Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: RÃ¥d önskas, vilken VP till acktank, solvärme och ved  (läst 2506 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RoffeN

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Funderar pÃ¥ Nibe VLVP till mitt sol/ved-system???
Hej alla VP-experter!

Håller på med ett nybygge i lättbetong. 250m2 i ett plan med kulvert till garage på 50m2. Golvvärme. FTX aggregat för ventilation. 190m hål är borrat. 9 m2 vacumsolfångare och 1m3 acktank finns redan. Planerar att sätta in en Wamsler K158 (22kw) vedpanna i köket för spetseldning till tex badkaret eller vid kallare väder. Tänker även utnyttja frikyla på sommaren.

Jag vore mycket tacksam för konstruktiva råd till främst val av VP men är även intresserad av erfarenheter av frikyla. Har varit i kontakt med Nibe och där rekommenderade de 1255 -16kw. Min rörmokare är inte så insatt i dessa frågor och vill att jag ska bestämma själv.
Uppvärmning: Baxi Solo Innova 50 med egentillverkad 4m3 tank och 10 kvm solfångare
Huset: 340 kvm, torpargrund med golvvärme

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Råd önskas, vilken VP till acktank, solvärme och ved
« Svar #1 skrivet: 19 september 2018, 07:41:50 »
Ett nybygge som isoleras efter standard (isolera gärna mer) och FTX borde inte behöva mer än max 35 W/m2 i Enköping.
Då ska det räcka med en 1255-12 eller motsvarande värmepump.

Vad gäller frikyla finns 2 alternativ:
1. Jag har sett att en del sätter en kanalkylare på tilluften på FTX och cirkulerar brine i denna för att kyla ner tilluften, detta kan kanske funka bra?
2. En takkassett typ skystar, detta går att koppla ihop med din FTX så att tilluften går via denna, den kan kopplas så den kyler flera rum.

Jag tror att alternativ nr 2 är den som kommer ge mest kyleffekt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Råd önskas, vilken VP till acktank, solvärme och ved
« Svar #2 skrivet: 19 september 2018, 07:50:51 »
Min bild är att frikyla blir rätt dyrt om det skall göras ordentligt.
Har ni en bra plats för en vanlig Aircindition eller billig luftvärmepump så är det nog väl så prisvärt.
Ett annat alternativ till skystar är annars att byta ut ett par av era radiatorer till kombinerade värme och kylradiatorer av fläktkonventortyp med "paket" för både värme och kyla.
OM de kan placeras så de kyler huset på ett effektivt sätt så kan de också fungera.
I somras är det många med luftvärmepump som ÄLSKAT sin maskin just för att de fått så bra kylfunktion på dessa.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Råd önskas, vilken VP till acktank, solvärme och ved
« Svar #3 skrivet: 19 september 2018, 09:33:15 »
Naturligtvis ska Roffe satsa på bergkyla.

Fördelarna i jämförelse med Rickards förslag:

Längre livslängd
Mindre underhåll/service
Driftkostnaden är betydligt mycket lägre
Återladdar borrhålet
Ingen utedel som avger ljud, vibrationer samt misspryder
Möjlighet att även sprida kyla via FTX.


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Råd önskas, vilken VP till acktank, solvärme och ved
« Svar #4 skrivet: 19 september 2018, 09:39:16 »
Visst, det finns flera fördelar om man bortser från kostnaden.
Har aldrig sagt något annat.
Däremot är det många fler med "frikyla" som klagar på för dåligt effekt om man jämför med de som har luftvärmepump/AC istället.
Anledningen är ofta att man snålar och sätter in bara en eller ett par kylkonventorer som helt enkelt inte har tillräcklig kyleffekt.

OM jag får gissa så går en anläggning med en skystar, kyla i FTX, rördragning, ombyggnad av tak, isolering, dränering, cirkpump, växelventil med mera på långt över 50 000 kr om man inte gör det själv.
Kanske uppemot 100 000 kr?

Eller vad är din bild av detta Lexus?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Råd önskas, vilken VP till acktank, solvärme och ved
« Svar #5 skrivet: 19 september 2018, 10:32:22 »
Du pratar om "billig" AC, men för bergkyla då anser du det ska vara Skystar.

Är inte det att jämföra äpplen med päron?

För bergkyla behöver Roffe en cirkpump och en fläktkonvektor typ Daikins FWT. Då har vi en likvärdig jämförelse, förutom att Daikin har mycket hög kvalitet d.v.s. de ingår inte i gruppen "billig".

Naturligtvis behöver rören isoleras och kondensvatten ledas bort från innedelen. Men det behöver du göra med den billiga AC:n också.


