Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vedpanna, kulvert, pannrumsfunderingar mm?  (läst 13900 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vedpanna, kulvert, pannrumsfunderingar mm?
« skrivet: 11 maj 2014, 13:28:11 »
Hej!

Har tidigare funderat på jordvärmealternativet, men har börjat kika på ett ordentligt pannalternativ istället.

Jag eldar idag i en ca 12 år gammal kökspanna, en Hergom, som är dockad mot en 500 liters ack och som har en vvb på 120 liter.

Har en sommarstuga på gården som är belägen ca 15 meter från boningshuset.
Har funderat på om det vore en bra ide att placera en ordentlig vedpanna + en ordentlig acktank i denna sommarstuga, åtminstone ena delen, den som är närmast huset är isolerad, ganska blygsamt, jag tror att det är 4 eller 5 tums regelvirke, byggnaden står på naturstenar, jag antar att man bör ha en gjuten platta för att kunna ställa in den vikt som en vedpanna + ackumulatortank innebär?

Jag har tänkt att värma upp huset på ca 130 kvm fördelat på 2 plan + då det nya pannrummet som kanske blir på 20 kvm, fastigheten finns i Norrbotten.

Vilken panna och vilken effekt bör man inrikta sig på?

Storlek på acktank?

Vilken kulvert?

Kan jag behålla befintlig acktank inne i huset, en Nibe från 2002 och använda den som den är, alltså att man shuntar från stora tanken i pannrummet och in till den?

Övriga tips och förslag, vilka prylar som behövs och ungefärlig kostnad för ett sådant här system?
« Senast ändrad: 12 maj 2014, 15:07:35 av Jisse »

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vedpanna, kulvert mm?
« Svar #1 skrivet: 11 maj 2014, 18:09:49 »
Ingen med tips och tankar kring detta?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vedpanna, kulvert mm?
« Svar #2 skrivet: 11 maj 2014, 21:12:39 »
Tomma tankar finns ju begagnade om du vill. Jag skulle köpa en rejäl (stor) panna och tank om du anser dig ha råd och mellan dom en laddomat 21 sen kan du ha en Laddomat 5030 som laddar lilla tanken i huset från den stora tanken i stugan. Har ingen koll på priset men gissar att det blir lika eller ev dyrare än jordvärme alternativet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vedpanna, kulvert mm?
« Svar #3 skrivet: 12 maj 2014, 07:24:27 »
Jo blir det vedalternativet så blir det ett ordentligt paket, dvs en ordentlig panna och en stor acktank, som minst tror jag att det blir en 3m3 tank.

Hur fungerar det med styrning och liknande med en dylik anläggning, är det det som laddomaterna fixar eller är det någon annan styr man använder sig av?

Funderar även på att sätta in en garageport för att kunna ställa in pallvis med ved på ett enkelt och rationellt sätt.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Vedpanna, kulvert mm?
« Svar #4 skrivet: 12 maj 2014, 07:32:29 »
Laddomaten kontrollerar bara laddningen mot ackumulatortanken, för att styra värmen till huset behöver du en shunt med villastyrning.
Det finns en uppsjö med olika modeller, de flesta är försedda med utomhusgivare och framledningsgivare för att beräkna framledningstemperaturen vid varje given utetemperatur.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vedpanna, kulvert, pannrumsfunderingar mm?
« Svar #5 skrivet: 12 maj 2014, 15:16:27 »
Ok, men som sagt: Hur gör man för att gjuta en platta inne i en befintlig byggnad?

Räcker det och är det funkis ur isoleringssynpunkt att ta upp mellan befintliga golvreglar, gräva ut, fylla med makadam?, isolera med frigolit/kanske styrolit, armera och sedan gjuta?

Det jag framförallt funderar kring är hur man ska göra mellan befintligt golvbjälklag och nya plattan, stående styrolit som form och avgränsare, men hur tjockt om gångbart för att få tillräcklig isolerande effekt?

Kanske klokast (och även billigast?) att göra en vidbyggnad vägg i vägg med befintlig byggnad där man börjar i rätt ände, dvs med plattan före man bygger övriga delar av ytbyggnaden?

Hur stor anser ni att ett fungerande pannrum bör vara för att rymma vedpanna och en 3m3 ackumulatortank om man inte ser till att man behöver ha speciellt mycket ved där inne då man har "vedhuset" vägg i vägg.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vedpanna, kulvert, pannrumsfunderingar mm?
« Svar #6 skrivet: 13 maj 2014, 18:30:19 »
det finns en hel del regler för hur ett pannrum skall utformas och konstrueras. Enklast är kanske att ta kontakt med din kommun och kolla vad som gäller?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vedpanna, kulvert, pannrumsfunderingar mm?
« Svar #7 skrivet: 13 maj 2014, 21:10:39 »
det finns en hel del regler för hur ett pannrum skall utformas och konstrueras. Enklast är kanske att ta kontakt med din kommun och kolla vad som gäller?

