Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
VärmepumpsForum Allmänt => Värmepumpar - Märkesspecifikt => Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar. => Värmepumpar och installationsfrågor. => IVT => Ämnet startat av: jocke.lind skrivet 22 juli 2006, 10:26:11
-
hej
nu har det börja strula med larm på vår IVT Greenline e7
Med några dagars mellanrum så har larmet PRESSOSTAT för HÖG kommit. Nu senast idag och igår.
Första gången det hände i veckan så luftade jag radiatorerna o en luftnippel på varmasidan nere i källaren. Där kommer ofta luft i 2sek o sen varmvatten.
Även kollat filtret vid pumpen, men inte filtret som sitter vid väggen där kollektorslangarna går ut.
Hur rengör man den?
Vilka kranar ska då stängas osv?
Vad ska man felsöka? ???
Den står på Sommardrift och har så gjort länge nu. Utan problem.
Mvh Joakim
-
Om du har dåligt flöde på kalla sidan så lamar den för Lågt tryck , så det felet är det nog inte.
Jag gissar at tempgivaren för tappvarvattnet visar fel, IVT har inte världens mest tillförlitliga givare, om den visar för lite så löser VP:n på högtryck.
-
Om du har dåligt flöde på kalla sidan så lamar den för Lågt tryck , så det felet är det nog inte.
Jag gissar at tempgivaren för tappvarvattnet visar fel, IVT har inte världens mest tillförlitliga givare, om den visar för lite så löser VP:n på högtryck.
Hur kan man kolla det? Kostar en sån ungefär o är det nåt man byter själv?
-
Jag vet inte om det går sänka stopptemp för varmvattenberedning, men om det går, gör det - slutar den lösa ut på HP så är det förmodligen tempgivaren som är kass.
De är inte så dyra, gissar på 200 kr
Har du garanti kvar, ring installatören.
Ingen garanti kvar, ring installatören och fråga vad en ny givare kostar.
-
Larmet kommer inte att temp. är för hög på ngn givare utan att högtryckspressostaten har löst ut. Troliga fel är följande:
Smutsfilter varma sidan igensatt
Cirk.pump varma sidan går ej
Alla termostater på elementen är helt stängda, åtminstonde ett måste vara öppet
Luft i systemet, lufta elementen
Andra fel:
Torkfilter igensatt
Exp.ventil strular
Luft i köldmediesystemet HFC
-
Larmet kommer inte att temp. är för hög på ngn givare utan att högtryckspressostaten har löst ut. Troliga fel är följande:
Smutsfilter varma sidan igensatt
Cirk.pump varma sidan går ej
Alla termostater på elementen är helt stängda, åtminstonde ett måste vara öppet
Luft i systemet, lufta elementen
Andra fel:
Torkfilter igensatt
Exp.ventil strular
Luft i köldmediesystemet HFC
När värmepumpen står i sommardrift skall väl termostaterna eller smutsfiltret inte kunna vara boven?
Cirkpumpen kanske kan vara boven, eller expansionsventilen, men IVT:s klart vanligaste "fel" är så vitt jag har uppfattat tempgivarna.
Nu vet jag inte hur IVT styr tappvarmvattenberedningen, men om de styr på temp, och inte på tryck, så kan en tempgivare i vv-beredaren som visar "för lite" göra att VP:n löser på HP-pressostaten.
-
Larmet kommer inte att temp. är för hög på ngn givare utan att högtryckspressostaten har löst ut. Troliga fel är följande:
Smutsfilter varma sidan igensatt
Cirk.pump varma sidan går ej
Alla termostater på elementen är helt stängda, åtminstonde ett måste vara öppet
Luft i systemet, lufta elementen
Andra fel:
Torkfilter igensatt
Exp.ventil strular
Luft i köldmediesystemet HFC
Smutsfiltret var rent o fint.
Luftade alla elementen, var ingen luft där.
Termostater har jag inte rört på några element
Torkfilter? Sitter var o hur fixar man till det?
nåt annat man kan kolla själv vad som är fel?
tack för svaren
-
Visst det kan ju också va så som Rickard säger att om en temp.givare visar fel så löser ht-pressostaten ut.
Larmet pressostat hög kommer endast ifrån en tryckvakt.
Det jag skulle kolla först är att termostaterna inte är fullt stängda, de reglerar sig ju själva och när det nu är denna värme så stryper de o fullt om man inte har de utskruvade för fullt.
Det andra är nog din vv-temp.givare som visar lite fel.
-
För mig blev det ett likadant larm 3 gånger då fick jag byta GT9 givaren sen blev det bra.
Tror på rikards teori om tempgivare fel
-
nu ska problemet vara löst
bytte GT3 givaren, den som sitter o känner av värmen i tanken
den stod på 47gradet när det egentligen var 52grader i tanken.
-
^-^
-
Här har vi en till som i valtiderna röstar på tempgivaren. Jag hade samma problem på en IVT Greenline E16 med separat VVB. Problemet uppstår ENDAST vid sommardrift och försvann när jag sänkte VV-temperaturen en grad. Jag hade på lite värmepasta på tempgivaren som går ner i dykröret på VVB, det kanske hjälpte till lite att överföra temperaturen bättre till givaren? Kanske får jag byta givare framöver. Det lättaste att se om givaren mår dåligt måste väl vara att läsa av temperaturen i VP som givaren tror sig ha och jämföra med en mätning med en riktigt kalibrerad termometer!
mvh,
Peter
-
Här har vi en till som i valtiderna röstar på tempgivaren. Jag hade samma problem på en IVT Greenline E16 med separat VVB. Problemet uppstår ENDAST vid sommardrift och försvann när jag sänkte VV-temperaturen en grad. Jag hade på lite värmepasta på tempgivaren som går ner i dykröret på VVB, det kanske hjälpte till lite att överföra temperaturen bättre till givaren? Kanske får jag byta givare framöver. Det lättaste att se om givaren mår dåligt måste väl vara att läsa av temperaturen i VP som givaren tror sig ha och jämföra med en mätning med en riktigt kalibrerad termometer!
mvh,
Peter
hej
IVT-killen som var här hade med sig en fin kalibrerad tempmätare. Och fick ut en annan temperatur än vad givaren visade. Så hittade felet direkt
Så prova med en tempmätare som du vet funkar :)
-
Samma problem som er andra + att innetemperaturen skjuter i höjden.
Nu har vi säkert 28 ºC. Puh.
- Har luftat alla element
- Har rensat filteret på varma sidan
- Har precis sänkt varmvatteninställning från 45 ºC tll 43 ºC.
Jag undrar hur mycket jag bör sänka!? Min IVT-man är i Moseldalen...
-
Din växelventil verkar ha fastnat eller går ej ut till enbart radiatordrift så att den står i vv-drift och släpper ut lite till elementen så att det blir varmtinne.
Gå in i Installations menyn och provkör växelventilenett par gånger eller skruva bort den blå motorn och motionera upp piggen på ventilen för hand.