Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia villa 75 stoppar trots kvarvarande värmebehov  (läst 8391 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Thermia villa 75 stoppar trots kvarvarande värmebehov
« Svar #15 skrivet: 17 januari 2016, 15:36:48 »
Tydliga o bra dina två senaste inlägg. Skulle vara bra med en video på framledningstemp när kompressorn stannar.

Vad hade du för tryck i systemet? Cirkulationspumpen luftas genom att man öppnar centrum skruven.

Lite första hjälp 1 Höj på hysteresvärdet på nytt till ca 15 (det är inte optimalt men inget som är farligt i detta fall heller). 2 Höj på Maxframledning och max retur. 3 Sänk kurvan en grad eller två o se om du skulle få bättre drift.

Skulle det kunna vara driftspressostaten som inte är riktigt som den skall vara??
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad frejo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia villa 75 stoppar trots kvarvarande värmebehov
« Svar #16 skrivet: 17 januari 2016, 16:24:28 »
Jag ska försöka få till en video på det men i princip kommer den upp till 52 grader och ligger där några minuter innan den slår ifrån.

Trycket i systemet är ca 1 bar. Tack för tips om hur jag luftar pumpen, skadar ju inte att testa det även om de inte skvalar från den.

Jag har höjt upp hysteresen igen, skadar ju inte precis som du säger, dock tror jag inte heller den slår i den när börvärdet är typ 54-55 och den maxar på 52 utan tillsats, integralen har också legat på dryg -700 de senaste dagarna och hade hysteresen slagit i skulle den ha nollats. Men lika bra att ha den höjd och utesluta det. Maxretur är satt till 55, max framledning har jag inte men kurva max är 55 fast jag har sett att den går över det med tillsats vilket antagligen är rimligt i och med att kurva max borde vara ett börvärde.

Har även sänkt kurvan till 40, misstänker att det kommer bli svalare inne men vi får se.

Det låter mer och mer troligt att driftpressostaten strular i mina öron. Först var jag inne på att elementen var kass och att den kanske gått så här dåligt ända sen starten men tittar man på drifttimmarna är det mindre troligt.
Den är installerad 2004 och har sen dess 34870 drifttimmar på värmepumpen. Jag noterade när vi flyttade hit att den hade 112 timmar på tillsatsen, nu efter den här vintern är tillsatsen uppe i 150h så på bara några månader har det gått 38h tillsats jämnfört med 112h timmar på 11 år innan dess.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Thermia villa 75 stoppar trots kvarvarande värmebehov
« Svar #17 skrivet: 17 januari 2016, 17:31:55 »
Det behöver növändigtvis inte bli kallare med lägre kurva, för din vp går så dåligt nu att det skulle kunna bli varmare om den fick jobba bort integralen. Åtminstone på nyare thermia kan man koppla om diftspressostaten till högtryckspressostaten, men jag vet inte hur det är på din. De raddiatorer som är kalla är troligtvis för hårt strypta, det är bara det att om du ändrar på dessa så skall du vara medveten om att du ändrar även flödet på de ande raddarna eftersom du har ettrörssystem
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad frejo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia villa 75 stoppar trots kvarvarande värmebehov
« Svar #18 skrivet: 17 januari 2016, 18:37:37 »
Ok, får se hur det går med den här kurvan då. Strypningen är jag osäker på hur den är gjord, det sitter en väldigt grov insexskruv i änden på elementet på samma ställe där mina element utan termostat har en ventil, kan det sitta något bakom den insexskruven?

Här är för övrigt en video på hur pumpen beter sig när den är klar med varmvatten och borde gå över till värme men stannar:

Utloggad frejo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia villa 75 stoppar trots kvarvarande värmebehov
« Svar #19 skrivet: 17 januari 2016, 18:55:22 »
Här är en komplett cykel där framledningstemp syns i alla fall i början och slutet på filmen då den hoppade ur menyn av sig själv efter en stund, denna gång körde den faktiskt drygt 20 minuter.


Utloggad frejo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia villa 75 stoppar trots kvarvarande värmebehov
« Svar #20 skrivet: 17 januari 2016, 18:59:22 »
Och bifogat här är en bild på högtryck (närmast) och driftpressostat, kunde dessa kopplas om? eller kan man koppla ur driftpressostaten? och vänta på ev hp larm istället för att se om pressostaten är problemet? Sluter den eller bryter den när den aktiveras?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Thermia villa 75 stoppar trots kvarvarande värmebehov
« Svar #21 skrivet: 17 januari 2016, 19:23:37 »
Såå konstigt. Helt oacceptabelt att den stannar trots kvarvarande värmebehov.
Har du cirkpumpen på varma sidan på max (läge tre). Den bör vara på max eftersom du har så hög temp till radiatorerna när den går.
Min värmepump når 43 grader som max till radiatorerna, den kan gå så i flera veckor om det behövs!

p-0 och
p-1 läs om det, är väl driftpressostaten om jag minns rätt
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad frejo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia villa 75 stoppar trots kvarvarande värmebehov
« Svar #22 skrivet: 17 januari 2016, 19:51:26 »
Japp pumpen går på max, läge 3, vilket är 2200 rpm / 93W.

