Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med Vaillant Geotherm jordvärmepump  (läst 919 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Skaggmuff

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Arvidsjaur/Sverige
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Problem med Vaillant Geotherm jordvärmepump
« skrivet: 22 december 2023, 18:11:44 »
Hej!

Har fått ett problem med värmepumpen.
Efter att det hade varit kallt ner mot -27 och när det blev varmare så slutade den värma elementen och varmvattnen.
Den startar och värmer en stund sen slår den av och det står "Återstart köldmedelstryck för högt"
I installationsmanualen står det att den startar om efter tidigast 60 minuter vilket den gör men problemet uppstår hela tiden så den hinner inte värma något.
I manualen står det "Köldmediets tryck för högt" Värmeutnyttjandesidan tar ut för lite värme, Den intergrerade högtryckpressostaten har utlöst vid 3 MPa.
Eventuella fel kan vara "luft i värmeanläggningen, cirkulationspump, stängda ventiler till elementen, igensatta silar, eller termisk expansionsventil felaktig eller defekt.
Har luftat, cirkulationspumpen verkar gå vad jag kan höra, alla element är fullt öppna, rengjort alla silar samnt bytt ventilen som styr värming av element, vv beredare om det nu är den ventilen som menas.

Har någon haft något liknande problem eller har någon ide vad som kan strula?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med Vaillant Geotherm jordvärmepump
« Svar #1 skrivet: 22 december 2023, 19:09:29 »
Inte säker men troligtvis bråkar exspansionsventilen, öppnar inte som den ska och du blir det för högt tryck på kompressorn och den löser ut på det. bara en kylgubbe kan mäta upp VP.

Utloggad Skaggmuff

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Arvidsjaur/Sverige
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med Vaillant Geotherm jordvärmepump
« Svar #2 skrivet: 22 december 2023, 21:17:54 »
Inte säker men troligtvis bråkar exspansionsventilen, öppnar inte som den ska och du blir det för högt tryck på kompressorn och den löser ut på det. bara en kylgubbe kan mäta upp VP.


Okej, tack för info. Har inte så stor koll på hur dom funkar, men har läst på lite nu.
Ska se om det går att kolla temperaturerna på kompressorn i menyn när den slår av.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Problem med Vaillant Geotherm jordvärmepump
« Svar #3 skrivet: 23 december 2023, 05:16:56 »
oftast brukar den lösa på LP först om det är expansionsventilen. Hur länge går den när den startar om?
Har du rätt eller något tryck i radiatorkretsen?
GÃ¥r cirkulationspumpen?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Problem med Vaillant Geotherm jordvärmepump
« Svar #4 skrivet: 23 december 2023, 09:26:12 »
Vad är det för värmebärartemperaturer strax innan pumpen stannar? Det är vad jag har förstått R290 som köldmedium och då motsvarar 3 Mpa en kondenseringstemperatur på ca 77 grader
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Problem med Vaillant Geotherm jordvärmepump
« Svar #5 skrivet: 23 december 2023, 13:30:59 »
Jag skulle kolla mer på cirkpumpen för att verkligen säkerställa att den går.
Det är det mest troliga problemet.
Sätt en mejsel mot termostathuset på en radiator, och örat, och skruva upp/ned termostaten så borde du höra om det finns ett flöde som ändras när du skruvar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Problem med Vaillant Geotherm jordvärmepump
« Svar #6 skrivet: 27 december 2023, 09:14:28 »

Har luftat, cirkulationspumpen verkar gå vad jag kan höra,

Motorn brummar även om cirkulationspumpen inte roterar. Är motorhuset väldigt varmt är det ett tecken på att det är fel på pumpen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Problem med Vaillant Geotherm jordvärmepump
« Svar #7 skrivet: 27 december 2023, 11:18:09 »
Vet inte hur Vaillant är, men andra tysken, Viessmann har en loop på värmebärarledningen från kondensorn (värmeväxlaren) ner till elpatronen som gör att luften samlar sig som ett vattenlås och det blir tvärstopp fram till man öppnar modulen/dörren och använder den manuella luftaren där inne. Om det kommer ny luft från värmesystemet så kan det börja om. Nibe har löst det problemet bättre, flödet går alltid uppåt. Så minsta lilla lågt vattentryck som ger luft insläpp kan bli ett stillestånd för villaägaren. Sen finns det säkert olika modeller av samma fabrikat eller andra fabrikat med och utan problemet. Asiatiska sidan har också gjort denna miss har jag sett.

