Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: utedel pÃ¥ taket  (läst 9433 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aryan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
utedel på taket
« skrivet: 27 augusti 2009, 12:45:02 »
Hej,

Jag funderar pÃ¥ att installera en mindre luft-värmepump som komplettering till vattenburen värme frÃ¥n pelletskamin. Meningen är att innerdelen ska blÃ¥sa in i rummen det kyligaste del av huset. Därför tänkte jag hänga innerdelen ung halvvägs i trappuppgÃ¥ngen, mittemot dörröppningen. 

Utedelen skulle kunna stå nästan rakt under innerdelen på marken, men det är också en varm och skyddad uteplats som används ibland för att njuta av solen på våren.

Ett alternativ vore att ställa den på ett (nästan) platt tak eller hänga den där högt på väggen.
Kan man ha utedelen högre än innedelen? Hur loser man det med rördragning genom väggen, neråt först för vattenavlopp och sedan upp igen med rören till utedelen?

Jag oroar mig också för familjemedlemmar som hör alla oljud. Kan man t ex få utedelen att bli tillräckligt tyst med t ex ett tungt stativ av betong och stål som står på taket och sedan extra mjuka kuddar? Skramlar inte rören mot väggen?

MvH Aryan

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: utedel på taket
« Svar #1 skrivet: 27 augusti 2009, 12:56:22 »

Skulle vara intressant om du kunde bifoga en skiss på din planlösning inritat hur du tänker.

1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad aryan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: utedel på taket
« Svar #2 skrivet: 27 augusti 2009, 14:20:40 »
Hej, ja jag förstår att det kan vara svårt att få någon uppfattning utan ritning/bild

Här en planskiss på taket/övervåningen med innedelen i trappuppgången och utedelen på taket alternativ på marken.



Här ett foto, innedelen är tänkt ovanför högsmala fönstret längst till höger.

Utedelen vill jag helst ha ute på taket/mot väggen ungefär bakom parabolantennen. Alternativet är den andra mer traditionell placeringen på marken ungefär vid den högre krukan.



/Aryan

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3891
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: utedel på taket
« Svar #3 skrivet: 27 augusti 2009, 17:12:25 »
Ställ utedelen löst på taket med gummikuddar som fötter. Det funkar fint och hörs inte in.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad aryan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: utedel på taket
« Svar #4 skrivet: 27 augusti 2009, 20:24:24 »
Tack för svaret! Är det så enkelt alltså? Jag var inne på att svetsa ett extra tungt specialstativ och ha mjuka kuddar emellan, man kanske bör för säkerhetsskull ska lägga några tunga plattor under? i varje fall, det borde vara bättre för takpappen.

Taket är inte helt plant så jag måste naturligtvis ändå se till ut att den står vågrätt, men det kanske går med ett

Hur gör man med vattenavloppet från innedelen, för den går väll tillsammans med kylmedierören i vanliga fall vad jag förstår. Ska man bara ha fall i hålet genom väggen och dela på avloppsröret som ska ner och kylmedierör som ska upp precis där de kommer ut ur väggen?

/Aryan

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3891
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: utedel på taket
« Svar #5 skrivet: 27 augusti 2009, 20:33:46 »
Jag vistas i södra Europa på vintrarna och där ställer vi utedelarna på de plana taken. Det funkar fint.

Dela på avlopp/cu rör som du har tänkt.

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad gunnar_holm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försöker förstÃ¥ fysiken !
SV: utedel på taket
« Svar #6 skrivet: 27 augusti 2009, 21:05:56 »
Det är inte alls dumt att ställa pumpen på någonting tungt ur ljud och vibrationssynpunkt. Gummikuddar och pump bildar ett resonanssystem, om taket lokalt är lätt jämfört med pumpen så finns det risk att man exiterar taket onödigt mycket.

//Gunnar
Villa i Stockholm byggd 1939 66m2 + 66 biyta, tilläggsisolerad och  tillbyggd 1992 till totalt 182m2, varav 138m2 uppvärmt. Elektrostandard ES470 installerad 1990 och utbytt maj 2009 till en Comfortzone CE50L frÃ¥nluftsvärmepump. Elförbrukning:
2009 14800 kWh varav vp 4300 kWh tillskott 4300 kWh
2008 15000 kWh varav vp 4500 kWh tillskott 4800 kWh
Loggar VP med separat elmätare samt Actaris Cf Echo II värmemätare.

Elektronikingenjör, jobbat med mätteknik,elektroniktest,hård- och mjukvarutveckling och numera med värmekameror.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3891
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: utedel på taket
« Svar #7 skrivet: 27 augusti 2009, 21:12:56 »
Instämmer.

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad super

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: utedel på taket
« Svar #8 skrivet: 29 augusti 2009, 22:17:53 »
Glöm ej att det blir rejält med is under utedelen, så se till att ha rejäl höjd från taket.
Nu
Nibe 1215-5 2004 sjövärme i Järna (Södertälje)
Hus 96 m2+gäst 34 m2(underhållsvärme) Golvvärme
Bastuhus med källare elgolvvärme ca 50 m2


Tidigare hus
AutoTerm AeroMax 9 med AquaMax combi 9Kw (Samma som Ivt 290 A/w Optima 900) 2 plan+källare 1909

Utloggad aryan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: utedel på taket
« Svar #9 skrivet: 13 september 2009, 22:26:56 »
Nu står utedelen på taket, på 2 x 6 1/2 plattor, sammanlagt 182 kg, troligtvis mer än behövdes för den hörs inte alls. Det föjde inte med några ljuddämpande "fötter" med pumpen men jag löste det med M10 gängstång och fyra såna dörrstopp som den nu står på


/Aryan

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3891
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: utedel på taket
« Svar #10 skrivet: 14 september 2009, 07:15:46 »
Toppen.

Lycka till.

Det är kul att så nå´n som gör nå´t......inte bara pladdrar.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad aryan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: utedel på taket
« Svar #11 skrivet: 14 september 2009, 09:12:57 »
Tack, det hela var också enklare än jag trodde, men utan era svar hade jag känt mig mycket mera osäker på att min ide skulle funka, så tack än en gång för alla svar.

Placeringen av ute delen pÃ¥ taket känns väldigt bra, tom fler än jag i huset blev nöjda ^-^. Den varken syns eller hörs inne och ute i trädgÃ¥rden. Takplaceringen gör att det blir kortare synliga ledningar längs fasaden och att kondensvattnet frÃ¥n utedelen hamnar i takrännan i stället för pÃ¥ uteplatsen intill husgrunden. 

Innedelens placering i trappuppgången är också lyckad, det blir bra luftcirkulation och man störs inte alls av den där.

/Aryan

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!