Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ASYA 12 LG - tveksam funktion, vad tror expertisen?  (läst 12248 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
ASYA 12 LG - tveksam funktion, vad tror expertisen?
« skrivet: 19 januari 2010, 20:06:13 »
Håller som bäst på att "köra in" min nya pump i garaget. Installerades idag, -12 ute +10 i garaget vid start, pumpen inställd på 16 grader. Efter 3 timmar hade temperaturen stigit en grad inne. Fläkten stod på AUTO och fläktade svagt. Provade då med HIGH men märkte inte nån skillnad. Gick tillbaka en timme senare och läget var oförändrat. Direkt efter avfrostning så skickade den ut luft som var ca 32 grader, dock ingen större fart på fläkten.

Fick då rådet av installatören att köra igång värmefläkten för att hjälpa den upp i inställd temp samt ändra fläkt till AUTO. Det var visst lite ogynnsamma förhållanden för pumpen, inne o utetemp alltså. Har nu kört så några timmar och ska nu gå ut och kolla vad som har hänt.

Verkar detta normalt eller har jag köpt en skräpmaskin/måndagsexemplar? Eller är jag bara för tidigt ute för att kunna dra några slutsatser.

Ja just det ja, garaget är på ca 80 kvm, helt öppen planlösning, välisolerat med 3-glasfönster och isolerade portar. Värmdes till 15 grader utan problem tidigare med en Chunlan ON-OFF på 5,5 kW.
« Senast ändrad: 19 januari 2010, 20:44:25 av Pälle »

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: ASYA 12 LG - tveksam funktion, vad tror expertisen?
« Svar #1 skrivet: 19 januari 2010, 20:29:52 »
Var ute och rastade hunden nyss och passade då på att ta en sväng till garaget. Har flyttat termometern till ungefär mitten av garaget och där var det 13 grader. Kupevärmaren levererade 40 gradig luft och luftvärmepumpen gav 29 grader med låg fläkt.

I princip har inte tempen stigit nÃ¥got pÃ¥ de 3½ timmar jag paralellkört kupefläkten  :( Ã… andra sidan var det -10 ute när jag började och nu har det blivit -13. Det kanske har nÃ¥n effekt ocksÃ¥.

Läste på vad jag skrev om min chunlan 2007. Min Chunlan installerades vid -5 ute och inne antar jag det var ca 5 grader, det tog ca 3 dygn innan jag hade 15 grader i garaget. Det kanske tar tid när det är såpass kallt ute. Å andra sidan hade jag bättre innetemp att utgå ifrån nu!

Rent spontant känns det inte så bra det här....

Återkommer med en senare kvällsrapport ang utvecklingen i garaget.

Synpunkter emottages gärna!!
« Senast ändrad: 19 januari 2010, 20:43:32 av Pälle »

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: ASYA 12 LG - tveksam funktion, vad tror expertisen?
« Svar #2 skrivet: 19 januari 2010, 21:42:31 »
Jahapp, kvällrapport no 2. 14 grader kallt ute, 13 grader inne, fläkten fläktar lÃ¥ngsamt.  fiR: Satte dÃ¥ en termometer ovanpÃ¥ pumpen, där luften sugs in, 16 grader!!

Jahapp, kanske därför fläkten knappt går? Önskad temp uppnådd! Stängde av kupefläkten och ökade tempen till 18 och satte fläkten på HIGH. Då började utedelen varva upp rejält och efter ett tag så kom fläkten på innedelen igång också. Inte orkan som med Chunlan men visst fläktade det.

Det kanske tar en stund innan värmen nått ut i hela garaget, därav 13 grader ca 7 meter från innedelen. Verkar det logiskt?

Jag kör vidare på denna inställning och kollar vad som händer.

Utloggad Fujitsu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
SV: ASYA 12 LG - tveksam funktion, vad tror expertisen?
« Svar #3 skrivet: 19 januari 2010, 23:18:50 »
Du bör köra i läget high och är tveksam om 16 grader är tillräckligt för att värma upp ditt garage, 20 grader eller högre krävs säkerligen för att bibehålla en riktig funktion på avfrostningen utomhus.
« Senast ändrad: 19 januari 2010, 23:35:37 av Fujitsu »
1.5 plan ingen källare, 140 kvm totalt.bygg år 1991.Direktverkande el + braskamin i vardagsrummet.Förbrukning 20kbm ved+ 25000Kwh/2006 utan luftvärmepump. Mellan 2007-2008 18876Kwh+ 7kbm ved med Fujitsu ASYA12LGC Kramfors kommun.

