Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur gör jag enklast för att konstatera vilka ledarna är?  (läst 27880 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Jag har 3 omärkta ledare som sticker ut från väggen. Enligt rykten är en fas , en är nolla och den tredje jord. Anläggningen har jordfelsbrytare.
Min första tanke var att separera jord och nolla i skåpet och sedan ringa fram jorden. Men behöver jag göra något i skåpet? De är ju redan separerade?
Har jag jorden är det ju lätt att konstatera vilken som är vad av fas och nolla. Kommer givetvis att märka kablarna korrekt efteråt.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Med en multimeter kan ju ju enkelt bestämma vilka ledare som är vad genom att kolla spänningarna mellan trådarna. Nollan och jorden ligger nära varandra i spänning, då är den tredje fasen. Med en glödlampa mellan fasen och jorden löser jfb:n ut, så då vet du vilken ledare som är jord och den kvarvarande är nollan. Du kan testa med lampan mellan fas och nolla och då ska inte jfb:n lösa ut.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Hur gör jag enklast för att konstatera vilka ledarna är?
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2018, 23:01:55 »
Med en multimeter kan ju ju enkelt bestämma vilka ledare som är vad genom att kolla spänningarna mellan trådarna. Nollan och jorden ligger nära varandra i spänning, då är den tredje fasen. Med en glödlampa mellan fasen och jorden löser jfb:n ut, så då vet du vilken ledare som är jord och den kvarvarande är nollan. Du kan testa med lampan mellan fas och nolla och då ska inte jfb:n lösa ut.

Men är det inte samma spänning mellan jord och fas som mellan nolla och fas?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
Spänningen mellan jord och fas, samt fas och nolla är samma, men det är inte samma punkt!
I äldre centraler tnc är jord och nolla i samma plint(förbundna) men fÃ¥r aldrig vara samma punkt ute i huset (typ ett uttag) I nyare versioner, där du har tns har du 5 ledare, en  jord, en nolla, och 3 faser, där är de ej sammanbundna i centralen.
Jord och nolla är inte samma punkt, trots att det kan verka så.
« Senast ändrad: 14 januari 2018, 20:22:05 av DonPablo »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Tipsen bygger på att du vet att det är en fas, nolla och jord. Är det två eller tre faser (inte omöjligt om det t ex är matningen till gamla element) så blir det ett annat läge.
Har du en enkel testmejsel eller liknande så kan du ju börja med den och se vart det finns spänning.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Hur gör jag enklast för att konstatera vilka ledarna är?
« Svar #5 skrivet: 13 januari 2018, 00:13:46 »
Kan jag med hjälp av ett uttag med kända polariteter få fram vilka kablarna är utan att göra något mer än att bryta strömmen?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Mät och öppna upp dosor i närheten för att se vart kablarna tar vägen. Sen mäter du igen för att vara säker.

Har du någon testerna/mejsel? Finns det ett jordat vägguttag i närheten så kan du bryta jordfelsbrytaren och mäta resistansen/kontinuiteten mellan jord där och respektive ledare för att se vilken som eventuellt är jord. Sen slår du på jfb'n och mäter spänning mellan jorden och de andra ledarna för att se vilken/vilka som är fas.
« Senast ändrad: 13 januari 2018, 07:20:49 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Hur gör jag enklast för att konstatera vilka ledarna är?
« Svar #7 skrivet: 13 januari 2018, 10:09:10 »
Mät och öppna upp dosor i närheten för att se vart kablarna tar vägen. Sen mäter du igen för att vara säker.

Har du någon testerna/mejsel? Finns det ett jordat vägguttag i närheten så kan du bryta jordfelsbrytaren och mäta resistansen/kontinuiteten mellan jord där och respektive ledare för att se vilken som eventuellt är jord. Sen slår du på jfb'n och mäter spänning mellan jorden och de andra ledarna för att se vilken/vilka som är fas.
Jo jag har mätinstrument. Fasen är väl den lättaste att konstatera, det bör ju phasern kunna ge besked på. Det som gjorde mig osäker var just att det finns jordfelsbrytare, om det finns slutning mellan jord och nolla internt i den, om man kan förfara som jag beskrev tidigare, genom att skilja dessa i centralen och sen mäta fram respektive. Då menar du att jord och nolla är åtskilda om man slår ifrån jordfelsbrytaren? I så fall reder det sig, då nyttjar jag närmaste jordat uttag som en mätpunkt.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Ja, Nolla och jord separeras före jfb'n och den bryter både nollan och alla faser (men inte jord).
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Phasen är ett mycket opålitligt "verktyg" så den ska du inte lite på. Lyser den inte kan du i alla fall ha spänning, men OM den lyser kan man vara nästan säker på att det finns spänning i närheten.
Ska man vara säker ska man använda ett "riktigt" mätinstrument. Och öppna och titta hur/vart trådarna går.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Hur gör jag enklast för att konstatera vilka ledarna är?
« Svar #10 skrivet: 13 januari 2018, 11:35:00 »
Phasen är ett mycket opålitligt "verktyg" så den ska du inte lite på. Lyser den inte kan du i alla fall ha spänning, men OM den lyser kan man vara nästan säker på att det finns spänning i närheten.
Ska man vara säker ska man använda ett "riktigt" mätinstrument. Och öppna och titta hur/vart trådarna går.
Många anser det, och då brukar det finnas en anledning. Jag har använt phasern ganska mycket och den har aldrig felat för mig. Man måste givetvis ha friskt batteri och prova den på en referenspunkt först. Jag är tillräckligt nitisk för att inte lita blint på den, säger den att det är strömlöst kollar jag för säkerhets skull med multimetern. Säger den att det finns spänning så litar jag på det.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Hur gör jag enklast för att konstatera vilka ledarna är?
« Svar #11 skrivet: 13 januari 2018, 11:38:09 »
Ja, Nolla och jord separeras före jfb'n och den bryter både nollan och alla faser (men inte jord).
Tackar. Då bör det bli en enkel operation.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Jag fÃ¥r inte in filmen som jag precis filmade, konstigt nog filmar den i mp4 och det gÃ¥r inte att lägga in pÃ¥ forumet, jag vet dock inte om felet ligger i telefonen eller i min nya dator, jag har för mig att det gick förut.  dontknow

Jag har en lampa som liknar den här, den har konstant starkström i metallringen runt lampan enligt Phasen, sätter jag ett finger på ringen samtidigt som jag håller phasen så slocknar den. Samtidigt så tänder den inte alltid även när jag vet att det är 230Volt. Har dessutom 2 likadana och dom kommer från elektriker och ingen av dom kan man lita bombsäkert på..

Ni är våghalsiga om ni litar på phasen till 100%
« Senast ändrad: 13 januari 2018, 14:34:13 av TÃ¥grÃ¥ttan »
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Det låter som att det induceras spänning där. Det är i princip ofarligt eftersom spänningen sjunker till noll så fort det blir någon belastning. Däremot kan det indikera att nånting är fel. T ex att lampan är jordad men jordledningen inte är ansluten i andra änden.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Precis som Tågråttan skriver så är Phasen och alla andra "instrument" som fungerar på samma vis mycket opålitliga mätinstrument. Dom kan visa rätt men lika ofta kan dom visa fel, så ok att testa med MEN aldrig lita på.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 603
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!