Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex  (läst 39202 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raginglynx

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: AlingsÃ¥s, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« skrivet: 17 mars 2012, 10:27:18 »
Hej,

Vi står inför husbygge med start nu i April. Det första som skall till är borrningen. Har äntligen valt entreprenör för det som skall borra 150m. Problemet är nu vilket fabrikat och modell vi skall välja på värmepump.

När jag pratar med säljarna hos respektive tillverkare försöker de givetvis övertyga mig om att deras pump är den bästa.

Hos IVT får man veta att Premiumline EQ:
- är 11% effektivare än konkurenterna
- har högsta COP
- appen ingår (som dessutom ingen av de andra tillverkarna har enligt dem)
- den är driftsäker då de säljer enormt många per återförsäljare och skulle aldrig klarat serva alla om det var mycket fel på dem.
- Den enda värmepumpen med ny teknologi - konkurrenterna har inte kommit med något nytt de senaste 5-6 åren, menar de.
- Oberoende tester visar att den är bäst av alla bergvärmepumpar

Pratar man med Thermia åf är Diplomat Optimum G2:
- Driftsäkrast av alla - en arbetshäst, uttrycker de sig vanligen.
- Felstatistik visar att Thermias värmepumpar har minst fel av alla, enligt dem.
- Bra på att producera varmvatten jämfört med konkurrenterna
- Har den bästa årsverkningsgraden på marknaden, vilket de menar är ett mer realistiskt
sätt att beräkna effektivitet än momentant COP.

När det gäller NIBE 1245 så har jag inte fått så mycket uppfattning om vad som är bäst med den.
De nämner gärna braskaminstillägget eftersom vi skall ha braskamin - Enkla menyer är också ett argument.

Jag kan nämna att vi skall ha vanlig braskamin på nedervåning, golvvärme på nedervåning och övervåning, huset är i två plan på 193 m2. Vi skall ha 2st duschar och ett 160l badkar.

De flesta dimensionerar 8kW vp, någon enstaka på 9kW, 7kW och en CTC ÅF offererade till och med deras Ecoheat 306 (6kW).

Jag blir inte klok på vad jag skall tro på. De som offererar 8kW ger varmvattenproduktionen som ett argument, de som offererar 6kW ger energibesparingar som argument (att inte överdimensionera)

När det gäller borrdjup har de flesta offererat 140m för 8kW - ett par 150m för 8kW, någon enstaka 170m för Thermias Diplomat Optimum G2 8kW. Jag körde på en borrentreprenör som funnits i branschen sedan 60-talet och förhandlade upp deras offererade 140m till 150m för samma pris - det kändes som en bra kompromiss.

Är Premiumline EQ bättre än alla andra? Den kostar 10-20k mer än konkurrenterna - är det värt det?
Som bäst har jag kommit ned till ca 67k för en Premiumline EQ 8kW.
Eller bör jag välja Thermia dimplomat G2, CTC Ecoheat eller Nibe 1245?

Kan någon hjälpa mig i djungeln av värmepumpar. Vilken bör jag välja och varför?
Jag tycker om att ha övervakning och kontroll på saker och ting, därför är nätverkskontroll och övervakning ett plus. Alla andra önskemål vad gäller energieffektivitet, ekonomi etc. behöver nog inte nämnas ;)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #1 skrivet: 17 mars 2012, 10:44:00 »
Ska du köpa en massa spets sÃ¥ är G2 kalas. Annars sÃ¥ är den som vilken maskin som helst.  Hur stort är tillgängligt flöde?  Eftersom du bygger nytt sÃ¥ har dy den infon tillgänglig antar jag.

Hur mkt ska du hämta upp ur hålet,du har ju redan bestämt det eftersom du borrar 150m eller?