Det ska jag helt klart göra innan jag sätter igång, är bara i spånarläge ännu, är nog ett par år bort innan jag är i byggartagen.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Vedpanna, kulvert, pannrumsfunderingar mm?
« Svar #8 skrivet: 13 maj 2014, 21:55:23 »
Jag antar att pannan kommer vara under 60kw och då behöver du inget pannrum.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vedpanna, kulvert, pannrumsfunderingar mm?
« Svar #9 skrivet: 13 maj 2014, 21:59:58 »
Du behöver ju inte gjuta golvet men det måste ju vara stabilt för det blir ju några ton som står där och det bör ju vara nått tåligt material som inte brinner så betong kanske är enklast.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad SW

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1038
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vedpanna, kulvert, pannrumsfunderingar mm?
« Svar #10 skrivet: 13 maj 2014, 22:15:48 »
Hej
Du kanske bör ha i åtanke att merparten av bränder i villor och liknande byggnader drabbar dem, som håller på med vedeldning.
sw
Villa i Skåne, 1964, ca 225 m² i 1,5 plan + garage (frostfritt).
Tidigare olja, motsv ca 38.000 KWh totalt.
1986 - 1994   Luft - Vatten VP, CTC Rebell 306, ca 27.000 kWh. Usel installation.
           Radiatorsystemet kopplades baklänges.
1994 - 2010,  QVANTUM Q12, GRUNDVATTEN. 18.000 KWh / Ã¥r.
2011   Februari blir vi medlemmar i SVEF ( Sveriges Vindkraftkooperativ ekonomisk förening )
           Vi köper vÃ¥r vindkraftsel via GISLAVED ENERGI.
           Fungerar perfekt, tycker vi.
2010 - 2013,  TERRAWATT 3 3/4 hk, GRUNDVATTEN. Ny borra 60 m. Vattnet visar sig dock vara
           för salt- och järnhaltigt för GrundvattenVP. Styrning JEFF RD 23
2013 - Vi konverterar  till BERGVÄRME och fördjupar den befintliga borran till 210 meter, och "konverterar"
          TW- pumpen till BV-pump.

Total   ELFÖRBRUKNING
2011  13.400  kWh                            
2012  13.500  kWh
2013  14.450  kWh
2014  12.752  kWh
2015  13.835  kWh
2016  13.849  kWh
2017  13.515  kWh
2018  13.234  kWh
2019  11.922  kWh
2020  11.520  kWh
2021  12.742  kWh
2022  11.818  kWh
2023  11.749  kWh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vedpanna, kulvert, pannrumsfunderingar mm?
« Svar #11 skrivet: 13 maj 2014, 22:20:54 »
Gissar på att det drabbar dom som eldar i kaminer till stor del en panna i rätt utfört pannrum bör vara rätt säker. Dessutom är det ju miljövänligt med vedeldning om man jämför med att driva en vp med skitig el som de flesta gör i dag men nu är ju egenproducerad el på gång även i Sverige och då bör läget bli annat.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vedpanna, kulvert, pannrumsfunderingar mm?
« Svar #12 skrivet: 14 maj 2014, 09:28:04 »
Hej
Du kanske bör ha i åtanke att merparten av bränder i villor och liknande byggnader drabbar dem, som håller på med vedeldning.
sw

Helt klart är det viktigt att vara medveten om riskerna med vad eld kan åstadkomma, dock har det eldats i huset jag bor i i över 100 år så ja, bara man tar hänsyn till vad eld är så tror jag inte att man har speciellt högre risker än med elvärme.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vedpanna, kulvert, pannrumsfunderingar mm?
« Svar #13 skrivet: 14 maj 2014, 11:00:54 »
Du behöver ju inte gjuta golvet men det måste ju vara stabilt för det blir ju några ton som står där och det bör ju vara nått tåligt material som inte brinner så betong kanske är enklast.

Tror du att man klarar vikten på ett träbjälklag?

Om sÃ¥ är fallet sÃ¥ är det ju inte sÃ¥ mycket att fundera pÃ¥, iaf inte för mig!  tummenupp

Det borde ju gå att lägga golvgips på befintligt spontat trägolv och ovanpå det en tunnare plåt bara för att få något tåligt ytskikt.

När man kollar under sommar/bagarstugan så ser det ut att vara 2tums4 under golvet, ovanpå dessa är det spikat råspont, sen antar jag att det är 2tums4 lagt åt andra hållet(okänd dimension) och isolering och ovanpå detta, alltå invändigt spontat golv, allting vilar på naturstenar här och var under kanterna + att det verkar vara avlastat även under lite här och där.

Frågan är vad ett dylikt golv mäktar med utan att få för stora sättningar?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vedpanna, kulvert, pannrumsfunderingar mm?
« Svar #14 skrivet: 14 maj 2014, 12:14:58 »
Hur långt mellan plintarna är det ? Är det långt går det ju komplettera men några mitt under tanken.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!