Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepump som klarar av att värma en pool?  (läst 20381 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Effect

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
Värmepump som klarar av att värma en pool?
« skrivet: 04 april 2010, 02:08:11 »
Jag funderar på att värma poolen(4*8 ) med jordvärme eller Luft-Vatten.
Hur kraftig pump bör man ha för att klara av att värma en pool med den storleken?
Jag funderar på antingen en Thermia G2 8 eller G2 10. Jordvärme.
Eller CTC:s EcoAir 110.L/V

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Värmepump som klarar av att värma en pool?
« Svar #1 skrivet: 04 april 2010, 08:01:59 »
Eftersom jag har blivt förbjuden att rekommendera ett visst märke, sÃ¥ gör jag inte det. Men du kan ju ta en L/V som inte har VP:N ute. DÃ¥ kan du ha bÃ¥de och, vilket ju är ännu bättre.Fördelen är att VP blir jätte effektiv när det är nÃ¥gra plusgrader eller varmare. Och sedan kör du mot slangen när det är kallt. Nackdelen med att inte ta G2 är att du inte fÃ¥r hetgasen som ger dig VV när VP gÃ¥r.  Om jag vore du skulle jag tagit G2 av de alternativen du nämner. Du kan även om du vill koppla en Thermia AIR och fÃ¥ en G2 L/V som driver din pool samt ger dig VV när den gör det.  Detta är lite dyrare och tveksamt om du nÃ¥gonsin sparar in. Men om du gillar detta sÃ¥ gÃ¥r det.  Din pool ska dra 8x4=32kvm 32kvm x 300W = 9,6 kw.  Detta är hur pool fabrikanter säger att man ska dimensionera en pool om den är ute.  Tror inte en G2 8 eller 10 kommer ha nÃ¥gra problem med att driva den, inte heller en eco air.
Lycka Till                           

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Värmepump som klarar av att värma en pool?
« Svar #2 skrivet: 04 april 2010, 08:56:56 »
jag har en viss kärlek till Pahlenväxlare.....en 105 ger väl ca 6,5-7 kw vid 20 ºC utetemp och 30 ºC vatten....

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Värmepump som klarar av att värma en pool?
« Svar #3 skrivet: 04 april 2010, 12:21:18 »
Jag har en viss kärlek till plattväxlare.  Rörväxlare är leksaker och hör inte hemma i en sÃ¥ här anläggning. Köp inte det av pool tillverkaren utan köp plattväxlare.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Värmepump som klarar av att värma en pool?
« Svar #4 skrivet: 04 april 2010, 12:52:51 »
Jag har en viss kärlek till plattväxlare.  Rörväxlare är leksaker och hör inte hemma i en sÃ¥ här anläggning. Köp inte det av pool tillverkaren utan köp plattväxlare.
problemet med plattisar och pool är att man har klor i en pool  ;)
klor i höga koncentrationer löser kopparn...med grönhÃ¥riga bad-gäster och hÃ¥l i växlaren som följd pÃ¥ sikt  ;)
det gäller att se upp..eftersom även de flesta rostfria plattisarna är kopparlödda.. och en i titan är dyr !
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Effect

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: Värmepump som klarar av att värma en pool?
« Svar #5 skrivet: 04 april 2010, 13:22:33 »
Tack för tipsen! Thumbsup

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Värmepump som klarar av att värma en pool?
« Svar #6 skrivet: 04 april 2010, 13:26:55 »
Ace funkar NICKEL bättre?   En vanlig koppar kostar typ 5lax vet inte hur mkt dyrare men NI om det nu funkar.  Vet massor av poolanläggningar som kör plattisar, men de kanske inta har cu.  Hur lÃ¥ng tid tror du att det tar innan den gÃ¥r sönder?? 20 Ã¥r!

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Värmepump som klarar av att värma en pool?
« Svar #7 skrivet: 04 april 2010, 13:39:01 »
Jag vet helt ärligt inte  :(
troligen beror tiden den håller på kloreringsgrad och temperaturer.
Googla pÃ¥ kopparrör och klor  ;)
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Värmepump som klarar av att värma en pool?
« Svar #8 skrivet: 04 april 2010, 14:00:08 »
Jag är ingen vidare googlare :)  Försökte lite men det är sÃ¥ mkt sidor.  Om det vore hem till mig sÃ¥ skulle jag utan tvekan ta en plattis och när den gick sönder sÃ¥ skulle jag köpa en ny ;D  Men jag skulle kolla med swep vad en med nickel kosta och om det är bättre, hoppas ngn vet för jag vill gärna veta om det funkar med det

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Värmepump som klarar av att värma en pool?
« Svar #9 skrivet: 04 april 2010, 19:09:56 »
Men hur länge hÃ¥ller en plattis? 10 -20 Ã¥r skulle jag tippa.  Var hos en som hade en titan pahlènare. Och han fick bara 3-4 grader i DT hur man än ströp, för VP bröt om jag ströp mer.  Kastade in en Plattis, DT  blev 10 direkt, VP fick inte tillbaka allt den gjorde och poolen blev varm Thumbsup  FrÃ¥gan är bara när kommer denna plattis att rasa?