IVT eller Thermia är inte bättre eller sämre än de andra, alla är ungefär lika bra, de fabrikat som är lite bättre har du inte listat alls :)
 

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #2 skrivet: 17 mars 2012, 10:44:58 »
Thermia/Danfoss VP duolösning 300 Mbh för vv och en tanklösning är min rekomendation .
Viessman har allternativ i sin 300 serie dÃ¥ dom har ett fint styr och övervaknings system  . Titta pÃ¥ deras grejer  tummenupp
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #3 skrivet: 17 mars 2012, 10:45:11 »
Argumentet att 6kW skulle spara energi jämfört med en större VP verkar ju helt galet?? Menar dom att dom har elptaroner med bättre COP än värmepumpen?
Mest energi sparar man ju om värmepumpen klarar husets hela effektbehov när det är som kallast. Stoppar man in en mindre VP så måste elpatronen stötta och det går mer energi.

Dock finns det ju andra baksidor med att fulleffektdimensionera. Inte minst ökad investeringskostnad, så det är ju som vanligt en avvägning mellan olika faktorer man måste göra. Är du ute efter att få lägsta möjliga investeringskostnad så är det inte fel med en VP på 6kW. Vill du ha lägsta möjliga driftkostand och bästa möjliga driftförutsättningar för VP'n så stoppar du in en på 10-12kW och en flödesseparerande arbetstank.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Raginglynx

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: AlingsÃ¥s, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #4 skrivet: 17 mars 2012, 11:00:00 »
Ska du köpa en massa spets sÃ¥ är G2 kalas. Annars sÃ¥ är den som vilken maskin som helst.  Hur stort är tillgängligt flöde?  Eftersom du bygger nytt sÃ¥ har dy den infon tillgänglig antar jag.

Hur mkt ska du hämta upp ur hålet,du har ju redan bestämt det eftersom du borrar 150m eller?

IVT eller Thermia är inte bättre eller sämre än de andra, alla är ungefär lika bra, de fabrikat som är lite bättre har du inte listat alls :)

Vilka fabrikat är det som är lite bättre?

Utloggad Raginglynx

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: AlingsÃ¥s, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #5 skrivet: 17 mars 2012, 11:05:34 »
Thermia/Danfoss VP duolösning 300 Mbh för vv och en tanklösning är min rekomendation .
Viessman har allternativ i sin 300 serie dÃ¥ dom har ett fint styr och övervaknings system  . Titta pÃ¥ deras grejer  tummenupp
Cocacola

Jag är inte så insatt i begreppen än - vad menast med Mbh? Vilken duolösning menar du? diplomat, diplomat optimum eller diplomat optimum g2?

Skulle du vilja utveckla förslaget då jag inte är så tekniskt insatt än. Håller på och lär ;)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #6 skrivet: 17 mars 2012, 11:18:16 »
Alla thermia pumpar är samma maskin, optimum har lite bättre pumpar än diplomat och G" har dessa pumpar samt en hetgasväxling för VV.  Denna har du 0 användning för om du dimensionerar för lite elspets,  gör det och borra mer istället för G2

Som jag ser det sÃ¥ är Qvantum värmepumpar samt Viessmann betydligt bättre än de fabrikat du listade.  Av de fabrikat du nämner sÃ¥ väljer jag Danfoss, samma som Thermia men ett par tusenlappar billigare. Danfoss säljs av alla som har konto pÃ¥ Lundgrossisten, massor av rörfirmor mao

Viessmann har integrerad COP beräkning, samt är betydligt tystare. De har även elektronisk expventil,, det som gör att Thermia vräker pÃ¥ med att ATEC är sÃ¥ bra.  Denna har Viessmann och Qvantum haft i flera Ã¥r.  Viessmann har appar och internet ,.  Allt IVT säger har Viessmann haft i 5 Ã¥r typ.   Ok jag kanske överdriver lite hehe   men kolla iaf.


Tank behöver man om man vill ha lite mer effekt beroende pÃ¥ vilket flöde du har i systemet.  Den som monterar din maskin SKA veta vilka flöden du har tillgänglig,  frÃ¥gar de inte efter det eller ser det själva!!   leta ny inst ;)

Utloggad Bölemannen

  • Kan lite om mycket och fortsätter att införskaffa mig nya kunskaper
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Böle i Norrbotten
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #7 skrivet: 17 mars 2012, 15:05:02 »
"Jag kan nämna att vi skall ha vanlig braskamin på nedervåning, golvvärme på nedervåning och övervåning, huset är i två plan på 193 m2. Vi skall ha 2st duschar och ett 160l badkar".

