Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rexovent RDAA Använda sommarluckan/boxen pÃ¥ vintern?  (läst 1945 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad superpalten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Har ett Rexovent RDAA 1-4-1 på vinden och som många andra har jag problem med att den drar mycket ström. Bor i Norrbotten så -20 och neråt är vanligt två tre månader om året. Då är det många timmar på dygnet där förvärmningen är på och drar 2kw.

Det är en korsvärmeväxlare som man kan ersätta med en box så den inte återvinner frånluften. Vad skulle hända om jag använde den även på vintern och slår av förvärmingen och kopplar så fläkten inte slår av vid +8 eller lägre? Slår jag av förvärmingen så fryser korsväxlarens kanaler men med sommarboxen så kan inte det hända.

Har konverterat till radiatorer och bergvärme från luftvärme med vattenbatteri och det har jag ikopplat i systemet och är bara att vrida på ventilen så värmer det upp den ev. kalla luften i aggregatet i tvättstugan och det är nog betydligt billigare än att aggregatet på vinden värmer upp luften.

Skulle det vara genomförbart eller är de risk för igenfrysning eller kondensproblem?
1 Plans hus Norrbotten 1988. 111kvm +39. Rexovent RDAA 1-4-1, vattenburen luftvärme RCDA, Cronspisen kakelugn.

Numera installerat bergvärme. Nibe 1245 8kw UKV 100 Ext CP. Radiatorer.

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
Ã…tervinningen är ju själva vitsen med aggregatet. Att helt göra Ã¥tervinningen oduglig resulterar sÃ¥klart att all ersättningsluft kommer att hÃ¥lla samma temperatur som ute vilket inte kommer att kännas behagligt under vintern. Det gÃ¥r naturligtvis att lÃ¥ta värmepumpen, via ett vattenbatteri eftervärma tilluften  de grader som Ã¥tervinningen inte klarar. Däremot blir det svÃ¥rt att göra detsamma när växlaren behöver avfrosta pga frysrisken. Du kan sÃ¥klart minska sÃ¥pass av tilluften att värmeväxlaren slipper avfrosta och hoppas pÃ¥ att den dÃ¥ saknade mängden tillluft kan ta sig in genom otätheter i huset. Detta snedvrider flödena rejält i huset men skulle i teorin spara en del el-värme. Ett riktigare sätt är att byta till ett aggregat som slipper avfrostningsförfarandet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!