Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elprisstyrning/Smartgrid via nya programvaran  (läst 2407 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad linus.nordin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • regerar.se
Elprisstyrning/Smartgrid via nya programvaran
« skrivet: 16 oktober 2022, 10:26:10 »
Tog hem nya programvaran igår, sett fram emot att testa och se vad den har att erbjuda

Dokumentation och programvara finns här: https://software.ctc.se/ladda-ner/

Jag hade väl högre förhoppningar än förväntningar innan, men i alla fall, vad jag kommit fram till hittills

Fungerar fint att ta hem elpriset, finns ett par inställningar där, först och främst verkar det finnas 3 lägen
Lågt pris, normalt och högt
Hur de räknas ut kan ske dynamiskt, som jag förstått det utefter ett snitt över dagen på de senaste dagarna (justerbar 2-10 dagar)
Därtill kan man ange 2 nivåer som alltid skall räknas till låg resp. högt pris, jag antar det kan vara bra t.ex om priset legat på en låg jämn nivå, säg 10 öre och priset sen går upp till 20öre, 100% vilket skulle kunna trigga högt pris (nu spekulerar jag bara) fastän det fortfarande är billigt

Men hjälp av dessa 2 kan jag sedan lite begränsat styra delar av värmepumpen, i fallet värmesystem så kan jag välja att kunna aktivera ekonomiläget med lågpris, komfort med högpris eller anpassad med båda två (jag antar att man bara kan ha en av dessa aktiverad samtidigt)
Resultatet blir alltså,
högt pris = sänk värmen/framledning X grader
lågt pris = höj värmen/framledning X grader

Ingen dynamik alls i övrigt så vitt jag förstått det

När det gäller varmvatten kan jag ställa börvärde för lågt resp. högt (default för min del var +10 grader för lågpris och inte aktiverat för högpris, gjorde att den direkt började med att försöka producera 65 gradigt varmvatten)

Motsvarande finns för pool etc med

Man skall kunna granska kurvan/justeringar, det fungerar inte via skärmspegling men går jag ut i garaget och kikar så syns det på displayen

Jag hade önskar lite mera, flera nivåer, hänsyn till faktisk temperatur inne, proaktiv höjning inför period med högre pris, möjlighet att blockera vv-produktion helt mm

Fullt möjligt att jag missat någon möjlighet/funktion, men det är vad jag läst mig fram till just nu


edit: la till ett par bilder
« Senast ändrad: 16 oktober 2022, 10:31:22 av linus.nordin »
CTC GSi 616, 350m borrhål, golvvärme+rad, 2-plan 166m2 villa + 50m2 fristående garage byggår ~1865, kulvert från garaget
23.2kWp solceller på markstativ, ferroamp

Utloggad linus.nordin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • regerar.se
SV: Elprisstyrning/Smartgrid via nya programvaran
« Svar #1 skrivet: 20 oktober 2022, 08:53:20 »
Nya modbusregister relaterade till ovan jag fick av supporten, någon officiell uppdaterad lista är inte släppt än

Inställningar:         
61671   Heating program HC1 0 = Economy 1 = Normal 2 = Comfort 3 = Custom   1   RW
61672   Heating program HC2 0 = Economy 1 = Normal 2 = Comfort 3 = Custom   1   RW
          
Driftvärden:         
62301   SGMode 0 = None/Normal 1 = Block 2 = Low price 3 = High cap   1   R
62302   Elspot Price/MWh Integer (Currency depending on region)   1   R
62303   Elspot Price/MWh 4 decimals   0   R
CTC GSi 616, 350m borrhål, golvvärme+rad, 2-plan 166m2 villa + 50m2 fristående garage byggår ~1865, kulvert från garaget
23.2kWp solceller på markstativ, ferroamp

Utloggad osiris

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elprisstyrning/Smartgrid via nya programvaran
« Svar #2 skrivet: 20 oktober 2022, 11:37:11 »
Tar den in elpriser själv alltså? Tror att det 100% inte kommer funka på min Ecoheat 412 med gamla displayen och utan kommunikationsmodul :-D

