Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vattenburen fläktkonvektor med vattenburen golvvärme  (läst 730 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Andreas1717

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej. Det är så att jag har en fråga, vi har renoverat ett hus nu med vattenburen golvvärme på nedre plan med en nibe bergsvärmepump. Men övervåningen är det så vi inte hunnit fått in något vattenburet än och kommer inte få innan vintern. Huset är på ca 116 kv/m. Min fråga är då om jag skulle kunna dra upp en vattenburen fläktkonvektor på övervåningen provisoriskt för att få bort el elementen där. Dem är nu på 3200 kw och fläktkonvektorn jag tittat på ligger på 6700 kw. Jag kan sätta den mitt över fönstret på övervåning och sen är det en lång korridor på övervåningen med 3st rum som dörrarna kan vara öppen på ca 55 kv/m och fläktkonvektorn kommer sitta mitt för gången på övervåningen och blåsa mot andra änden på huset.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vattenburen fläktkonvektor med vattenburen golvvärme
« Svar #1 skrivet: 05 augusti 2022, 16:28:59 »
Hej!
Det blir väl inte samma komfort som radiatorer i varje rum, men det kan nog funka hyfsat.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Andreas1717

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vattenburen fläktkonvektor med vattenburen golvvärme
« Svar #2 skrivet: 05 augusti 2022, 21:57:38 »
Tanken är att dra in vattenburna element i alla rum sen men ska fortsätta med resten av rusten och pannan står nästan under där jag kan sätta fläktkonvektor så skulle kunna gå och göra smidigt och enkelt tills vi kommit till övervåningen. Det här blir mest för att försöka rädda en summa pengar som annars går åt på dem el element som är där nu. Vet någon om det behövs en cirkulationspump när man ska upp på övervåningen till fläktkonvektorn och det blir kopplat rakt ut före golvvärme fördelarna? Tänkte på flöde och trycket upp.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vattenburen fläktkonvektor med vattenburen golvvärme
« Svar #3 skrivet: 06 augusti 2022, 21:16:19 »
Kolla vid vilken temperatur och delta t som konvektorn ger 6,7 kW. Stämmer det hyggligt med golvvärmen idag?

Jag tror det kan ge ett vettigt bidrag till värmen där uppe men troligen får du använda befintliga radiatorer lite också för bästa komfort. Frågan är väl om du hinner tjäna in fläktkonvektorn innan du blir klar med den riktiga installationen?

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad viuviuya

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vattenburen fläktkonvektor med vattenburen golvvärme
« Svar #4 skrivet: 02 september 2022, 04:03:55 »
Wow, marvelous blog format! How lengthy have you ever been blogging for? you make running a blog look easy. The entire look of your website is excellent, let alone the content!
Also visit my web page - PinDuoDuo Mini Program Online Development

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!