Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ecozenith i250+Ecoair 406/408  (läst 11287 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarstenW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecozenith i250+Ecoair 406/408
« Svar #30 skrivet: 12 januari 2016, 09:31:29 »
Nu har jag en fråga gällande elförbrukningen.. Då jag går på ecozeniths historisk driftinfo kommer det fram antal starter, hur många timmar som gått samt elförbrukningen i kwh. Detta är ju endast inre enhetens ström. Jag tror elektrikern inte har kopplat så att det går att läsa av ecoairs förbrukning?

På driftinfon står eleffekt kW på 0.0, 0.0, 0.0 och ström L1/L2/L3 på 0.0.. Skulle vara intressant att få veta hela strömförbrukningen på ecozenith+ecoair..

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Ecozenith i250+Ecoair 406/408
« Svar #31 skrivet: 12 januari 2016, 10:08:35 »
Hur mycket ström EcoAir drar kan du indirekt räkna ut, ungefär. Det står i tekniska data ungefär vad de olika storlekarna drar per timme. Om du sen regelbundet läser av antal drifttimmar på kompressorn så kan du ju räkna ut timmar per dygn och sen bara multiplicera med din EcoAir drar i timmen.

(den där uppgiften om hur många timmar den gått per 24 h stämmer inte riktigt, den är bara ett grovt riktvärde)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad woodbear

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecozenith i250+Ecoair 406/408
« Svar #32 skrivet: 12 januari 2016, 21:39:39 »
Sett en måler på kursen i sikringskapet.. Det har jeg. Får hele forbrukningen til ecoair og i250, og kan trekke fra el kolbe drift ved å lese av det forbruket på i250 displayet

Utloggad dedsi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecozenith i250+Ecoair 406/408
« Svar #33 skrivet: 30 oktober 2018, 23:46:35 »



'Elpanna övre' anger den lägsta tillåtna temperaturen i övre tanken. Det är samtidigt gränsen för när elpatronen ska köra igång, dvs om det är kallare än 50 i övre tanken så startar elpatronen. Ju lägre värde, desto större chans att VPn hinner värma även övre tanken innan elpatron startar.

'Elpanna spets' anger det övre stoppvärdet, "börvärdet", som tanken ska nå innan elpatronen stänger av. Ju lägre värde, desto större chans att VPn får sköta temperaturen även i övre tanken.

Temperaturen i nedre tanken styrs av den framledning som krävs (fabriksvärde är framledning + 5 grader). Börvärdet i övre tanken blir framledningen plus en diff (standardvärde 7 grader), dock lägst det värde du har på 'Elpanna övre'. Så om du har ställt in huskurvan så att framledningen blir exv 45, så blir börvärdet i övre tanken 52, och eftersom du har ställt in att elpatronen ska värma mellan 50 och 60 så kommer övre elpatronen gå nästan hela tiden.

Jag skulle sänka till typ 45 - 47 eller nåt sånt, för att få så lite elpatrondrift som möjligt.

Elpanna nedre spelar ingen roll så länge det inte är så kallt att VPn stoppar pga för hög VPin (dvs huset kräver så varmt vatten att VPn inte längre klarar att leverera). Det värdet styr alltså i realiteten hur varm framledningen kan bli när det är riktigt kallt. Som jämförelse så har jag (Västerbottens kustland) 44 som minimitemp i övre tanken (för att få tillräckligt med varmvatten) och 60 i nedre (för att få varmt i huset när det är -25).

Effekten på elpatronerna handlar om hur mycket husets huvudsäkring klarar, och hur mycket du vill kräma på. Jag förutsätter att du har effektvakt monterad, så att EcoZenith kan begränsa elpatronerna när du startar spis, ugn, vattenkokare, osv.
Jag har begränsat min övre till 4,5 kW.

Shuntfördröjningen påverkar hur länge EcoZenith bara får ta radiatorvatten från nedre tanken trots att systemet inte riktigt klarar att hålla den framledning som styrsystemet säger att det ska vara. Ju längre tid, desto större chans att VPn till slut lyckas få upp temperaturen i tankarna, men desto större risk att temperaturen i huset börjar sjunka. Min är ställd på 120. Om inte VPn har lyckats på två timmar så måste elpatronen i övre tanken få hjälpa till.

Hoppas nånting blev klarare med detta.


Är det 100% säkert att denna info, som jag tror är för EcoEL även gäller EcoZenith 250?

Mvh

Utloggad dedsi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecozenith i250+Ecoair 406/408
« Svar #34 skrivet: 31 oktober 2018, 20:07:35 »
CTC hade gärna fått formulera texten för dessa inställningar bättre vad de gjort tycker jag. Vet inte vad ni andra säger, men för varje gång jag läser så skapas det nya frågetecken!


Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecozenith i250+Ecoair 406/408
« Svar #35 skrivet: 31 oktober 2018, 22:22:35 »
Elpanna nedre är den temperatur nedre elpatronen ger om värmepumpen stannar, larm eller för kallt ute, eller kör ecozenithen som elpanna utan värmepump.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Ecozenith i250+Ecoair 406/408
« Svar #36 skrivet: 02 november 2018, 12:39:18 »
Elpanna nedre är den temperatur nedre elpatronen ger om värmepumpen stannar, larm eller för kallt ute, eller kör ecozenithen som elpanna utan värmepump.

Förtydligande: Nedre elpatronen startar inte så länge EcoAir är tillåten att gå, oavsett om den går eller ej. Om VPmin är inställt så lågt att VPn stannar pga för hög VPin så startar inte nedre elpatronen. Detta har såvitt jag vet inte ändrats från EcoEl till i250.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Ecozenith i250+Ecoair 406/408
« Svar #37 skrivet: 02 november 2018, 12:43:49 »
Är det 100% säkert att denna info, som jag tror är för EcoEL även gäller EcoZenith 250?

Den gäller i250. Menyerna ser annorlunda ut på EcoEl.
Men i250 och EcoEl är i princip samma tankar. Man har gjort några små modifieringar men grunden är detsamma. De ändringar som gjorts har gjort att man tvingats ändra styrsystemet också, bland annat därför att VPn nu kan värma även övre tanken direkt, inte bara indirekt som på EcoEl.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Ecozenith i250+Ecoair 406/408
« Svar #38 skrivet: 02 november 2018, 12:50:04 »
Det är ecoz som styr över Ecoair och den driftinfo du fÃ¥r  gäller bÃ¥da.
Du har kompressortimmar för kompressordriften,
Sedan tillskottsel. Sedan skall nedre elpatron stå på mintemp typ 30 grader, den är dock spärrad så länge du har en ecoair som fungerar.
Den känner av att du ahr en  ecoair. 
angÃ¥ende luftnignen sÃ¥  brukar  luften kila ut i värmesystemet, där finns dock en luftningsventil i utedelen förvillande lik scradern till kylkretsen.
Vi brukarkoppla en gammal  kylslang pÃ¥ denna och lufta. 
Lufta via säkventilen pÃ¥ ecoz 250 sÃ¥ fÃ¥r du ut luften för den samlas i regel i pannan,  sÃ¥vida du inte har  högsta punkt pÃ¥  pumpen.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!