Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pallbeställning frÃ¥n Onzza - vilken???  (läst 15921 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 85anni

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Pallbeställning från Onzza - vilken???
« skrivet: 27 april 2006, 19:23:16 »
Hej!

Står inför köp av värmepump och har noterat att Onzza har väldigt bra priser. Bor i ett radhus med inte mindre än tre våningar, där det nedersta planet är källare i sutteräng. Har för avsikt att placera pumpen längst ner så att den blåser mot mitten av huset där våran öppna trappa finns. Har idag relativt nya oljefyllda elelement med elektroniska termostater och ser med pumpen en möjliget att sänka min uppvärmningskostnad. Förstår att en värmepump kanske inte klara hela värmebehovet speciellt inte när det är riktigt kallt. Tillsammans handlar det alltså om en ganska kompakt yta, men på tre plan. Sammanlagt ungefär 175 kvadratmeter och jag är bosatt i Ronneby, Blekinge. Till saken hör också att vi kanske är några grannar som kanske slår oss ihop och beställer en hel pall. De modeller som Onzza då erbjuder är: E9DKE, XE12DKE, E12DKE. Är det någon som kan tala om vilken av dessa som bäst lever upp till mina behov? Är det något skumt med detta Onzza eller är det något lustigt med deras pumpar???
Tacksam för svar
Anders

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Pallbeställning från Onzza - vilken???
« Svar #1 skrivet: 27 april 2006, 20:53:06 »
Jag skulle köpa E12DKE, Onzza säljer väl bara till företag? (vet inte säkert) I alla fall så tillkommer väl moms, frakt och installationspaket. Deras priser brukar inte bli lägre än flera andras. Garantierna är inte så mycket värda om ni monterar själva eller köper installationen utan att den som installerar ger er garanti på både installationen och värmepumpen, anledningen?

Om den går sönder så måste ni demontera värmepumpen och skicka den på service, vilket kräver både en ny installation och en fyllning av ny gas när du skall montera den igen. (vilket kostar nästan lika mycket som en ny värmepump)

Jag skulle försöka hitta nån som säljer och installerar billigt, med garanti, är ni flera som går ihop kanske ni kan pressa priserna ytterligare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Pallbeställning från Onzza - vilken???
« Svar #2 skrivet: 27 april 2006, 21:15:27 »
Jag monterade förra veckan en E 9 åt en som köpt av onzza.Han påstod att han gett nästan 10000:- med mitt jobb hamnade han i stort sett på samma pris som vårt.Det tycker jag är en dålig affär eftersom garantin är i stort sett värdelös min garanti gäller bara på montaget med facit tyckte han också att det inte var så smart.Det blir ett slags grupptryck vid dessa pallbeställningar och man gör inga riktiga prisjämförelser utan man jämför bara med dom dyraste

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Pallbeställning från Onzza - vilken???
« Svar #3 skrivet: 30 april 2006, 00:30:53 »
Eh? Onzzas pallpris är högre än styckpris från andra leverantörer som annonserar här på vp.com.

Kolla runt lite så hittar du bättre priser, du kanske kan deala ett eget pris om ni köper pallvis från dom på ett bräde, inget ont om Onzza dock.... så är dom inte billigast.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Pallbeställning från Onzza - vilken???
« Svar #4 skrivet: 14 maj 2006, 21:20:01 »
Pallpris 5900:-/st tillkommer  gör  komplett installationskit 1950:- 5st  konsoller 260:-/st 5st rörkit a 5mtr 209:-st.......obs  att  jag  inte  betalar  momsen.
Detta  gör  ett  st  pris  pÃ¥ cirkus  6400:- värmekabel och dränrör  fixar  jag  själv....

Med ett sÃ¥nt pris  sÃ¥ kan man stÃ¥ ut med att  byta  när  och  om pumpenskulle  pajja  efter  nÃ¥gra  Ã¥r.




Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Pallbeställning från Onzza - vilken???
« Svar #5 skrivet: 15 maj 2006, 07:04:20 »
Pallpris 5900:-/st tillkommer  gör  komplett installationskit 1950:- 5st  konsoller 260:-/st 5st rörkit a 5mtr 209:-st.......obs  att  jag  inte  betalar  momsen.
Detta  gör  ett  st  pris  pÃ¥ cirkus  6400:- värmekabel och dränrör  fixar  jag  själv....

Med ett sÃ¥nt pris  sÃ¥ kan man stÃ¥ ut med att  byta  när  och  om pumpenskulle  pajja  efter  nÃ¥gra  Ã¥r.