Utloggad linus.nordin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • regerar.se
SV: Elprisstyrning/Smartgrid via nya programvaran
« Svar #3 skrivet: 20 oktober 2022, 13:15:55 »
Tar den in elpriser själv alltså? Tror att det 100% inte kommer funka på min Ecoheat 412 med gamla displayen och utan kommunikationsmodul :-D

Japp, den hämtar hem priserna själv

I alla fall vissa äldre modeller kan få stöd genom att byta till en nyare display har jag sett
CTC GSi 616, 350m borrhål, golvvärme+rad, 2-plan 166m2 villa + 50m2 fristående garage byggår ~1865, kulvert från garaget
23.2kWp solceller på markstativ, ferroamp

Utloggad osiris

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elprisstyrning/Smartgrid via nya programvaran
« Svar #4 skrivet: 20 oktober 2022, 18:06:35 »
Jo, det går nog. Men jag väljer nog vägen att bygga egen styrning med grejer jag har hemma (raspberry och ett relä) för 0:- till att börja med.

Utloggad linus.nordin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • regerar.se
SV: Elprisstyrning/Smartgrid via nya programvaran
« Svar #5 skrivet: 25 oktober 2022, 07:48:18 »
En bild på hur det kan se ut (gårdagens i det här fallet)
Grön linje, SG nivå (längst upp=lågpris=höjd temperatur, mitten=normal, längst ner=högpris)
Röd linje, spotpris
Blå linje, värmepumpens energiförbrukning

Jag aktiverar komfort respektive ekonomiprogrammen för värme vid lågt/högt pris
Varmvatten kör jag alltid på ekonomi, har sänkt lägstatempen (botten av tanken) där den går igång och producerar mer vatten en del
Vid lågpris höjer jag temperaturen i vv-tanken med 5 grader
I övrigt kör jag dynamisk beräkning av prisnivå + satt hårda gränser (under 0.5kr=lågpris, över 2kr=högpris)

Återstår att se hur det fungerar framöver när temperaturen ute sjunker, men just nu märker jag ingen skillnad i komfort inomhus gent emot tidigare, vet heller inte om jag sparar något mot att vara utan prisstyrning, svårt att räkna på, men det ser i alla fall lovande ut för ögat på graften
CTC GSi 616, 350m borrhål, golvvärme+rad, 2-plan 166m2 villa + 50m2 fristående garage byggår ~1865, kulvert från garaget
23.2kWp solceller på markstativ, ferroamp

Utloggad Hampus.soderblom@mosaiken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej Linus..  jag kan inte fÃ¥ till nÃ¥n uppdatering pÃ¥ min ctc gsi 12. Helt ny sen 1 mÃ¥nad tillbaka o uppkopplad pÃ¥ myuplink. Kan du förklara som för ett barn för mig för jag hÃ¥ller pÃ¥ bli tokigare

Utloggad JonasTh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elprisstyrning/Smartgrid via nya programvaran
« Svar #7 skrivet: 05 november 2022, 09:03:04 »
En bild på hur det kan se ut (gårdagens i det här fallet)
Grön linje, SG nivå (längst upp=lågpris=höjd temperatur, mitten=normal, längst ner=högpris)
Röd linje, spotpris
Blå linje, värmepumpens energiförbrukning

Jag aktiverar komfort respektive ekonomiprogrammen för värme vid lågt/högt pris
Varmvatten kör jag alltid på ekonomi, har sänkt lägstatempen (botten av tanken) där den går igång och producerar mer vatten en del
Vid lågpris höjer jag temperaturen i vv-tanken med 5 grader
I övrigt kör jag dynamisk beräkning av prisnivå + satt hårda gränser (under 0.5kr=lågpris, över 2kr=högpris)

Återstår att se hur det fungerar framöver när temperaturen ute sjunker, men just nu märker jag ingen skillnad i komfort inomhus gent emot tidigare, vet heller inte om jag sparar något mot att vara utan prisstyrning, svårt att räkna på, men det ser i alla fall lovande ut för ögat på graften

Dina inställningar för lågpris och högpris, betyder de att om rullande medelvärdet (eller vad den dynamiska algoritmen nu kommer fram till) för 10 dagar är X så är lågpris = X - 0,5 och högpris = X + 2 ?