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Värmepump som klarar av att värma en pool?
« Svar #10 skrivet: 04 april 2010, 19:21:45 »
Det förstÃ¥r jag MKT väl, gissa livslängden med normalt klorhaltigt vatten med normal bad ph.  Slingra dig inte nu --/

Utloggad Effect

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: Värmepump som klarar av att värma en pool?
« Svar #11 skrivet: 04 april 2010, 19:47:45 »
Det kommer att bli ca 25m rör(isolerad) som måste grävas ner mellan poolen och värmepumpen.
Vilket djup ska den ligga på?Blir det för långt rör,förlorar man effekt från pumpen?
Jag har hört att rören kostar en del slantar.
Slangen man använder till jordvärme,går den att använda mellan poolen och pumpen?
MÃ¥nga frÃ¥gor...  Sc:,h
Om jag väljer en Thermia G2 10 vad behövs för att värma poolen?
En poolstyrning(Thermia)
Rör,slang mellan poolen.25m
Värmeväxlare
NÃ¥got mer?

Utloggad razorman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Värmepump som klarar av att värma en pool?
« Svar #12 skrivet: 04 april 2010, 20:12:26 »
Hej Effekt.

Har en Pahlens luft/vatten som är gjord för att jobba mot en pool från början. Kostar mellan 25-30 tkr.
Bara att ställa in en temp på den så håller den det om den är rätt dimensionerad.
Vi har en 4x8 m pool dvs ca 48m3 vatten. Pumpen drar ca 2 kw och ger 9 kw under normala förhållanden under sommaren.
Ingen värmeväxlare behövs utan man bara kopplar in den i serie efter filtret.
Vi håller runt 27 grader och allt inkl cirkpump drar ca 3500 kwh per säsong.

Lägg in i tankebanorna att en luft/vatten är effektivare än bergväme under poolsäsongen och samtidigt så belastar du inte
borrhålet. Vet att det är bra att inte göra detta men har inte en susning om hur mycket det igentligen betyder.

Tror ( men vet inte) att det är en bra och enkel lösning med separata system som i sig är optimerade för sin uppgift.

Enplan 180 kvm med golvvärme samt 60 kvm garage.
Pool som drivs av en l/v. IVT x11. 215 m aktivt borrhål.

Utloggad Effect

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: Värmepump som klarar av att värma en pool?
« Svar #13 skrivet: 04 april 2010, 20:47:09 »
Hej Effekt.

Har en Pahlens luft/vatten som är gjord för att jobba mot en pool från början. Kostar mellan 25-30 tkr.
Bara att ställa in en temp på den så håller den det om den är rätt dimensionerad.
Vi har en 4x8 m pool dvs ca 48m3 vatten. Pumpen drar ca 2 kw och ger 9 kw under normala förhållanden under sommaren.
Ingen värmeväxlare behövs utan man bara kopplar in den i serie efter filtret.
Vi håller runt 27 grader och allt inkl cirkpump drar ca 3500 kwh per säsong.

Lägg in i tankebanorna att en luft/vatten är effektivare än bergväme under poolsäsongen och samtidigt så belastar du inte
borrhålet. Vet att det är bra att inte göra detta men har inte en susning om hur mycket det igentligen betyder.

Tror ( men vet inte) att det är en bra och enkel lösning med separata system som i sig är optimerade för sin uppgift.


Vi har funderat på det också att värma poolen separat då det verkar krångligt att värma med pumpen som ligger på fel gavel av huset.
Om man kan värma poolen för ca 3500kwh per säsong,det låter bra,uppvärmningen med jord värme kanske blir billigare men det tvivlar jag på.
Vette tusan hur jag ska göra! :-\

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Värmepump som klarar av att värma en pool?
« Svar #14 skrivet: 04 april 2010, 20:47:58 »
Du måste inte ha poolstyrning. Om du tar en duo typ värmepump kan du låta poolen belasta VV. VP tror att den ska göra VV, klart. Om du tar G2 så får du VV när den gör pool. och det kommer inte kosta 30000 med poolstyr, växelventil och växlare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!