Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Går det (är det lämpligt) att installera LLVP i kylan?  (läst 699 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • Skåne, Sjöbo
Är illa tvungen att köpa en ny LLVP då min 10 åriga Mitsubishi gett upp. EXPANSIONSVENTILEN...

Nu till 3 frågor.

1. Är det lämpligt att installera nu i typ noll grader utomhus?

2. Kan jag använda dom gamla rören?
Vill tillägga att det funnits läckage vid 2 tillfällen. Tror 2020 samt att mer gas fylldes ganska nyligen.

3. Elkabeln bör väl kunna behållas? Är lagt 2012.

Jag kan avvakta och elda i kaminen ett tag till.
Läste på FB att det är omöjligt att vacuumsuga i kyla...
/Södra Skåne.
« Senast ändrad: 10 februari 2024, 08:08:05 av BigGitt »
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Går det (är det lämpligt) att installera LLVP i kylan?
« Svar #1 skrivet: 10 februari 2024, 09:03:34 »
Jag/vi kör installationer ner till -10. Sen blir det lite för svalt för oss ( mig). Vacummpump mm idag klarar detta utmärkt men tar en liten stund extra. Men det blir ju en lugnare och troligen bättre installation vid +-0. Då ingen fryser om fingrarna och känner att det är snart dag att värma dom. 🥶

Jag hade  bytt rubbet. Är oftast en fast kostnad för ”standard” installationen och då ingår rör/elkabel samt täckkanaler. Om den gamla maskinen gått med brist så har den gått väldigt varm och eventuellt skapat smuts i den gamla oljan och det vill du inte ha med till den nya.


Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • Skåne, Sjöbo
SV: Går det (är det lämpligt) att installera LLVP i kylan?
« Svar #2 skrivet: 10 februari 2024, 09:28:47 »
Jag/vi kör installationer ner till -10. Sen blir det lite för svalt för oss ( mig). Vacummpump mm idag klarar detta utmärkt men tar en liten stund extra. Men det blir ju en lugnare och troligen bättre installation vid +-0. Då ingen fryser om fingrarna och känner att det är snart dag att värma dom. 🥶

Jag hade  bytt rubbet. Är oftast en fast kostnad för ”standard” installationen och då ingår rör/elkabel samt täckkanaler. Om den gamla maskinen gått med brist så har den gått väldigt varm och eventuellt skapat smuts i den gamla oljan och det vill du inte ha med till den nya.

Ok. Hur länge ska det vacuumsugas vid noll grader?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
Det går bra att vakuumpumpa i kyla, men försök hålla den del av rören som går utomhus plusgradig (kan ju gå att ordna med ett tält av kartonger, presenningar, gamla mattor mm + en kupévärmare).  Och ha fräsch olja som inte är grumlig eller mörk i vakuumpumpen.

Beträffande tid för vakuumpumpningen så gäller alltid "ju längre desto bättre". Gärna flera timmar. Om man har en bra tvåstegsvakuumpump så kanske man kan snåla lite på tiden, och om man har en pålitlig absolutvakuummätare för att verifiera vakuet behöver man inte chansa så mycket.

Om det inte är frågan om ett nymontage med förfylld utedel utan även utedelen ska vakuumpumpas, så bör kompressorn och torkfiltret hållas varma under pumpningen och man bör ta god tid på sig. Man kan t ex ta en trågvärmekabel från någon skrotad äldre LLVP där den var eftermonterad, linda den några varv runt torkfilter och kompressorns nederdel, och låta den stå spänningssatt ett par timmar innan man börjar pumpa. Fortsätt gärna pumpningen över natten för att vara säker på att få bort all fukt som kompressoroljan kan ha dragit åt sig.

Beträffande elkabeln, så avsyna den noga innan du bedömer om den kan vara kvar. Isoleringen på innerledarna vittrar sönder förvånansvärt fort på en del gummikablar. Kolla också att den har rätt antal ledare för den nya värmepumpen.  En annan möjlig orsak till att behöva dra om kabeln är ju om t ex den gamla värmepumpen hade inkommande matning till innedelen medan den nya ska ha den till utedelen, eller tvärt om.

