Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 290 AW Varmvatten problem  (läst 2151 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stefan61

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT 290 AW Varmvatten problem
« skrivet: 13 december 2022, 13:33:10 »
Har en IVT Air 90 / 290 AW som krånglar med varmvattnet, har ställt in T3 start 46 grader, T9 Stopp 50 grader T8 Stopp 51 grader.
När det är under +5 grader så startar varmvattnet vid 48 grader och stoppar vid 51-51 grader efter ca 1 min så värmer den till elementen
när det är klar så tar det ca 1 min så startar den igen för varmvatten även när det är 50 grader och stoppar sen vid 54-56 grader. ( Den gör aldrig så när det är över + 5 grader )
Den kör inte på tillskott, har varit inne i menyn och ändrat Tillskott i varmvattenberedaren till -5 grader men den startar ändå inte även när det är - 7-9 grader kallt.
Varför kör den upp varmvattnet till 54-56 grader?? hittar ingen inställning i menyn var man ändrar det??

Utloggad PeterFranzen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 290 AW Varmvatten problem
« Svar #1 skrivet: 14 december 2022, 09:06:16 »
Hej Stefan
Jag har precis samma problem som du, så jag hade också uppskattat om någon har något tips hur man skall få ställa in den. Jag sitter med en IVT Optima /290AW. Hur fungerar dina inställningar i övrigt , tex med värmen i huset?
Jag har ju helt andra inställningar än du. Min pump går konstant trots att jag vridit ner temperaturen ordentligt (det blir dyrt med dessa elpriser). Går din pump också hela tiden?
Har du justerat något på värmekurvan eller något annat som kan göra att pumpen går mindre ofta?

//Peter

Utloggad Stefan61

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 290 AW Varmvatten problem
« Svar #2 skrivet: 14 december 2022, 11:08:57 »
Hej Peter

Ja min pump går också hela tiden, men mest för varmvatten.
Jag har ändrat min värme kurva rätt så mycket på H värdet till lägre.
Har en Keddy kamin att elda i.
När det var - 9 grader häromdagen så gick den nästan konstant hela dagen, tillskottet elpatronen gick inte på varför vet jag inte?

Stefan

Utloggad tn_nibe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 290 AW Varmvatten problem
« Svar #3 skrivet: 14 december 2022, 13:30:39 »
Hmm du har väldigt lite skillnad på T8 och T9, har för mig optimalt ligger runt 7-8 grader, går cirkulationspumpen för fort?
Har kanske ifs inget med ditt varmvattenproblem att göra men borde öka effiktiviteten på din pump

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=71222.msg744733#msg744733

Utloggad Stefan61

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 290 AW Varmvatten problem
« Svar #4 skrivet: 14 december 2022, 14:32:06 »
Jag har mina cirkulationspumpar på hastighet 2 av 3.
Har ett trasigt expansionskärl vet inte om det har med saken att göra. ( kommer varken luft eller vatten från ventilen )
När varmvattnet har gått ner till 43 grader så är det nästan 0 bar sen när varmvattnet har kommit upp till 54 grader så är det 2 bar och säkerhetsventilen och det droppar lite vatten.
T 3: start 47 grader - T 9: stopp 50 grader - T 8: stopp 51 grader
Varmvattnet startar vid 47 grader men går ner till 43 grader innan det vänder och går upp igen och stannar vid 50 grader sen efter någon minut så kan den starta vid 50 grader
och stanna vid 54-56 grader.
Har varit kontakt med IVT fick köra dit för dom svarar inte i telefon skyller på att dom har mycket att göra, enda förklaringen jag fick var att den gör så på vintern,
frågade varför elpatronen inte går in och hjälper varmvattnet när det är - 9 grader så sa han bara så länge den klarar att värma upp huset och varmvattnet så gör det inget
om pumpen går nästan hela dagarna.
Expansionskärlet kan dom inte komma att byta för än 2 jan -23 ( Ingen fara att köra med ett trasigt kärl enligt honom )

Utloggad PeterFranzen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 290 AW Varmvatten problem
« Svar #5 skrivet: 14 december 2022, 17:58:00 »
Hej Stefan,
Jag hade samma problem som du med att trycket ökade och minskade. Du har rätt att det är expansionskärlet, men mitt var inte sönder. Servicetekniker tömde det men en handpump och sedan fick han igång allt igen. Hur många kWh drar din per dygn? Jag har också kamin så det räddar ekonomin...men vi skall åka bort 2,5 veckor över julen och då måste den gå. Behöver tips hur jag kan få den att inte gå hela tiden.

Utloggad Stefan61

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 290 AW Varmvatten problem
« Svar #6 skrivet: 14 december 2022, 18:24:37 »
Hej Peter

Jag ligger på ca 22-25 kWh dygnet, vet inte om det är mycket eller lite...
Du kan försöka att sänka värmekurvan lite när du inte skall vara hemma.
« Senast ändrad: 14 december 2022, 18:31:57 av Stefan61 »

Utloggad PeterFranzen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 290 AW Varmvatten problem
« Svar #7 skrivet: 14 december 2022, 19:01:55 »
Hej Stefan,  det mycket mindre än mig. Har nog det dubbla.
Skall prova dina settings .  Har du nÃ¥gon bra bild pÃ¥ hur jag kan ställa in värmekurvan? Har väldigt dÃ¥lig koll pÃ¥ hur den fungerar.

