Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Frikyla planeras - diverse smÃ¥frÃ¥gor  (läst 16825 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
Frikyla planeras - diverse småfrågor
« skrivet: 15 augusti 2007, 22:52:08 »
Hej. Har ägnat försvarlig tid nu på att läsa igenom forumet nu men tycker mig ändå ha ett par frågor som nån vänlig skäl kan få hjälpa mig med.

Jag har ett plastkärl idag på min brine, se bilden. Behöver jag installera ytterligare ett expansionskärl? Varför? Kan man inte sätta en enkel automatavluftare på vinden intill konvektorn, dvs vid högsta punkten?

Jag kommer med största sannolikhet att dra PEX och sedan armaflexisolera den. Min största problem är hur jag ska komma frÃ¥n källaren till vinden utan att fÃ¥ nÃ¥gra synliga rör pÃ¥ entreplan och sovrumsplan. I källaren gör det inget om rören syns. Jag fÃ¥r gÃ¥ en ganska rejäl omväg nu genom garderober osv sÃ¥ jag landar nog bortÃ¥t 2x30 meter rör/slangdragning  :(

Jag väljer troligen en konvektor med möjlighet till att extraansluta lite luftkanaler. Dessa 160 mm spiro jag tänkte dra 3-5 meter, vad avslutar man dem med i innertaket? Finns det billiga och snygga "tilluftdon" nånstans (klart det finns men var...)

Manometern som folk verkar installera på brinekretsen, borde jag inte redan haft en sådan? Vad ska man hållla för tryck?

En elfrÃ¥ga: Cirkpumpen vill jag starta iom att man startar konvektorn. De konvektorer jag titta pÃ¥ nu, Argo och Veneto tycks ha en utgÃ¥ng som kan dra pumpen eller ett relä. Jag antar dÃ¥ att man ska försöka fÃ¥ med nÃ¥n EKLK eller liknanden nere frÃ¥n cirkpumpen upp till konvektorn i samma "kanalisation" som PEX:en ?  Hur har ni gjort?

Tack på förhand


« Senast ändrad: 15 augusti 2007, 22:57:58 av jonasmj »

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4357
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Frikyla planeras - diverse småfrågor
« Svar #1 skrivet: 15 augusti 2007, 23:44:42 »
Jag har gått med rören utvändigt, precis under takfoten på ena byggnaden (1-plans), och sedan in under panelen upp till andra våningen på den andra byggnaden (2-plans). Jag har dragit ca 70 m 22 mm kopparrör med presskopplingar och isolerat med armaflex.

Båda huskropparna har en försänkt kanal, som jag antar är avsedd att vara dekorativ, och den rymmer rören precis, och är dessutom svartmålad, så om man inte tittar noga ser man knappast rören. Jag har planerat att skruva dit ett lock av svart plåt som skydd.

Tillsammans med rören har jag dragit en 4x1.5 mm² EKK. Jag har installerat en separat 10A automatsäkring i VP-centralen som matar konvektorn och cirkpumpen. En av trådarna i EKK:n är pumpdrivningen från konvektorn. Jag tar sedan in denna i en dubbelbrytare där jag kan välja att köra pumpen via konvektorn, köra den manuellt eller stänga av pumpen helt.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Frikyla planeras - diverse småfrågor
« Svar #2 skrivet: 15 augusti 2007, 23:49:02 »
Jag kör en värmeväxlare och radiatorvatten upp till fläktkonvektorn, så dina frågor om expansionskärl är inte aktuellt för mig.

Jag drog ganska rakt upp genom huset bakom ett köksskÃ¥p, upp genom en garderob pÃ¥ andra plan och upp till krypvinden.  Drog tvÃ¥ VP-rör tillsammans med radiatorrören, det ena VP-röret används för cirk-pumpen och den andra är reserv.

Använder 0.4 bars tryck på brine (när pumpen inte går).
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frikyla planeras - diverse småfrågor
« Svar #3 skrivet: 16 augusti 2007, 07:25:32 »
Jag har ett plastkärl idag på min brine, se bilden. Behöver jag installera ytterligare ett expansionskärl? Varför? Kan man inte sätta en enkel automatavluftare på vinden intill konvektorn, dvs vid högsta punkten?

