Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Startkriterier F2025 och temperaturer  (läst 2876 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zääta

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Startkriterier F2025 och temperaturer
« skrivet: 07 mars 2010, 09:37:52 »
God morgon,

Jag har läst en del här på forumet om att temp. givarna inte stämmer fullt, visar sällan rätt temp. Några nämner
kass kvalitet och andra tycker dom stämmer hyffsat och har lärt sig diffarna och justerar inställningarna efter detta.

Natten till idag hade vi som kallast -16.8 ºC. Pannan är inställd på Vår/Höst-läge och att stoppa vid -13 ºC varpå
elpatronen går in. Den övergången sköter den snyggt. Men min fundering gäller när den sedan ska tillbaka till att
jobba med endast VP´n. När jag klev upp kollade jag tempen på VVM'en och den visade -12.1 ºC (meny 4.0) och
VP'n -9 ºC (meny 5.9). Bara där skiljer det sig 3.1 ºC! Men varför går inte VP'n igång? Nu vet jag inte vilken av
temp. givarna som är styrande för att tala om att nu är det så pass "varmt" ute att VP'n kan starta, antar att det är
den på VP'n? Det skulle betyda att VP´n redan skulle ha varit igång då den visade -9 ºC. Skulle den ha gått på
VVM'ens temp så var även den över -13 ºC och startat.

Efter en balja kaffe knallar jag in till pannan och tittar på temperaturerna ute. Under tiden jag antecknar tempen
pÃ¥ VVM'en -11.8 ºC  och VP'n -9.1 Ã¥ se jag att kompressorsymbolen tänds. Elpatronerna lägger av efter nattens jobb
och VP'n drar igång! Det är ju kanon att den drar igång men varför just nu? Vad var det som triggade igång VP'n nu
och inte en halv timme innan dÃ¥ den även dÃ¥ hade rätt förutsättningar för och starta  Sc:,h.

Någon av er som sitter inne på svaret eller har liknande scenarion/funderingar?

//Zääta
Hus i Södertälje byggt 1966, ca 135 kvm uppvärmd yta i 1 1/2 plan, vattenburen värme, enkelrör. Tilläggsisolerat -91.  Installerat Nibe Fighter 2025-8kW ansluten till VVM300 okt 2009.
Tidigare 26 MWh (2008) årsförbrukning. Förbrukning 2010 16 MWh.

Utloggad Olzac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Startkriterier F2025 och temperaturer
« Svar #1 skrivet: 08 mars 2010, 10:32:02 »
Mina två tempgivare diffar också ungefär 3 grader, men det verkar ironiskt nog vara VVM's givare som styr när pumpen ska gå, inte pumpens egen... förstår inte i så fall vad den ska vara bra för?
Vad gäller fördröjningen som du nämner, kompressoroljan måste värmas upp innan start, det har den en egen värmekabel till, kanske även den slås av under stopptemp? I så fall behövs nog en halvtimme innan kompressoroljan har tinat upp.
1,5 plans hus i Stockholm isolerat 2003 med uppvärmd källare. Blandat 2-3 glas. Uppvärmd yta 220 kvm. VVM300, F2025-10 +extra VVB ES160L. Panasonic L/L i bottenvåning.

Utloggad Zääta

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Startkriterier F2025 och temperaturer
« Svar #2 skrivet: 08 mars 2010, 11:58:11 »
Hej Olzac,

Tack för ditt svar. Det kanske rent ut är så att vi inte ska förstå varför den beter som som den gör! Din tes
om kompressoroljan låter rimlig. Jag ska skicka iväg ett mail till NIBE och se vad dom kan berätta om det, bla
om värmekabeln till kompressorn och vilket temp. givare som är styrande.

//Zääta
Hus i Södertälje byggt 1966, ca 135 kvm uppvärmd yta i 1 1/2 plan, vattenburen värme, enkelrör. Tilläggsisolerat -91.  Installerat Nibe Fighter 2025-8kW ansluten till VVM300 okt 2009.
Tidigare 26 MWh (2008) årsförbrukning. Förbrukning 2010 16 MWh.

Utloggad Zääta

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Startkriterier F2025 och temperaturer
« Svar #3 skrivet: 08 mars 2010, 15:26:59 »
Har pratat med NIBE och fick detta till svar.

Det är temp. givaren på VVM300 som är styrande när VP'n ska starta igen och inte temp. givaren på VP'n.
Har man satt stopp temp på -13 ºC så startar VP', när tempen stigit med 2.1 ºC (-10.9 ºC) + 20 minuter.
Om tempen sjunker igen efter det att den varit uppe på -10.9 ºC spelar det ingen roll utan den triggar en
start såvida tempen inte sjunker under -13 ºC då den stannar eller avbryter starten.

Värmekabeln för kompressorn är igång så länge spänning finns på VP'n, även då VP'n stannat.

Vad det gäller diffen på temp. givarna så ska det inte diffa såvida dom inte står lång ifrån varandra, i mitt fall
är det ca. 6-7 meter mellan VVM300'ens temp. givare och VP'n. De temp. givarna NIBE använder sig av har en
tolerans på + - 1 ºC.

