Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta Luftnippel pÃ¥ Termia Gemini  (läst 943 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

GregorF

  • Gäst
GregorF
Byta Luftnippel på Termia Gemini
« skrivet: 11 april 2017, 20:12:50 »
Hej.
Jag har en Thermia Gemini där luftnippeln på tanken gått sönder. Skulle lufta tanken och när jag stängde igen gav mässingen vika och gick av (fyrkants bult) och ramlade ur. Tror inte jag drog åt den så värst hårt men pumpen är 12 år gammal nu så jag kan inte stå för vad tidigare ägare gjort med den. Det är inget som läcker men jag skulle behöva byta nippeln. Den verkar vara in-skruvad så det borde inte vara ett stort jobb att byta den men jag undrar hur förfarandet är. Behöver jag tömma tanken eller bara stänga tillvattnet? Hur ska jag gå till väga innan och efter jag skruvat loss nippeln och satt dit en ny.
Tack på förhand.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta Luftnippel på Termia Gemini
« Svar #1 skrivet: 11 april 2017, 20:41:05 »
Hej.
Jag har en Thermia Gemini där luftnippeln på tanken gått sönder. Skulle lufta tanken och när jag stängde igen gav mässingen vika och gick av (fyrkants bult) och ramlade ur. Tror inte jag drog åt den så värst hårt men pumpen är 12 år gammal nu så jag kan inte stå för vad tidigare ägare gjort med den. Det är inget som läcker men jag skulle behöva byta nippeln. Den verkar vara in-skruvad så det borde inte vara ett stort jobb att byta den men jag undrar hur förfarandet är. Behöver jag tömma tanken eller bara stänga tillvattnet? Hur ska jag gå till väga innan och efter jag skruvat loss nippeln och satt dit en ny.
Tack på förhand.
Om den är för tanken och värmen sÃ¥ finns den hos nästan alla rörisar , för att byta släpper du pÃ¥ trycket , öppna säkerhetsventilen tills manometern stÃ¥r  pÃ¥ noll ,sen är det bara att skruva och fylla upp , kanske 4-5 liter stäng alla kranar som du hittar även vattnet , OBS glöm inte att öppna dom sedan
« Senast ändrad: 11 april 2017, 20:52:39 av 25fOCUS »

GregorF

  • Gäst
GregorF
SV: Byta Luftnippel på Termia Gemini
« Svar #2 skrivet: 12 april 2017, 22:04:48 »
Strålande, tackar. Har fått tag i en nippel av den lokala rörisen. Tänkte sätta dit den i helgen.
Tack för hjälpen!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!