Utloggad Pumpens

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 290 AW Varmvatten problem
« Svar #8 skrivet: 14 december 2022, 20:06:43 »
Jag har mina cirkulationspumpar på hastighet 2 av 3.

Du borde ändra din cp som gÃ¥r till utedelen, du har för lÃ¥gt delta, ändra till hastighet 1 och kolla sedan deltat, när det är under nollan sÃ¥ borde det vara runt 5-7 grader och  runt +15 mellan 7-10 grader i delta (Referens IVT 700). Din pump blir effektivare och cp drar mindre ström.  tOOmten
Hus 1949
Källare 94 kvm
Entré plan 84 kvm
Inred vind snedtak ca 50 kvm

2018 - 16537 kWh (uppvärmd källare)
2017 - 14424 kWh
2016 - 21566 kWh
2015 - 895 kWh


2020 - VTD 322
2020 - TD 1000 SILENT ECOWATT
2020 - FTX Nordic S4 + 2 stycken Roomie one WiFi
2019 - Bivalent shunt + rätt kopplad VP!
2019 - Två stycken BoilerMag 22-28
2018 - Tre glas fönster U värde 0,9
2018 - Daikin Caldo XR 40 (XRH 40 mjukvara på utedelen)
2017 - TD 350 SILENT flyttar luft från Entré plan (vardagsrummet) till källare, via 2 filterboxar
2017 - TADO termostater
2016 - TIDA Ackumulatortank 500 liter med V & S slinga
2016 - Vatten mantlad kamin Aquario A18 KW verkningsgrad 87%
2015 - Inflyttning
2005 - IVT 700 - 290 A/W

Utloggad Stefan61

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 290 AW Varmvatten problem
« Svar #9 skrivet: 15 december 2022, 10:21:21 »
Nu har jag ändrat pumpen till hastighet 1 och det blev bättre.

Skickar bilder på min värmekurva, den är ställd så lågt för jag eldar i kaminen dagligen.
Har kaminen i vardagsrummet och där har jag ställt ner termostaterna på elementen, och i sovrummet som jag vill ha 18 grader i. ( Vet om att dom skall vara helt öppna det måste ju spara lite på strömmen )
Har bara en utomhusgivare.
Har även ändrat varmvattnet till:
T 3: start 47 grader
T 9: stopp 50 grader
T 8: stopp 51 grader
Hade först T 3: på 46 grader men den gick ner till 41 grader när jag hade tagit en snabb dusch så jag satte den på 47 grader i stället.

Utloggad Stefan61

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 290 AW Varmvatten problem
« Svar #10 skrivet: 15 december 2022, 17:02:31 »
Jag vill veta varför den värmer upp varmvattnet ibland till 54-56 grader??
Det enda svar jag har fått från IVT att den gör så när det är kallt ute.
Vad får den att stanna vid 54-56 grader?? Vill gärna veta vad dom inställningarna finns.

Utloggad PeterFranzen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 290 AW Varmvatten problem
« Svar #11 skrivet: 15 december 2022, 22:53:25 »
Hej,
Jag testade dina inställningar under natten och det halverade förbrukningen. Tack för det Stefan! Vi eldar på bra så behöver inte värmen från pumpen. Vågar man ha kurvan så lågt ställd när vi är borta ? Kan den hålla typ 12 grader inomhus? Kan man vrida ner varmvattnet ytterligare när vi är borta?

Utloggad Stefan61

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 290 AW Varmvatten problem
« Svar #12 skrivet: 16 december 2022, 10:46:41 »
Hej!!  tummenupp tummenupp
Jag vet inte hur kallt det blir inomhus med den värmekurvan när man inte eldar i kaminen??
Jag skulle nog ha den kvar om åka i väg men man får ju räkna med att det blir kallt inomhus ( Men man sparar ju på elen som är dyr. )
Du kan säkert sänka varmvattnet några grader när du inte skall vara hemma, men glöm inte att öka den sen när du kommer hem.
Jag brukar skriva ner alla ändringar jag gör så att man kommer i håg vad man har gjort.

Utloggad PeterFranzen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 290 AW Varmvatten problem
« Svar #13 skrivet: 16 december 2022, 14:20:04 »
Jag får fundera om jag vågar behålla den låga värmekurvan (vill ju inte komma ner till skadliga nivåer). Jag skall försöka kolla i helgen om angående din fråga om den går upp till 54-56 grader.
Jag har tagit bilder på original inställningar, så att jag kan återställa. Tror du det kan bli problem om man sätter varmvattnet till T 3: start 37 grader
T 9: stopp 40 grader när vi är borta, eller kan det innebära problem med systemet? man vill ju inte bränna 1000-lappar när vi är iväg...

mvh
Peter

Utloggad Stefan61

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 290 AW Varmvatten problem
« Svar #14 skrivet: 16 december 2022, 14:33:36 »
Du kan nog sätt T 3: start 42 grader T 9: stopp 45 grader så skall det inte hända något, för att vara på säkra sidan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!