Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Var tog inläggen om att tömma VP vägen ?  (läst 4105 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
Var tog inläggen om att tömma VP vägen ?
« skrivet: 12 februari 2007, 18:44:15 »
I en disskussion i helgen kom frÃ¥gan om hur man kör ut gasen i utedelen inför  demontering  upp....kan inte  hitta  dessa  har  dom redigerats bort pÃ¥ nÃ¥got vis?

Krokodilen
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Var tog inläggen om att tömma VP vägen ?
« Svar #1 skrivet: 12 februari 2007, 19:21:20 »
Inte av mig i alla fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad vpdiesel

  • Tycker det är skit kul med luftvärmepumpar
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 2 St He-9dke för att dom är sÃ¥ jävla bra!
    • Broms & Toppservise AB
SV: Var tog inläggen om att tömma VP vägen ?
« Svar #2 skrivet: 12 februari 2007, 19:23:39 »
I en disskussion i helgen kom frÃ¥gan om hur man kör ut gasen i utedelen inför  demontering  upp....kan inte  hitta  dessa  har  dom redigerats bort pÃ¥ nÃ¥got vis?

Krokodilen

Ja vart tog bom vägen jag trodde att jag var tokig som inte hittade dom!
Vem ska ha knUp fiR: _/-
Bor i 2-plansvilla 100 kvm boyta med källare också 100 kvm i Stockholm segeltorp byggt 75 - 78 och välisolerat. värmer med 2 st Panasonic He9dke en på varje plan. I garaget på 35 kvm har jag en Chunlan 50GW

Utloggad vpdiesel

  • Tycker det är skit kul med luftvärmepumpar
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 2 St He-9dke för att dom är sÃ¥ jävla bra!
    • Broms & Toppservise AB
SV: Var tog inläggen om att tömma VP vägen ?
« Svar #3 skrivet: 12 februari 2007, 19:30:09 »
det är fler inlägg som är borta!!! jag har läst en del om argo! men söker man på argo så finns inget :-\ Sc:,h :o
Bor i 2-plansvilla 100 kvm boyta med källare också 100 kvm i Stockholm segeltorp byggt 75 - 78 och välisolerat. värmer med 2 st Panasonic He9dke en på varje plan. I garaget på 35 kvm har jag en Chunlan 50GW

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Var tog inläggen om att tömma VP vägen ?
« Svar #4 skrivet: 12 februari 2007, 20:09:22 »
Ja  vpdiesel.....jag  sökte  pÃ¥ inläggen om din dotter med......rubbet  är  borta......väck.....trodde jag  skulle bli galen......jaja....nÃ¥n  kan ju svara pÃ¥ frÃ¥gan  här......."nyfiken i en strut"

Krokodilen
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Var tog inläggen om att tömma VP vägen ?
« Svar #5 skrivet: 12 februari 2007, 20:19:45 »
 :-[

Det var visst jag, den som startade tråden om värdering av beggad VP ville att jag skulle ta bort inläggen, man kan inte ta bort första inlägget utan att radera hela tråden.

Trodde inte att det var så mycket som hann debatteras i de trådarna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Var tog inläggen om att tömma VP vägen ?
« Svar #6 skrivet: 12 februari 2007, 20:21:21 »
Jag får i alla fall upp minst 30 träffar om jag söker på argo.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Var tog inläggen om att tömma VP vägen ?
« Svar #7 skrivet: 12 februari 2007, 20:41:27 »
var ju bra det  kom fram hur det gick till.......började tro att jag hade enkelsidig alzheimer....



Ã…ter till grundfrÃ¥gan alltsÃ¥.........Hur gÃ¥r man till väga för att  fÃ¥ ut  kylmediat i utedelen före demontering.

Krokodilen
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad dragan

  • I branschen
  • Kan värmepumpar
  • *****
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +6/-1
  • Jag älskar kyla!
SV: Var tog inläggen om att tömma VP vägen ?
« Svar #8 skrivet: 12 februari 2007, 21:16:54 »
Ja om du ska köra över köldmediet till ute delen för att demontera maskinen.
Börja med att starta maskinen i kyl drift så den kyler inne, sedan drar du igen kranen
på utedelen för de tunna röret, låt sedan maskinen gå en stund ca 1-1,5 minuter sedan
stänger du kranen för de grövre röret, sen kan du slå av hela maskinen.
Nu ska köldmediet vara i ute delen och rör och innedel skall vara tomma.
« Senast ändrad: 12 februari 2007, 21:18:32 av dragan »

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Var tog inläggen om att tömma VP vägen ?
« Svar #9 skrivet: 12 februari 2007, 21:28:07 »
tackar.....hade nästan  luskat  ut  det själv.....men bra  att vara  säker om man  nu skulle behöva göra det nÃ¥gongÃ¥ng.

Krokodilen
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad mrfrenzy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 165
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Var tog inläggen om att tömma VP vägen ?
« Svar #10 skrivet: 27 februari 2007, 10:10:28 »
Och för att lägga till det som nämndes i tråden av någon (ts-f kanske?)

Hur gör man för att tömma en maskin med H16

Bryt strömmen till utedelen
Ta ur batterierna ur fjärrkontrollen
Vänta 26 timmar
Gör som dragan skrev ovan, fast jag skulle nog köra lite längre, 3-5 minuter för säkerhets skull.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Var tog inläggen om att tömma VP vägen ?
« Svar #11 skrivet: 27 februari 2007, 10:35:15 »
Till mrfrenzy

Proceduren du beskriver är för att tömma minnet på felkoder, har ingenting med att suga ur maskinen vid demontering att göra.
Det var dock inte jag som skrev det inlägget utan jag tror det var Tomas på VPGR som skrev det.
mvh
Thomas
TS Fastighetservice / TS Comfort AB
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad mrfrenzy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 165
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Var tog inläggen om att tömma VP vägen ?
« Svar #12 skrivet: 27 februari 2007, 10:48:35 »
Ja, och för att få igång kompressorn så man kan tömma en maskin med H16, kan man behöva rensa felkoderna.

Tack för förtydligandet Thomas

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Var tog inläggen om att tömma VP vägen ?
« Svar #13 skrivet: 28 februari 2007, 06:58:45 »
Jag trodde kompressorn rasat i en H16 och då funkar det väl inte att tömma med den......


Krokodilen
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad mrfrenzy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 165
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Var tog inläggen om att tömma VP vägen ?
« Svar #14 skrivet: 28 februari 2007, 15:51:38 »
Felet är att fjädern i kompressorn har brustit, detta orsakar väldigt dålig kompression, vilket elektroniken upptäcker och räknar ut
*men* vid plusgrader verkar det som att det går att köra, åtminstone en tid, det finns flera inlägg som vittnar om detta:

Citat från: novell
Jag har även begåvats med h16, det yppar sig precis som det skrivits här tidigare. Fungerar klockrent ner till runt +-0, vid minsta liten -grad så dröjer det inte lång stund innan den larmar h16. Sedan när det kryper upp till +grader igen så funkar den igen. Min pump är en 12dke från 0609. Min granne har exakt samma fel på sin 9dke från 0506. Hans gick klockrent hela förra vintern och small innan jul, medan min gick i dagarna efter ett längre strömavbrott i Pers fotspår. Även hans pump fungerar vid +grader.

Så ett tillägg till instruktionen kanske bör vara att det bara fungerar vid plusgrader, och kanske inte på alla H16-maskiner. I övriga fall får man ha ett tömningsaggregat.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!