Hos mig byttes plastkärlet mot ett trycksatt expansionskärl, jag vet inte om det är nödvändigt, plastkärlet gÃ¥r kanske att trycksätta ocksÃ¥.  :-\

Citera
Manometern som folk verkar installera på brinekretsen, borde jag inte redan haft en sådan? Vad ska man hållla för tryck?

Normalt trycksätts inte brinekretsen, det är bara om frikyla installeras ovanför VP:n det brukar göras.

Citera
En elfrÃ¥ga: Cirkpumpen vill jag starta iom att man startar konvektorn. De konvektorer jag titta pÃ¥ nu, Argo och Veneto tycks ha en utgÃ¥ng som kan dra pumpen eller ett relä. Jag antar dÃ¥ att man ska försöka fÃ¥ med nÃ¥n EKLK eller liknanden nere frÃ¥n cirkpumpen upp till konvektorn i samma "kanalisation" som PEX:en ?  Hur har ni gjort?

Ja har en liten klen 25 W cirkpump så den matas direkt av samma utgång som öppnar ventilen för brine. Kabeln ligger bredvid ett av rören till konvektorn genom golvet (tror det är kondensvattenröret).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Frikyla planeras - diverse småfrågor
« Svar #4 skrivet: 16 augusti 2007, 11:08:18 »
Eftersom plastkärlet tydligt indikerar nivå samt möjliggör lätt påfyllning känns ett byta till trycksatt plåtkärl dumt. Jag vet inte... Dessutom är exp.kärl rätt dyra verkar det som.

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: Frikyla planeras - diverse småfrågor
« Svar #5 skrivet: 16 augusti 2007, 12:20:00 »
Om du inte kan sätta påfyllnadskärlet på högsta punkten så sätter man dit ett slutet expansionskärl och trycksätter systemet. Ett expansionskärl kostar mindre än 600 :-.

Om du vill veta mer om expansionskärl så kan jag rekommendera denna artikel.
http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?sid=516&lang=sv&action=artikel&cat=11&id=34&artlang=sv

MVH // Rolle
« Senast ändrad: 16 augusti 2007, 12:36:45 av ROLPeR »
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Frikyla planeras - diverse småfrågor
« Svar #6 skrivet: 16 augusti 2007, 12:33:41 »
Tackar för svaren!
Ang. exp.kärl så tackar jag extra mkt där ROLPeR. Naturligtvis har det att göra med högsta punkten.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Frikyla planeras - diverse småfrågor
« Svar #7 skrivet: 16 augusti 2007, 17:21:53 »
Visst går det utmärkt att trycksätta plastkärlet, så egentligen behöver man ej ngt nytt expansionskärl.
Däremot får man ej dra köldbäraren i pex eller plastslang inomhus enligt köldmedielagen, om nu inte det har minst 30 minuters brannskyddsklass.
Använd koppar man får ju ändå använda armaflex vad man än väljer
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Frikyla planeras - diverse småfrågor
« Svar #8 skrivet: 16 augusti 2007, 18:30:42 »
Det är som luckyman säger, det går utmärkt att ha plastburken även med frikyla.

Vid påfyllnad stänger man kranar till frikylan för att undvika att plastkärlet svämmar över. Om inte avstängning finns, så kan man aktivera cirkulationspumparna som då skapar ett litet undertryck på sugsidan....där kärlet förhoppningsvis finns.

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Frikyla planeras - diverse småfrågor
« Svar #9 skrivet: 16 augusti 2007, 19:40:16 »
Eftersom nu fler och fler påpekar det felaktiga att använda PEX så lutar det nu mer och mer åt koppar fast kanske då i PlusPrisolutförande då det blir avsevärt billigare än ren koppar och därefter armaflex. För att hålla nere kostnaden funderar jag nu på att dra rören kortaste vägen och då är det utomhus som gäller. Hur löser man eventuell frysrisk då det blir minus 20° ute. Vad har brinen för frystemp?? Känns jobbigt att behöva köra cirkulation genom konvektorn vintertid. Går väl iofs att lösa med en bypass vid konvektorn...