Jag inser att det inte är som jag skrev här tidigare men jag blir ändå inte klok på hur det funkar. Om man sätter gränser så borde väl inte den dynamiska beräkningen spela någon som helst roll? Sätter man 0,5 som lägre gräns, så måste priset ned till 0,5 för att räknas som lågt. Sätter man 2 som högt så måste priset upp till 2 för att räknas som högt. Betyder inte det att gränserna är fasta?

Eller: Är det så att priset alltid räknas som lågt under 0,5 och alltid som högt över 2 men kan räknas som lågt/högt vid andra gränser mellan dessa också?
« Senast ändrad: 10 november 2022, 19:54:34 av JonasTh »

Utloggad linus.nordin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • regerar.se
SV: Elprisstyrning/Smartgrid via nya programvaran
« Svar #8 skrivet: 24 november 2022, 07:38:10 »

Eller: Är det så att priset alltid räknas som lågt under 0,5 och alltid som högt över 2 men kan räknas som lågt/högt vid andra gränser mellan dessa också?

Korrekt, vilket kan resultera i lite kanske inte önskvärda resultat, som att 2.00kr är högt pris och 1.99 är lågt (som det varit senaste dagarna då elpriset varit väldigt högt)
Likväl kan 0.49 vara lågt och 0.50 vara högt

Jag tror de fasta gränserna man sätter inte har någon inverkan alls på den dynamiska delen
CTC GSi 616, 350m borrhål, golvvärme+rad, 2-plan 166m2 villa + 50m2 fristående garage byggår ~1865, kulvert från garaget
23.2kWp solceller på markstativ, ferroamp

Utloggad JonasTh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elprisstyrning/Smartgrid via nya programvaran
« Svar #9 skrivet: 25 november 2022, 21:51:40 »
Korrekt, vilket kan resultera i lite kanske inte önskvärda resultat, som att 2.00kr är högt pris och 1.99 är lågt (som det varit senaste dagarna då elpriset varit väldigt högt)
Likväl kan 0.49 vara lågt och 0.50 vara högt

Jag tror de fasta gränserna man sätter inte har någon inverkan alls på den dynamiska delen

Precis, testade sätta igång det och så är det.

Just nu kör jag med två dagars dynamisk beräkning. Top dagar är för mycket. Hade jag kunna spara värme så länge så hade det funnits något relevant med det, men det kan jag förstås inte. Eftersom man måste värma varje dag så hade det varit bättre att den bara tittar på ett snitt den dagen, helt enkelt. Jag vill alltid att den ska göra mycket varmvatten den billigaste timmen, till exempel. Om den bedömer hela dagen som hög så resulterar det helt enkelt i väldigt lite varmvatten bara. Sen hade jag precis som du gärna sett att den tittar lite framåt: nästa timme är det billigare, därför så avvaktar den med varmvattentillverkning, till exempel, istället för att så snart den bedömer priset som lågt, börjar brassa på med 60-gradigt vatten. Det kan ju lika gärna ske kl 23, då man går och lägger sig, för att kort efter morgonduschen måsta göra mer varmvatten där vid kl 8-9 på morgonen när det är dyrt.

Sen hade jag också gärna sett att den oftare bedömer priset som normalt, nu är priset "normalt" ofta 2-3 timmar per dygn, resten är högt och lågt. Högt och lågt borde vara reserverat för just högt och lågt pris.

Eftersom jag kör med Tado så har jag gjort en automatisering i HA som kollar vilket läge pumpen ändrar till och justerar termostaterna beroende på pumpens bedömning. Det funkar dock rätt bra (trots min reservation för pumpens dåliga bedömning). När priset går från lågt/normalt till högt så stryper termostaterna och pumpen kan "surfa" på det extra varma vattnet i typ 30-60 minuter (vid 0- -5 grader som vi haft ett tag nu).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!