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: ASYA 12 LG - tveksam funktion, vad tror expertisen?
« Svar #4 skrivet: 20 januari 2010, 07:06:32 »
Du bör köra i läget high och är tveksam om 16 grader är tillräckligt för att värma upp ditt garage, 20 grader eller högre krävs säkerligen för att bibehålla en riktig funktion på avfrostningen utomhus.

Avfrostningen har funkat fint hittills. Kan inte begripa varför jag skulle behöva köra på 20 grader när min Chunlan gick finfint på 15 grader. Skulle gamla kinesen vara bättre konstruerad för garagedrift?

När jag var ut till garaget ytterligare en gång igårkväll så fläktade det lite bättre.

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: ASYA 12 LG - tveksam funktion, vad tror expertisen?
« Svar #5 skrivet: 20 januari 2010, 07:27:24 »
Sprang nyss ut i garaget och kollade läget. Jahapp, 9 grader varmt bara, ingen ström till maskinen! DÃ¥ har mitt vägguttag och stickkontakten till maskinen fÃ¥tt härdsmälta och smält sönder  fiR:

Installatören kortade kabeln till pumpen och bytte då kontakt. Förmodligen var kontakten av dålig kvalitet. Han kommer förbi ikväll och monterar en arbetsbrytare istället för kontakt o uttag.

Har ju börjat bra det här  :o

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: ASYA 12 LG - tveksam funktion, vad tror expertisen?
« Svar #6 skrivet: 20 januari 2010, 09:31:53 »
Han kommer förbi ikväll och monterar en arbetsbrytare istället för kontakt o uttag.

Iom det får du svårare att kolla effektförbrukningen, men det kanske du inte är så intresserad av ändå.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: ASYA 12 LG - tveksam funktion, vad tror expertisen?
« Svar #7 skrivet: 20 januari 2010, 09:50:02 »
Visst blir det omöjligt att kolla effektförbrukningen, vilket hade varit intressant. Funderar dock på att monter en riktig elmätare och då kan man hänga in den på matningen till pumpen.

Ska dock snacka med installatören och be att få stickpropp så att jag kan logga med "stickproppselmätaren".

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: ASYA 12 LG - tveksam funktion, vad tror expertisen?
« Svar #8 skrivet: 20 januari 2010, 11:11:52 »
SÃ¥ja, bytte själv uttag och stickpropp, installatören fÃ¥r komma förbi och granska min elinstallation senare  ;)

Pumpen startade upp av sig själv, inställd på 18 grader, och efter ca 5 min så levererar den 34 gradig värme med ganska så bra fläkthastighet. Innetemp 11 grader, utetemp -11 grader. Låter kupevärmaren vara avstängd tills vidare. Vill se om pumpen själv lyckas höja temperaturen något.

Utloggad Fujitsu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
SV: ASYA 12 LG - tveksam funktion, vad tror expertisen?
« Svar #9 skrivet: 20 januari 2010, 12:23:44 »
Vissa lågprispumpar kan ge mer luftflöde och går ej ned i fläkthastighet, därav upplevs dessa ge bättre värmespridning. Har en släkting som har en Invest kostade 5000kr inkopplad i 3år och denna pump ger en otrolig värme och tom vid -20 dessutom fungerar avfrostningen och aldrig krånglat vad jag hört. Av egen erfarenhet så kan lågpris pumpar ge högre värme men krånglar ofta främst med avfrostningen.