Om du kan elda i kaminen vid extremtemperaturerna så kommer ditt behov av eltillskott att vara minimalt. Jag eldar 4-5 m3 (kan bli 24-25 grader inne ibland på grund av en fru som gillar värme) och har tillskottet avslaget året runt. Inga problem att klara behovet med vp:n som är på 7kW. Huset är på 200m2 + övervåning på 75m2. Vi kan ha rejält kallt med ner mot -35 grader.
Nibe fighter 1215/7 kW. Värmer upp ca 200 m2 i ett plan med ytterligare 75 m2 övervåning och högt i tak resterande 125m2. Huset från -41, ligger i Böle 1 mil från Piteå, totalrenoverat under 2000-talet med golvvärme, 3-glas fönster och ca 400 m nedgrävd k-slang. Bränner ca 5 m3 ved i braskamin. 2013-09-1 nybyggt garage 50m2 värms av en Fujitsu 12lec-n LLVP. Installerat en Fujitsu 12-ltcn hösten 2014 i stugan.
2017-06-01 installerat solcellsanläggning, 10,5 kWp, 60 m2 paneler på taket som utökades 2017-09-22 till 16,5 kWp och totalt 100 m2, lutning 43 grader i sydvästlig riktning.
Huset:
http://e-logger.se/pub?Liljeholm&p=1
Garaget:
http://www.e-logger.se/pub?Liljeholm1
Solcellsanläggningen:
https://monitoringpublic.solaredge.com/solaredge-web/p/site/public?name=Lillmorav.%203&locale=sv_SE#/dashboard

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #8 skrivet: 17 mars 2012, 21:56:24 »
Vad räknar man med för värmebehov för huset inkl. varmvatten i kWh/år? Utan den uppgiften är det svårt att bedöma vad som är lämplig effekt på pumpen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #9 skrivet: 17 mars 2012, 22:19:52 »
Ska du ha golvvärme ?
Då passar en Nibe med kolv ( <12kw) med en varmt hål bra = mycket bra COP.
Nu tycker jag min G2'a funkar bra trots att jag inte köper en massa spets  >:D
Men om jag tjänar ihop till den med det högre Ã¥rs COP'et vet jag inte.... men snygg är den  8)
Men med golvvärme ger den inget extra vv så då faller den bort.

Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad Raginglynx

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: AlingsÃ¥s, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #10 skrivet: 18 mars 2012, 15:10:07 »
Vad räknar man med för värmebehov för huset inkl. varmvatten i kWh/år? Utan den uppgiften är det svårt att bedöma vad som är lämplig effekt på pumpen.

Jag har inte fått från den huslev. jag ändrade till, men från den gamla.
Det som skiljer åt är att den nya har 45 mm mer ytterväggsisolering, annars är det exakt samma hus med dörrar fönster, väggar, isolering och allt.

E ut värmesystem = 8611 kWh/år
E varmvattenanv. = 4377 kWh/Ã¥r

Är det de uppgifter du ville ha?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #11 skrivet: 18 mars 2012, 15:18:33 »
Hej!
Enligt min åsikt finns ingen VP:n som är jättemycket bättre än de andra, vissa skillnader är det förstås men jag har svårt att se att det skulle motivera en merkostnad på 10-20 kkr.
Det som är viktigt för installationen är installatörens kunnighet, ta referenser och hör dig för om andra är nöjda med just den rörkrökaren.
Borrdjup är rätt viktigt, det är där man hämtar energin, så om nån vill snåla där så dra åt dig öronen.
Enligt de uppgifter du lämnar i energibehov så ska en 6 kW VP räcka fint, speciellt om du kan elda lite då det är som kallast ute.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Raginglynx

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: AlingsÃ¥s, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #12 skrivet: 18 mars 2012, 15:53:29 »
Hej!
Enligt min åsikt finns ingen VP:n som är jättemycket bättre än de andra, vissa skillnader är det förstås men jag har svårt att se att det skulle motivera en merkostnad på 10-20 kkr.
Det som är viktigt för installationen är installatörens kunnighet, ta referenser och hör dig för om andra är nöjda med just den rörkrökaren.
Borrdjup är rätt viktigt, det är där man hämtar energin, så om nån vill snåla där så dra åt dig öronen.
Enligt de uppgifter du lämnar i energibehov så ska en 6 kW VP räcka fint, speciellt om du kan elda lite då det är som kallast ute.