Har tittat i både vanliga manualen och installationsanvisningen som Thermia faktiskt hjälpsamt mailade till mig men hittar inget om vad P=1 och P=0 betyder men känner mig ganska säker på att det är driftpressostaten då det är den som den ska stanna på vid varmvattendrift och det syns ju tydligt att när den stannar så slår P över till 0 från 1 och sen efter ett tag tillbaka på 1, antagligen för att trycket sjunkit.

Utloggad frejo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia villa 75 stoppar trots kvarvarande värmebehov
« Svar #23 skrivet: 17 januari 2016, 20:30:56 »
Nu har jag mätt med IR-termometern också för att jämnföra de olika slingorna. Efter nån dryg kvarts körning på värmepumpen var stigartemp 51.5 grader och returtemp från slinga 1 43.5 grader och från slinga 2 43.8 grader så de verkar ju vara balanserade. Jag har sen också en tredje slinga som bara går till ett element i rummet där värmepumpen står men det har jag strypt med en ballofix så det ligger under de andra slingorna och inte kortsluter värmeflödet.

Behöver jag en kraftigare cirkulationspump?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Thermia villa 75 stoppar trots kvarvarande värmebehov
« Svar #24 skrivet: 17 januari 2016, 21:27:17 »
Cirkpumpen ska räcka du när ju inte 54-55 grader när kompressorn går läänge eller hur.
Går den i läge tre nu, kolla det! finns ett vred på pumpen. Högre flöde ger något lägre maxtemp till radiatorerna.
P1 reglerpressostat är sluten (tillåten)
P0 stänger kompressorn. Det ser ut på dina bilder som det är den som felaktigt stänger av kompressorn!

Under 10.2.3.2 Värmekurva. Om du har samma styr...

Kan det va det här som sabbar för dig!?  Hoppas den stÃ¥r för lÃ¥gt

Max framledning Maximal tillåten framledningstemperatur: Den bör du kunna ställa på 54-55 grader utan att pressostaten ska lösa ut. (nja det ska nog inte stoppa kompressorn men testa ändå)
Vet inte om den indikerar noll även när max tillåten framledning överskrids!?


Om inte det hjälper då är det din pressostat som krånglar, Ny kan monteras på serviceuttaget. Har varit med om det några gånger...
Inte är den så ny så du har tre pressostater på rad, bilden är borta!? Har du det då kan man koppla om enkelt för en högre temperatur.

Jag påstår också att elpatronen hjälper dig inte snarare sabbar för kompressorn. Men det verkar som den stannar ändå!?
Hoppas nu det är Max tillåten framledning som är felet.


« Senast ändrad: 17 januari 2016, 21:44:53 av Bertil »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Thermia villa 75 stoppar trots kvarvarande värmebehov
« Svar #25 skrivet: 17 januari 2016, 22:07:30 »
Bertil!
Skulle TS kunna testa att dra ur trådarna till driftspressostaten, för att kolla om den går högre i temp och längre (vänta tills högtryckspressostaten slår på, eller tills gradminuterna börjar minska) skulle det fungera??. Tyvärr är väl bara två pressostater på denna maskin. Tyckte också han skrev att det inte finns något MAX framledning.
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Thermia villa 75 stoppar trots kvarvarande värmebehov
« Svar #26 skrivet: 17 januari 2016, 22:13:53 »
Jag har ingen aning om det gÃ¥r, nÃ¥n annan  dontknow
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad frejo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia villa 75 stoppar trots kvarvarande värmebehov
« Svar #27 skrivet: 18 januari 2016, 06:47:03 »
Jag verkar inte ha samma styr som du Bertil för jag hittar inget som heter max framledning. Min ser ut så som det beskrivs i den här installationsanvisningen:
https://drive.google.com/open?id=0BzKyWIC9xtCrWENLWVNKcHFmVmc

Pressostaterna ser ut så här:
https://drive.google.com/open?id=0BzKyWIC9xtCreENDS0FNaFlKb2s

När jag följde sladdarna till pressostaten och kollade i installationsanvisningen fick jag för mig att den gick direkt mot kompressorn och att det låg 220V över just den pressostaten, kan det stämma? dvs den är bara en enkel brytare egentligen och antagligen bryter den när trycket kommit upp till gränsen så min teori just nu är att jag kan bygla sladdarna till den för att koppla förbi den.


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34873
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Thermia villa 75 stoppar trots kvarvarande värmebehov
« Svar #28 skrivet: 18 januari 2016, 08:01:42 »
Har för mig att jag läst just det, att man kan lossa kontakten och bygla för att kolla om det är driftpressostaten som krånglar.
Det borde i alla fall inte kunna hända nåt allvarligt om du provar, håll koll på framledningtempen bara så att högtrycksvakten inte är trasig också, då skulle temp/tryck kunna bli alldeles för högt.
De där äldre maskinerna skall helst inte gå högre än till 55 grader på framledningen har jag för mig.
« Senast ändrad: 18 januari 2016, 08:03:16 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Thermia villa 75 stoppar trots kvarvarande värmebehov
« Svar #29 skrivet: 18 januari 2016, 08:46:02 »
Vet du vad du sysslar med kan du göra som Rickard o frejo skriver.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!