Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ta loss gammalt element. Hur?  (läst 1099 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gabbie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ta loss gammalt element. Hur?
« skrivet: 07 september 2022, 12:01:59 »
Halloj. Så jag har det här gamla elementet som jag av självförklarande anledning vill montera av så jag kan måla det och väggen bakom.


Men jag bor ensam mitt i skogen, flera timmar från närmsta bekant, så kan jag inte få hjälp eller rådfråga någon. Och jag är sjukskriven så har inte råd att kalla in proffs om nåt går fel, så jag vill ha så bra koll och vara så väl förberedd jag kan innan jag börjar, så jag frågar er. Var gärna så detaljerade och idiotförklarande ni pallar. :p

Det är ett vattenburet element i ett gammalt hus, värms av vedpanna. Allt vatten kommer från en hydroforpump som drar från brunnen. Sitter en tappkran över hydrofor i källaren som jag fått höra tömmer elementen. Finns en spak med en lampa under köksvasken som jag gissar är nån form cirkulationspump till alla kranar i huset. Finns även en cirkulationspump ovanpå vedpannan som jag antar går till elementen. Det är typ vad jag vet. :p Kan ta bilder på nåt om det underlättar. Eldar endast för värme så kommer nog inte behöva elda på ett par veckor till, så om jag listar ut hur så kan jag nog slå av pannan/pumpen om det hjälper.

Det kommer förmodligen ta mig ett par dagar att få allt sandat och spacklat och målat, så antar att jag behöver plugga igen rören när jag tagit bort element, eller ska jag tömma systemet helt och slå av pumpen på pannan? Räcker det? Hur fyller jag upp sen igen?
Finns nog en del bitar på elementet jag nog vill byta ut, hur vet jag vad som passar? Borde jag rengöra det invändigt på nåt sätt när jag ändå har det avmonterat?
Tänker nog köpa delar på proffsmagasinet.se om möjligt då de har en del annat jag vill ha till andra projekt. Som sagt, all hjälp är jättevälkommen, säg till om det behövs mer bilder/videos/info etc. Tack!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ta loss gammalt element. Hur?
« Svar #1 skrivet: 07 september 2022, 20:28:56 »
När jag fixade i badrummet så lyckades jag få både ventilen på inlopp och returventil så pass täta att jag inte behövde tappa ur systemet.
Skulle prova detta.

Stäng på ratten och lossa täckmuttern på returen enligt bilden, under täckmuttern kan det sitta ett mejselspår eller insex.
Dra den ventilen i botten.

Sen kan du demontera radiatorn, vattnet i radiatorn kommer rinna ut så ha en hink mm beredd för att vattnet är svart av magnetit.
Det är bra att vara 2 så att en kan sätta en tumme för röret nertill så kommer det inte ut så mycket svartvatten.
Du lossar på muttern på ovansidan av övre ventilen och motsvarande på returventilen, det är så kallade "lekande" mutter.

Du behöver nog bara spola ur radiatorn så ska den vara OK igen.
« Senast ändrad: 07 september 2022, 20:33:33 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!