Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: "joka"
« skrivet: 31 januari 2012, 11:24:56 »

Jag ska ta bort hela luftfiltret och sätta en filt eller dylikt över hålet, tillfälligt under besiktning...
Sen ska jag köra som f.. innan besiktning på låga växlar och rusa ur den ordentligt  Thumbsup
Skrivet av: Mr Anderson
« skrivet: 31 januari 2012, 04:15:52 »

Hej !
Jag fick samma problem med min Audi A6 -04, för högt k-värde.
Vid ombesiktningen sotade ur den, 3 till 4000 varv på motorvägen några kilometer men ändå problem vid besiktningen, han fick gasa ett flertal gånger men han var inte riktigt nöjd ändå, till sist blev jag kort i tonen och sa till honom.
Han skev 0.6 i protokollet.
Detta var första gången som jag besiktigade denna bil.
Vad är värst för motorn ,,,, full gas på motorn vid stillastående bil utan belastning, eller full gas vid körning med belastning ??

Året efter bytade jag luftfilter på inrådan från chipfirman som chippade bilen, och gasade även lite extra innan besiktning och det var inga problem med K-värdet då, bara två fullgas behövdes, den var chippad även föregående besiktning.
 
Så mitt råd byt luftfilter någon vecka/dag innan besiktning..
Lycka till
Johan
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 31 januari 2012, 01:28:42 »


STP och Redline (?) funkade på vår gamla golf när den rök men det var ju inte en TDi så jag har faktiskt ingen aning om hur de funakr på en modern diesel. Sen innehåller väl bräbslet redan någon form av medel
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 30 januari 2012, 12:19:51 »

Lite hårdkörning rensar systemet. Tvåans eller treans växel, 4000 rpm och några kilometer på motorvägen brukar rensa ur systemet.

Annars är det kanske dags för spridarbyte (eller rengöring av dessa). Dom sättas igen och istället för en fin dieseldimma så sprutas det in större droppar som inte förbränns helt. På en TDi så kompenserar oftast insprutningssystemet för detta och sprutar in mer bränsle vilket kan ge sämre opacitet.

Tror du det kan göra gott att köpa nån rengöringsprodukt från STP och hälla i tanken  Sc:,h
Pratade med VW, ge den en ordentlig ursotning så kan jag garantera att den går igenom sa han  ;D
Ska göra det och sen innan besiktning skulle jag få kolla värdet hos dom på VW, för att va säker  Thumbsup
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 30 januari 2012, 12:13:50 »

Lite hårdkörning rensar systemet. Tvåans eller treans växel, 4000 rpm och några kilometer på motorvägen brukar rensa ur systemet.

Annars är det kanske dags för spridarbyte (eller rengöring av dessa). Dom sättas igen och istället för en fin dieseldimma så sprutas det in större droppar som inte förbränns helt. På en TDi så kompenserar oftast insprutningssystemet för detta och sprutar in mer bränsle vilket kan ge sämre opacitet.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 30 januari 2012, 09:40:32 »

Kolla så att alla slangar mellan turbo och insug är OK.

Jag hade en audi a6 2.5 tdi '95:a, och den blev lite trött efter ett tag, och jag upptäckte att slangen mellan laddluftkylaren och insuget hade spruckit.

Jag bytte slangen och vid första resan mellan Uppsala och Stockholm trampade jag som vanligt fullt vid motorvägspåfarten, och när jag kollade i backspegeln var det helt svart bakom  :-X

Jag drog ur den rejält, och efter en stund slutade det, och den gick fint sedan, utan att ryka.
Skrivet av: BiggerDigger
« skrivet: 29 januari 2012, 20:41:31 »

Då ska i allafall koppla ur lmm funka i sista hand. LLM= Luft masse mätaren. Som sagt den går som en kratta, men den ger inte full effekt så den ryker inte alls.

I värsta fall lägg nått under pedalen så den inte bottnar.
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 29 januari 2012, 19:49:45 »

Är en Passat -04 så det går nog inte att ställa ner enkelt på den, väl  Sc:,h
Funderade oxå på om det räckte att byta luftfilter och sen ge den en jävla omgång  ;)

OBS: Oljan är bytt för cirka 500mil sedan då jag i all hast hällde på hydraulolja när jag skulle fylla på motorolja  ;D ;D ;D
Skrivet av: BiggerDigger
« skrivet: 29 januari 2012, 19:21:15 »

på gamla bilar kan man ställa ner pumpen, på nyare ska det nog funka att kopla ut lmm. Fast börja med sota ur bilen först. Det med lmm är bara en sista utväg, då den går klent då. Finns säkert bättre åtgärder också. Typ byta luftfilter till att börja med. Sot uppstår när det saknas luft som ska bränna soppan
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 29 januari 2012, 17:23:14 »

Frun var och besiktade bilen häromdagen, gick nästen bra  fiR:
Det var en ovanligt fin bil sa dom  :D
Tyvärr var K-värdet lite högt, 2.2 och det får vara max 0.6  huvuddunk
Detta har hänt mig en gång tidigare men då fick jag ett tips att man skulle se till att ha typ 10 liter diesel kvar i tanken och sen fylla på med cirka 10  liter Parrafinolja för att få ner K-värdet  Thumbsup
Och det gjorde jag MEN den dagen jag skulle göra ombesiktningen så gick maskinen som man kollar K-värdet sönder när han skulle testa mitt K-värde så bilen gick då med automatik igenom ombesiktningen och jag fick därmed inte veta om diesel/parrafin-blandningen fungerade  huvuddunk
De andra gångerna som jag har besiktat bilen har det varit i samband med nyligen gjord service och det gör gott för K-värdet  Thumbsup
Men nu så ska det inte göras service på bilen förän om 1800mil eller 15 månader så det vägrar jag att göra för att få bilen godkänd  >:(
Några tips eller är det nån som testat med parrafinolja i tanken  Sc:,h

 *vinkar*

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!