Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Strul Thermia Diplomat 8, larm "givare fram"  (läst 1568 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alle_

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Strul Thermia Diplomat 8, larm "givare fram"
« skrivet: 27 oktober 2021, 15:26:30 »
Har en thermia diplomat tws 8 frÃ¥n 2006 som börjat strula lite. Bergvärme, äldre hus med timmerstomme tvÃ¥ plan 170m2. radiatorer enrörsystem frÃ¥n tidigt 70tal. Har funkat problemfritt 5 Ã¥r sÃ¥ länge vi bott i huset. har rumstemp inställt pÃ¥ 19 dÃ¥ vi är rätt varma av oss och myseldar en del i kamin. kurvan ställt pÃ¥ 40 och har hÃ¥llt önskad temp hyfsat sommar som vinter. 

Härom veckan försvann varmvattnet och det blev kallt i kåken, kompressorn gick igång men stannade efter några sekunder halvminut. hann aldrig se vad den larmade för då displayen gett upp nån vecka tidigare. gick över systemet, luftade, rensade filter i radiatorkretsen, kollade cirkulationspumparna, kände lite på kontakterna till givarna på kortet(givetvis strömlöst) då jag fick tips om att det kunde vara lite glapp. ställde till läge värmepump för att testa att kompressorn gick utan hjälp av tillsats och funkade bra utan att slå ifrån direkt under 1 vecka, fick displaykortet fixat med under tiden med två nya kondensatorer.

nu senaste dagarna har det blivit lite instabilt igen, hade helt plötsligt varmvatten som låg på 33grader men pumpen gick inte igång. när den väl gick igång slog den ifrån nästan direkt och fick larm "givare fram" sedan har det försvunnit och funkat som vanligt igen men återkommit ett par ggr. Är det så enkelt som att pröva byta givaren innan man ringer installatören eller kan något annat ligga bakom?






Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Strul Thermia Diplomat 8, larm "givare fram"
« Svar #1 skrivet: 27 oktober 2021, 15:33:17 »
Du ar säkert 2 givare för VV , en i topp och en lite längre ner, det är samma värde på dessa, leta reda på dom och följ till kortet, skiffta dom där och se vad som händer. Kan bli så det fungerar, då är det ett givarfel.

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Strul Thermia Diplomat 8, larm "givare fram"
« Svar #2 skrivet: 27 oktober 2021, 19:36:47 »
Gå in i servicemenyn så ser du bottemgivartemperaturen. Där kan du också välja % vilken av givarna som skall starta vv. Tryck och Håll inne vänsterpil en stund så kommer du dit.

Givare fram tror jag inte har med vv att göra. Är ju samma framledningsgivare på både vv och värme. Får den fel stannar säkerligen pumpen eller så får den något standardvärde. Tex om utegivaren inte är ikopplad blir det 0 ute.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Alle_

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Strul Thermia Diplomat 8, larm "givare fram"
« Svar #3 skrivet: 28 oktober 2021, 13:32:18 »
Du ar säkert 2 givare för VV , en i topp och en lite längre ner, det är samma värde på dessa, leta reda på dom och följ till kortet, skiffta dom där och se vad som händer. Kan bli så det fungerar, då är det ett givarfel.
Kan bara se att det sitter en givare direkt efter vvb enligt bild så kanske får resistansmäta den istället för att kolla?

Gå in i servicemenyn så ser du bottemgivartemperaturen. Där kan du också välja % vilken av givarna som skall starta vv. Tryck och Håll inne vänsterpil en stund så kommer du dit.

Givare fram tror jag inte har med vv att göra. Är ju samma framledningsgivare på både vv och värme. Får den fel stannar säkerligen pumpen eller så får den något standardvärde. Tex om utegivaren inte är ikopplad blir det 0 ute.

start på VV var inställd på 44 sist jag var in och kollade, nu var det dåligt med varmvatten igen vid lunch och när jag gick ut i pannrummet stog den på 30c, pumpen räknade ner till start men då löste larmet "fram" ut igen och startade inte.