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Frikyla planeras - diverse småfrågor
« Svar #10 skrivet: 16 augusti 2007, 20:21:15 »
Normalt har man en blandning på 30% ca vilket motsvarar en fryspunkt vid -15 grader.
Förlägger man rören utomhus så kommer de nog att frysa, ett alternativ är att blanda en "fetare blandning" vilket skulle hamna på ca 40% för att vara säker. Har för mig att bioetanolen har en fryspunkt på ca -30 vid 40vikt%.
Tryckkärlet i plast kan sitta kvar där det sitter, behöver ej sitta på högsta punkten, utan trycksätt bakvägen genom säkerhetsventilen och lufta konvektorn precis som ett element, klart.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4357
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Frikyla planeras - diverse småfrågor
« Svar #11 skrivet: 16 augusti 2007, 20:50:50 »
Eftersom nu fler och fler påpekar det felaktiga att använda PEX så lutar det nu mer och mer åt koppar fast kanske då i PlusPrisolutförande då det blir avsevärt billigare än ren koppar och därefter armaflex. För att hålla nere kostnaden funderar jag nu på att dra rören kortaste vägen och då är det utomhus som gäller. Hur löser man eventuell frysrisk då det blir minus 20° ute. Vad har brinen för frystemp?? Känns jobbigt att behöva köra cirkulation genom konvektorn vintertid. Går väl iofs att lösa med en bypass vid konvektorn...

Jag tror inte plusprisolisoleringen är kondenstät.

Jag testade att lägga en liten burk med brine i frysen, -20°, och den fryser, men blir som sorbet. Jag tror inte den spränger rören.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Frikyla planeras - diverse småfrågor
« Svar #12 skrivet: 16 augusti 2007, 21:05:50 »
Misstänkte att det inte blir is. FrÃ¥gan är om man inte ändÃ¥ ska se till att vattnet rör pÃ¥ sig frÃ¥n -15 eller nÃ¥t iaf. Man borde kunna sätta nÃ¥n larmutgÃ¥ng  frÃ¥n värmepumpen att starta cp pÃ¥ utegivaren. Ska kolla elschemat till min Thermia.

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: Frikyla planeras - diverse småfrågor
« Svar #13 skrivet: 16 augusti 2007, 21:17:50 »
Det finns en anledning till att man har den spritkoncentration som man har i köldbärare.

Detta har jag saxat ur det svar från räddningsverket som Utopiazz fick på en fråga.
Citera
Koncentrationen av köldbäraretanol är ett litet bekymmer. Man försöker för det mesta använda koncentrationer på denna som gör att man hamnar inom klass 2b, dvs flampunkt över 30 ºC, för att undvika klassning av omgivande utrymmen. För att lyckas med detta får man ha knappt 29 viktsprocent eller 35 volymprocent etanol i lösningen. Eftersom temperaturen i omgivande utrymme inte får bli högre än 5 grader under flampunkten (ATEX-direktivet 1999/92/EG) så väljer man ofta en lägre etanolkoncentration för att vara på säkra sidan. Vanligen brukar det rör sig om 24 viktsprocent (29 volymprocent) som har en flampunkt på 33-34 ºC.

Länken till orginaltråden http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=13948.30

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Frikyla planeras - diverse småfrågor
« Svar #14 skrivet: 16 augusti 2007, 22:25:15 »
Jag har trycksatt plastexpansionskärlet. Övertrycket mäts med en manometer. Satte dessutom dit en liten luftpåfyllningventil av samma typ som sitter på bildäck. Det var busenkelt att få rätt tryck, pumpade bara några tag med en vanlig cykelpump.
Du bör trycksätta expansionskärlet när brinen har en temperatur på runt 4°C då densiteten är som högst. Trycket räknas ut som höjdskillnad mellan expansionskärl och högsta punken delat med 10 + ca 0,2 bar.

Min installation. 2,5 meter höjdskillnad ger:
P=2,5/10+0,2=0,45bar(ö) i expensionkärl vid +4°C.

Trycket kommer att variera rätt så ordentligt eftersom plastexpensionkärlet är så litet. I mitt fall blir trycket ca 1,2 bar vid +8° brinetemp.

/Erik
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!