Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT490 - Varmvatten extremt varmt --> överhettningsskydd löser ut  (läst 1556 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tobias_Skåne

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej !

Min IVT490, snart 18 år gammal har nu vid 1 tillfälle inom veckan värmt upp vattnet så att överhettningsskyddet löst ut, och då blev det kallt i både golvvärmen och vattentanken.
Återställer den med att nollställa överhettningsskyddet och då värmer den upp återigen.
Idag så noterade jag åter igen att varmvattnet var vansinnigt varmt, uppåt 90 grader, men överhettningsskyddet hade inte kickat in ännu.

Det känns som den hamnar i ett läge där elpatronen inte slår av utan fortsätter värma. Jag noterar dock att den gröna dioden för "eltillskott" inte är tänd, fast varmvattnets temperatur stiger snabbt, vilket knappast bara kompressorn skulle klara ensam vid -5 grader utomhus temperatur.

Så något skumt är det och jag googlade lite på liknande fel. Det var ett antal av sökträffarna som pekade på att kontaktorn(relä) skulle bränt eller klibbat igen.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=49240.0

Jag öppnade min elbox på IVT490 och tittade till kraftkortet, men jag kan faktiskt inte se att det är bränt någonstans vid kontaktorn. Vidare så noterar jag att "vippan" på kontaktorn/relä'et löper lätt till och från, så det ser ju inte ut att vara skadat.
Jag provade även det tricket som nämndes på annat forum att släcka ned ljuset och sedan gå från auto till manuell styrning, fram och tillbaka för att se om det blixtrade till vid kontaktorn, och det gör det inte.
Så, som novis skulle jag säga att kontaktorn inte ser uppenbart skadad ut, men den kanske ändå kan ha tendenser att hänga sig i påslaget läge ?

Jag har lÃ¥tit värmepumpen varit avslagen ett tag och lÃ¥tit varmvattnet svalna nÃ¥got, nerÃ¥t 77 grader  (GT3:2) och motionerat kontaktorns vippa/switch fram och tillbaka.
Hittills verkar det fungera ok, kompressor kör lite, men tillskottet kickar inte in, och kontaktorn är avslagen. Vattentemperaturen fortsätter sjunka långsamt mot 76 grader.
Så det är inte så att kontaktor är påslagen hela tiden, utan det verkar vara så att den ibland (hänt 2 gånger uppenbarligen) förblir påslagen trots att temperaturen redan är för hög i vatten och golv.

Någon som känner igen beteendet och har ideer på vad det skulle kunna vara ?
Notera att mina teorier om kontaktor/relä kanske är felaktiga, så låter er inte missledas av denna teori, ni kanske har andra ideer.


P.S.  Jag har för 4 Ã¥r sedan fÃ¥tt tips och fantastisk fin hjälp här pÃ¥ forumet angÃ¥ende byte av kondensator av Larsmaja, sÃ¥ denna kondensator komponent pÃ¥ kraftkortet är utbytt och fungerar utmärkt.

Mvh
Tobias

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig nÃ¥got nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
Det finns tvÃ¥ mindre relä för tvÃ¥ faser och en Triac för den tredje fasen pÃ¥ kraftkortet de sitter till vänster och triac-en har en kylkropp. Dessa sköter el-tillskottet först, räcker inte det sÃ¥ gÃ¥r det större 3-poliga reläet till som ocksÃ¥ användes för manuellt läge.   
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/Ã¥r drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/Ã¥r
Braskamin 0 m2 ved/Ã¥r.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
Ã…r 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/Ã¥r 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad Tobias_Skåne

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
ok, jaha så de små komponenterna jag markerat i röd är också relä.

Den enda relä jag hade motionerat var som sagt den stora, markerad med Rosa kryss på bilden.


GÃ¥r det att se om de smÃ¥ relä'na slÃ¥r till ?  (kan man se momentant effektutag i menyerna ?)
Tex via meny i IVT490, eller via att mäta på ett relä?

