Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Styrning mot elpriset pÃ¥ Nordpool via Logger 1010 / Logger 3030  (läst 6379 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
På förekommen anledning så tycker jag att vi skall prioritera utvecklingen av en styrning kopplad mot nordpools API.
Det skall göra det möjligt att med hjälp av Logger 1010 eller Logger 3030 styra på vilket sätt man värmer sitt hus under de dyra perioderna.

Min uppfattning baseras dels på att jag ser en möjlighet att sälja många fler loggrar, men självklart också som en del i lösningen av de höga energipriserna på ett större plan, för hur man än vänder och vrider på detta så kommer vi att behöva anpassa vår förbrukning av elenergi till priset/tillgången, som fluktuerar med väder (vind) och utetemperatur.

Frågan är vad och hur man skall styra så att det blir så smart och flexibelt som möjligt.
Finns det någon som har förmågan att specificera detta bättre än mig så får ni mer än gärna bidra!

Jag tänker mig nåt liknande med detta (logiken)

Kopplingen mot Nordpool tillhandahåller spotpriset.
Utifrån det bör man kunna:

Ställa in ett maxpris där värmen slås av helt, eller begränsas med xx.xx°C. OM man t.ex. normalt har 22 grader varmt inne så kan man välja på att antingen helt stoppa värmen, oavsett hur kallt det blir inne om priset överstiger vald gräns, eller så kan man spärra värmen tills det blir xx.xx°C inne (Styrs av separat rumsgivare kopplad till Loggern)

Man bör även kunna ställa maxtid, och välja om både värme och tappvarmvatten skall spärras, eller enbart det ena eller andra.
(På vissa värmepumpar finns troligen kontaktingångar som kan spärra värme/tappvarmvatten, medan man på andra måste "lura" värmepumpen att det är varmt inne, eller ute - det kan göras med ett relä som kopplar in ett motstånd som indikerar hög utetemp eller hög varmvattentemp, eller både och.)

Har man andra värmekällor, som t.ex. pellets, som kan startas automatiskt, så kanske man skall kunna ställa en utgång för det också.

Finns det data i API som ger medelpris över dygnet så kanske man bör ha en inställning som gör att anläggningen bara får värma när priset ligger på xx antal procent över eller under medelpriset, eller lägre.
Att kunna välja en sådan inställning kan vara bra, t.ex. om man vet att värmepumpens uteffekt gör det möjligt att värma huset om kompressorn får gå xx antal % av dygnet.
Om man som jag har en värmepump med 12 kW uteffekt, och ett effektbehov på ca 8 kW vid DUT så räcker det ju att den går typ 66% av dygnet för att hålla huset varmt vid DUT.
Man kunde också tänka sig (överkurs) att man styrde hur många procent av dygnet värmepumpen måste få gå för att hålla huset varmt - mot en utetemperaturkurva - om man känner till värmepumpens överkapacitet vid olika temperaturer, vilket inte är sååå svårt att räkna ut.

Andra förslag, eller logiska upplägg som styrningen bör klara?