En nackdel med Asya 12 LG är att man ej kan ha ett fast konstant luftflöde utan att den går ned i hastighet efter ett tag, under tiden då den avfrostar så sjunker inomhus värmen rätt fort. Vid normal drift så går fläkten oftast i lägena 1-2
1.5 plan ingen källare, 140 kvm totalt.bygg år 1991.Direktverkande el + braskamin i vardagsrummet.Förbrukning 20kbm ved+ 25000Kwh/2006 utan luftvärmepump. Mellan 2007-2008 18876Kwh+ 7kbm ved med Fujitsu ASYA12LGC Kramfors kommun.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: ASYA 12 LG - tveksam funktion, vad tror expertisen?
« Svar #10 skrivet: 20 januari 2010, 13:42:21 »
Vissa lågprispumpar kan ge mer luftflöde och går ej ned i fläkthastighet, därav upplevs dessa ge bättre värmespridning.

Fast det finns även högprispumpar (te x Toshiba RAS) och mellanprispumpar (t ex ME FD25) som inte heller går ner i fläkthastighet så din teori haltar nog en hel del tyvärr.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Kenval

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: ASYA 12 LG - tveksam funktion, vad tror expertisen?
« Svar #11 skrivet: 22 januari 2010, 23:43:51 »
kiHej!!

Hur går det för dig med pumpen? fungerar den som den ska. Jag funderar också på att köpa en Asya 12 LG till min sommarstuga. Den är bara på 30kvm men jag behöver en maskin som verkligen fungerar. Asya 09 LG, kanske passar bättre till min stuga. Det skiljer så lite i pris till Asya 12LC, samt att den har mer att ge då det blir riktigt kallt, därför funderar jag på Asya 12LC.
Jag undrar om du har lust att delge lite information om hur det går för dig.

Har några frågor till dig:
Vid alla dina inkörningsproblem har din 5-åriga garanti täckt upp för dig?
Har du fått upp utblåset i pumpen i rätt temperatur?
Kan pumpen värma hela ditt garage utan problem.
Har den fungerar felfritt någon gång?
Har du testat underhållsvärmen, verkar den fungera?
Vänliga Hälsningar:Kent

T

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: ASYA 12 LG - tveksam funktion, vad tror expertisen?
« Svar #12 skrivet: 25 januari 2010, 09:33:04 »
Hej

Mina inkörningsproblem har bara bestått av överslag i kontakt/vägguttag. Det bytte jag själv och lät installatören besiktiga. Hade grejerna liggandes och orkade inte vänta på att han skulle komma och fixa det. Själv är bäst dräng.

Min pump levererar ut luft som håller 32-34 grader när den är inställd på 16 grader. Det tyckte installatören var helt korrekt.

Pumpen värmer hela mitt garage utan problem så gott som. Det blir dock några grader svalare på väggen mellan garageportarna. Hade önskat att man kunde köra fläkten på max hela tiden för mitt garage är 12 meter långt och fyllt med bilar och jox. Behöver en fläkt som skickar ut värmen rejält. I praktiken är det inget större problem för jag har mekhörnan alldeles nedanför innerdelen så fryser gör jag då inte.

Felfritt har den fungerat sedan jag bytte eluttaget. GÃ¥r relativt tyst och avfrostar som den ska.

Underhållsvärme har jag inte testat då jag tycker att 10 grader är för kallt i garaget. Just nu kör jag den på 16 grader och i ECO-mode. Funkar utmärkt. Om jag åker bort nån helg el liknande ska jag testa underhållsvärmen.

Sammanfattningsvis så är jag nöjd såhär långt.

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: ASYA 12 LG - tveksam funktion, vad tror expertisen?
« Svar #13 skrivet: 27 januari 2010, 18:51:24 »
Idag var det ca 5 grader kallt och rejäl snöyra. Råkade bevittna en avfrostning när utedelen var rätt snöig och frostig. Efter 2-3 minuter var den helt ren och det rann vatten fint ur hålet i botten. Därefter fortsatte den att avfrosta flera minuter till vilket jag kan tycka är onödigt.

Skulle ju spara en del energi tror jag om man kunde ha "behovsstyrd" avfrostning. Dvs att pumpen på nåt vis känner av att den är avfrostad färdigt.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: ASYA 12 LG - tveksam funktion, vad tror expertisen?
« Svar #14 skrivet: 27 januari 2010, 19:16:35 »
Den kör väl så att utedelen torkar upp litegrann, annars fryser den igen direkt den vänder..
Varför satt du inte utedelen mitt på långväggen? Men kanske svårt om du har bilar ivägen?

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!