Intressant, Det är som sagt var bara en vvs-installatör av ca 6 st som offererade 6kW. När jag nämnde det för de andra pekade de på att det kommer bli svårt att producera varmvatten snabbt för en 6kW vp.

Den som offererade 6kW ville sälja en CTC Ecoheat 306.

Bör jag även nämna att jag skall ha FTX också. Förändrar det läget något?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #13 skrivet: 18 mars 2012, 16:39:17 »
E ut värmesystem = 8611 kWh/år
E varmvattenanv. = 4377 kWh/Ã¥r

Är det de uppgifter du ville ha?

Exakt vad som behövs. Man kanske bör lägga på 2000 kWh/år för värmeläckage från varmvattenberedaren, det är inte säkert det kommer huset tillgodo. Det blir i så fall 15 MWh/år som pumpen skall producera. För det räcker en 6 kW pump bra. Skulle tro att den de flesta vintrar inte kommer att behöva någon tillsatsel. Först tänkte jag att Eut = 8611 inte kan vara möjligt men så hittade jag en kalkyl på ett hus på 170 m2 med Eut = 10300 kWh så det kan nog vara möjligt.

SÃ¥ är det problemet med varmvattnet. Visst har en pump pÃ¥ nominellt 6 kW lägre kapacitet att göra varmvatten men frÃ¥gan är om säljarna tänkte pÃ¥ att en pump pÃ¥ 6 kW som nästan aldrig kommer att gÃ¥ kontinuerligt tillsammans med ett borrhÃ¥l pÃ¥ 150 meter kommer att arbeta med  rätt hög köldbärartemperatur vilket ökar kapaciteten. TvÃ¥ grader högre temperatur gör uppemot 10 % högre effekt. Var ligger huset och hur djupt är det till berg eller grundvatten?

Vad är det för typ av värmesystem? Golvvärme, radiatorer eller en kombination? Väljer man en större pump kan det behövas extra vattenvolym i systemet för att det inte skall bli alltför stort antal starter för pumpen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Raginglynx

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: AlingsÃ¥s, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #14 skrivet: 18 mars 2012, 19:47:01 »
Exakt vad som behövs. Man kanske bör lägga på 2000 kWh/år för värmeläckage från varmvattenberedaren, det är inte säkert det kommer huset tillgodo. Det blir i så fall 15 MWh/år som pumpen skall producera. För det räcker en 6 kW pump bra. Skulle tro att den de flesta vintrar inte kommer att behöva någon tillsatsel. Först tänkte jag att Eut = 8611 inte kan vara möjligt men så hittade jag en kalkyl på ett hus på 170 m2 med Eut = 10300 kWh så det kan nog vara möjligt.

SÃ¥ är det problemet med varmvattnet. Visst har en pump pÃ¥ nominellt 6 kW lägre kapacitet att göra varmvatten men frÃ¥gan är om säljarna tänkte pÃ¥ att en pump pÃ¥ 6 kW som nästan aldrig kommer att gÃ¥ kontinuerligt tillsammans med ett borrhÃ¥l pÃ¥ 150 meter kommer att arbeta med  rätt hög köldbärartemperatur vilket ökar kapaciteten. TvÃ¥ grader högre temperatur gör uppemot 10 % högre effekt. Var ligger huset och hur djupt är det till berg eller grundvatten?

Vad är det för typ av värmesystem? Golvvärme, radiatorer eller en kombination? Väljer man en större pump kan det behövas extra vattenvolym i systemet för att det inte skall bli alltför stort antal starter för pumpen.

Huset skall byggas i Alingsås, det är max 2 meter till berg.
Vi skall ha golvvärme överallt, både på neder och övervåning.
Tycker du alltså att jag skall trycka på för en 6kW värmepump?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!