Mvh
Tobias



Utloggad Tobias_Skåne

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Momentanvärdet (eltillskott ...kW) ser jag sÃ¥klart vid högervrid pÃ¥ ratten i standby  :-)


Då som sagt varmvattentemp var väldigt hög igår så har jag provat sedan i går kväll att ställa ned

- Meny 8.12   "Max Tillgängligt eltillskott"          till    0 kW
sÃ¥ den gick bara pÃ¥ kompressor under natten  (-11 utomhus i  natt sÃ¥ det tog ned temperaturen till lagom nivÃ¥er under natten)

Sedan i morse sÃ¥ har jag sedan ökat upp  8.12   "Max Tillgängligt eltillskott" till  3 kW  (orginalvärde är 9 kW)

Tänkte det kanske gick att se om man kunde få den att stabilisera sig vid normala vattentemperaturer om man drar ned max uttaget på eltillskottet. (experimentera och se vad tex värden kring 3-4,5 kW skulle ge för skillnad)


Jag har dessutom kikat pÃ¥ menyn 8.1.2   "GT3:2  Max Tid", och och funderar om denna inställning (orginal 120 min) är den max tid som den värmer, dvs om man skulle ställa ett lägre värde (tex 60 min) sÃ¥ skulle elepatronen kanske vara igÃ¥ng ett kortare tag än normalt ? Kan det vara korrekt uppfattat ?

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig nÃ¥got nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
Inställningarna i CPU kortet (från menyn) är knappast något som ändrar sig själv så har det funkat utan att du ändrat inställningarna kan knappast felet ligga där.
Det vanligaste felet ligger i någon hårdvara vanligast är kraft kortet.
Det relä du markerat uppe du till höger är det relä som styr via styrkortet det större reläet du motionerat.
De andra två är för el-tillskott samt en Triac som sitter längst nere som det sitter en kylkropp på.
Det större reläet går in när el-tillskottet inte räcker från de två små och Triacen.
Har du en multimeter (Voltmeter) mät så det inte är spänning på något av elementen på el-patronen, då el-tillskottet inte lyser.
Är det spänning på något element så följ anslutningstråden det går att se vilket relä det kommer från.
https://www.blocket.se/annons/skane/kraftkort_till_varmepump_ivt_490_och_elpanna_290/93788974
« Senast ändrad: 05 februari 2021, 09:18:06 av Larsmaja »
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/Ã¥r drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/Ã¥r
Braskamin 0 m2 ved/Ã¥r.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
Ã…r 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/Ã¥r 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad Tobias_Skåne

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
För att ge en uppdatering sÃ¥ lät jag värmepumpen stÃ¥ avstängd över natten sÃ¥ att varmvattentemp gick ned till normalt igen.  Jag motionerade shunten nÃ¥got manuellt, och Ã¥terställde sedan alla värden jag ändrat tidigare, förutom 8.12   "Max Tillgängligt eltillskott" som jag lÃ¥tit vara 4,4 kW i 1,5 vecka nu.
Efter detta så har värmepumpen fungerat korrekt igen.

- Jag misstänker att det tillfälligt var något som löstes genom att vrida på shunten. Kanske liknande https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=69501.msg731775#msg731775

Oklart om det finns bakomliggande orsaker till varför felet uppstod, inte osannolikt såklart då den är snart 18 år gammal, men kan konstatera att värmepumpen har fungerat fint i 1,5 vecka nu, under de kallaste veckorna på flera år.
Intressant också att Max eltillskott på 4,4 kW fungerar utmärkt trots att vi haft -14 på natten och -6 på dagen under ganska så lång tid.
Ska faktiskt prova och ha den kvar på 4,4 kW framöver för att se om det drar ned elförbrukningen något.

Tack för tips och hjälp som vanligt, och glad att jag slapp ta hit reparatör för att jaga spöken denna gång !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!