Utloggad RoffeN

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Funderar pÃ¥ Nibe VLVP till mitt sol/ved-system???
SV: Råd önskas, vilken VP till acktank, solvärme och ved
« Svar #6 skrivet: 19 september 2018, 14:04:27 »
Tack för Era svar!

När det gäller frikyla så tänker jag mig enklast möjliga lösning. En fläktkonverter centralt placerad då vi har öppen planlösning samt en mindre i masterbedroom? Jag tänker inte koppla ihop den med ftx-systemet.

Mer intresserad är jag av val av värmepump. Jag vet att det inte är optimalt att koppla VP till acktank men då jag har vacumrör och acctank redan och gärna kompletterar med en mindre vedpanna i köket så är jag beredd att ta den försämrade verkningsgraden på vp. Frågan är vilken typ? Ska jag skippa VV-beredare och låta det skötas av via acctanken (den är förberedd)? Annat viktigt att tänka på med ett sådant system?

Tacksam för Er hjälp då vi ska leva med detta i många år och då det är mycket pengar som ska investeras rätt!
Uppvärmning: Baxi Solo Innova 50 med egentillverkad 4m3 tank och 10 kvm solfångare
Huset: 340 kvm, torpargrund med golvvärme

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Råd önskas, vilken VP till acktank, solvärme och ved
« Svar #7 skrivet: 19 september 2018, 18:21:47 »
det är mycket pengar som ska investeras rätt!

Hur tänker du nu?

Är det payoff menar med "rätt" så har du nog redan tänkt galet.

Wamsler K158 kostar 35 000 och avser du ska producera några hundratal kWh per år d.v.s. ersätta värmepumpens drivenergi som är en tredjedel av dessa låt säga 300 kWh/år. Kostnadsbesparingen blir då runt en hundring per år, vilket då skapar en payoff på 350 år och då är inte veden med i kalkylen.

Ska du elda mer än så, blir det kanske värmepumpen som får lång payoff.

Alla värmepumpar passar in i ditt system. Det är bara att ansluta den rätt, dels så att den jobbar effektivt samt skyddas mot höga temperaturer.

Utloggad RoffeN

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Funderar pÃ¥ Nibe VLVP till mitt sol/ved-system???
SV: Råd önskas, vilken VP till acktank, solvärme och ved
« Svar #8 skrivet: 19 september 2018, 19:11:45 »
Det har du helt rätt i. Den kommer aldrig att betala sig...

Bortsett från den så undra jag om det verkligen är så att alla vp fungerar mot acktank. Flera har sagt att varvtalsstyrd inte fungerar? Jag antar att jag väljer bort varmvattenberedaren i vp och gör varmvatten i tanken?
Uppvärmning: Baxi Solo Innova 50 med egentillverkad 4m3 tank och 10 kvm solfångare
Huset: 340 kvm, torpargrund med golvvärme

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Råd önskas, vilken VP till acktank, solvärme och ved
« Svar #9 skrivet: 19 september 2018, 19:25:14 »
Bortsett från den så undra jag om det verkligen är så att alla vp fungerar mot acktank. Flera har sagt att varvtalsstyrd inte fungerar? Jag antar att jag väljer bort varmvattenberedaren i vp och gör varmvatten i tanken?

Som jag läser det du skriver, ska vedpannan både värma varmvatten och vatten till golv/radiatorer.

Genom att du har en tank på 1000 liter, är det lätt att tro den är den enda tanken i ditt värmesystem. Ska då värmepumpen värma samma tank, så har vi ett problem. Den blir varken effektiv eller är skyddad mot höga temperaturer.

Gör du avkall på att värmepumpen ska vara effektiv, så kan du naturligtvis köra den konstant på 55° och därefter shunta ner temperaturen som passar värmesystemet d.v.s. värmepumpen producerar både värme och varmvatten.

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Råd önskas, vilken VP till acktank, solvärme och ved
« Svar #10 skrivet: 19 september 2018, 21:02:10 »
RoffeN ska du köra så kallad fast kondensering?
Känns omodernt.

Jag har kombinationen ved och värmepump och har flytande kondensering. Funkar mycket bra. Det fina med mitt system är att jag kan göra val vad vedvärmen ska gå till.
Jag kan elda för varmvattnet endast om jag vill.

Kan elda för värme och varmvatten också. När energin i tanken är slut så tar värmepumpen över och jobbar flytande mot huset dvs den behöver inte tillverka varmare vatten än huset behöver för tillfället. Om det verkar intressant kan jag beskriva bättre.
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad RoffeN

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Funderar pÃ¥ Nibe VLVP till mitt sol/ved-system???
SV: Råd önskas, vilken VP till acktank, solvärme och ved
« Svar #11 skrivet: 20 september 2018, 07:38:54 »
RoffeN ska du köra så kallad fast kondensering?
Känns omodernt.