PS. Logger 1010 har max 2 reläutgångar utan expansionsmodul, så det bör gå "klara sig med det" för de primära funktionerna för att lösningen skall bli så prisvärd som möjligt.
Det skulle kunna ge en fungerande lösning för ca 1500 kr inkl moms.
Nåt som nog många skulle kunna betala för denna funktion.
« Senast ändrad: 04 augusti 2022, 08:28:46 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Hur mycket kan man spara pÃ¥ en sÃ¥n lösning i en vanlig villa med tex Ã¥rsförbrukning runt 10000 kwh  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Vår värmepump förbrukar ju 3-4 kW när den går för fullt, så kan man flytta 5 timmars förbrukning med 5 kr/kWh till förbrukning som ligger under 2.5 kr/kWh så blir det ju 5 X2.5 kr = 12.5 kr/dygn.
Kan man göra det 100 dagar/år så blir det 1250 kr/år.
Har man en klenare värmepump så blir ju besparingen mindre, men å andra sidan så kan ju priset fluktuera mycket mer än så under ett dygn, otroligt svårt att veta vad det kan bli, och viktigt att man blockerar elpatron om man skall styra värmepumpen på detta sätt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Fast är det så kallt att kompressorn går nästan för fullt i 5 timmar så kommer det märkas en del på inne tempen om den inte går alls och blir huset utkylt så får den gå ännu hårdare med högre framledning för att jobba i kapp så man kommer förlora en del av vinsten där. Jag tycker om jämn värme jämnt och har dessutom fast elpris så produkten är inget för mig och dryga hundringen i månaden känns som lite pengar men helt klart bör det finnas intresse på marknaden för en dylik produkt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jo, lite svängningar kanske man kan få, men å andra sidan, när elförbrukningen är som högst i Sverige så tillför man själv som regel en del värme via dusch, matlagning belysning och liknande, inte säkert alls att det skulle märkas så mycket.
Istället för att det blir lite för varmt inne p.g.a. dess aktiviteter kanske det skulle bli en jämnare temp.  ;)
Hur som helst är det mest frekventa nya ämnet i forumet just nu, hur man skall göra för att kunna styra sin förbrukning efter elpriset, och med denna typ av funktion i loggern kan man ju även t.ex. styra utomhusbelysning eller andra förbrukare man kan ha, som t.ex. en avfuktare i krypgrunden, elbilsladdning, mm - som inte alls är så tidsberoende, men som kan förbruka rätt rejält ändå.
Inte minst elbilsladdningen.
Har man batterilager kanske man t.om kan styra det så att man laddar när det är billigt och förbrukar därifrån när det är dyrt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
5 timmar utan värme när det är så pass kallt ute så kompressorn skulle gått hela tiden kommer helt säkert märkas finns ju en hel del trådar där vp ägare märker av när vp gjort vv och det tar inga 5 timmar men ska man kunna spara så måste det oftast märkas också och förr i tiden när man eldade med ved utan ack tankar då hade man stora skillnader i inne temp och det funkade det också. Om man får för varmt inne på grund av diverse aktiviteter så löser man det med innegivare och den kan även gasa vid tex blåst så man slipper få kallt inne.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Då får man åka bort i 5 timmar, men kan ju se på hemsidan hur länge värmepumpen kommer att stå still, baserat på priset, så det är ju ingen överraskning direkt, accepterar man inte kylan, så skall man ju enligt min logik kunna ställa en maximal tid som den tillåts stå still.
Stora delar av året är det ju inte heller så kallt att huset kyls ut snabbt, elpriset kan ju vara högt även sommartid...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Naturligtvis är det varmare stora delar av året men då spar man heller inte så mycket på att kompressorn står still eftersom den redan skulle stått still stora delar av tiden.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Nja, man spara ju lika mycket/timme som man kan flytta förbrukningen från dyr till billig el.
Men visst, lika mycket kanske det inte bli.
Det normala är nog annars att när elen är dyr, morgon och kväll så går nog värmepumpen igång, om inte annat för att göra tappvarmvatten.
Så det kanske är lika viktigt att blockera varmvattnet, som värmen, kanske t.o.m viktigare, och mer "osynligt" sett ur komfortsynpunkt.
De stora pengarna kan man nog spara på elbilsladdning, spabadsvärme och liknande, där det nästan aldrig märks om du låter det "vila" några timmar/dag när elen är som dyrast.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mocklarn

