Sätter in en VP med strypt elspets för att klara kravet och sedan skruvat upp den dagen efter besiktningen. knUp

Liten rolig sak till:
"Eleffekt i fast-bränsleinstallation, som installeras för att utgöra till-fällig reserv, inräknas inte om fastbränsleinstallatio-nen är konstruerad för permanent drift."












Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Max elpatronseffekt enl boverkets regler
« Svar #6 skrivet: 04 november 2010, 18:40:04 »
BRB innebär också att större ombyggnation av direktverkande elhus nu blir en dyrbar historia.
Pga maxeffekt kravet.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Max elpatronseffekt enl boverkets regler
« Svar #7 skrivet: 04 november 2010, 18:44:06 »
Det här med att skruva upp eleffekten funkar inte på en nibe 1245 tror man har 7 dagar på sig att ångra sig sen går det inte.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Max elpatronseffekt enl boverkets regler
« Svar #8 skrivet: 04 november 2010, 19:02:11 »
Med andra ord är det omöjligt att sätta in en luft/vattenpump vid ny- eller ombyggnad om man inte har möjlighet att komplettera med ved/pellets.


Hur är det med varmvattnet då? Kan man inte sätta in en 15kW elpatron i vvb'n och ordna så att man kan shunta ut lite vatten till radiatorerna vid behov Thumbsup
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Max elpatronseffekt enl boverkets regler
« Svar #9 skrivet: 04 november 2010, 19:04:37 »
Och vem ska komma och kolla vad jag har hemma hos mig eller dig,  och om nÃ¥n kommer behöver jag knappast släppa in den personen. IDIOTER
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Max elpatronseffekt enl boverkets regler
« Svar #10 skrivet: 04 november 2010, 19:05:44 »
VVB eleffekten är inräknad!
Från BBR:
"Den sammanlagda eleffekt som maximalt kan upptas av de elektriska apparater för uppvärmning som be-hövs för att kunna upprätthålla avsett inomhusklimat, tappvarmvattenproduktion och ventilation när bygg-nadens maximala effektbehov föreligger."


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Max elpatronseffekt enl boverkets regler
« Svar #11 skrivet: 04 november 2010, 19:34:36 »
Med andra ord: Om jag gör en smärre om-/tillbyggnad av mitt hus som kräver bygganmälan sÃ¥ blir jag skyldig att riva ut mitt fullt fungerande värmesystem och dessutom tilläggsisolera hela kÃ¥ken för att klara värme, varmvatten och ventilation pÃ¥ 5kW vid DUT  huvuddunk

Många byggvaruhus kommer att gå i konkurs eftersom folk måste sluta bygga om hemma...
« Senast ändrad: 04 november 2010, 19:36:09 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Max elpatronseffekt enl boverkets regler
« Svar #12 skrivet: 04 november 2010, 19:55:01 »
Nuvarande byggreglerna är nog en överraskning för många.
Detta gäller för eluppvärmda hus:

Byggnadens specifika energianvändning
Klimatzon    kWh/m2  och Ã¥r
I                 95
II                75
III               55

OCH
Installerad eleffekt för uppvärmning [kW]
+ tillägg då uppvärmdyta Atemp är större än 130 m2
Zon             kW          Tillägg
I                 5,5          0,035(Atemp - 130)
II                5             0,030(Atemp - 130)
III               4,5          0,025(Atemp - 130)
...
I vårt fall:
Atemp: 207kvm
Total energiförbrukning inkl hh-el: <10000kWh/år

Krav 1:
Byggnadens specifika energianvändning: 10000/207 = 48
Godkänt(?).

Krav 2:
Installerad eleffekt för uppvärmning [kW]: 4,5 + 0,025*(207 - 130) = 6,4
Vp:n klarar precis DUT utan elpatron men elpatron behövs för legionellabränning.
Godkänt om en elpatron på < 4kw installeras.

Är vårt hus iom detta godkänt enligt nybyggnationsreglerna??
I sÃ¥ fall tycker jag reglerna är helt ok.  ;D
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Max elpatronseffekt enl boverkets regler
« Svar #13 skrivet: 04 november 2010, 20:21:44 »
Och vem ska komma och kolla vad jag har hemma hos mig eller dig,  och om nÃ¥n kommer behöver jag knappast släppa in den personen. IDIOTER

Vid nybyggnad blir det problem om du låser dörrn när huset ska besiktas ^-^
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad akejansson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • villa ecoair 105 Sommarhus ecoheat 105 sjö
SV: Max elpatronseffekt enl boverkets regler
« Svar #14 skrivet: 04 november 2010, 20:26:06 »
Kan ingen svara på frågan? Byggnadsnämnden är inte intresserad av vad vi tycker om de nya reglerna.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!