Jag har kombinationen ved och värmepump och har flytande kondensering. Funkar mycket bra. Det fina med mitt system är att jag kan göra val vad vedvärmen ska gå till.
Jag kan elda för varmvattnet endast om jag vill.

Kan elda för värme och varmvatten också. När energin i tanken är slut så tar värmepumpen över och jobbar flytande mot huset dvs den behöver inte tillverka varmare vatten än huset behöver för tillfället. Om det verkar intressant kan jag beskriva bättre.

Ja tack! Det vill jag höra mer om tummenupp
Uppvärmning: Baxi Solo Innova 50 med egentillverkad 4m3 tank och 10 kvm solfångare
Huset: 340 kvm, torpargrund med golvvärme

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Råd önskas, vilken VP till acktank, solvärme och ved
« Svar #12 skrivet: 20 september 2018, 14:54:39 »
 Sc:,h Nybygge pÃ¥ 250 m2 + 50 m2 garage med FTX osv, och sen vill du ha en "billig" frikyla?  Sc:,h
Jag får inte ihop det, jag skulle satsa på en skystar när man ändå installerar en FTX, du har ju redan ventilationsinstallatören på plats så merkostnaden ska inte jämföras med att kosta på en Skystar i ett färdigbyggt hus.

Sen skulle jag skippa vedpannan, det kostar mer med ved + sotning osv än vad en effektiv värmepump kostar i drift.
En lösning med solvärme som jag tror mest på är denna.

https://proffs.nibe.se/nibedocuments/12954/M10812-3.pdf
« Senast ändrad: 20 september 2018, 14:56:39 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Råd önskas, vilken VP till acktank, solvärme och ved
« Svar #13 skrivet: 20 september 2018, 17:36:01 »
Det gäller att man använder (rätt) tank vid den inkopplingen har sett loggar där vp gör vv ofta pga omrörning i tanken så vatten från vv delen går ut i värme.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Råd önskas, vilken VP till acktank, solvärme och ved
« Svar #14 skrivet: 20 september 2018, 21:01:06 »
Är böjd att hålla med Carl att det är tveksamt om det lönar sig med ved om det är så att du ska betala fullt nypris på grejerna.
Jag själv har bara låtit min fullt fungerande vedanläggning vara kvar vid montage av värmepumpen.

Hursomhelst.
Jag har en vedpanna med laddomat samt två tankar med flera varmvatten slingor i bägge. Jag laddar tankarna i serie från vedpannan och tappvattnet går i serie motströmms genom båda tankarna. Fördelen med det är att varmvattnet bereds i siktzonen. Från den tank som laddas först av vedpannan sitter det en shunt som förser huset med värme. Returen från huset går till tanken som vedpannan tar ifrån.
Det är veddelen.

Jag har en värmepump med inbyggd varmvattenberedare som jobbar mot en arbetstank och ut från den tanken går det en ledning på på retur sidan om shunten på vedtanken. Det sitter en backventil så cirkulationen inte kan gå fel håll. Så när shunten är stängd och det kommer flöde från arbetstanken går det rakt igenom shunten och ut i huset.

Tappvattnet går alltså först genom vedtankarna sedan till värmepumpen. Har man eldat så är tappvattnet redan uppvärmt när det kommer till värmepumpen.

Det som styr vilket system som ska vara aktivt är en box med några relän och motstånd. Denna box får information hur varmt det är i vedtanken som shunten sitter på. Jag kan välja vilken tanktemp som värmepumpen ska börja vara aktiv på.

När tempen i vedtanken är högre än det valda så blir utgivaren i värmepumpen lurad att det är högsommar och är tempen lägre så blir shuntmotorn på vedtanken lurad att det är högsommar och stänger sig.
Boxen styr också vilken cirkpump som ska snurra.
Jag har två. En till arbetstanken och en till ved delen.

Nu har jag säkert fått det att verka tjorvigare än det är.
Det är svårt att beskriva i ord en ritning.

Kontentan är att jag har en helautomatisk anläggning som jag kan göra val med. Fast mycket tveksam om den skulle löna sig om det inte vore så att jag lägger en del av investeringen på hobby kontot.
Fast det är grymt mycket värt att ha tillgång till nästan oändligt med varmvattnet ibland. Om jag eldat förstås. Har jag inte eldat så får värmepump sköta allt jobb.








Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!