« Senast ändrad: 28 oktober 2021, 13:34:13 av Alle_ »

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Strul Thermia Diplomat 8, larm "givare fram"
« Svar #4 skrivet: 28 oktober 2021, 16:16:24 »
Inget behov värme med så låg integral?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Alle_

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Strul Thermia Diplomat 8, larm "givare fram"
« Svar #5 skrivet: 28 oktober 2021, 17:15:55 »
Inget behov värme med så låg integral?

Gick ut för att mäta resistansen på givaren nu 26kohm(ink kabeln) på 21gradigt vatten så känns inte heltokigt enl thermias tabell som anger 27ohm vid 20c
integralen lÃ¥g fortfarande pÃ¥ ca -700 men när jag startat om pumpen igen efter mätningen  som bara tog en minut sÃ¥ ligger integralen pÃ¥ -60?? och pumpen gÃ¥r igÃ¥ng och prducerar värme utan att stanna.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Strul Thermia Diplomat 8, larm "givare fram"
« Svar #6 skrivet: 28 oktober 2021, 20:42:34 »
När du bryter strömmen nollas integralen.
PÅ min ska man hålla in både höger och vänster pil för att komma in i servicmenyn och jag kan inte välja hur mycket dom olika givarna ska "vikta".
Toppgivaren sitter på plint 325-326
varmvattengivaren (mitt på tanken) på 311-312
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Alle_

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Strul Thermia Diplomat 8, larm "givare fram"
« Svar #7 skrivet: 02 november 2021, 11:14:47 »
När du bryter strömmen nollas integralen.
PÅ min ska man hålla in både höger och vänster pil för att komma in i servicmenyn och jag kan inte välja hur mycket dom olika givarna ska "vikta".
Toppgivaren sitter på plint 325-326
varmvattengivaren (mitt på tanken) på 311-312

på 325-326 satt givaren för varmvattentanken, så toppgivaren sitter nog på 311-312 istllet, testade byta plats på framledningsgivaren och den jag trodde var toppgivaren. Det märkliga är att pumpen återigen gått helt problemfritt sedan den 28:e när jag kikade på givarna. integralen har inte dragit iväg något nedåt heller... får luska vidare lite mer men inte mycket att göra när det funkar? tråkigt om samma problem återkommer när det är minusgrader.

Har ju ett gammalt enrörsystem i huset och termostaterna var avstängda på barnens 2 rum vet inte om det ställer till det med cirkulationen? men har funkat innan.

brinetempen varierar en del. ligger just nu på 2in -2ut

Utloggad Alle_

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Strul Thermia Diplomat 8, larm "givare fram"
« Svar #8 skrivet: 05 november 2021, 14:29:29 »
Troligen verkar det vara givaren, kallt i systemet idag igen går ut och kollar...framtempen ligger bara på 22c pumpen går igång, helt plötsligt står det 0 och fellarmet kommer, sedan visar den rätt temp igen. Prövade peta till kabeln precis ovanför givaren och då stannade pumpen igen med fellarm så antagligen glapp i givaren.

Vet någon vilken sort det skall vara, hittar inget men ser ut som en pt1000givare, borde man väl utan problem byta själv? eller skall de justeras in på något vis?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Strul Thermia Diplomat 8, larm "givare fram"
« Svar #9 skrivet: 05 november 2021, 15:02:21 »
Det är ett NTC motstånd (värmeberoende motstånd) värdet har jag inte i huvudet men använder du forumets sökfunktion så borde du hitta det, frågan har varit uppe många ggr.
OCH det är enkelt att byta.
Motståndet finns att köpa som reservdel eller som elektronikdel men köper man ett motstånd helt själv får man vara uppmärksam för det finns lite varianter på "kurvlutningen".
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!