Lycka till, och vi får hoppas att den pajar efter nåt år och inte direkt, då kan det visa sig vara en riktigt dålig affär.

Rent principiellt tycker jag att detta är en intressant diskussion, vi kunder visar i denna fråga att vi inte prioriterar garantierna. Nåt som är lagstadgat anses vara en belastning och det dribblas på alla möjliga sätt för att man skall slippa garantiansvaret, både från säljare och köpares håll.

Varför?  Sc:,h

Och varför på en vara som en värmepump, de har ju faktsikt visat sig vara rätt så dåliga om man skall vara ärlig, t.o.m. försäkringsbranschen tar ju upp problemet med värmepumparnas relativt dåliga kvalitet och det flitiga utnyttjandet av försäkringarna. Luft/luft-värmepumparna tillhör dessutom de värmepumpar som klarat sig sämst.

Bara en reflektion.
« Senast ändrad: 15 maj 2006, 10:47:24 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Pallbeställning från Onzza - vilken???
« Svar #6 skrivet: 15 maj 2006, 10:48:17 »
Är det nån som vet om hemförsäkringen täcker skador på egenmonerade värmepumpar?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
Eftersom denna tråd av ett flertal uppfattas som reklam ges min syn på saken!

Företagsnamnet som nämns är enligt min bedömning ställt i en fråga om råd, och jag betraktar inte inlägget som reklam!

Vid köp från detta företag tillkommer frakt som jag "tror" "någon sa mig" ligger på 2500kr för en pall alltså 3125kr ink, moms. och kan inte göras i egen regi. inköpet skall göras av ett företag vilket innebär att konsumentköplagen inte tillämpas, moms tillkommer på allt.

Om inte kvitto finns från en acrediterad installatör så gäller heller ingen garanti.

Och skulle ändå garantin träda in så gäller den vid inlämnande av varan, vilket innebär att kostnaderna för demontering och återmontering gör att detta blir omöjligt rent ekonomiskt.
Företaget kommer alltså inte hem och felsöker och reparerar!

Låga priser? Jag fick en pall från ett annat ställe skickat för 625kr + moms,

Försäkringsbolagen har i varje fall talat om att inte ersätta egenmonterade pumpar, men då lagstiftning inte förbjuder detta så vet jag inte vad som händer om pumpen pajar, men jag kan tänka mig att om den är installerad på ett fackmannamässigt sätt och felorsaken inte är dåligt montage så får nog försäkringsbolaget ge sig.
Men eftersom man inte har ett riktigt kvitto "företagsfaktura" så gäller den inte i alla fall.

I en tidigare tråd under nordic air som gått i konkurs så gällde inte försäkringen på grund av att en giltlig garanti fanns men som inte kunde utnyttjas på grund av att företaget just gått i konkurs!
Alltså ett tänkbart argument från försäkringsbolaget skulle kunna låta så här! Utnyttja din garanti eller vänta tills den gått ut!


 
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Pallbeställning från Onzza - vilken???
« Svar #8 skrivet: 15 maj 2006, 19:03:40 »
Visst men personligen tycker jag att firmorna tar  hutlöst  mycket betalt  för  installationen dessutom har jag  sett hur det ser ut  när "proffsen" varit  framme  och klÃ¥pat.
Skulle  den  pajja  efter  1-2  Ã¥r...ja  dÃ¥  mÃ¥ det  vara  hänt.....slutar  ju  ändÃ¥  under  priset  vad jag  slulle  betalt  för  en  "vit " pump.

Dessutom ska  jag  även  installera  dom  övriga  pumparna  vilket  kommer att inbringa  en  nätt  liten  summa.......och  inte  jag  som  säljer  pumparna  till  dom  blivande  användarana....sÃ¥  jag  slipper  gnäll  ang eventuella garantier

Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Pallbeställning från Onzza - vilken???
« Svar #9 skrivet: 15 maj 2006, 20:16:13 »
Man orkar inte argumentera med dom som redan räknat ut allt utan det är bara önska lycka till det kan behövas :(

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Pallbeställning från Onzza - vilken???
« Svar #10 skrivet: 15 maj 2006, 20:35:32 »
Man orkar inte argumentera med dom som redan räknat ut allt utan det är bara önska lycka till det kan behövas :(

Kan bara hålla med.

mvh Rickard

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Pallbeställning från Onzza - vilken???
« Svar #11 skrivet: 15 maj 2006, 20:49:31 »
"Krokodilen" gör skäl för namnet.  ;D
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Pallbeställning från Onzza - vilken???
« Svar #12 skrivet: 16 maj 2006, 06:54:46 »
Pallpris 5900:-/st tillkommer  gör  komplett installationskit 1950:- 5st  konsoller 260:-/st 5st rörkit a 5mtr 209:-st.......obs  att  jag  inte  betalar  momsen.
Detta  gör  ett  st  pris  pÃ¥ cirkus  6400:- värmekabel och dränrör  fixar  jag  själv....

