Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Garanti  (läst 1176 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Maria Sjöström

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Garanti
« skrivet: 30 mars 2023, 12:42:56 »
Jag har 5 år garanti på min värmepump som inte fungerar som den ska. Den kan även stänga av sig helt som det hände senast den 24 Mars kl (tidigare i december 2022) 23:30 och var avstängd tills vi vaknade till en temperatur i huset på 17 grader. Cirkulationspumpen var avstängd,?varför är min fråga? Allt annat var också av. Det tog ca 2 timmar för mig för att få igång systemet igen. Först stängde jag av båda enheter. Då slutade det att lysa rött. Min fråga om det är jag konsument med en garanti som ska hålla på och fippla i maskineriet? Jag har en Volvo och börjar Volvon bete sig konstigt så åker jag till verkstan under garantin och de fixar det. Är det annorlunda om jag köper en värmepump av Daikin? Önskar svar på min fråga.
« Senast ändrad: 30 mars 2023, 20:12:27 av Maria Sjöström »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Garanti
« Svar #1 skrivet: 30 mars 2023, 12:50:23 »
Det är svårt med fel som bara visar sig med väldigt långt mellanrum. Några särskilda felmeddelanden? Kontakta den ni köpte värmepumpen av. Kanske är det mjukvaran som behöver uppdateras?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Maria Sjöström

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Garanti
« Svar #2 skrivet: 30 mars 2023, 19:35:04 »
Jag har filmat hela händelsen, men undrar om
Inte min garanti gäller? Den som har levererat pumpen är opålitlig och svarar inte på samtal. Jag förstår inte mot vem gäller min garanti? Är det menat att jag ska anlita andra och betala för felsökning under garantitiden?

Utloggad Maria Sjöström

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Garanti
« Svar #3 skrivet: 30 mars 2023, 20:34:46 »
Felkod 7H-06. Cirkulationspump av, efter ca 2 timmar satte plötsligt pumpen igång med elpatroner som stöd, problemet är att radiatorerna är inte konstant varma känns väldigt ostabilt hela alltet, se bilderna

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Garanti
« Svar #4 skrivet: 30 mars 2023, 20:55:29 »
Det är den du köpt värmepumpen av som normalt står för garantin.

Prova att rensa smutsfilter på värmekretsen. Brukar sitta bredvid pannan. För mycket skräp i värmevattnet kan vara ett problem. Smutsfilter brukar se ut som bilden.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad fox67

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Garanti
« Svar #5 skrivet: 03 april 2023, 08:17:18 »
Precis som Josth skriver så är det troligt att filtret behöver rengöras. Jag har samma manöverpanel på min Daikin som du har. Om du har en utedel som värmer vatten så att innedel och utedel är ihopkopplade med vattenrör så sitter det på den nedre slangen precis där den går in i utedelen en avstängningsventil med ett lock undertill. Ta en stor skiftnyckel eller rörtång och skruva av locket. Men innan du gör det så stäng av ventilen. Jag brukar stänga av ventilerna ovanpå pannan också. När du skruvat av locket så finns det ett filter av metall inuti. Sticker du in fingret så känner du det. Detta behöver du dra ut ur hålet och rengöra. Det sitter även ett filter i pannan. Där behöver du lyfta bort manöverpanelen och sen lyfta ur eldelen. Eldelen lyfter man uppåt och sen finns det hakar att hänga den i så den hänger kvar fast längre ner. Då kommer du åt magnetfiltret (heter så för det sitter ett stort clips i botten på det filtret so man ska dra ut. Sitter en plugg man skruvar av i botten där man sen sätter fast en Gardena koppling och drar en bit slang ifrån den till en hink. Öppnar med en platt skruvmejsel efter att du tagit bort ringen med magneter i. Då rinner det som samlats upp i botten på filtret ut. Egentligen är det bäst att ta ur hela filtret och rengöra det men det beror på hur säker du känner dig på detta. Efter rengöring så sjunker vattentrycket i panna så att du behöver fylla på men det ska sitta en påfyllnadskran för detta ändamål vid innedelen någonstans. Jag kan ta några bilder senare idag om du vill. Det är bra om man lär sig detta då man bör göra detta med jämna mellanrum. Hur ofta beror på vad man kopplat pannan till för värmesystem. Jag kopplade min mot ett gammalt system med gamla element. Det lossade massa smuts i de gamla rören som satte igen filterna så jag fick samma felkod som du. Lycka till :)
« Senast ändrad: 03 april 2023, 08:28:56 av fox67 »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Garanti
« Svar #6 skrivet: 03 april 2023, 08:26:23 »
7H 06 betyder:
Problem med vattenflöde under
avfrostning.
Manuell återställning.
Kontrollera plattvärmeväxlaren.

Som jag tolkar det så tar värmepumpen energi från radiatorsystemet när utedelen avfrostas, och om flödet är för lågt så finns risk att plattvärmeväxlaren fryser ihop, och kan skadas, så det finns troligen larmgränser för kanske både flöde och temperatur?

En orsak till lågt flöde kan vara att du har termostater på radiatorer/golvvärme som stänger om det blir varmare inne än normalt.
Då det t.ex. larmat vid middagstid på Julafton kan man tänka sig att det varit storkok av mat, och många människor i huset som gjorde att det blev varmt inne, och alla termostater stängde - flödet blir då nära noll i systemet och det finns inte energi nog i värmeväxlaren för att avfrosta utedelen utan att värmeväxlaren (inne i pannan) riskerar att frysa.

Nu är ju detta bara spekulationer, det kan självklart också vara lågt flöde för att något av filtren är täta, men då borde inte felet "lösa sig" själv.

OM värmeväxlaren frusit så tar det någon timma innan den tinat igen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Maria Sjöström

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Garanti
« Svar #7 skrivet: 16 november 2023, 00:39:39 »
Nu är kallt ute och kallt inne i huset är det bara 18 grader. Jag ha haft en kille i mars och han kollade filtret och den är inte igensatt när jag känner på rören så är de varma i tvättstugan där maskinet står men bara 2 element är varma alla andra kanske 25 grader fast framledningstemp visar 51 grader.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Garanti
« Svar #8 skrivet: 16 november 2023, 07:07:38 »
Kan det vara så att radiatorerna närmast värmepump inte är injusterade på sina grundflödesventiler så det mesta av värmen passerar bara dem?
Då blir det inte tryck/flöde kvar för att driva de andra radiatorerna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!