Ska du behålla de gamla rören, så avsyna konorna noga, kapa dem och pressa nya konor vid minsta tvekan. Det finns någon tidigare tråd här på forumet med en bra beskrivning av alla fallgropar i samband med koning av rör, hantering av koningsverktyg mm.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Går det (är det lämpligt) att installera LLVP i kylan?
« Svar #4 skrivet: 10 februari 2024, 18:44:22 »
Man kan följa svensk kylnorm eller vad VP tillverkaren skriver....

En av vitsarna med vavkumsugning är att man säkerställer att ingen fukt finns kvar.
och då ar det som så att vatten kokar med sjunkande tryck vid bibehållen temp och volym, allmänna gaslagen.
ju kallare det är desto svårare är det att koka vatten och man måste ta hänsyn till hur länge man skall vakumpumpa

använder man de gamla rören så är de täckta av olja på insidan däri gas är bunden, denna gas kommer koka av när trycket sänks dvs så fort man öppnar/tömmer systemet, iom att gasen är rätt hårt bunden i oljan tar det jättelänge att få ur den, vilket absolut inte är nödvändigt.
Man kan utnyttja detta faktum att så länge det är gas kvar i oljan så håller den borta allt annat och egentligen behövs ingen vakumsugning då.
Men iom att det är ny innedel så måste det ändå till om man int väljer att skölja rörern.
Följer man sv kylnorm så hamnar man rätt och det kanske inte alls vid givet tillfälle behövs någon utsträckt vakumkörning. iom att man mäter nogrant

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Går det (är det lämpligt) att installera LLVP i kylan?
« Svar #5 skrivet: 11 februari 2024, 07:24:09 »
Din gamla värmepump har R410A som köldmedium, den nya troligen R32 och en annan olja, så rören ska bytas om man är seriös.
Vakumsugningen görs som regel idag med kontroll av tryck med digital vakuummeter, så man behöver inte suga på chans i timmar.
Man vet om det blivit bra.
Vi (sonen) monterar i pricip oavsett utetemp, är man fullbokad och driver en kommersiell verksamhet går det inte ha en köldgräns på 0 grader utan att värmepumpen skulle kosta norr om 50 000 kr...
Sonen löser det genom att värma maskin och rör med värmepistol om det är riktigt kallt ute.
Vi har aldrig under de 6 år vi varit verksamma stött på ett fel på en maskin som skulle kunna härledas till "dålig vakumsugning".
Den typen av fel består oftast av kompressorhaveri eller växelventil som inte växlar på grund av fukt som fryser till is i systemet.
« Senast ändrad: 11 februari 2024, 07:26:14 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Går det (är det lämpligt) att installera LLVP i kylan?
« Svar #6 skrivet: 11 februari 2024, 14:53:44 »
samma olja

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Går det (är det lämpligt) att installera LLVP i kylan?
« Svar #7 skrivet: 11 februari 2024, 15:13:42 »
Värma isolerade rör med en värmepistol låter som en knepig idé med många minusgrader ute vid vacumsugning.
Sker uppvärmning inomhus innan montering utomhus borde det finnas risk för kondensutfällning istället men kanske inte blir det !
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Går det (är det lämpligt) att installera LLVP i kylan?
« Svar #8 skrivet: 11 februari 2024, 16:30:38 »
Tror han blåser luft i kanalen efter att han satt på locken, låg värme så inte plasten smälter förstås.
Och förstås direkt på rören och kopplingarna vid utedelen.

samma olja

OK.  har för mig att jag läst nåt om motsatsen, men som vanligt kan jag ha fel. tummenupp

Skulle som sagt aldrig gå tjäna några pengar här uppe i norr om man hade köldgräns, vi försöker flytta på installationer när det går under -20 grader, mest av arbetsmiljöskäl.
Som kallast har han monterat i -32 (Var bara -22 när han åkte iväg på morgon)
Innan han hade monterat två värmepumpar och skulle åka hem hade temperaturen rasat ned till -32, det såg han först när han startade bilen och skulle hem...
Då var fingrarna skinnflådda för att han frusit fast på kopparrören när han kom i kontakt med dem.  :o

Senaste 3 månaderna har vi medeltemp -10.2 grader, skulle falla bort väldigt mycket intäkter om man bara monterade i plusgrader.
Kanske 1.5 till 2 miljoner i försäljning.  dontknow
« Senast ändrad: 11 februari 2024, 16:37:49 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!