Med ett sÃ¥nt pris  sÃ¥ kan man stÃ¥ ut med att  byta  när  och  om pumpenskulle  pajja  efter  nÃ¥gra  Ã¥r.
Citera
Visst men personligen tycker jag att firmorna tar  hutlöst  mycket betalt  för  installationen dessutom har jag  sett hur det ser ut  när "proffsen" varit  framme  och klÃ¥pat.
Skulle  den  pajja  efter  1-2  Ã¥r...ja  dÃ¥  mÃ¥ det  vara  hänt.....slutar  ju  ändÃ¥  under  priset  vad jag  slulle  betalt  för  en  "vit " pump.

Dessutom ska  jag  även  installera  dom  övriga  pumparna  vilket  kommer att inbringa  en  nätt  liten  summa.......och  inte  jag  som  säljer  pumparna  till  dom  blivande  användarana....sÃ¥  jag  slipper  gnäll  ang eventuella garantier

Det du beskriver är svarta affärer som sker i syfta att tjäna pengar (på andras olycka, om nåt går fel) utan att göra rätt för sig.
Förutom att det är olagligt att "inte betala momsen" så är det dessutom olagligt att installera luft/luft-värmepumpar i komersiellt syfte utan att vara ackrediterad.

Jag säger inte att det du gör är omöjligt att lyckas med, det är däremot något som jag anser vara direkt dåligt för de du "hjälper" då de inte kommer att ha någon som helst garanti, varken vid installationen eller vid eventuella fel som uppstår. Om/när fel uppstår kommer du att stå där med din sedelbunt i fickan och flina - medan den det drabbat får köpa sig en ny pump. Shysst!

Nåja, så länge de vet om att din installation för alltid omöjliggör deras garantianspråk så kan det väl vara OK. Osunt, och förmodligen för någon av de som köper din tjänst en riktigt dålig affär, men de kan i alla fall inte säga att de inte visste vad som skulle kunna hända om du informerat dem ordentligt.

Förhoppningsvis kan denna tråd få andra som överväger samma sak att tänka till en gång till, detta oavsett om det var tänkt som reklam eller ej.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad solhaga

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • GDS:are
SV: Pallbeställning från Onzza - vilken???
« Svar #13 skrivet: 16 maj 2006, 07:47:56 »
Skulle inte detta då vara en idé för våra studieförbund b00k; studiecirkel i att installera en värmepump.
Vem vet, kanske statsbidraget räcker till att inköpa en vakuumpump till studiecirkeln. Alla skulle då installera sin egen värmepump som slutprov; kanske med en ackrediterad kylmontör som slutövervakare.
HE9-DKE installerad 2006-04-17 med värmeslinga (1,5 m 75 W) i bottentråget med strömbrytare inomhus och termostat i utedelen. Tilläggsisolerad (för ljud) utedel. Vidgat hål i bottentråget.
Ytterligare en HE9-DKE monterad i källaren 2006-04-22.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Pallbeställning från Onzza - vilken???
« Svar #14 skrivet: 16 maj 2006, 08:02:34 »
Skulle inte detta då vara en idé för våra studieförbund b00k; studiecirkel i att installera en värmepump.
Vem vet, kanske statsbidraget räcker till att inköpa en vakuumpump till studiecirkeln. Alla skulle då installera sin egen värmepump som slutprov; kanske med en ackrediterad kylmontör som slutövervakare.

Varför inte, problemet med det är förmodligen att de flesta som gått kursen skulle börja extraknäcka som svarta värmepumpsinstallatörer och på så sätt mer eller mindre ta död på de som faktiskt skaffat sig den kompetens och den utrustning som krävs för att både installera och reparera värmepumparna. (och betala den skatt som betalar för studieförbundens verksamhet)

Vilken nytta skulle det finnas för samhället att understödja svartarbete? (förutom minskade koldioxidutsläpp om fler köpte/installerade värmepump)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!