  • mocklarn
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tidaholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har fått för mig att det kostar pengar att prenumererar på elpriser via nordpools API. Har för mig att en del experimenterat med att "skrapa" deras hemsida. Detta har du kanske bättre koll på? Skulle man isf betala en månatlig avgift för den här tjänsten?
Själv kör jag med Home Assistant på en RPI med bl.a ett antal wifi-anslutna reläpuckar dit jag även anslutit ett antal tempgivare.
Vad kan Loggern göra som ett sådant system inte kan? Eller handlar det om användarvänlighet eller pris?
Ursäkta om jag låter arrogant, tänker bara att det är trist att lägga tid på att utveckla något som redan finns.
Thermia Diplomat 8kW
200m borra.
2kbm arbetstank + motorstyrd(från VP) shunt.
Trasig VVB ersatt med 200l el-vvb matad med TVA från arbetstanken.
Styrs av Home Assistant baserat på timpris.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jo, främst är det väl användarvänligheten, långt ifrån alla är intresserade av RPI och allt vad det innebär.
Våra loggrar är ju inte svårare att få igång än en trådlös accesspunkt.
Och, vi skulle kunna sälja det till halva priset jämfört med Ngenic Tune och Greenly t.ex.
Dessutom med många fler användningsområden.
Via Switchking går det även ta in våra mätvärden till home assistant och liknande plattformar om man är intresserad av det.
Om ingen skulle göra nåt för att det redan fanns, då skulle vi vara kvar på stenåldern.

Ett nytt önskemål har också framkommit, och det är att styra smart, så man kan välja att värma lite extra just innan priset blir som högst.

Hur det är med API:t för Nordpool vet jag inte, och inte heller hur det blir med månadskostnad på vårt konto, vi har ju ett begränsat gratiskonto, huruvida det kommer att ingå där eller ej kan jag inte säga i dagsläget, om jag får spekulera så hamnar det nog i kontot som kostar 15 kr/månad eller 180 kr/år, ungefär vad du betalar för att hålla din anläggning igång hemma.

Vårt system är också säkrare än t.ex. Home Assistant som inte är så svårt att knäcka om man t.ex. vill göra inbrott. (Naturligvis beroende på vad man anslutit till sitt hemautomationssystem)

Många vill inte betala för denna typ av tjänster, och det förstår jag helt, men det är inte heller alla som vill mixtra med RPI och en massa hembyggen med allt vad det innebär.
Lite som att många bygger sin altan själva, men minst lika många lyfter bara luren och beställer någon som gör det, även om det blir 4 gånger dyrare - och då talar vi inte om några småpengar.
Samma sak kan ju sägas om mycket, t.ex. att man köper solceller utan att veta säkert att det kommer att löna sig, eller elbil, eller en snålare tvättmaskin.
Det finns oerhört många energisparande saker som görs som inte självklart är lönsamma.

Kan vi vara en del av lösningen som utjämnar effektbehovet över dygnet så ser jag det dessutom som samhällsnyttigt i den energikris vi nu är på väg in i.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
Tibbler har ju ett API som man skulle kunde köra med.
Gratis.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad ctcnovis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Lyssna inte på skeptikerna, en lätthanterad relästyrning för logger mot Nordpools spotpris vore super!

För egen del har jag ett överskott av solel som ena timmen kan säljas för fem kronor och nästa timme är försäljningsvärdet fem öre och den timmen har energin ett högre alternativvärde hos mig i stället för att exporteras, allt är inte vinterkyla:) Är för omständligt att bevaka manuellt, så här hade automation varit förnämligt.

Utloggad Inor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styrning mot elpriset på Nordpool via Logger 1010 / Logger 3030
« Svar #13 skrivet: 05 augusti 2022, 22:42:11 »
Vore kanon med en sån lösning. Ska själv försöka snickra ihop något liknande med RPI, puckar och HA för att styra om bla elpatronen på min lilla FLVP. Tror definitivt att det finns en marknad för en pryl som är mer användarvänlig än detta, men fler möjligheter till kontroll än tex Ngenic.

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej,

När i tiden skulle det kunna finnas framme en produkt? Dvs skall man labba själv under hösten eller hinner det komma en produkt innan vintern?
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!