Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: No more flis- vp och sol  (läst 4085 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BJP

  • Gäst
BJP
SV: No more flis- vp och sol
« Svar #15 skrivet: 06 mars 2013, 08:46:48 »
Hej.
Vi bor utanför Borås, och idag är det -3 ute, och acktanken shuntar ut 46 gradigt vatten (2 grader försvinner i kulverten), inne visar tempen 20.2.

Jag har dock tre kalla golv som ska isoleras om och det tror jag kommer förbättra en hel del...

Smurfen:Helt rätt, det är ett problem. Acktanken står i pannrummet i ladugården och där har jag ingen uppvärming nu när flisen försvinner. har väl tänkt vvc och hålla utrymmet +5 för att undvika frysning.

Utloggad Conquest

  • Pensionerat Elektriker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LinderödsÃ¥sen. SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag fattar inget, förän jag provat själv.
    • Stig Hastrups hemsida.
SV: No more flis- vp och sol
« Svar #16 skrivet: 09 mars 2013, 00:47:24 »
En sommar blev jag trött på att skulle elda till varmvatten fast det var 30 grader ute. Solfångare, javisst, men när solen inte gav nog? Jag har sedan 30 år en liten 50 liters el-vvb monterat efter ack-tankens vvb-slinga. Den får således alltid förvarmat vatten att jobba med. Om solen är framme på sommaren (jag har 10 m2 solfångare) eller när jag värmer huset på vintern med värmepump eller ved får den inte mycket att göra. I värsta fall är inloppstemperaturen minimum rumstemperatur istället för de ca 8 grader en vanlig vvb får värme upp. Genomsnittlig är den på 1 timme i dygnet à 3 kW (jag har timräknare på). Dvs. den drar drygt 1000 kWh pr år för alltid att säkra legionellafritt och skönt varmvatten. Ev spillvärme pga. klen isolering kommer huset till godo.
CTC 107 Polar 2013 + Norrahammar NG0 + El + Sol + Ack 750 l. med vvb-slinge + 50 liters efterberedare samt extra Ack 500 l.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!