//Zääta
Hus i Södertälje byggt 1966, ca 135 kvm uppvärmd yta i 1 1/2 plan, vattenburen värme, enkelrör. Tilläggsisolerat -91.  Installerat Nibe Fighter 2025-8kW ansluten till VVM300 okt 2009.
Tidigare 26 MWh (2008) årsförbrukning. Förbrukning 2010 16 MWh.

Utloggad Shadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
SV: Startkriterier F2025 och temperaturer
« Svar #4 skrivet: 09 mars 2010, 23:02:57 »
En annan grej att ta in i beräkningen är ju var och hur tempgivaren på VP'n sitter.

Har även jag diffande givare men tycker inte det är så konstigt:
VVM300's givare sitter på väggen ovanför VP'n (ca 2M upp)
VP's givare sitter ju under pumpen precis under kompressordelen av VP'n.

Höjdskillnaden på dessa givare ensam kan diffa nån eller några grader,
iaf om man som jag har en mindre glaciär under pumpen som kyler.

Sen finns väl en risk att själva värmestrålningen från den sidan av
pumpen säkert kan påverka?
Huset: 160m2 + 65m2 byggt -78; Värmesystem: Nya: VVM300 + Fighter 2020-8; Gamla: Pulsonex Olja/El ca 25 000 kwh /år; Location: Västragötaland

Utloggad Zääta

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Startkriterier F2025 och temperaturer
« Svar #5 skrivet: 10 mars 2010, 08:38:13 »
Hej Shadow,

Jo, du har nog helt rätt. Jag har accepterat att jag har en temp. diff på VVM'n och VP'n. Värmestrålningen
från VP'n tror jag definitivt på då det alltid är varmare på VP'ns temp. givare än VVM'ens, aldrig tvärt om
vad jag noterat i alla fall. Värmestrålningen omnämns även i andra trådar här.

//Zääta
Hus i Södertälje byggt 1966, ca 135 kvm uppvärmd yta i 1 1/2 plan, vattenburen värme, enkelrör. Tilläggsisolerat -91.  Installerat Nibe Fighter 2025-8kW ansluten till VVM300 okt 2009.
Tidigare 26 MWh (2008) årsförbrukning. Förbrukning 2010 16 MWh.

Utloggad Olzac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Startkriterier F2025 och temperaturer
« Svar #6 skrivet: 10 mars 2010, 10:41:27 »
Tack för infon, jag har haft pÃ¥ känn att VVM givaren styr, konstigt nog. Min givare för VVM sitter pÃ¥ samma ställe pÃ¥ väggen pÃ¥ nordsidan som min gamla hederliga kvicksilvertermometer. Den synkar alltid med bÃ¥da bilarnas utetermometrar. Jobbigaste är att VVM givaren visar 2,5 grader för varmt vid 0 ( vilket för övrigt är lätt att kolla om det töar!) och 4 grader för varmt när det är -10. SÃ¥ den är alltsÃ¥ inte linjär. Det betyder att vid -20 sÃ¥ säger den fortfarande till VP'n att köra!  Jag fÃ¥r nog ställa ställa upp stopptempen för säkerhets skull.

1,5 plans hus i Stockholm isolerat 2003 med uppvärmd källare. Blandat 2-3 glas. Uppvärmd yta 220 kvm. VVM300, F2025-10 +extra VVB ES160L. Panasonic L/L i bottenvåning.

Utloggad Shadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
SV: Startkriterier F2025 och temperaturer
« Svar #7 skrivet: 10 mars 2010, 19:41:40 »
Hej Shadow,

Jo, du har nog helt rätt. Jag har accepterat att jag har en temp. diff på VVM'n och VP'n. Värmestrålningen
från VP'n tror jag definitivt på då det alltid är varmare på VP'ns temp. givare än VVM'ens, aldrig tvärt om
vad jag noterat i alla fall. Värmestrålningen omnämns även i andra trådar här.

//Zääta

Okey, inte sett de trÃ¥darna  a:gl
Mybad om det blev dubbel-intel nÃ¥n stans  ;)

Gott att du även rett ut vilken givare som gör vad.. en jävla djungel de där grejerna  b00k
Huset: 160m2 + 65m2 byggt -78; Värmesystem: Nya: VVM300 + Fighter 2020-8; Gamla: Pulsonex Olja/El ca 25 000 kwh /år; Location: Västragötaland

Utloggad Zääta

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Startkriterier F2025 och temperaturer
« Svar #8 skrivet: 10 mars 2010, 20:59:11 »
Mybad om det blev dubbel-intel nÃ¥n stans  ;)

Menade inte att det var jobbig med dubbel info utan mer att din teori stämde då jag sett att det omnämnts
i någon tråd tidigare. Thumbsup

//Zääta
Hus i Södertälje byggt 1966, ca 135 kvm uppvärmd yta i 1 1/2 plan, vattenburen värme, enkelrör. Tilläggsisolerat -91.  Installerat Nibe Fighter 2025-8kW ansluten till VVM300 okt 2009.
Tidigare 26 MWh (2008) årsförbrukning. Förbrukning 2010 16 MWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!