Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Finns det någon sanning i den här artikeln?  (läst 6876 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Perfa76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Finns det någon sanning i den här artikeln?
« Svar #15 skrivet: 01 februari 2021, 15:54:13 »
Rumstemperatur är 22 grader
Stänger av vid 15 grader
Med andra ord så ska det finnas 7 grader i egen värme
Är inte 7 grader väldigt mycket att tillföra från personer, hushållsapparater och personer i fastigheten då det mesta förbrukar väldigt lite nuförtiden?

Svårt att tro att egen värme är mer än 2-3 grader i en bostad eller missar jag något med kalkylen från nibe ?
Vi hade i vart fall i vårt hus föregående år absolut inget behov av att värma med LLVP när temperaturen ute (dygnsmedel) var över 15°C med 22°C inne. Skulle väl tro att ett nybyggt hus skall kunna vara bättre isolerat, även om vårt hus är energisnålt. Avgörande för vilken temperatur som krävs är såklart ifall det är molnigt och om solen kommer åt att värma något inne under dagen.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Finns det någon sanning i den här artikeln?
« Svar #16 skrivet: 01 februari 2021, 15:57:10 »
Nu är det inte om temperaturen ute är över 15 grader utan temperaturen inomhus och då även vintertid.
Solen om man ens får syn på den värmer inte mycket vintertid  :)

Möjligt att jag tolkar kalkylens uppgifter fel
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Perfa76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Finns det någon sanning i den här artikeln?
« Svar #17 skrivet: 01 februari 2021, 16:08:30 »
Nu är det inte om temperaturen ute är över 15 grader utan temperaturen inomhus och då även vintertid.
Öhhhhh.... Va?!???
Om värmen skulle stängas av när det är över 15°C inomhus, så lär det vara svårt att nå 22°C inomhus.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Finns det någon sanning i den här artikeln?
« Svar #18 skrivet: 01 februari 2021, 16:12:08 »
Ja om kalkylen räknar med att det tillförs 7 grader i egen värme från tex kyl/frys, armaturer och annat som avger värme .
”Normalt” brukar det vara ca 2-3 grader och därav min fråga om jag tolkade kalkylen rätt
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Perfa76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Finns det någon sanning i den här artikeln?
« Svar #19 skrivet: 01 februari 2021, 16:35:08 »
Okej, men rimligtvis följs det hela åt.

Den energi som tillförs huset i form av värme från hushålls-EL och invånare på våren och som för oss medger att värmen stängs av helt vid typ +17°C dygnsmedeltemperatur ute (även utan sol), bör innebära att det krävs värme för 5°C mindre uppvärmning även när det är -20°C ute. Kalkyltekniskt är det helt rätt att räkna så.

2-3°C "egenvärme" låter lågt i mina öron för att vara ett antagande för ett nytt välisolerat hus. 7°C borde inte vara omöjligt.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Finns det någon sanning i den här artikeln?
« Svar #20 skrivet: 01 februari 2021, 16:52:50 »
Har svårt att få till att egen värme är 7 grader med tanke på hur energisnåla alla produkter numera är som i så fall skulle värma upp dom graderna.

Förr med tjocktv, och alla armaturer som inte är led så kan man nog komma upp i lite effekt som hjälper till.

På våren har du betydligt mer värme från solen än vad det är nu december och januari

2-3 grader låter mer rimligt
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Finns det någon sanning i den här artikeln?
« Svar #21 skrivet: 01 februari 2021, 17:25:05 »

Egenvärmen kan räknas med solinstrålning, kroppsvärme och den energi som kommer från hushållselen. Ofta ger det en effekt över 1 kW och mer därtill när solen lyser.

I mitt exempelhus är effektbehovet 7,3 kW varav 0,5 kW tillhör varmvattnet. Återstående 6,8 kW ska då värma från +15° ner till DUT -18° d.v.s. 33°. 6,8 kW / 33° är 0,206 kW per grad.

Det betyder att 1 kW värmer 5°. Återstående 2° kan då tillräknas solinstrålning, som då kräver 3 500 kWh/år från solen.

Utloggad Perfa76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Finns det någon sanning i den här artikeln?
« Svar #22 skrivet: 01 februari 2021, 17:28:33 »
Nä, bara 2-3°C låter lågt för att vara ett välisolerat modernt hus med normal hushållsverksamhet och invånare.

Vad har du för förbrukning av hushållsel?

Vad jag har förstått så ligger vi väldigt lågt med cirka 300 kWh för hushåll och varmvatten på sommarmånaderna. Detta innebär dock att huset över ett normalt dygn tillförs 420 W medel eleffekt som mestadels kommer huset till del som värme. Ovanpå detta kommer värme från två vuxna och en katt om cirka 180W.

Vid -15°C brukar det sägas på forumet att ett hus tar sådär 50 W/m2. Antar att det är byggnadsyta som avses. Detta alltså med en delta-temp på 35°C mot 20°C inne.
Den del av vårt hus som är fullt uppvärmt upptar 100 m2 markyta, så säg att det då krävs 5000 W, alltså 142 W per grad för att värma det till 20°C. Detta stämmer väl med vad vi och tidigare husägare har haft i elförbrukning för uppvärmning på vintern.
Elförbrukning och invånare värmer alltså utan problem huset till 20°C ned till temperatur utomhus 4,2°C (600/142) under inomhustemp.
Då har vi sannolikt låg elförbrukning för hushållel jämfört med likvärdiga hushåll och det är extremt med 200 kvadrat boyta på bara två vuxna.

