Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Q-Heat 630- Installation nära tak- ta bort dörrkarmen?  (läst 3978 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Radhusäg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Har häromdagen nappat på ett förmånligt erbjudande på en Q-Heat 630 m standardinstallation. Hade ej mätt avstånd mellan innertak och karmen på ytterdörren men försäljaren sade att om det ej fanns de 35-40 cm som behövs kan man ta bort överlist/karm på dörren så att man kan få denna förmånliga placering av innerdelen i hallen.

Väl hemma mättes avståndet innertak-översta delen av listen till dörrkarmen till exakt 30 cm....

Är det någon som har varit med om detta? Alltså att man behöver ta bort överlist/del av dörrkarmen för att innerdelen inte ska hamna för nära taket?

Krävs något särskilt typ värmeskydd bakom/neråt för att skydda resterande träkarm edy?

Tacksam för synpunkter!

/// Göteborgare
« Senast ändrad: 03 januari 2011, 14:27:05 av Radhusäg »

Utloggad Andreas__ke

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
Har häromdagen nappat på ett förmånligt erbjudande på en Q-Heat 630 m standardinstallation. Hade ej mätt avstånd mellan innertak och karmen på ytterdörren men försäljaren sade att om det ej fanns de 35-40 cm som behövs kan man ta bort överlist/karm på dörren så att man kan få denna förmånliga placering av innerdelen i hallen.

Väl hemma mättes avståndet innertak-översta delen av listen till dörrkarmen till exakt 30 cm....

Är det någon som har varit med om detta? Alltså att man behöver ta bort överlist/del av dörrkarmen för att innerdelen inte ska hamna för nära taket?

Krävs något särskilt typ värmeskydd bakom/neråt för att skydda resterande träkarm edy?

Tacksam för synpunkter!

/// Göteborgare

Jag tänkte först montera min 660 ovanför dörren,jag har samma höjd 30 cm från listen.Jag tyckte dock att de vart lite för trångt.Men de går ju om man vill de,de behövs inge värmeskydd runt den..
//Andreas

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Q-Heat 630- Installation nära tak- ta bort dörrkarmen?
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2011, 17:38:43 »
problemet med att montera så lågt över dörren är att hålet för rören hamnar rakt igenom dörrkarmen. hålet sitter i nedre högra hörnet på innerdelen.
så jag brukar inte montera pumpar så lågt så man måste ta bort fodret, jag sätter dom alltid ovanför fodret, och finns det inte plats så finns det inte, då får den sitta nån annan stans! iofs har toshiba (som jag installerar) en modell som edast är 25cm hög så den passar oftast ovanför dörrar och fönster, men inte alltid. man vill gärna ha ca 10cm på ovansidan pumpen så den kan suga in gott om luft!

Utloggad Lyckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Q-Heat 630- Installation nära tak- ta bort dörrkarmen?
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2011, 18:38:05 »
Om man inte har så många placeringsalternativ, och redan har valt pump, så kan man ju dock slippa gå genom dörrkarmen om man först låter rören gå rakt ut åt höger först, och sen går genom väggen.
Men det vill ju ändå till att man har tillräckligt med luft ovanför till insuget.

/ Lyckan

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Q-Heat 630- Installation nära tak- ta bort dörrkarmen?
« Svar #4 skrivet: 03 januari 2011, 18:59:53 »
Om man inte har så många placeringsalternativ, och redan har valt pump, så kan man ju dock slippa gå genom dörrkarmen om man först låter rören gå rakt ut åt höger först, och sen går genom väggen.
Men det vill ju ändå till att man har tillräckligt med luft ovanför till insuget.

/ Lyckan
menar du att rören ska gå synligt bredvid pumpen innan dom går igenom hålet som också blir synligt.. och hur gör man då med kondensslangen.... nej det är inget alternativ jag skulle acceptera.

Utloggad dowax

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vindeln
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Q-Heat 630- Installation nära tak- ta bort dörrkarmen?
« Svar #5 skrivet: 03 januari 2011, 19:54:41 »
Har min pump monterad ovanför ytterdörren. Är ungefär 6cm utrymme ovanför den och den är monterad jäms över fodret ser då ingen större nackdel med det om man inte har nått annat val. Om det är utsendet man drar sig för kan jag ju förstå inte för att man tänker på att den täcker fodret efter ett tag.

/ Daniel
Bor i Vindeln, enplans 127kvadrat. Luftvärmepum Fa25vah och några elradiatorer för att få behaglig komfort.

Utloggad Lyckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Q-Heat 630- Installation nära tak- ta bort dörrkarmen?
« Svar #6 skrivet: 04 januari 2011, 08:31:57 »
Man lägger givetvis rören i kanalplast, så ingenting blir synligt varken rör eller hål.
Du kan ändå inte gå rakt ned från innedelen när du kommit genom väggen, utan behöver en sidledsförflyttning för att inte komma i dörren när du går neråt med rören.
Man kan då lika gärna göra denna förflyttning på insidan, man slipper då även riskera att hamna i dom normalt större ytterfodren som finns på utsidan av dörren.
Kondensslangen mÃ¥r inte illa av att gÃ¥ en bit i sidled innan den gÃ¥r genom väggen, innerdelen är ju kunstruerad för rördraging även Ã¥t sidorna. 

/ Lyckan

Utloggad Mossfeldt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Q-Heat 630- Installation nära tak- ta bort dörrkarmen?
« Svar #7 skrivet: 04 januari 2011, 09:40:03 »
Vår 660 är monterad över ytterdörren i nivå med nedre delen av dörrposten och bara några cm från taket. Övre listen runt dörrkarmen fick vi ta bort och alla rör går ut direkt åt höger, i en ca 1m plastkanal.

För att underlätta lite för pumpen ska jag till våren flytta ned utedeln några cm och lägga en salning i dörrposten. Slangen till kondensvattnet tänkte jag dra om och att ta ut den vid dörrposten, bakom det breda dörrfodret på utsidan. Gasrören skulle jag vila lägga in bakom gipsskivan, men det får vänta tills hallen renoveras.
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
MÃ¥l att komma under 10MWh/Ã¥r.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!