SÃ¥ mitt tips, kolla efter intern luftare.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Skaggmuff

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Arvidsjaur/Sverige
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med Vaillant Geotherm jordvärmepump
« Svar #8 skrivet: 29 december 2023, 01:20:07 »
Har varit bortrest över jul men nu är jag tillbaka.
Tack för alla tips, ska kolla ordentligt i morgon, bÃ¥de cirkulationspumparna och temperaturerna pÃ¥ värmebärarsystemet.   :)

Utloggad Skaggmuff

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Arvidsjaur/Sverige
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med Vaillant Geotherm jordvärmepump
« Svar #9 skrivet: 01 januari 2024, 20:30:00 »
oftast brukar den lösa på LP först om det är expansionsventilen. Hur länge går den när den startar om?
Har du rätt eller något tryck i radiatorkretsen?
GÃ¥r cirkulationspumpen?

Den går en minut ungefär och då visar det 74 grader på utloppet till kompressorn.
Ca 2,3 - 2,5 bar i radiatorkretsen.
Cirkulationspumpen måste gå för att på den minut som pumpen går så blir det varmt på utgående rör i princip till första radiatorn men när pumpen slår ifrån så kallnar det fort.

Utloggad Skaggmuff

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Arvidsjaur/Sverige
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med Vaillant Geotherm jordvärmepump
« Svar #10 skrivet: 01 januari 2024, 20:32:48 »
Vad är det för värmebärartemperaturer strax innan pumpen stannar? Det är vad jag har förstått R290 som köldmedium och då motsvarar 3 Mpa en kondenseringstemperatur på ca 77 grader

Det jag kan se i menyn under "diagnos kylkrets" är att den är 74 grader när den har gått ca 1 minut och slagit av.

Utloggad Skaggmuff

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Arvidsjaur/Sverige
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med Vaillant Geotherm jordvärmepump
« Svar #11 skrivet: 01 januari 2024, 20:34:45 »
Jag skulle kolla mer på cirkpumpen för att verkligen säkerställa att den går.
Det är det mest troliga problemet.
Sätt en mejsel mot termostathuset på en radiator, och örat, och skruva upp/ned termostaten så borde du höra om det finns ett flöde som ändras när du skruvar.

När man slår av och på cirkulationspumpen så hörs det lite, men om den skulle vara stillastående tycker jag inte att utgående rör skulle hinna bli varmt fram till första radiatorn innan den slår av.

Utloggad Skaggmuff

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Arvidsjaur/Sverige
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med Vaillant Geotherm jordvärmepump
« Svar #12 skrivet: 01 januari 2024, 20:36:02 »
Vet inte hur Vaillant är, men andra tysken, Viessmann har en loop på värmebärarledningen från kondensorn (värmeväxlaren) ner till elpatronen som gör att luften samlar sig som ett vattenlås och det blir tvärstopp fram till man öppnar modulen/dörren och använder den manuella luftaren där inne. Om det kommer ny luft från värmesystemet så kan det börja om. Nibe har löst det problemet bättre, flödet går alltid uppåt. Så minsta lilla lågt vattentryck som ger luft insläpp kan bli ett stillestånd för villaägaren. Sen finns det säkert olika modeller av samma fabrikat eller andra fabrikat med och utan problemet. Asiatiska sidan har också gjort denna miss har jag sett.

SÃ¥ mitt tips, kolla efter intern luftare.


Okej, ska kolla det.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 663
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!