Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kolla fyllningen i ett kylskÃ¥p?  (läst 12724 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Kolla fyllningen i ett kylskåp?
« skrivet: 23 april 2012, 15:27:18 »
Jag köpte en beg vinkyl för ett par år sedan, och jag tycker den låter lite skumt. Jag undrar om det kan vara köldmediebrist.

Edit:
Vete fasen vad som hände, inlägget lades in innan jag var klar.

I alla fall är kompressorn bytt, och det sitter en serviceport på ett rör som går till kompressorn, en Danfoss, och jag undrar om det går att kolla om det är gasbrist?
« Senast ändrad: 23 april 2012, 15:30:22 av tipo874 »
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Kolla fyllningen i ett kylskåp?
« Svar #1 skrivet: 23 april 2012, 20:01:32 »
Varför denna undran - problem ??

KylskÃ¥p är kritiskt fyllda och man fyller sÃ¥ att det precis stänker fram en smula köldmediedroppar i tjocka behÃ¥llaren (receivern) i slutet av kylslingan inne i kylen eller  den sista labyrinten precis där gaserna sugs ut.  temperaturen skall vara i stort sett lika hela vägen utom den sista biten vid burken/labyrintens  (receiverns) utgÃ¥ng där temperaturen börja stiga ett fÃ¥tal grader - även kylnissar fÃ¥r gÃ¥ pÃ¥ temperatur i det här läget för att finna var 'kokningen' slutar med fingrar och termometer och det räcker inte att bara gÃ¥ pÃ¥ lÃ¥gtrycksidans tryck pÃ¥ service-uttaget - eller sÃ¥ fyller man exakt sÃ¥ mycket det stÃ¥r pÃ¥ etiketten...

Detta mäts efter att kyl/frysen gått en god stund och kommit i stabil driftläge.

---

Om du tittar pÃ¥ kompressorn sÃ¥ stÃ¥r det troligen 'R600a'  och i lite mer sällsynta fall kanske R134a.

R600a är annat namn för isobutan och är i stort sett liknande gasen som finns i en cigarettändare, fast mycket renare. En mindre kyl kanske har 30-40 gram och i regel står det på någon lapp ur mycket som fylls och det är noga på grammet om det skall fungera bra. R600a/isobutan är i dagsläget den effektivaste köldmediet som finns använd i kylmaskiner idag och dom syntetiska köldmedier som R134a, och förut R12 ligger långt efter och idag lär aldrig kunna komma ifatt hur mycket man än försöker.


Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Kolla fyllningen i ett kylskåp?
« Svar #2 skrivet: 23 april 2012, 22:16:10 »
Varför denna undran - problem ??

KylskÃ¥p är kritiskt fyllda och man fyller sÃ¥ att det precis stänker fram en smula köldmediedroppar i tjocka behÃ¥llaren (receivern) i slutet av kylslingan inne i kylen eller  den sista labyrinten precis där gaserna sugs ut.  temperaturen skall vara i stort sett lika hela vägen utom den sista biten vid burken/labyrintens  (receiverns) utgÃ¥ng där temperaturen börja stiga ett fÃ¥tal grader - även kylnissar fÃ¥r gÃ¥ pÃ¥ temperatur i det här läget för att finna var 'kokningen' slutar med fingrar och termometer och det räcker inte att bara gÃ¥ pÃ¥ lÃ¥gtrycksidans tryck pÃ¥ service-uttaget - eller sÃ¥ fyller man exakt sÃ¥ mycket det stÃ¥r pÃ¥ etiketten...

Detta mäts efter att kyl/frysen gått en god stund och kommit i stabil driftläge.

---

Om du tittar pÃ¥ kompressorn sÃ¥ stÃ¥r det troligen 'R600a'  och i lite mer sällsynta fall kanske R134a.

R600a är annat namn för isobutan och är i stort sett liknande gasen som finns i en cigarettändare, fast mycket renare. En mindre kyl kanske har 30-40 gram och i regel står det på någon lapp ur mycket som fylls och det är noga på grammet om det skall fungera bra. R600a/isobutan är i dagsläget den effektivaste köldmediet som finns använd i kylmaskiner idag och dom syntetiska köldmedier som R134a, och förut R12 ligger långt efter och idag lär aldrig kunna komma ifatt hur mycket man än försöker.

Glömde skriva att det är en Norcool Nordcave Super 7 (tror jag). Den kör R134a och fyllningsmängden är 95 gram.

Tyvärr kan man inte känna på förångarslingan eftersom den sitter bakom bakre väggen. Returen går direkt till kompressorn, ser ingen separat receiver. Efter kondensorn sitter en burk som jag antar är torkfiltret, och den tunna vätskeslingan börjar kort efter detta.

Anledningen till min undran är att jag tycker den låter lite mycket. När den startar låter den som en vanlig kyl, men efter en stund får den ett lite gurglande ljud. Den är väl inte konstruerad med tanke på ljud, så det är väl normalt. Den har alltid låtit så, och den fungerar lika bra nu som när jag hämtade den.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Kolla fyllningen i ett kylskåp?
« Svar #3 skrivet: 23 april 2012, 22:42:16 »
Maskiner med kapillär har nästan alltid någon form av susande och väsande ljud som går varierar i cykler på 5-10-tal sekunder oftast.

Det beror på att både vätska och gas går i kapillären samt att en del av vätskan övergår i gas när den kyler sig själv allt eftersom trycket faller.

Gurgel kan komma ifrån rören längre ned i evaporatorn och ev. recivern som förmodligen finns någonstans.

receivern uppgift är att se till att ev. proppar av flytande köldmedie som har klarat sig hela vägen frÃ¥n expansionsventilen inte stötkokar in i kompressorn  och ofta är det arrangerat sÃ¥ att en del av det flytande  som tappar farten och landar  i recivern iom. utvidningen i recivern, rinner tillbaka igen till en del av rörlängderna innan recivern sÃ¥ att det sista kokas upp innan recivern - men samtidigt inte sÃ¥ hÃ¥rt tillbakalutat och med hög stigning att inte oljan sugs tillbaka till kompressorn

med andra ord en avvägning här och gör man fel som designer så kan det bli många tusen enheter som får kompressorerna att gå sönder i förtid - ingen bra sätt att skaffa sig argument för högre lön sas. om det sker...

 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!