Så lägg i kalkylen in egenvärmen från ett mer normalt hushålls förbrukning av hushållsel, plus två barn... Egenvärme om 7°C för ett ytterligare lite bättre isolerat nyare hus borde inte alls vara omöjligt.

Den värme som solen bidrar med på vintern (om den kommer åt) underskattas ofta. Eftersom solen står lågt så värmer den extremt dåligt ute på horisontella ytor (marken och därmed luften), men när den slår rakt in genom fönster så bidrar den med en hel del värme inne. Solinstrålningen vinkelrätt mot solen är inte riktigt 900-1000 W/m2 som på sommaren, men 700-800 W/m2 borde vara fullt möjligt en klar vinterdag.
« Senast ändrad: 01 februari 2021, 17:43:42 av Perfa76 »

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Finns det någon sanning i den här artikeln?
« Svar #23 skrivet: 01 februari 2021, 17:35:46 »
Förr med tjocktv,

En platt-TV och tre datorer ger mer värme än en tjock-TV utan datorer.

Kom ihåg att de 7° gällde nybyggen d.v.s. Panasonics artikel avsåg nybyggda hus.

"visar att den totala kostnaden över tid blir betydligt lägre vid installation av en luft/vatten-värmepump jämfört med bergvärme i nybyggda hus"

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Finns det någon sanning i den här artikeln?
« Svar #24 skrivet: 01 februari 2021, 17:42:51 »
Det är just den där solinstrålningen jag inte får ihop det med vintertid ;)
Kroppsvärmen bygger även på att det är några hemma och i vanliga fall är folk på jobbet och ungarna i skolan.

Tror inte vi såg solen på ca 40 dagar i november , december och nu i januari och februari är det inte många timmar man får den på fasaden och inte lär den ge många watt .

Har inte kikat vad solen avger per kvm vintertid måste jag dock tillägga.
Känns inte som solsken är något man direkt kan lita på att man får direkt ::)
Visst blir det lite även om det är molnigt.

Dom 7 graderna tog jag från din kalkyl med en förbrukning på nästan 20000kW så det låter inte som ett välisolerat nybygge.

Kanske är många som använder datorer bland hushållen, här är det en padda och ett par telefoner som används.

Var bara nyfiken på uppgifterna och uppskattar svaren.
Kollade på Mitsubishis beräkningsprogram och där är standard satt på 3 grader så det borde bli lite skeva beräkningar beroende på hur mycket egen värme som är med i olika beräkningsprogram.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Finns det någon sanning i den här artikeln?
« Svar #25 skrivet: 01 februari 2021, 18:45:54 »
Det är inte jag som har designat Nibes kalkylprogram, så då får ringa till Markaryd om du har fundering kring det.

Jag skrev tidigare: "Rickard, här kommer en kalkyl på en Nibe 2120-8 och Stockholm som ort. Golvvärme i 170 m² med frånluft utan återvinning."

Bara frånluften behöver en effekt på 2,9 kW för att återställa temperaturen i villan.

Då återstår 3,9 kW för transmission. Ja, det kanske är dåligt, men vilken betydelse har det i det här tråden?

En enplansvilla med medel U-värde på 0,25 W/m²K och ett omslutande area på 475 m² har ett effektbehov på 4,7 kW för enbart transmissionsförluster mellan +22° och -18°. BBR kräver ett medel U-värde bättre än 0,30 W/m²K.
« Senast ändrad: 01 februari 2021, 18:49:18 av Lexus »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Finns det någon sanning i den här artikeln?
« Svar #26 skrivet: 01 februari 2021, 18:57:16 »
Var som sagt bara nyfiken på dom 7 graderna jag såg i kalkylen och har inte ett smack med Panasonics reklam som jag inte får ihop  ;)

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Finns det någon sanning i den här artikeln?
« Svar #27 skrivet: 01 februari 2021, 20:13:23 »
Vi börjar behöva köra värme när det blir runt 12-13 grader dygnsmedeltemp ute.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Finns det någon sanning i den här artikeln?
« Svar #28 skrivet: 03 februari 2021, 09:14:36 »
Jag tycker inte 7 grader är orimligt. Antag att huset drar 140 W/K. Värmebehovet för 7 graders temperaturhöjning blir avrundat 1000 W.

Två personer hemma i snitt ger 200 W. 5000 kWh hushållsel blir i snitt 570 W. Jag har märkt att hushållselen är högre vintertid så låt oss säga 650 W under vintermånaderna. En del av värmen från varmvattnet kommer huset tillgodo. Summerar man hamnar man inte så långt ifrån 1000 W. Är det en familj med ett par barn når man säkert den siffran. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Finns det någon sanning i den här artikeln?
« Svar #29 skrivet: 03 februari 2021, 09:16:26 »
Tidigare brukade det vara runt 17 grader man antog var startpunkten för värmebehov, tror man kan ange det själv i de flesta dimensioneringsprogram.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!